-
Simply Clever
Dnes jsem si přečetl na serveru idnes.cz zajímavý článeček o tom, jak „Clever“ je brzdový systém chalupářského zázraku z Boleslavi. Dovoluji si jej tedy přiložit pro případ, že by se tu třeba náhodou neobjevil… byla by Škoda o něčem tak důležitém nevědět..
Na celé věci je velmi pikantní ta poenta bagatelizace problému s naprosto nefunčními brzdami, kdy ale okamžitě přispěchali inženýři z Boleslavi i z Německa… Ono se vlastně nic moc nestalo, jen mohl někdo umřít, zmrzačit se a nebo jen vztekle praštit do volantu a popřemýšlet nad heslem „Simply Clever“.
Západní trhy takové „prohřešky“ neodpouštějí, jsem tedy zvědavý, jak se s tím marketing vypořádá.. Třeba se ujme slogan „Pokrok nezastavíš“ nebo se vyrobí limitovaná edice „Kamikadze Line“ 😉
…….
Při testech ve Švédsku se objevil problém s brzdami u nového modelu Škoda Fabia kombi. Auta testovali švédští motorističtí novináři před uvedením nových modelů na švédský trh o tomto víkendu. Škoda Auto s brzdami podle vyjádření svého švédského mluvčího ovšem nic podnikat nebude.
29. 1. 2008 15:11
Problém nastal u dvou testovacích automobilů ve chvíli, kdy jejich řidiči na sněhu, ledu a zimní břečce začali brzdit. Brzdy totiž ani v jednom případě nezareagovaly. Stejný jev se u obou testovaných škodovek odehrál při zkouškách celkem třikrát.
Podle novinářů deníků Dagens Nyheter a Sundsvalls Tidning byl u první testované Fabie brzdový pedál po delším parkování a rozjezdu tuhý a nezabíral.
V druhém případě chtěl řidič zastavit po zhruba sedmdesátikilometrové jízdě na křižovatce na červenou, avšak při brzdění se nestalo vůbec nic. „Při vyhýbání jsem byl nucen prudce trhnout volantem a dostal jsem se do levého pruhu. Naštěstí mi na semaforu zrovna naskočila zelená, takže jsem situaci nakonec mohl zkorigovat,“ uvedl. Tento incident byl ze všech případů nejzávažnější. Krátce nato pak musel stejný řidič znovu „pumpovat“ pedálem, aby brzdy aktivoval a auto zastavil.
Švédské zastoupení opatření nechystá
Podle vydání Dagens Nyheter však automobilka nebude podnikat žádná konkrétní opatření k nápravě. Svým zákazníkům pouze doporučí, aby za „extrémních zimních podmínek“ nejezdili s aluminiovými, ale s železnými disky kol. Právě v nich totiž problémy zřejmě spočívají.
Podle švédského mluvčího firmy Henrika Svenssona totiž větší díry v aluminiových discích snadno umožňují nečistotám, aby se dostávaly dovnitř a snižovaly účinek brzd. Svensson zároveň vyloučil možnost konstrukční chyby – po zjištění problémů oba vozy ve Švédsku prohlíželi jak švédští, tak čeští i němečtí technici. Tito lidé s nimi také jezdili ve stejných podmínkách, jaké panovaly při testování. Podle Svenssona mohou zmíněné problémy potkat všechny vozy s aluminiovými disky bez ohledu na jejich značku.
Švédští novináři, kteří problémy s brzdami popsali, však uvedli, že jejich „extrémními podmínkami“ byly teploty kolem nuly. Aluminiové disky na testované vozy instalovala automobilka sama.
Dagens Nyheter pak ve svém celkovém hodnocení Fabie kombi v dnešním vydání uvedl, že ve Švédsku již byly od loňska prodány téměř 2000 nových Fabií menšího typu a že kombi má předpoklady stát se dobře prodávaným vozem. Podle listu je to praktické, solidně postavené a vzhledem k celkové užitné hodnotě cenově výhodné auto. Malé Fabie popisované jako „polocombi“ podle švédského zastupitelství automobilky neměly s brzdami žádné potíže. Brzdový systém je v obou modifikacích stejný.
Škoda Auto prý na jev upozorňuje v manuálu
„My o tomto případu víme. Bezpečnost našich vozů je důležitá a toto téma vnímáme velmi citlivě,“ řekl Novinkám Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto.
„Vůz jsme prohlédli experty a zjistili, že je v naprostém pořádku. Abychom rozptýlili případné nejasnosti, necháme vůz přezkoumat nezávislým subjektem,“ dodal Krauskopf.
Dále Evžen Krauskopf podal vysvětlení k možnému selhání brzd. „Popsaný problém však je klasický fyzikální jev, který popisujeme i v manuálu vozu. Ten může nastat např. po projetí kaluží, po vyčištění vozu v myčce nebo v zimě. V důsledku vlhkých či v zimě namrzlých kotoučů pak dojde ke zpoždění brzdného účinku. Proto doporučujeme i v návodu na začátku jízdy lehce šlápnout na brzdu. Tím se účinek opět obnoví a brzdy budou plně funkční.“
Šedesát moudrých koní Když dva dělají totéž II
2 383 Responses to Simply Clever
[1]
30. 1. 2008 v 19:12Chris K.
Postoj Skody zavana alibizmom. OK, stalo sa a bez akejkolvek zjavnej priciny. Ale stalo sa.
Podobny pruser mal Marcedes s Ackom a Audi s modelom TT. Ale zacali konat.
Su auta, na ktore plechove disky neobujete na zimu neobujete (za predpokladu, ze budu o cislo/dve mensie ako liatina) a vyrobca to ani neodporuca. Napriek tomu jazdia bez problemov aj v extremnejsich podmienkach ako 0 stupnov vo Svedsku.
[2]
30. 1. 2008 v 21:03Miso
Ten, kto sa tu prednedavnom rozkrikoval, aky pruser su chybne brzdove hadicky od dodavatelov FIATu, nech sa ozve!
[3]
30. 1. 2008 v 23:02SIMPLY NEVER
SIMPLY NEVER
[4]
30. 1. 2008 v 23:11SIMPLY DUFFER
SIMPLY DUFFER
[5]
30. 1. 2008 v 23:17SIMPLY GUTTER
SIMPLY GUTTER
[6]
31. 1. 2008 v 8:281.6Dynamic
Tak už dva dni je tento megaprúser známa vec, ale na auto.cz nie je o tom oficiálne ani čiarka. Ešte že máme tento blog.
Že pozdravujem ryšavých, fúzatých modrookých jugend chlapcov z AXEL SPRINGER VERLAG a teším sa na ďalšie nezávislé a výsostne odborné testy 😉
[7]
31. 1. 2008 v 9:46Ondoree
[52] Miso: Dobrá poznámka :-))
Pridal by som, nech sa prihlásia aj tí, ktorí sprdli crash test Civic 8G, kde hlava vodiča má žltú farbu (t.j. Adequate, alebo aj 2 z 5) po kontakte s volantom. Stále sa mi to zdá byť lepšie, ako zastaviť o kamión zľava ;o)
[8]
31. 1. 2008 v 10:46Pavel
Že je to novinář motoristického časopisu nemusí nutně znamenat, že opravdu umí dobře jezdit autem a zvládá i krizové situace a pokud jel sešlápl brzdu a nic moc se nestalo, tak mohl zpanikařit, oči nalepeny na skle, maximální hrůza v obličeji a už nohu z brzdy nesundal, aby ji stiskl znovu, takže nemohl zabrzdit. Takže mohla nastat situace, že byly kotouče znečištěny a přidalší sešlápnutí by brzdily a to on už nemůže vědět.
A kdyby ty brzdy opravdu selhaly, tak by už taky nikdy třeba nezabrzdil.
[9]
31. 1. 2008 v 13:22ELAN
Pavel: Simply clever príspevok.
[10]
31. 1. 2008 v 18:02PepaSFI
podle některých reakcí bych si skoro myslel že je vlastně normální když autu občas vysadí brzdy. Nic co by zkušený řidič nezvládl.Takže zlato, až povezeš děti ze školky naší novou fábkou tak ne abys propadala panice až to nebude brzdit. Žádnou hrůzu v obličeji a oči na skle, hezky tou brzdou chvíli kvrdlej, však ono se to chytí. Možná by byl zajímavý názor nějakého offroaďáka jak dlouho to trvá než se chytí brzdy plné sněhu a bláta ale já tipuju tak dvě otáčky kol.Ten přítlak destiček je totiž obrovský.Myslím že právě tady nemusím zdůrazňovat jaký výkon brzdy absorbují a přemění na teplo.
[11]
31. 1. 2008 v 18:20ELAN
A čo keď bol na nich lad. Nevieš, že vo Švédsku sú v zime extrémne podmienky?
[12]
31. 1. 2008 v 18:50wolff
Elan, nejsi ty náhodou převlečený GTI? Četl si to? Jasně řekli, že v ten moment extrémní podmínky nebyly. NEBYLY!!! Bylo kolem nuly. Já sem jezdil s autem na horách v kopcích ve sněhu v -20°C a brzdy brzdily vždy bez problémů… Je to obkecávání…
P.S. mohl by se skutečně ozvat ten, co tady psal o megaprůseru o hadičkách u Fiatu… Možná právě v tomto je ten zásadní rozdíl v chování dospělé světové automobilky s germánským přizdisráčem… Každý ať si dosadí dle libosti.
[13]
31. 1. 2008 v 19:35ELAN
wolff: Nie, prezlečený GTI asi nebudem…:o))) Vieš asi zabúdaš, že Švédsko zrovna nebude Česko, alebo kocúrkovo(slovensko). Navyše GTI sa tu už ozval.:-)
[14]
31. 1. 2008 v 20:19PepaSFI
ještě bych doplnil že kotoučové brzdy mají značnou samočistící schopnost. Jednak odstředivá síla odnáší nečistoty a vodu pryč a pak mezera mezi kotoučem a destičkami je v podstatě nulová. Vlastně jen taková na jakou destičky odtlačí házivost kotouče, dalo by se říct že se částečně destičky kotouče dotýkají a stále mají jakési tření. Nějak si nedovedu představit v těch místech něco co by pokrylo kotouč a zhoršilo tření významnou měrou, s vyjímkou nějakého maziva. Ale led,voda nebo sníh asi těžko. To by offroadisti a my co brázdíme neudržované silnice vysočiny bysme v zimě asi nejezdili jinak než s očima vykulenýma v toužebném očekávání brzdové loterie.
[15]
1. 2. 2008 v 21:18Falco
„částečně destičky kotouče dotýkají a stále mají jakési tření“ Blbost! Po odbrzdění vznikne mezi kotoučem a destičkou mezera cca 0,1mm – dochází k tomu díky tzv. dovolené axiální házivosti kotouče. Kdyby destičky pořad dosedaly na kotouč, tak je vyměňuješ každých tisíc kilometru
[16]
1. 2. 2008 v 21:21Falco
PepaSFI : jo a ještě! Tvrdit, že voda nemá vliv na brzdění je další blbost! Při jízdě voda potáhne kotouče tenkým filmem, a tím omezí jejich funkčnost. Proto např. BMW používá systém, který se automaticky aktivuje, jakmile dostane podnět od zapnutých stěračů nebo dešťových senzorů. Sušení brzd je tak nepatrné, že ho řidič ani nepocítí !
jo a jěště!
[17]
2. 2. 2008 v 9:21PepaSFI
tak si tam strč spároměrku. Právě díky té házivosti to někde možná ta desetina bude a někde v podstatě nula. Ikdyž mám pocit že desetina už by byl dost kulhající kotouč ale to bych se musel podívat do moudrých knih kolik je povolená házivost. Rozhodně ne tolik aby se tam vytvořila námraza. Taky jsem nikde nenapsal že voda brzdění vůbec neovlivní. Neovlivní ho významně,rozhodně ne natolik aby poklidným rodinným tempem jedoucí auto kvůli tomu profrčelo křižovatku jak utržená maringotka. A že na to má BMW vychytávku? No však je taky o hezký kousek výš než fábka, ABS ještě před pár lety nebylo samozřejmostí a stabilizační systémy nejsou dodnes. Přesto spousta aut bez toho jezdí a vůbec nemám pocit že by kvůli tomu byly neovladatelné.
[18]
2. 2. 2008 v 20:06Falco
Nepsal jsem nic o Škodovce, jen o brzdách a systém od BMW jsem zmínil jako důkaz, že daný problém existuje. Co jsem napsal o házivosti je základní učivo každého technického oboru – 0,1 mm okem ani nepostřehneš…
[19]
3. 2. 2008 v 17:04Martin...
Vážně nevím, co tady řešíte – od okamžiku, kdy jsem začal jezdit s auty s kotouči na všech čtyřech to beru jako hodně nebezpečnou, ale realitu. Pokud potřebuju při vlhku a teplotách okolo nuly zabrzdit po delší jízdě, prakticky vždy se stane prd – a až tak po 30m se brzdy konečně zakousnou. Poprvé mne to vylekalo, podruhé jsem nadával…teď se snažím čas od času klepnout na brzdu i na dálnici.
Je to hrozný pocit, ale fyzikálně to tak prostě musí být a chyba je, že se o tom nemluví
[20]
5. 2. 2008 v 14:17confidentalVDO
Heršvec, tomu říkám vřava:-) Pánové (či i dámy),dovolím si utrosit pár svých poznámek na tomto blogu. Myslím si,že je fajn,že se tak úporně diskutuje o drobném zakolísání českého molocha automobilismu. ALE pokud budeme zcela imunní vůči jakýmkoliv emocím, což jde opravdu jen velice těžko, vždycky nakonec zjistíte, že fyzika je opravdu mocná čarodějka…Kdo si dá tu práci,zjistí,že není zase až tak důležité,jestli ty kotouče byli znečištěné (čímkoliv,pokud nepočítám diamantový prach) nebo ne, protože síla,která na ně působí je tak děsivá, že prakticky v kick down situaci dochází k vypaření popř. vyhození nečistot z kotouče okamžitě po působení síly (tzn MAX 1/2otáčky kola při 60kmh-1) Ze své zkušenosti si dovolím tvrdit,že chyba byla někde jinde. Pokud se do mne chce se mnou kdokoliv utkat,mohu přeposlat cca 7listů A4 výpočtů,ale to není důležité.VŽDYCKY JE TOU CHYBNOU VELIČINOU ČLOVĚK- tím nechci samozřejmě pět chválu na kolegen inženýry aus „Junge Boleslau“, ale systém účinnosti a kontoly ve fázích vývoje automobilu je tak surový,že je prakticky vyloučeno,aby vozidlo nebrzdilo. A pokud se tak stalo – tak bych chybovou linku hledal oběma směry – nejen jak průšvih Škodovky, ale i průšvih řidiče… Koneckonců, riziko, které na sebe bere řidič je možná daleko vyšší – třeba si Ti ‚úplněnejchytřejšíhoši‘,kteří do tohoto blogu přispěli, uvědomí,je třeba jezdit jako rozumná bytost,a ne jako HOVADO – ale promiňte,to už jsem asi někde jinde. Přeji všem řidičům šťastný a bezproblémový návrat domů. (Autor je zaměstancem „automotive“ firmy, a jeho článek vyjadřuje pouze jeho soukromý názor na daný problém)
[21]
5. 2. 2008 v 14:57ján
V priebehu desiatich rokov prevádzky – denného jazdenia – som sa stretol s popísanou situáciou celkovo 2 krát na Citroene Saxo / bez ABS, plecvhové disky,vzadu bubnové brzdy/ pri rannom vychádzaní z parkoviska z mierneho kopca na hlavnú cestu. Brzdový pedál bol úplne tvrdý a auto vôbec nebrzdilo. Prudým zatiahnutím ručnej brzdy som situáciu vyriešil.Taktiež studené počasie ale bez snehu. Situácia mi pripomínala zlyhanie posilňovača bŕzd . Obdobný pocit som totiž mal, keď som kedysi testoval brzdenie vozidla so studeným motorom bez naštartovania dole miernym svahom.
Na mojom vozidle mechanici žiadnu poruchu nenašli, ale odvtedy som bol pri rannom vychádzaní z parkoviska opatrný. Osobne uvedené zlyhávanie bŕzd počas jazdy charakterom, ktorý uviedol skúšobný jazdec, by som nepovažoval za banalitu. Stačí to raz zažiť na vlastnej koži.
[22]
5. 2. 2008 v 19:14PepaSFI
aby se tady furt někdo neoháněl neomylností konstruktérů a kontrolorů, před pár dny proběhla zpráva o soudním procesu kvůli zavinění nehody tuším že ve Francii kde učitelka s Volvem najela do dětí na přechodu. Zjistilo se že šlo o vadu brzd o které výrobce věděl a nedostatečně ji řešil. Proběhlo to v televizním zpravodajství ale zdatní hledači to jistě najdou i na internetu. Takže se takové věci asi stávají i v lepších rodinách. Akorát u škodovky to asi nebude závada, jen taková bezvýznamná nepatrnost která ani nestojí za řeč. Něco v duchu tradic upadávajících kol u stodvacítek, což kupodivu nevadilo ani lidem kteří se při tom málem zabili. Jo patriotismus je silná emoce.
[23]
6. 2. 2008 v 11:01Láďa
bral bych hodnocení novinářů( při vší úctě k tomuto povolání) s rezervou.Kdysi jsem se ůčastnil hodnocení různých značek vozů, jehož součástí kromě slalomu mezi kužely,byla i zkouška brzd.Jelikož se před hodnocením konaly cvičné jízdy pro osvojení s obsluhou vozu a při zkoušce brzd u vozidel která neměla ABS se stávalo ,že skoro většina těchto řidičů nechávala přední kola zablokovat a smýkat po letištní ploše,čímž se na pneumatikách předních kol vytvořily probržděné plochy.V celkovém hodnocení se pak promítaly i připomínky a poznámky o vadné přední nápravě , které do jisté míry ovlivnily i celkové umístění hodnocených vozů.
[24]
7. 2. 2008 v 20:35Klaudius
1.Neverte všetko novinárom. Sú to poloamatéri (v lepšom prípade), z komára spravia somára a naopak dôležité veci si nevšimnú.
2.Ak by to mala byť pravda, celý prípad je podivný. Škodovka sa obhajuje, že je to bežný a riešiteľný jav, ale spomína len zníženú účinnosť, nie úplnú nefunkčnosť – tým pádom celkom mimo. Reklamovanú nefunkčnosť bŕzd nijak nevysvetlila. Možno preto, že má tiež pochybnosti o tom, čo sa vlastne stalo. Pochybujem, že by cielenou simuláciou dokázali spomínané situácie zopakovať a potvrdiť tvrdenie novinárov.
3.Trochu ma správanie výrobcu predsa len udivilo. Pri takomto čiernom tieni, ktorý padá na ich produkt, by sa mali prinútiť predsa len k väčšej aktivite a presvedčiť svojich zákazníkov, že vyrábajú a predávajú kvalitné a bezpečné autá. Napríklad rozsiahlejšími testami a snahou prísť tejto udalosti na kĺb. A buď tvrdenie novinárov dôveryhodne vyvrátiť, alebo nájsť chybu a odstrániť ju. V takomto prípade by zvolávačka mala jednoznačne pozitívny dopad na image výrobcu. Takého, čo sa stará o svojich zákazníkov. Nie takého, čo bagatelizuje problémy, hoci sú možno fiktívne.
[25]
14. 2. 2008 v 19:32Martin...
confidentalVDO: nechci se pouštět do diskusí nad několika stránkami výpočtů, ale pouze uvádím svou zkušenost – jak Laguna (rv 03), tak Passat (rv 06) po několika desítkách kilometrů na dálnici, při vlhlku a teplotách okolo nuly, při cestování ustálenou rychlostí (tempomat na tachometrových 136) s mírnými změnami rychlosti bez použití brzd se chová jak jsem popsal – první zabrždění dokáže řidiče slít ledovým potem, protože cca 0,5s se subjektivně neděje vůbec nic.
Síly na disku při uvedené rychlosti jsou nemalé, ale povrchové napětí vody v kombinaci s nízkou teplotou zřejmě způsobí to, co se děje 🙁
Komentáře nejsou povoleny.