-
nová i30
V následujících řádcích se pokusím popsat své dojmy z dvoudenního testování nového
Hyundaie i30
.
Jednalo se o auto s motorem 1,4 Turbo a automatickou 7° převodovkou označovanou DCT. Bylo v maximální výbavě kterou si běžný zájemce asi nepořídí. Z nadstandartních položek namátkou – prosklená a posuvná střecha, sedadla v kůži, automatické led světlomety, celá paleta hlídacích asistentů, adaptivní tempomat. S některými položkami jsem se setkal poprvé v životě, tak mé hodnocení může být ovlivněno tím že nemám srovnání. Hodnocení je takové, jak jsem to já jako průměrný řidič bez výrazných sportovních ambicí cítil.Design je věc subjektivní ale musím říct, že preferuji konzervativní desin, kreace typu Toyota CHR či Prius, Honda Civic, mě nechávají chladnými. Takže vnější kabát nové i30 není sice žádná designová bomba, ale je pro mě rozhodně zkousnutelný. Podle mě ten celkem ladný konzervativní design narušují jen zbytečně komplikované a členité páté dveře.
Po usednutí do interiéru jsem dostal doslova pecku od dominantního obrovského displaye, nevzhledně trčícího ze středu přístrojové desky. Po pár stovkách km jsem si na něj celkem zvykl. Je přehledný, v zorném poli a dobře se ovládá. Jen by mohl být trošku natočený směrem k řidiči. V noci příliš svítil. Možná to jde ztlumit, ale já na to nepřišel.
Co se týká zpracování, tak je až na ten přilepený display na velmi vysoké úrovni. Skvělá jsou kožená sedadla, jak vpředu, tak vzadu. Ve předu s výhřevem a třístupňovou ventilací.
Ta skutečně funguje, když jsem ji naplno zapnul, po chvíli byl cítit intenzivní chlad. Význam to má hlavně v létě. I30 je jedno z mála moderních aut, které mi neutiskovalo pravou nohu. Vzadu se sedí příjemně vysoko, skoro jako v mém Sportsvanu. Zajímavý prvek v interiéru je velkoplošné posuvné panoramatické okno. Já bych ho ale klidně oželel, zdálo se mi, že je to jeden ze zdrojů aerodynamického hluku.
Kufr je standartní v rámci třídy, má dvojitou podlahu, kdo chce větší, koupí si kombíka.
Pohonné ústrojí – nový motor 1,4 turbo je typický benzínový maloobjemový turbomotor. Při jízdě je subjektivně výkonově srovnatelný se silnější 1,4 TSi. Je kultivovaný, velmi tichý a má příjemný zvuk. Z motoru je cítit síla a výkon. Trochu ho ale degradovala automatická převodovka DCT. Mám s automaty minimum zkušeností, takže třeba jsem dělal něco špatně, ale převodovka dost často dělala to, co bych sám udělal jinak. Např. přejíždím kopec mám tam na 5° nějakých 3500 ot., na horizontu sundám nohu z plynu a jemu trvá dobrých 5 vteřin než pochopí že jede z kopce a dá tam 7° s 2000 ot. Takových situací bych mohl popsat víc. Nejvíc mě ale štvala prodleva při rozjezdu z nuly. Než se po přidání plynu něco začalo dít, tak jsem si to vjetí do křižovatky párkrát raději rozmyslel. Možná to je vlastnost automatů spojených s turbomotory obecně, ale ta 0,5 vteřinová prodleva mě opravdu otravovala.Podvozek nemohu jinak než pochválit. Já jako naprosto průměrný řidič jsem v něm cítil až neuvěřitelnou jistotu. Řekl bych, že jsem s ním mohl jet tak o 10 km rychleji než se svým Golfem . Přitom jsem cítil, že je vše plně pod kontrolou. I na 17“ kolech byl celkem komfortní. Na horších površích při pomalé jízdě se trochu natřásal, ale u velkých děr ale jen tlumeně žuchnul. Rány a tvrdé dorazy co znám z firemních Octávií 1,6 TDi se nekonaly. Při rychlé jízdě hladil nerovnosti výborně. Přirovnal bych to k Fokusovi 2 generace. Zkoušel jsem i jízdu na hodně mokré vozovce a tam 17“ kola ztrácela při akceleraci na nižší stupně trakci. Já bych pro sebe volil 16“, preferuji komfort nad agilitou. Co mi ale vadilo, tak byl vyšší hluk od podvozku na horším asfaltu. To můj Golf zvládá lépe.
Řízení mě taky velmi příjemně překvapilo. Volant má správnou tloušťku i tvar. Kolem středu je řízení příjemně tuhé, auto vede stopu přesně i na dálnici. Je celkem strmé a už není přeposilované jako předchozí generace, nebo třeba i20. Nějaké informace od kol ve volantu sice nula, ale pro běžného řidiče a normální ježdění, je řízení příjemné a celkem přirozené. Mě aspoň ničím neotravovalo.
Osvětlení – auto bylo vybaveno automatickými led světlomety – přepínání dálkových a tlumených světel. Neodolal jsem a dal si noční asi 100 km projížďku a musím říct je to prostě SUPER!!! Světla fungují skvěle, osvětlení vozovky je někde jinde než s halogeny, barva světla je velmi příjemná, reakce na vozidla i na různé reálné situace jako bych je ovládal sám. Příští auto už chci mít s takovými světly. Je to obrovský přínos pro bezpečnost při jízdě v noci.
Asistenti – mé auto bylo doslova napěchované snad všemi v současnosti dostupnými asistenty. Většina z nich byla pro mě naprostá novinka, takže hodnotím jejich funkci tak, jak jsem jejich službu vnímal.
Mrtvý úhel – výborná věc. Při nájezdu na dálnici se mi tam schoval náklaďák, a asistent mi zachránil plechy
Adaptivní tempomat, bezva věc ale své mouchy má. Příklad, blížím se na dálnici k autu, které má vyhozený blink a bude sjíždět. Já bych ho lehce dojel, než odbočí, ale tempomat zbrkle brzdí. Asi bych si zvyknul, ale pro mě to zas takový přínos nebyl.
Hlídač jízdních pruhů, přiznám se tak ten jsem ani nezapnul, nebo spíš nemusel zasahovat.
Hill holder – funguje jinak než u VW, je potřeba ho zapnout vždy po nastartování. Jinak OK.
Hlídač únavy – funguje stejně blbě jako u VW, mám ho trvale vypnutý.
Čteč dopravních značek – zobrazoval ne display aktuální nejdůležitější značky – omezení rychlosti, zákaz předjíždění apod. Já ale sleduju provoz dost pečlivě, pro mě to moc velký přínos není ale pro roztržité řidiče určitě ano.
Start stop – nejde trvale vypnout, takže k ničemuSpotřeba – byla bohužel jedním z mála věcí, které bych neskousnul. Za najetých 350 Km byl celkový průměr 7,9l/100 km. Při konstantní 100 měřeno na dálnici tam a zpět 20 km spotřeba 6,2 při 1950 ot. Na 7°. Při konstantní 130 spotřeba 7,9 na 7°. Nejel jsem jako louda, ale ani nijak ostře. Spíš rychle, možná rychleji, než jezdím se svými auty. Občas jsem využíval potenciálu motoru na plno, to pak na okamžité spotřebě skákaly hodnoty nad 30l. Spotřeba bylo to jediné, co mě opravdu zklamalo. Určitě na tom měl podíl i automat, ale od průměrných papírových 5,5l to bylo nahony vzdáleno. Jezdil jsem navíc sám, jen jednu jízdu asi 100 Km ve dvou. Motor má výkon, pružné zrychlení , ale při byť jen občasném využívání potenciálu papá, a ne málo. Moje 1,4 TSi jezdí v průměru za 6,2. a to je velký rozdíl. Markantní to bylo při jízdě do práce 5 km – i30 za 10l, golf ta 7,5l.
Celkově hodnotím novou i 30 jako velmi povedené auto, nadchl mě podvozek, silný a pružný motor, výborná sedadla a celkově posaz za volantem i vzadu. Dále automatická LED světla a někteří asistenti. Raději bych volil menší kola než 17“. Nejen kvůli komfortu pružení na horších silnicích, ale také kvůli nižšímu hluku od podvozku. Nebral bych krásnou panoramatickou střech, protože je to další zdroj aerodynamického hluku. Určitě bych ale místo automatu bral manuál. Pohonné ústrojí by aspoň pro mě bylo mnohem zajímavější. Spotřeba by taky mohla o nějakých 0,5 l spadnout.
12 Responses to nová i30
[1]
4. 5. 2017 v 07:22iudex
Dobré čítanie, objektívny pohľad bez vopred vytvoreného názoru. V zásade potvrdzuje testy i30, výrazné zlepšenie v podvozku a kvalite jazdy, hodnotnejší interiér, najnovšie (a mnohé zbytočné) asistenčné systémy, solídna dynamika.
Len s tou spotrebou by som tomu tak nefandil, nemyslím, že 7st. dvojspojka je žrút ako staré HDM automaty. Možno by si s manuálom sám radil trochu viac na spotrebu, ale skôr to vidím na ten motor.
[2]
4. 5. 2017 v 14:18simon_sez
vdaka za testik, dobre sa to citalo
[3]
4. 5. 2017 v 16:01rohYpnol
Tak a teď čekej 50 tis. pokutu 🙂
Já si registroval termín a nikdo se mi ani neozval, prostě odezva NULA, Jó, slavný hjondééé…
K i30 – za mě jedno z největších zklamání. Slibů plné kecy, ale interiér je neuvěřitelně plastový, plasty laciné, takové lesklé a hladké nepříjemné povrchy… A hlavně – dnes je to opravdu jedno z mála aut, o kterém musím prohlásit, že plasty a použitá lepidla prostě odporně smrdí. Škoda či VW voní úplně jinak, i30 se nebojím poslat pod úroveň Dacie co do čichového vjemu.
Jinak je pravda, že některé věci vylepšili, samotná přístrojovka působí fajn, chod ovladačů je srovnatelný s VW atp. Z druhé strany plastové výplně dveří atd. ….
Ne, sice jsem nejel a jelikož se mi háčko neozvalo a asi ani neozve, tak testovací jízda nebude… Ale celkově je to pro mě jedno z největších zklamání za poslední dobu.
[4]
5. 5. 2017 v 10:44MariAchi
Super pocteni! Lepsi, nez testy tady na hlavni strane… Libil se mi vyraz „Čteč dopravních značek“ 🙂
Co se tyka automatu, tak tam bych asi videl nejakou tu slabinu, ale snizeni spotreby bych si od manualu moc nesliboval, dvojspojky obvykle umi jezdit stejne, nebo i za mene, nez manual.
[5]
5. 5. 2017 v 12:29iudex
(3) Neviem, asi sme mali nejaké iné autá. Ja som si i30 prehliadol dnes a bol som vcelku pozitívne prekvapený, okrem trčiaceho tabletu, na ktorý si nezvyknem asi nikdy, som nemal s ničím problém, pekný, ergonomický a hodnotne pôsobiaci interiér, rozhodne tá lepšia polovica v rámci triedy, zvonku na 17kach i vcelku pohľadné auto, v zásade nemám staticky čo vytknúť.
[6]
5. 5. 2017 v 13:27speedfred
(4) tak potom koniec aj so 140i ,tam tiež trčí ten tablet no ale prednosti má niekde inde 🙂
[7]
5. 5. 2017 v 14:29rohYpnol
[4] Já tedy vytknout rozhodně co mám. Samotná palubka ještě ok. Ovládání taky, jak jsem psal. Ale obložení sloupků, výplně dveří … Jestli tu sklízelo kritiku třeba Tipo, tak i30 je na tom ještě hůř. A hlavně ten zápach interiéru … děs.
A nejde o nějaký „předvýrobní“ kus, byl jsem v několika normálních kouscích co jdou do prodeje. A vůně koncernu je opravdu úplně jinde. Volkswageny příjemně voní nesynteticky, Škodovky taky v pohodě, Kia ještě dejme tomu, ale i30 fakt ne.
A hlavně přístup Hjondé, kdy mi na registraci k jízdě naprosto dává odezvu nula…? Ok, jako zákazník říkám ne, nemám zájem. Ostatní se chovají úplně jinak.
[8]
5. 5. 2017 v 14:32Verny_2013
[3]
žádný odpudivý smrad jsem necítil, pravda auto už mělo něco málo najeto.Na palubce měkčený plast, níž už tvrdolín. Tak to dnes ale mají všichni. Znám i 30 předchozích generací a toto je opravdu velký pokrok. Obzvlášť podvozek se mi líbil moc.
[9]
5. 5. 2017 v 15:56rohYpnol
[6] Znovu – palubka jako taková co do vzhledu a materiálů dejme tomu…
A právě jsem měl srovnání s i30 předešlou, které se doprodávají. Ano, palubka jako taková je u nové hodnotnější. Ale jako celek? Bohužel sorry, starší působila hodnotněji. Dveřní výplně čalouněné, s dekorační lištou atp.
[10]
6. 5. 2017 v 18:44Verny_2013
[4]
Díky Mariachi za pochvalu. Přistupoval jsem k autu naprosto nezaujatě, a dá se říct s respektem a psát jen fakta bez omáčky tak jak jsem to cítil. Některé věci mě překvapily pozitivně, jiné negativně. S něčím jsem se setkal poprvé a neměl tedy srovnání. Ale v každém případě se Korejcům auto nadmíru povedlo.
[11]
7. 5. 2017 v 20:01Emel
Hezky sepsané.
Mně se na první pohled nelíbí ten volant, dole vypadá, jako by byl prasklý… no, možná jen na fotce.
Výbavové prvky hezké, akorát teda… ty LED jsou jen v paketu za 70 k nejvyšší výbavě, ventilované sedačky v jiném paketu za 90 k nejvyšší výbavě.
[12]
7. 5. 2017 v 22:44Verny_2013
Přiznám se s volantem jsem neměl nejmenší problém, drží se skvěle. Až jak jsi psal, jsem to viděl na fotce v dolní části mezera. Přiznám se ceník jsem viděl jen letmo, nemám ani ponětí jak jsou výbavy poskládané. Hodnotil jsem auto jako takové, bez ohledu na značku nebo ceník. Chtěl jsem být co nejvíc objektivní. Těch neobjektivních testů je na spoustě webů mraky. Zrovna ty LED světla si pořídím pro své příští auto. Ty jsou jiný level než halogeny na které jsem zvyklý.
Komentáře nejsou povoleny.