-
Tailgating
Tailgating (lepení se na záď auta jedoucího před vámi, nebo ještě obecněji nedodržování bezpečné vzdálenosti) je zdaleka nejčastější a nejnebezpečnější řidičskou chybou v Česku (odhaduji tak 80% českých řidičů jezdí takto standardně). V Německu je Tailgating hrubým porušením pravidel s pokutou 400 říšských euro.
Nejvíce lepičů jsou řidiči, kteří to dělají nevědomě – nebezpečnost svého jednání si prostě neuvědomují. Druhou skupinou jsou vědomí, agresivní lepiči, kteří se snaží zastrašovat jiné řidiče (road rage – důvody jsou různé, zeptejte se psychologů). Třetí skupinou – spíše velmi malou – jsou šetřiči. Jízda v aerodynamické bublině za nějakým autem skutečně snižuje odpor a ušetří palivo.
Jak bezpečně vyřešit situaci, když se na vás lepí zezadu jiné auto? Tak především nejednat zbrkle a agresivně (vybržďovaní is not the solution). Pokud jste si jako správný a zkušený řidič vytvořili bezpečnou vzdálenost před sebou a máte zhruba dvě vteřiny k dobru k reakci na nenadálou situaci před Vámi, tak nejlepší je nedělat nic, nezačít zrychlovat ani zpomalovat. Lepiče sice povezete na zádi jako ruksak, ale při bezpečné vzdálenosti před Vámi je to ok.
Jakmile je to možné (na viceproudé silnici), tak se tímto způsobem bezpečně zařadit a uvolnit lepiči pruh. Pokud mezitím nastane situace, která si vyžaduje zpomalení nebo dokonce zastavení (začátek obce, snížení max. povolené rychlosti, chodci na přechodu, tvořící se kolona, překážka na silnici, semafory, stopka atd.) máte díky bezpečné vzdálenosti dve vteřiny k dobru. Má osvědčená praxe je polechtat brzdový pedál, aby se rozsvítila brzdová světla ale brzdění bylo pouze mírné. To většinou zareaguje i lepič a zpomalí. Mezitím nechám auto rolovat, čímž se vytvoří za mnou větší mezera (lepič zpomaluje, já roluju). Pak zabrzdit prudce – lepič má dostatek času na reakci a také začne prudce brzdit. Pak uvolnit brzdy, nechat chvíli rolovat a pak zastavit (nebo prudce spomalit, podle toho, co se děje přede mnou).
Díky tomu jezdím bez stresu v zemi, kde je lepičů tak 80%.
Auto podle Mariachiho – WTH? Kam se poděl GTI?
36 Responses to Tailgating
[1]
23. 8. 2015 v 10:26JakubMG
Ta metoda s lechtanim v praxi neni moc dobra rada. Zkuseny ridic si v takove situaci poradi, mene zkuseny by mel sledovat mraky dulezitejsich veci nez zpetne zrcatko ( hledat unikove zony, sledovat chodnik co dalsiho mu skoci do cesty a tak.
Vetsina lepicu by ubyla, kdyby ridici rozumne uvolnovali pravy pruh. Zkus jet z Prahy do Brna na adaptivni tempomat, garantuju ti, ze do Brna prijedes za stejnym autem, za jakym jsi vyjizdel z Prahy…pokud chces aby Ti uhnul, musis mu to dat priblizenim najevo.
Btw, svez se nekdy v Italii, od Florencie niz, uplne Ti to zmeni optiku…✌
[2]
23. 8. 2015 v 19:23rohYpnol
Zásadně „vybrzdit“ (=s rozumem). Brzdová světla jsou nastavna tak, že i při velmi jemném sešlápnutí by se měla rozsvítit, aniž by ještě nastal brzdný účinek. Pokud se na vás někdo bezdůvodně lepí, tohle vždy zafunguje. Riskujete sice, že pokud je to magor, tak vás následně klidně vybrzdí nebo vám provede nějakou prasárnu typu podjetí zprava atp., ale to už je zkrátka riziko srážky s blbcem.
Vždy mi to ale stojí za to, aby se na mě nějaký magor nebezpečně přestal lepit.
[3]
25. 8. 2015 v 07:52MariAchi
[2]
Sorry, ale ty o zivote vis fakt jen z doslechu…
Tim vybrzdenim fakticky startujes „bitvu“, coz je naprosto zbytecne. Bud se lepic lepi, takze je lepsi si ho nevsimat, stejne pokud budes potrbovat prudce brzdit, tak si to vyzere, nebo se driv, ci pozdeji odlepi, nebot pojede jinam/rychleji/pomaleji atd. Takze neresit, kaslat na to. Drtiva vetsina lepicu se stejne lepi jen proto, ze ceka na dobrou prilezitost k predjeti.
[4]
25. 8. 2015 v 12:17Joab
Když jedu sám, je mi to celkem fuk. A když mi to časem začne vadit a jsem na nějaký šikovný pomalý zatáčkový okrsce, ujedu mu – většina lepičů umí jet akorát rychle rovně. Akorát mě většinou v první vesnici zase dojede, no:)
Když jedu s rodinou, jsem z toho nervózní a po chvíli sundavám nohu z plynu, plachtim a pravej blinkr. Samozřejmě tam, kde se dá nějak předjet.
[5]
25. 8. 2015 v 14:27krul
příspěvek opomíjí ne zcela zanedbatelnou příčinu „lepení se“, která je na straně prvního auta, a to nedodržení bezpečné vzdálenosti vzniklé po zařazení se těsně před předjížděné vozidlo – typická situace, kdy v hustějším městském provozu je zachování bezpečné vzdálenosti výzvou všem kolem, aby mi do mé mezery hodili myšku – pokud bych měl já v takové situaci si znovu vybudovat 2s odstup, nutně musím zpomalit pod úroveň okolního provozu, čímž akorát naseru všechny za mnou, kteří mně budou předjíždět a myškovat o to víc, celková situace nebude bezpečná ani trochu
ad nalepený čekající na dobrou příležitost k předjetí – nevím, zda-li si to předjíždějící uvědomují (no vlastně vím, 95% nikoliv), ale předjížděcí manévr proběhne mnohem rychleji a bezpečněji, pokud ke zrychlování využiju právě svůj bezpečný odstup – v okamžiku přejetí do protisměru mám již značně vyšší rychlost a předjetí je záležitost okamžiku, na rozdíl od situace, kdy teprve po vyjetí do protisměru začnu zjišťovat, jestli je mé zrychlení větší než zrychlení předjížděného
[6]
25. 8. 2015 v 14:33krul
a ještě jedna situace – blbeček v pomalém pruhu dálnice při rozhodnutí o předjetí kamionu před sebou zapomene použít zrcátko (nebo mozek) a hodí to přímo před blížící se rychleji jedoucí auto v rychlém pruhu, které již (při použití vlastního dostatečně velkého bezpečného odstupu) realizuje předjetí obou – tyto situace sice lze poměrně úspěšně předvídat, ale nedá se mluvit o tom, že vzniklé „lepení se“ způsobil ten druhý, ten je kolikrát rád, že dobrzdí
[7]
25. 8. 2015 v 20:56Verny_2013
[3]
Přesně většina lepičů to bere jako výzvu k boji, jen menší část opravdu „extrémně“ spěchá takže jsi pro jen nějaký obtížný hmyz který se jim zrovna připletl do cesty. A co na tom že zrovna předjíždíš kamion, nebo umožňuješ plynulý a bezpečný vjezd na dálnici autům z nájezdu.Ale Randomjitter s mýlí v jedné věci, lepič to vždy dělá vědomě. Jednou se mi dokonce stalo že v noci na 4 proudovém přivaděči u Plzně se zavěsil za mě jeden lepič pro zábavu. No a zhasnul světla. Tehdy mě to fakt rozhodilo, protože jsem o něm věděl a najednou tam nebyl…..
Tohle je 4 dosud nepopsaný druh lepiče.
[8]
26. 8. 2015 v 12:38random.jitter
Po mnoha letech pokusů, zrychlování, vybržďování, problikování, extrémně rychlé jízdy, extrémně opatrné jízdy, jsem dospěl k závěru, že po dálnici je ideálních 130 tachometrových (~126 skutečných). Je to dostatečně rychlé, abych nikomu neprekážel* a dostatečně „pomalé“, abych nemusel neustále zpomalovat kvůli kamionům atp. (*samozřejmě, někdy musí piloti rychlých aut zpomalit, je to přece jen veřejná komunikace a ne Nürburgring). Když mluvíme o „blbečcích“, tak na dálnici jsou to ti, kteří používají brzdy (mimo samozřejmě nenadalých situací – kolony, překážky, sjezdy z dálnice). Tito blbečci jsou v obou pruzích – v pravém, když se přibližují pomalému vozidlu před sebou a já je předjíždím zleva – najednou zjistí, že jsou blízko toho kamionu, ale předjet ho nemohou, neboť jsem tam já (jaké překvapení). A ti v levém se řítí >130, před nima v levém předjíždí evidentně pomalejší auto (např. 130) nějaký kamion, přesto nezpomalí a začnou, ano, brzdit, až těsně za ním. Asi se domnívají, že kvůli nim teď někdo dupne na plyn a rychle uvolní levý pruh.
[9]
26. 8. 2015 v 12:47random.jitter
Většina lepičů jsou nevědomí, podle svého odhadu pohodoví a bezpeční řidiči. Nedávno bylo na internetu video, kterak kořenovi vlítla do úsměvu fábie jedoucí omylem v protisměru. Bohužel byl příliš blízko za autem před ním, které stačilo ještě zareagovat rychlým úhybným manévrem. On se rozflákal o tu fabii. Určitě to byl podle svého odhadu bezpečný a zkušený řidič, teď ho dávají dohromady na JIPce. Všechno je to o bezpečné vzdálenosti. Když předjíždíme pomalejší auto dva, to přede mnou se pak zařadí do pravého, nic mě nenutí okamžitě se pověsit za něj do pravého, nýbrž chvíli jet souběžně v levém, až se přede mnou (I za mnou – s ohledem na to předjíždené auto) vytvoří bezpečný rozestup a pak se zařadit do pravého.
[10]
26. 8. 2015 v 12:50random.jitter
Mariachi má naprostou pravdu v tom, že jakékoli zbrklé jednání – prudké brzdění nebo zrychlování – je chápáno jako výzva k bitvě. V tom druhém autě sedí psychicky labilní jedinec, to skutečně situaci nevyřeší.
[11]
26. 8. 2015 v 13:01random.jitter
Nedávno jsem na týden – kvůli stěhování – přesedlal z mého 180-koňového, dvoulitrového foukaného dehtu do dodávky Opel Vivaro, 96 PS. To auto se samozřejmě chová úplně jinak, než lehké osobní auto. Akcelerace je úplně jiná. Člověk se musí naučit dívat tri-čtyři auta před sebe a jedno-dvě za sebe. Takových slabých aut je na dálnici spousta, mně to potvrdilo hodně o tom, jak je důležité číst situaci s předstihem.
[12]
26. 8. 2015 v 17:56rohYpnol
[3] Tvé trapné kecy zcela pomíjím, ty jsou jen tvou vizitkou…
K věci – není to zbytečné v žádném případě. Bezpečná odstupová vzdálenost je důležitá především pro nenadálé a neočekávané věci a jednání. Tím „vybržděním“ nedělám nic jiného, než supluji neschopnost toho za mnou zařadit se za mě v nezpečném odstupu. Takže jen a pouze předcházím nebezpečné situaci.
Jestli je ten za mnou psycho a spustí se v něm odvetná mise, to už není můj problém a tím spíš je důležité, aby takovýto jedinec byl v bezpečném odstupu.
A lehkým sešlápnutím plynu bez brzdného účinku nikoho neohrožuji a dokonce ani neomezuji (protože jedu prakticky stále stejně rychle).
[13]
26. 8. 2015 v 17:57krul
souhlas, používání brzd na dálnici (mimo krizovek) svědčí zpravidla o tom, že dotyčný buď neumí číst provoz, nebo se z libovolného důvodu řízení právě nevěnuje na 100% (únava, ladění rádia, rozhovor s manželkou a tchýní, pohlavkování dětí nebo prostě lenost)
ano jet slabé auto na dálnici 130 je dobrá škola
[14]
27. 8. 2015 v 08:35MariAchi
[12]
Prave naopak – ty tu nebezpecnou situaci vytvaris.
Jestli ten za tebou je psycho a spusti odvetnou misi, tak to tvuj problem zatracene bude,t o mi ver.
Seslapnutim plynu se ti brzdova svetla opravdu nerozsviti, asi jsi mel na mysli brzdu.
Ale nejak necekam, ze bys to ted pochopil…
[15]
28. 8. 2015 v 15:06rohYpnol
[14] Samozřejmě brzdu (přepis).
Jak vytvořím nebezpečnou situaci, když jedu stejně rychle jen si „rozsvítím“ brzdová světla, opravdu nepochoipím. Tohle totiž pochopit ani nejde …
[16]
28. 8. 2015 v 18:37HaroldKytka
Verny 2013 : co myslis tim “ umožňuješ plynulý a bezpečný vjezd na dálnici autům z nájezdu“ ?
[17]
28. 8. 2015 v 22:04MariAchi
[15]
Vzdyt rikam – toretik. Nemusis se kvuli tomu urazet, proste si to tady po sobe precti za par let a usmej se, ja jsem kdysi taky psal ptakoviny…
[18]
29. 8. 2015 v 12:05rohYpnol
[16] Teoretik? Aha, tak mi vysvětli, proč to v praxi funguje…
[19]
29. 8. 2015 v 15:01JakubMG
Ahoj Rohypnole,
Fakt je to kravina co radis, probrzdeni je agrese na ridice za tebou, zavodnika neprekvapi, rvace nasere ( ten si te pak najde) novacka vydesi…tedy jestli ti jde o to desit novacky, bravo.
Jedine reseni je lepice co nejdrive pustit pred sebe at nebezpecne situace vytvari dal od tveho vozu. Tebe to nezdrzi a tvou posadku uchova ve vyznamne vetsim bezpeci.
Mej se krasne a zkus to cist s chladnou hlavou.
[20]
30. 8. 2015 v 09:59rohYpnol
[18] sešlápnu brzdový pedál, aniž bych fakticky brzdil.
Lepiče pustit před sebe? Jenže než se uvolní místo, tak už jej dávno můžeš mít kvůli nedodržení vzdálenosti v kufru…
[21]
30. 8. 2015 v 21:54random.jitter
Lepiče pustit před sebe? Jenže než se uvolní místo, tak už jej dávno můžeš mít kvůli nedodržení vzdálenosti v kufru…
Nebudeš, pokud si ty vytvoříš dostatečnou vzdálenost před sebou – postupně zpomalit na rychlost nižší než auta před tebou, a až se to srovná na vzdálenost cca. „halbes Tacho“, tak postupně zrychlovat na obvyklou cestovní rychlost. Pokud je v té chvíli před tebou nebezpečně husto, tak samozřejmě nouzoveě zabrzdiš, ale to není vybržďovaní. Otázkou bude, proč jsi jel tak těsně za autem před tebou, že tě teď nějaký lepič najednou dostane do nouzového brzdění.
Dobrá zpráva je, že na silnici nemusíš nikomu nic dokazovat.
[22]
30. 8. 2015 v 23:12CenturionCz
Tak určitě není řešením vybrzdění – pod to se nemohu podepsat. Je to jen další projev agrese – tentokrát náš – oko za oko. Záleží asi na tom, jaký je váš rozpočet na opravy zadního nárazníku.
Souhlasím s článkem – lehce brzdit. Ten za námi začne brzdit (snad) preventivně prudčeji a vytvoří se malá mezera. Jak je možno přeřadit, tak rychle do vedlejšího pruhu.
Hlavně je třeba dbát toho, že jsou mnohými tailgatery (zejména v pomalém pruhu) neagresivní řidiči, kteří nedávají pozor, protože telefonují nebo nad něčím přemýšlí a instinktivně sledují auto vpředu. Samozřejmě se nebavím o sporťácích v levém pruhu, ale těm prostě musíte uhnout. To je prostě slušnost.
[23]
31. 8. 2015 v 20:42Verny_2013
[16]
ahoj, nevím co je nepochopitelné nad větou umožňuji bezpečný a plynulý vjezd autům na dálnici. Pokud to situace dovolí tak když vidím že se připojuje auto na dálnici z nájezdu tak vjedu do levého pruhu a umožním mu bezpečný vjezd na dálnici. Obzvlášť v době uzavírek a spousty stopek na připojení je to pro tyto auta problém. A nevěřil bys že i těchto jasných situací spousta lidí bliká jak o život. Je tam ve zúžení 80, já jedu tacho 100 a on to za mnou mastí nejmíň 120. a xenony makají na plný výkon.
[24]
1. 9. 2015 v 21:52rohYpnol
[21] víš jenže tu bezpečnou vzdálenost máš kvůli nečekaným událostem, takže to vůbec není o tvém odstupu jako takovém. Zcela naopak – pokud si v levém necháš nadstandartně velký odstup, tak naopak riskuješ, že ti tam nějaký expert hodí myšku. Ty pak náhle zabrzdíš a lepič za tebou nedobrzdí…
[25]
1. 9. 2015 v 21:59rohYpnol
[23] přesně, jenže čeští řidiči jsou dobytci…
Jenže takovýmto gentlemanským chováním se v českých poměrech vystavuješ značnému riziku. Hodně často se pak stává, že ten, kterému jsi uhl do rychlého pruhu, začne zrychlovat tak intenzivně, že tě nepustí zpět do pravého, nebo tě rovnou podjede zprava atp. Stejně tak kravaťáci a dodávkáři, kteří zásadně nedodržují rychlostní limity, se na tebe začnou okamžitě lepit…
[26]
2. 9. 2015 v 08:48Verny_2013
[25]
Jasně, s tím naprosto souhlasím. Není možné pro řekněme dobrou vůli vytvořit na druhé straně nebezpečnou nebo kolizní situaci. Proto taky píšu ve druhé větě pokud to situace dovolí. Ale je fakt že není vůbec neobvyklé že ten koho jsi pustil to bere jako tvou slabost a pak tě za odměnu vezme zprava. To už se mi taky několikrát stalo. Je to prostě džungle se vším všudy.
[27]
2. 9. 2015 v 09:32twistedTSD
[25] Když je vhodná situace (!), tak připojujícím se řidičům také vždy uhnu. Stejně u nás spousta řidičů připojovák použít neumí a zrcátka nesleduje, tak proč se nervovat. Dokonce se mi jednou stalo, že jsem jednou uhnout nemohl, a připojující se náklaďák to patrně tak rozlítilo, že mi to tam bez okolků poslal (rozdíl rychlostí cca 100 km/h…).
[28]
2. 9. 2015 v 15:08AnGeor
jak psal nekdo vyse, staci si zkusit projet D1 se zapnutym ACC. Pokud dodrzuje 2s tak ti na D1 nikdo neuhne. A pak taky staci mit takovou znacku: http://img.auto.cz/moje.auto.cz/img/galleries/50b835e460296/5405d3dcef706.jpg A to je pak taky peklo. Spousta ridicu ti chce ukazat, ze jejich auto je lepsi a rychlejsi a to bezpodminecne 😀
[29]
3. 9. 2015 v 08:21MariAchi
Zkusili jste nekdy uvazovat o tom, ze ten, kdo se pripojuje z praveho a pak vas „vezme zprava“ jede rychle treba proto, ze z nejruznejsich duvodu musi, nebo chce? Ze to nedela proto, aby vas voprasil, nebo vam dokazal, ze jste slabosi, ale proste proto, ze potrebuje byt nekde za deset minut a ma na to jen minut osm (napriklad)? Ja jsem treba dnes cestou do prace taky nabral v pripojovacim pruhu rychlost, hodil blinkr a auto v pravem se hned uklidilo do leveho, tak jsem zrychlil jeste vice a jezto byl prede mnou ted uz v pravem pruhu nakladdak, tak jsem hned prejel do leveho, porad s blinkrem, ten v levem nemusel ani sundat nohu z plynu… Jsem proto „hovado s bavorem“, nebo je to podle vas jeste pod normou „dzungle se v sim vsudy“?
[30]
3. 9. 2015 v 21:20random.jitter
Zkusil, a chtěl ho poslat na kurs time managementu (případně na terapeutická sezení, kde se pacienti učí, že i s malým kašpárkem se dá dělat velké divadlo).
[31]
3. 9. 2015 v 17:08rohYpnol
[27] Zkusili jste nekdy uvazovat o tom, ze ten, kdo se pripojuje z praveho a pak vas „vezme zprava“ jede rychle treba proto, ze z nejruznejsich duvodu MUSÍ, nebo CHCE?
Musí? Proboha proč by musel? Protože vedle něj ječí jeho žena, že už měla být na pedikúře? Nebo chce? No samozřejmě, že to udělá proto, že chce. A o tom to je.
Když tě někdo „pustí“, tak tobě přijde normální jej za odměnu vzít zprava? A řeči o tom, jak někdo spěchá, ty opravdu jsou víc než úsměvné… Snad největší trapnost, argumentovat tím, že někdo zkrátka spěchá. Spěcháme všichni, nikomu se nechce čekat…
[32]
3. 9. 2015 v 20:07T613
Vybrzďovači pro mne znamenají jen jednu věc, co nejdříve je předjet, protože nevím co od nich čekat.. zkrátka jen zhoršují dopravní situaci pro všechny.
Pokud se mi někdo nalepí na zadek, tak prostě mu vytvořím prostor na předjetí. Mírně uhnu doprava a dle potřeby dám nohu z plynu. Lepič se buď probere a dá si odstup nebo mě předjede.
Brzdič je stejný nevychovanec jako ten lepič.
[33]
4. 9. 2015 v 08:30DanV
Hell Rohyponole, a víš o tom, že levý pruh se má používat k předjíždění a tudíž je tvoje „pouštění“ přestupek?
[34]
8. 9. 2015 v 21:49rohYpnol
[33] není, protože já předjíždím. Přestupek je naopak chování toho, kdo během ního předjíždění zrychuje a neumožňuje předjetí tak, až tě nakonec podjede zprava.
[35]
9. 9. 2015 v 08:34Ausfahrt
[34] Pouštění v okamžiku, kdy jiný jede v připojovacím pruhu, je přestupek. V tom okamžiku nepředjíždíš, přizpůsobit situaci se musí vozidlo v připojovacím pruhu. Podívej se do Německa, kde je při nájezdech na dálnici pro pravý pruh vyznačena plná čára.
[36]
9. 9. 2015 v 08:36Ausfahrt
[34] Pouštění v okamžiku, kdy jiný jede v připojovacím pruhu, je přestupek. V tom okamžiku nepředjíždíš, přizpůsobit situaci se musí vozidlo v připojovacím pruhu. Podívej se do Německa, kde je při nájezdech na dálnici pro pravý pruh vyznačena plná čára.
Komentáře nejsou povoleny.