-
RN TEST: Renault Talisman
Když Renault představoval v Česku novinku, která stojí na pomezí střední/vyšší střední třídy, rozdával přítomným novinářům suvenýr ve tvaru čtyřlístku. Prvek, který je považován za symbol štěstí a úspěchu. Pod metaforou je schována také sázka Renaultu. V tomto segmentu to zkrátka nikdy neměl jednoduché. Ne že by Renault neuměl vyrobit auto kvalit obvyklých v segmentu, přes počáteční nadšení veřejnosti se většinou dostavilo chladné přijetí trhu a na rozdíl od německé konkurence se nedařilo oslovit masy. Francouzská elegance střední třídy vždy nadchla spíše na autosalónech než v prodejních číslech. Angažmá Renaultu v tomto segmentu má přitom bohatou historii. Renault 25, Safrane, Vel Satis patřil k legendám své doby. Model 25 byl v roce 1984 naprostou senzací. Design geniálního Marcella Gandiniho (Lamborghini Miura, Lamborghini Countach) a pokroková technika vyrazila konkurenci dech. Dvacetpětka byla tenkrát, zejména ve špičkové verzi V6 Turbo, hodnocena lépe než BMW5 a Mercedes-Benz E. I Safrane se snažil ve své době konkurovat nejlepším v segmentu. Špičková verze Baccara Biturbo Quadra se svými 268k, 4×4, vzduchovým odpružením a vrchovatou porcí výbavy budí respekt dodnes. Vyrobeno bylo pouze 806ks, třebaže se na vývoji podílel samotný Michael Schumacher. I vzhledem k takto nízkému počtu dnes patří k perlám inzertních serverů. Vždy jde o chytrou koupi, protože ceny tohoto skoro už youngtimeru letí vzhůru. Vel Satis dokázal opět šokovat svým technologickým pokrokem. Designem Patricka le Queménta však dokonale polarizoval veřejnost. Buď tento vůz milujete, nebo nenávidíte. Nic mezi tím. Co však Vel Satisu nemůže nikdo upřít, je dokonalý komfort na palubě kombinován s ohromnou prostorností, čímž ve svém segmentu nabídl něco, co nikdo jiný do té doby neuměl. Dnešní optikou bychom na Vel Satis nahlíželi jako na módní crossover (ostatně nového Espace V vidíme jako morálního následníka právě VS). Následníka Latitude pak považujeme tak trochu za omyl a splněný příkaz urychleně dosadit zástupce do segmentu, třebaže technicky jde o solidní a spolehlivý vůz. Kočkopes s těžkopádným designem, který na první pohled nezapře původ v Koreji. Když se díváme na nového Talismana, vzhledově nám asi nejvíce připomíná výše zmiňovaný Safrane. Má typicky francouzský šarm a téměř až sportovní styl. Přinese ale Renaultu štěstí? Samotný Talisman to při vývoji neměl vůbec jednoduché. Původně se totiž zamýšlelo, že vzejde díky partnerství Renaultu a Daimleru z platformy bývalé třídy E. Po dlouhých jednáních se však nepodařilo najít smysluplný obchodní model, který by uspokojil obě strany. Mračna se stahovala i ve střední třídě, prodeje Laguny 3 bohužel díky pošramocené pověsti jména Laguna nikdy nenaplnily očekávání (Prodeje EU: 2002: 247 000ks, 2014: 16 000ks). Přitom už před příchodem třetí generace se spekulovalo, že se značka vzdá problematického jména. Nestalo se tak a Laguna 3 byla od počátku komunikována jako Nová Laguna. Pokus o rehabilitaci jména byl evidentní, bohužel však selhal. Zdá se, že pověst je ve střední třídě alfou i omegou. Jakkoliv byla třetí Laguna opravdu vynikající a nesmírně spolehlivé auto, prodejně – diplomaticky řečeno – nezazářila. Vedení Renaultu tak stálo před nelehkou situací. Zklamání ve střední třídě, totální propadák ve vyšší střední třídě. Dva modely, dva problémy. Situace po hospodářské krizi rozhodla, peníze na vývoj obou nástupců nebyly. Renault tedy oba modely konsolidoval do jednoho a rozhodl se zaujmout především líbivým designem, hlavně už žádné avantgardní výstřelky. Modulární platforma CMF pak umožnila ušetřit značné prostředky při vývoji.
DESIGN:
K testu jsme měli k dispozici vrcholnou výbavu s aktuálně nejlepší dieselovou motorizací – Initiale Paris v kombinaci s dCi 160 twinturbo. Mezi příplatkovou výbavu patřil winter paket (vyhřívaný volant, ostřikovače světlometů) paket city (zadní a přední parkovací senzory, zadní parkovací kamera, systém sledování mrtvého úhlu) a speciální metalíza černá Améthyste (příplatek 20 000kč), která je výsadou právě verze Initiale Paris. Při testování jsme nejednou vzpomněli na nový Espace V. Schopnost budit pozornost byla zarážející. Kde jsme se octli (test zde), tam jsme byli středem pozornosti. Lidé se otáčeli, zastavovali, řidiči ostatních vozidel se vykláněli, aby si nový Espace prohlédli. U Talismanu je toto posunuto na úplně jiný level! Toto auto opravdu není pro stydlivé, jsme si jisti, že kdybychom projížděli městem ve Ferrari, nevzbudíme tolik pozornosti. Lidé na chodnících, jiní řidiči, cestující v MHD si nás fotili, natáčeli a různě si lámali krky, aby se na auto podívali. Po testování Talismana už máme konkrétní představu, jak se asi cítí celebrity. Všechny nové Renaulty mají takovou zvláštnost, můžete je fotit z jakýchkoliv úhlů, upravovat v nejlepších programech a vždycky budou pěkné. Jakmile je ale vidíte naživo, vjemy se znásobí a design Vás prostě pohltí. Ať se na Talismana díváte z libovolného úhlu, vypadá naprosto fantasticky. Co se designu týká, musíme parafrázovat jednoho slavného slovenského automobilového šéfdesignera JK, který působí v Česku. Vzhled nového Talismanu ve vás vyvolá „takové malé Vianoce“. Talisman má zajímavý „svalnatý postoj“, kdy jsou přední a zadní boky rozšířené a zvýšené oproti středu vozu. Přední kapota se nachází mnohem výše než u ostatních aut, výška střechy je pak vzdor očekávání trochu níže. To je samozřejmě dáno normami pro bezpečnost chodců, kdy musí být kapota v určité vzdálenosti nad motorem, aby zde byla dostatečná deformační zóna.
Týden RN 5 Odhalená nová Alpine! Foto uvnitř!
10 Responses to RN TEST: Renault Talisman
[1]
20. 2. 2016 v 12:44Bertold
Super test. Pre človeka, ktorý sa zaujíma o Talisman veľmi užitočné čítanie. Neviem či inde nájde niečo podrobnejšie. Ale nejde len o rozsah, ale aj o zodpovedanie podstatných otázok, ktoré vyvstávajú pri uvedení tohto auta na trh. Pekne napísané, dobrá fotodokumentácia, dokonca video. Gratulujem.
Mne sa Talizman dizajnovo páči. Výrazný, no pritom elegantný. Nie je to ako v poslednej dobe pri japoncoch, ktorí chcú za každú cenu šokovať, ale harmóniu a myšlienku ich dizajnu by človek hľadal márne. Platí, že dizajn predáva a tak Talizman má dobrú štartovaciu pozíciu. Ale na druhej strane dizajn nie je všetko. Uvidíme, ako sa bude Renaultu dariť v tejto triede. Konkurencia nespí. Renault už dlho nemal v tejto triede úspešný model, tak je najvyšší čas zaknihovať nejaký predajný úspech.
Ešte malá korekcia. V nasledovnej vete máš preklep. Namiesto CO2 tam má byť NOx-
„nový dvoulitr se už neobejde bez AdBlue což považujeme za výhodu, díky dodatečné aditivaci spalin může motor běžet v méne ekologickém cyklu a nemusí se tolik trápit s vlastním vypořádáním se s CO2.“
[2]
21. 2. 2016 v 15:11Matuji
Moc dekujeme za upozorneni! Samozrejme jsme meli na mysli NOxy, ale jak to tak byva prepsali jsme se.
[3]
22. 2. 2016 v 20:37_Karel_
Kluci, nic ve zlým, ale nadpis je „Test Talismanu“ a článek je o historii střední třídy Renaultu a o obdivných pohledech na design.
Na samotný test si kliknu a rád přečtu, ale tohle mi přijde trochu jako úlet.
[4]
22. 2. 2016 v 22:06Ronault.
No, test by měl vypadat trochu jinak. Mám možnost mít Talismana a asi si to budu muset na nějaký weekend naplánovat.
[5]
23. 2. 2016 v 10:05Bertold
[3]
Test je na stránke RNEWS.CZ. Keď klikneš odkaz na konci tejto upútavky, tak ho tam máš. A z ďaleka nie je len o dizajne.
[6]
23. 2. 2016 v 10:44Bertold
[4]
Som zvedavý ako inak má vypadať test. Rád si ho prečítam.
[7]
23. 2. 2016 v 18:34_Karel_
Bertolde, dvakrát čti, jednou piš.
Že je test na jiné stránce jsem si přečetl, a proto píšu, že si na něj rád kliknu (což jsem udělal hned po mém prvním příspěvku).
Samotný test je dobrý, ale tento článek – nazvaný TEST testem není. Nevím, co je na tom těžkého k pochopení.
[8]
23. 2. 2016 v 19:06Matuji
[3]
Karle děkujeme za zprávu. Toto je pouze teaser, tedy ochutnávka testu který se nachází na odkazu na náš blog. Přijde nám lepší čtenáři rovnou přiznat o co se jedná (Test) a rovnou mu pár odstavců naservírovat ať si sám zváží zda-li jej text zaujme a má cenu v něm pokračovat či nikoliv a ušetřit si klikání na blog.
[9]
23. 2. 2016 v 19:09Matuji
[4]
Ronalte moc děkujeme za kritiku (bez ironie)! Za konstruktivní kritiku jsme vždy vděčni, nejsme novináři, ale fandové a snažíme se tedy neustále zdokonalovat. Pokud chcete přispět ke zlepšení kvality budeme vděčni, když nám napíšete na náš mail redakce (at) rnews.cz co se Vám na testu nelíbí. Do recenze Meganu se pokusíme mouchy vychytat a zlepšit kvalitu.
[10]
23. 2. 2016 v 20:00_Karel_
Matuji: test samotný se mi moc líbil, oceňuji věcnou kritiku v testu, tím víc, když jste velcí fandové. Daleko podrobnější test než většina redakčních.
Komentáře nejsou povoleny.