-
Toyota FJ
Nedávno jsem měl zajímavou možnost svézt se celkem neobvyklým vozem určeným výhradně pro USA, podle Toyoty, konkurentem Hummeru H3. Jaký tedy je? Může se s H3 měřit? Tomu bych se rád věnoval v článku, který vznikal v době, kdy jsem měl možnost svézt se i H3, takže v něm budu oba tyto vozy i přímo srovnávat.
Design: Když poprvé FJ spatříte, možná si řeknete něco jako: „Co je to proboha za podivnost?“ Přídi dominuje velká maska s dvěma kulatými světlomety, které, každý do strany, pokračují neobvykle velkým „blinkrem“. Ze spodu na nárazníku je na obou stranách po jedné stříbrné „ploutvi“. Vůz je celkem široký, ale kola jsou zastrčená v karoserii, což nepůsobí tak agresivně jako vystrčená kola H3, ale karoserie se díky tomu bude méně špinit. Na bocích jsou velká zrcátka. V nich jsou integrována malá světélka (ano, světla, nikoliv blikače). Střecha vozu je lakována v bílé barvě. Na zádi najdeme dvě opět velká světla, která, stejně jako přední směrová světla, vystupují z karoserie.
Po designové stránce vůz působí celkem povedeně. Na rozdíl od svého konkurenta má takový „milý“ výraz. Zajímavé je i protichůdné otevíraní dveří jako má např. Mazda RX8.
Interiér: Kámen úrazu celého vozu. Tvrdé plasty kam oko dohlédne, např. ovládání klimatizace – přinejmenším kilová „točidla“, děsivě vypadající tlačítka (vypadá to na přelom 80. a 90. let). Hodnocení palubních přístrojů s náklonem a dalšími funkcemi při jízdě terénem záleží na osobním vkusu. Dojem zachraňují alespoň solidní sedačky a dobrá prostornost.
Čekal jsem, že japonská Toyota to H3 „natře“ především v interiéru, kde je u H3 typické americké zpracování a design. Krutě jsem se mýlil. GM a její H3 to na celé čáře, co se interiéru týká, vyhrává.
Jízda: FJ vrací úder. Na neovladatelnost a až přílišnou upovídanost H3 ohledně povrchu silnice sdělovanou pozadím pasažerů (tomu, jak v H3 jasně poznáte zámkovou dlažbu a kvalitu položení dlažby se budu věnovat v příštím článku) odpovídá dobrým pohodlím, výborným pružným motorem (poněkud netypickým, 4.0 V6) a až neamericky odladěným podvozkem. Na okresce je rychlejší než Hummer na dálnici a pasažéři to skoro ani neví, protože mohou v klidu spát. Auto je totiž dobře odhlučněné a pohodlné. Jinak celkem těžké Toyotě FJ dává motor výborné zrychlení jak z klidu, tak i pružné a i když jí „nasypete“ do zatáčky a pokračujete v letu po okresce, nemusíte přemýšlet o tom, kde se nachází vaše závěť. Mimo jiné má motor libozvučný projev. Chování prospívá i to, že FJ není permanentní 4×4, což snižuje spotřebu pohon. hmot. Výborný motor podtrhuje svižná převodovka (automatická) které, oproti H3, netrvá věčnost než přeřadí.
Resume: FJ je velmi příjemné auto, které mně, v očekávání čisté „ameriky“, mile překvapilo jízdními výkony. Otázkou zůstává, kam auto míří. Na X5, ML či dokonce Cayenne nemá a ani nechce mít. Proti levnějším SUV, jako Hyundai Santa Fe také nejde. Tudíž jeho přímým rivalem je H3. Takže, pokud bych byl obyvatel nějakého hodně zapadlého místa v neprostupném terénu, nebo vášnivý vyznavač rapu, vybral bych si H3, protože pro člověka žijícího v špatně přístupném místě nabízí naprosto nezničitelný dopravní prostředek pro těžký terén (H3 vydrží jízdu na terénním polygonu celý den bez trvalých následků na převodovce a ústrojí pohonu a vyjede i místa, kde by jste to na ni vůbec nehádali) a pro rapera zase ideální základ pro jeho 26″ kola ověšený spoustou chromu. Ovšem pokud bych byl naprosto normální obyvatel města, či dnes tak moderních předměstí s pestrobarevnými domečky, který potřebuje větší zavazadlový prostor, jezdit po dálnici do práce, vozit děti do školy a v zimě vyjet až do svého oblíbeného lyžařského střediska bez nutnosti návštěvy zubaře a ortopeda, kterému se líbí styl amerických off-roadů spíše než evropských SUV, bez váhání bych volil Toyotu FJ. Pokud přivřete oči nad interiérem, je to celkem hezké, pohodlné a svižné auto.
BMW X5 3.0 d VS. Mercedes ML 320CDI
20 Responses to Toyota FJ
[1]
22. 8. 2008 v 12:30da_b0mb
Jo tohle auto je hodne zajimavy, potkavam jedno ve zluty barve a musim rict, ze se mi docela libi. Akorat jsem cekal, ze napises neco o schopnostech mimo okresku nebo dalnici…a mohl’s nafotit ty dvere 😉 Jinak interier mi neprijde zase tak otresnej…vsechno delany s ohledem na prakticnost, proto tak humpolacky ovladace.
PS: doporucuju zmenit barvu pozadi, spatne se to cte (aspon me na LCD, nevim jak CRT)
[2]
22. 8. 2008 v 12:35PekelnáMicinka
To je zajímavý. Já taky potkávám jedno žlutý. I černý jsem viděl, bez nálepek. Srdce mi ale netrhá. Rozhodně bych si ji nepořídil.
Na CRT se to čte dobře, ale hezký to taky neni.
[3]
22. 8. 2008 v 12:39Pierro
Zdar Musto, no občas tohle auto potkávám na Poděbradské v Hloubětíně. Naposled to bylo žluté, jak výše psal Micka. Nažio ten drobeček náhodou vypadá celkem zajímavě… Mít pro toho mazla využití mimo silnice, klidně bych ho za H3 vyměnil… Ale jinak tahl kategorie aut jaksi neni mým šálkem čaje.
[4]
22. 8. 2008 v 12:40da_b0mb
[2] ja nerikam, ze mi trha srdce. Ale je to dobry oziveni 🙂 Jinak mne to na 19″ LCD dela kolem textu bilej opar a cely se to tak nejak maze…
[5]
22. 8. 2008 v 12:50maxim
Řídil jsem FJCruisera dvakrát, několik hodin. Úžasný zvuk 260hp 4-litru, neskutečné pohodlí a agilita, jakmile vyjedete na brutální polňačku auto chce jet terénem, jenom se tak valí, chce se mu jet kamkoli, máte chuť dát potůček a 40 stupňový svah. Co se interiéru týče je potřeba si uvědomit, proč je takový spartanský. Když bude venku -30 a budete mít tlustou bundu a rukavice, jak si otevřete dveře a jak si otočíte čudlíkem, pokud bude mít formát jako klima v audi q7? Na to v toyotě mysleli, protože tato kára není jenom voňavka, je to opravdový offroad, vyzyvatel pouště i mrazu. Proto ty obrovské kličky a čudlíky, podlaha bez koberečků a nepromokavá textilie na sedadlech. Jinak jsem s tím dal na dálnici kouř passatu. Když s tím ale vlítnete do zatáčky v 90tce, jistota to není, ale o tom tato kára není.
[6]
22. 8. 2008 v 13:11Clayton
FJ je jedno z pětice aut, které jsou postavené na stejné platformě. Kromě něj sem patří Land Cruiser 120, Lexus GX470, Toyota 4Runner a pickup Toyota Tacoma. Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu jsou u těchto aut velmi podobné. V Evropě se z nich oficiálně prodává jen LC 120, lze jej koupit i se stejným benzínovým čtyřlitrem.
Obecně jde o jedny z nejspolehlivějších aut na trhu na což má asi vliv i to, že všechny auta na této platformě se vyrábí v Japonsku a nikoliv v linkách Toyoty v USA. Stačí se podívat např. na jdpower.com jak excelují ve všech parametrech kvality.
Všechna auta na této platformě jsou určena pro použití v náročném terénu a jejich teréní schopnosti jsou srovnatelné s Hummerem H3, přičemž z vlastních zkušeností věřím více ve spolehlivost Toyoty.
Velmi zajímavý porovnávací test schopností v terénu Toyoty FJ, Hummera H3, Jeepu Wrangler Rubicon, Nissanu X Trail a Land Roveru LR2 lze nalézt zde: http://www.trucktrend.com/roadtests/suv/163_0810_off_road_suv_comparison/index.html
S autory testu souhlasím v tom, že nejvíce limitující vlastností FJ v terénu jsou problémy s výhledem dané nesmyslným uspořádáním, jehož hlavním cílem byl zajímavý design. Ideálně řešený není ani přístup na zadní sedadla. Jenže, pokud by inženýři z Toyoty upřednostnili praktičnost před designem, asi by se FJ tak dobře neprodávalo… Koneckonců, kdo upřednostňuje praktickou využitelnost, koupí si asi jiné auto postavené na této platformě.
[7]
22. 8. 2008 v 13:21PekelnáMicinka
[4] da_b0mb: a zkoušels někdy vypnout „clear type“?
[8]
22. 8. 2008 v 17:19musta
No, v terénu bohužel nebyla možnost ho zkusit, podle nálepek vidíte, že by se to asi vlastnící společnosti moc nelíbilo a nelíbilo by se to ani kamerám a LCD TV -výstavkou té společnosti- v kufru.
[9]
22. 8. 2008 v 19:30Vi King
Tak tahle „podivnost“ jezdi u nas ve meste. Kdyz jsem to videl poprve, tak jsem cumel 😀
[10]
22. 8. 2008 v 19:45PekelnáMicinka
Ale normálně jí sem oficiálně dováží. http://www.fjcruiser.cz/
[11]
22. 8. 2008 v 22:09T613
http://uk.youtube.com/watch?v=dLdeO9E0ois
[12]
23. 8. 2008 v 18:00carmik
Mimochodem je to odpověď Toyoty na v současnosti tak oblíbené retro vozy. Tenhle model má evokovat vzpomínku na legendu Toyotu FJ40. 🙂
[13]
23. 8. 2008 v 20:45T613
(12) Retro? Mi to vždy připomínalo spíše něco co vyrobili v loděnicích Utopia Planitia na oběžné dráze Marsu (pro nevzdělané je to ze Star Treku :-D)
[14]
24. 8. 2008 v 15:30Lonestarstate
FJ Cruiser vypadá vedle H3 jako parodie na off-road. Myslím čistě design. Snad nejtrapněji vypadající teréňák, co znám. Interiér H3 je také praktický a odolný, ale zpracování a použité materiály (obzvláště s tou leštěnou ocelí na palubce) je 100 lepší. Mezi roadstery přebírá roli FJ Cruiseru Smart Roadster, 🙂 Taky takový komiksový úškleb s prapodivně pospojovanýma dílcema plastů všude kam se podíváš.
[15]
24. 8. 2008 v 15:31Lonestarstate
T613: Labutí eleganci lodí hvězdné federace chceš srovnávat s tímhle? To je rouhání 😉
[16]
24. 8. 2008 v 20:53T613
Na Smart roadster mi nešahej! 🙂
[17]
24. 8. 2008 v 21:02Navtech
Korando je proti tomuhle krasavec. Snad nikoho neurazim, ale tohle je dilo:)))
[18]
25. 8. 2008 v 11:44maxim
Jo, ale H3 je oficiálně o 10.000 USD dražší… což je o 1/3.
[19]
25. 8. 2008 v 12:01Clayton
maxim: ve skutečnosti ale není problém dostat na H3 slevu $10,000, zatímco na FJ s bídou $2,500. Takže skutečný rozdíl je max. $3,000. Přesto bych si raději koupil FJ (a to mě design FJ vadí opravdu dost, především z z prektických důvodů – velmi omezeného výhledu a špatného přístupu na zadní sedadla).
[20]
25. 8. 2008 v 17:31maxim
clayton: za USA prachy bych FJ koupil hned, jen tak, protoze je to „joymachine“ jak prase ale tady v CZ pujdu asi do Q7, nebo X5.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.