-
Lekce 1: Blinkr je náš přítel
Mnozí z vás znají nazpaměť všechny elektronické hračky, jimiž je vaše vozidlo vybaveno. Víte přesně, co znamená ABS, EBD, AC, ESP a bůh ví, co ještě. Na našich silnicích to však často vypadá, že drtivá většina řidičů nemá ponětí o další elektronické hračce, kterou všichni v autech vozí. Víte, co znamená B.L.I.N.K.R.?
Stručný popis funkcí
V dnešní době rozsáhlých příplatkových výbav má při koupi vozu, nového nebo jetého, řidič jen pár jistot, co se týká vybevní auta. A ač o tom někteří třeba nevědí, přítomnost blinkrů je jednou z nich (pomineme-li některé vozy z distribuce největšího autobazaru u nás).
Blinkr se jinak nazývá také znamení o změně směru jízdy, a slouží, poněkud překvapivě, k oznámení ostatním řidičům o změně směru jízdy. Všimněte si zejména slovního spojení ostatním řidičům. Vzpomínáte? Ty barevné plechovky, šunky a kraksny, v nichž sedí nejčastěji pánská přirození, hovězí dobytek nebo osoby různého stupně mentálního postižení, méně často pak dámská přirození, provozovatelky nejstaršího řemesla a podobně.
Ano, zde se dostáváme k důležitého bodu. Blinkr neslouží, jak si možná myslíte, k tomu, aby jste si pamatovali, že chcete odbočit nebo změnit pruh. K tomu ho skutečně nepotřebujete. Právě z nedostatku informací v této oblasti dochází často k situacím, že vozidlo odbočující doleva vypadá pro protijedoucí auto jako když jede rovně.Jak se blinkr ovládá
K používání blinkrů nepotřebujete žádné zvláštní školení. Většina z nás, kteří řídíme auta, prošla něčím jako autoškolou. Zde obvykle došlo i na používání blinkrů, většina z nás má tedy alespoň teoreticky tuto činnost zvládnutou.
Když se podíváte na volant, uvidíte pod ním dvě páčky. Jedna napravo, ta nás momentálně zajímat nebude, a druhá nalevo. A jsme doma. U většiny vozů se páčka pohybuje ve čtyřech směrech. Opět vyfiltrujeme ty, které nejsou pro tuto lekci důležité – směr od sebe a k sobě. Zůstávají nám tak pouze dva směry – nahoru a dolů. Bingo, našli jsme spouštěč blinkrů. Při aplikování drobné síly směrem k podlaze vozu se spustí blinkr na levé straně vozidla, aplikujeme-li sílu směrem ke stropu auta, spustí se blinkr doprava.
Z vnější strany vozidla pak blinkr vypadá jako oranžová obdoba světla. Pokud je v poloze zapnuto, projevuje se střídavým rozsvěcením a zhasínáním, takže vypadá jako pomalejší stroboskop. Zde bych poskytl bezplatnou radu pilotům strojů VW Golf I a II, případně Honda CRX. Vaše vozidlo již je, jak bylo napsáno, vybaveno stroboskopem oranžové barvy. Při zrychlování vašeho vozu není proto nutné investovat do zrychlování blinkrů instalací rychlejších stroboskopů, řidičům kolem stačí ty, co máte. Pokud nejste spokojeni s periodou (ne vaší Barbie, ale blinkrů), zkuste v mototechně koupit nový přerušovač.Kdy použít
Blinkr do leva určitě znáte. Většina z vás ho používá, když vás na D1 zdržuje auto, jedoucí v levém pruhu trapných 150 km/h, místo radlice pro vytlačení toho idiota ze silnice.
Určitě také znáte použití obou blinkrů najednou. To se dělá většinou červeným tlačítkem se symbolem trojúhelníčku. Ano, Novák, i vy to znáte. Tuhle jak jste parkoval na tom zákazu před trafikou, protože jste si potřeboval jít koupit cigára.
Výše dva zmíněné příklady jsou asi nejčastějším užitím blinkrů v našich končinách. Bohužel, oba jsou zcela mimo, co se týká původní, autory zamýšlené, funkce blinkrů.
Jak už bylo napsáno výše, blinkry slouží především k upozornění ostatních řidičů na to, že se chystám změnit směr. Takže například chci odbočit do leva, proto blikám překvapivě levým blinkrem. Pokud do prava, spustím blinkr pravý. Tak, teď si to skočte zkusit do auta, a po přestávce budeme pokračovat
Už jste všichni zpátky? Dobrá, půjdeme na složitější případy. Jsou situace, kdy neodbočujete, ale přesto potřebujete změnit směr. Jednou z nich je změna pruhů na víceproudých komunikacích. Zde by měla fungovat posloupnost „zpětné zrcátko (jeho funkce si vysvětlíme v některých z dalších lekcí) – blinkr – přejetí z pruhu do pruhu“. Platí to jak pro změnu vlevo, tak při návratu do pravého pruhu.
Situace překážka na silnici je také vhodná pro používání blinkrů. Víte, co se stane, když dojíždíte cyklistu a objedete ho se zapnutými blinkry? Co Novák? Taky ne? Dobře, prozradím vám to. Řidič za vámi bude vědět, že na silnici je překážka, kterou bude dřív nebo později muset objet. A řidič v protisměru bude vědět, že se chystáte mu strčit čumák auta do cesty, takže třeba trochu uhne, aby jste se vešli oba, čímž se celá operace výrazně urychlí. Při návratu po objetí překážky pak blinkr doprava dává řidiči za vámi informaci o tom, že překážka není moc dlouhá.
Poslední situace se vrací k zapnutí všech blinkrů najednou. Ne, není to stání na místě pro invalidy před supermarketem. Ani ten nejblbější policaj vám neuvěří, že vám auto kleklo zrovna tam. Obzvlášť ne Porsche Cayenne s měsíc starou poznávací značkou. Jedná se o situaci, kdy na poslední chvíli spatříte stojící kolonu vozidel a musíte prudce brzdit. Zapnutím všech blinkrů dáváte najevo řidiči, že si nepřejete jeho návštěvu ve vašem kufru. I on pak může s předstihem dát to samé najevo těm za ním.V příští lekci se podíváme na zpětná zrcátka. Za domácí úkol máte zjistit, kolik a kde se na vašem vozidle nacházejí, a procvičíte si v praxi dnešní látku.
Lekce 2: Zrcadlo, zrcadlo, kdo je na silnici nejkrásnější
5 Responses to Lekce 1: Blinkr je náš přítel
[1]
22. 3. 2007 v 13:33GTI
BRAVO :-))) má to švih.
[2]
22. 3. 2007 v 14:05element5
Moc hezké :-))), jen škoda, že se to k většině hříšníků asi nedostane a když ano, stejně z toho tito nevyvodí žádné důsledky. Napsané to je ale pěkně, to jo.
[3]
25. 3. 2007 v 22:56Ricardo
Dokonalý styl, jen tak dál (palce nahoru)
[4]
13. 4. 2007 v 2:20kuba
a kdyz predjizdim ve 2 rano nekoho na dalnici, dam blinkr do leva, predjedu ho, tak se mi ale zda zbytecne davat zase blinkr do prava, kdyz se x metru pred nim radim zpet do praveho pruhu. Jemu ta informace muze bejt uplne ukradena, jestli po tom co jsem ho predjel jedu dal v levym a nebo sem se zaradil zpet do praveho a nikdo jiny krome nas dvou na silnici neni… Jinak stoprocentni souhlas.
[5]
4. 9. 2007 v 9:14zenska.za.volantem
Tak páčku jsem už našla. Jen je klika, že její ovládání je v praxi možné automaticky dle toho, co vidím. Představa, že bych měla nejdřív pojmenovat, jestli „do prava“ je ta strana víc vpravo nebo naopak vlevo….. ;-))
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.