-
SEN VŠECH PILOTŮ
Logo BMW tvoří silný černý kruh lemovaný stříbrnou linkou. Písmena BMW jsou vysazena bezpatkovým písmem v horní polovině kruhu. Prostor uprostřed kruhu je rozdělen na čtyři stejně velká modrá a bílá pole. Toto logo, prý obecně známé jako „roundel“ bylo vytvořeno a registrováno v roce 1917. Bylo zapamatovatelně jednoduché a vytvářelo chytrou, čistou a sebevědomou identitu. Jedná se dodnes o jednu z nejvýraznějších značek na světě. Dixi z roku 1929 byl první stroj, který nesl toto slavné logo.
Logo BMW se měnilo jen velmi zřídka a udrželo si svůl charakteristický vzhled po celou historii společnosti. Toto jsou některé verze, užívané od roku 1917.
Kontroverze
Existují dvě verze vzniku tohoto loga. Jedna verze vzniku „nebesky modrobílé šachovnice“ je spojená s lesklou stříbrnobílou rotující vrtulí, na které pracovali inženýři z BMW. Druhá se pak odkazuje na vlajku Bavorska, kde jsou produkty BMW vyráběny.
Teorie lesklé vrtule
Říká se, že logo BMW bylo inspirováno rotující leteckou vrtulí. Modrobílá šachovnice má symbolizovat štříbrnobílé listy vrtule, točící se proti modré obloze.
Tato teorie byla později posílena tvrzením, že vzhled loga má původ ve druhé světové válce, kde bavorská Luftwaffe použila několik letounů vyvedených právě v modrobílé kombinaci. Také ji podporuje skutečnost, že BMW původně během 2. světové války vyrábělo letecké motory a že bylo jako letecká motorárna i založeno.
Podle firemního časopisu BMW Werkzeitschrift (1942) vzniklo logo náhodou, když letecký konstruktér z BMW testoval vůbec první 320koňový motor. Obdivoval odrazy lesklého disku rotující vrtule, které vytvářeli jakousi auru nad dvěma stříbrnými kužely. Mezi těmito kužely prosvítala modrá obloha a rozdělila kruh na čtyři bílomodrá pole. Kontruktér prý také spatřil tři písmena B, M a W, která se odrážela na vrtuli…. no, a logo bylo na světě.
Leč, podle mluvčího BMW, logo BMW nesymbolizuje vrtuli (přestože se takové vyobrazení použilo na reklamních materiálech po 1. světové válce). Další skutečností je, že toto tvrzení bylo mnohými považováno za podvodné vysvětlení, kterým měla společnost dát svému logu jistou dávku logiky. První letecký motor byl však testován až v březnu 1918 – šest měsíců poté, kdy bylo logo vytvořeno. Navíc základní prvek tohoto mýtu, vrtule, je součástí motoru, která nebyla nikdy v BMW vyráběna.
Teorie bavorské vlajky
Pro BMW byl fakt, že logo symbolizuje barvy bavorské vlajky a představuje původ společnosti, malým tajemstvím. Když bylo totiž logo navrženo, zakazoval zákon o obchodních známkách užívání symbolů národní suverenity. To vedlo společnost k takové ůpravě barevných elementů, aby nebyly tvarově blízké heraldice vlajky, přesto však zůstala zachována návaznost na bavorskou symboliku.
ZávěrZdá se, že není důvod pochybovat o tom, že symbolika loga BMW skutečně spíše vyjadřuje hrdost na místo, v němž se společnost nachází a v němž vznikla. I přes nemalé zklamání z nepravdivosti krásného příběhu ovíjejícího historii tohoto loga, se rozhodně jedná o nezaměnitelnou značku, která vyjadřuje kvalitu, osobitost a sofistikovanou techniku.
text vznikl s použitím různých zahraničních zdrojů
21 Responses to SEN VŠECH PILOTŮ
[1]
23. 5. 2008 v 16:22GTI
Velmi zajímavý text. Bravo Okristan.
[2]
23. 5. 2008 v 16:27okristan
Díky 😉
[3]
23. 5. 2008 v 16:28507
Skutočne, perfektné.
K tomu logu, je jasné, že podľa toho, že tam konštruktér spatril BMW nevzniklo logo. Vieme čo znamená BMW. Neviem či sa predtým nevolali BFW ako Bavorské letecké továrne. A po začatí výroby aut sa F zmenilo na M.
A k tej vrtuli. Myslím, že je to trik nie? 😉
[4]
23. 5. 2008 v 16:28Navtech
Okristan skvělý!
[5]
23. 5. 2008 v 16:35okristan
507: M není od slova „auto“, ale od slova Motor 😉 Trik? Rozhodně ne. I já mám občas mžitky, když testuju 320ti koňový letadlo :-)))
Navtech: Díky! Co to kindrvejce za fokuse? Bude? :-)))
[6]
23. 5. 2008 v 16:47507
Jasné, že je od slova Motoren. :-))))
A čo hovoríš na to krídlo? Nie je to trik?
[7]
23. 5. 2008 v 16:48okristan
507: však píšu, že ne. Zkus někdy nakopnout 320 koní… Uvidíš, co uvidíš 😉
[8]
23. 5. 2008 v 16:52507
:-)))
Ale teraz vážne už. Kde by taký obraz mohol na vrtuli vzniknúť? :-))
[9]
23. 5. 2008 v 16:57okristan
507: doporučuju časopis BMW Werkzeitschrift, ročník 1942. Jsou tam k tomu i obrázky i výpovědi svědků. Blbý je, že je to psaný bavorským dialektem, takže bacha. Ch se čte jako Š. Příklad: „Es ist wištiš, daß es rištiš ist, ništ war?“
[10]
23. 5. 2008 v 17:01T613
Boh vie jak to autor kdysi myslel. Možná je to kombinace obého, možná je správně jen druhá verze. V každém případě je to stále krásné logo
[11]
23. 5. 2008 v 17:02okristan
[10] to bych řek’ A těm autům sluší… Příště se pokusím rozkrýt notoricky známý příběh AUDI
[12]
23. 5. 2008 v 18:36Navtech
Bayerische Bratwurst, Bayerische Lagerbier, Bayerische Motoren Werke , jenom ty jejich baby jsou příšerný! Snad jen ta Claudia Schiffer bude z toho kindrvejce.
[13]
23. 5. 2008 v 19:52Capajevko
neskutocny clanok… VDAKA!!!!
[14]
23. 5. 2008 v 20:05lorenz
Toto je mimo temy, ale:
O 20:00 tu mala ficat 8. cast „Ake je to auto?“, ale nemozem sa prihlasit do svojho blog-konta. Kliknem, a mam biele okno a nic viac. Takze, hned ako sa to opravi, supnem to tam, ako som slubil.
[15]
23. 5. 2008 v 20:13507
lorenz, dnes to nejak celkovo nejde. Mne sa nezobrazí niekedy nič keď dám news.auto.cz a nemôžem vložiť príspevok.
[16]
23. 5. 2008 v 21:19Alessio
sen pilotů…no, jak kterých, pravdou je, že BMW je špička ! PS: před dobou proběhl článek: http://news.auto.cz/aktuality/bmw-je-devadesat-let.html
[17]
23. 5. 2008 v 21:59Perun
Když jde práce od srdce, je to znát. Prima!!! 😉
[18]
24. 5. 2008 v 18:39Pěkný....
…a,když samozřejmě dovolíš,já tě tak trochu doplním(ale opravdu jenom trošičku).Dal jsem do kupy takový video,doufám že se ti bude líbit(a nejen tobě),takže až ho zveřejním…což teď,v sobotu 18:38,tak nějak nelze(nejde se mi přihlásit)……určitě mrkn(i/ěte)….
[19]
25. 5. 2008 v 11:49Shadik
… a ja vsude rozsiroval tu vrtuli 🙁
[20]
13. 6. 2008 v 20:37lukas
Bafo to je můj jeden velký sen
[21]
2. 7. 2008 v 22:09marty321
každý kdo má rád auta určitě musí kliknout na web
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.