-
Technika 1.9dCi očima zkušeného majitele
Jak udržet 1.9dCi ve stejné kondici jako u nového vozu přestože jste se přehoupli přes 200 000km?
V tomto článku si popíšeme všechny úskalí, které čekají majitele motoru 1.9dCi F9Q, jak jim čelit, jak o motor co nejlépe pečovat a na co si dát pozor. Autor článku má s provozem této jednotky v Laguně 2 bohaté zkušenosti. Sám koupil vůz jako ojetý po lajdáckém majiteli ve 180 000km a najel s ním přes 200 000km při náročném způsobu použití a prošel si všemi možnými závadami typickými pro F9Q. Některým problémům šlo předejít, kdyby měl autor zkušenosti co dnes. Na dalších řádcích se budeme bavit o motoru 1.9dCi F9Q750 s výkonem 88kW, montovaný ve voze Laguna 2. Text se však bude týkat pouze pohonného ústrojí nikoliv auta jako takového, zkušenosti zde napsané jsou tedy přenositelné na všechny modely ve kterých se 1.9dCi objevil. Hned na úvod je nutné zmínit, že majitelé 96kW provedení z let 2005-2007 tady moc relevantních informací nenajdou, tento motor byl totiž už vyladěný takřka k dokonalosti a většina problémů zde sepsaných se jej netýká.
Pro lepší přehlednost zde obsah kapitol:
Proč si 1.9dCi nese auru nespolehlivého motoru?
Nejčastější mýty
Radosti 1.9dCi F9Q750
Bolesti 1.9dCi F9Q750
Servisní rady a řešení nejčastějších problémů
– Nejede, kouří a žere
– Problémy sání (vzduchového okruhu)
– Problémy vstřikování
– Co dělat, když motor žere olej
– Chlazení motoru
– Hlučný volnoběh – podivné bručení
– Vibrace na volnoběh
– Dvouhmotový setrvačník a spojka
– Rozvody příslušenství
– Převodovka
– Baterka
– Klimatizace
Test Megane Grandtour 1.6dCi 130: Nejlepší motorizace! PRVNÍ JÍZDA: NOVÝ KOLEOS
6 Responses to Technika 1.9dCi očima zkušeného majitele
[1]
30. 8. 2017 v 15:27kosmonaut
Co může čtenář od pokračování článku dál čekat, když mu hned v promu natvrdo naservírujete tohle: „…majitelé 96kW provedení z let 2005-2007 tady moc relevantních informací nenajdou, tento motor byl totiž už vyladěný takřka k dokonalosti…“?
[2]
30. 8. 2017 v 15:34amat
Majitelé 96kW varianty netrápí moc problémů. Zato 88kW a 74kW verze z 2001 – 2005 sužuje dodnes řada dětských bolestí ve kterých se dost lidí zbytečně plácá a nevím jak z toho úspěšně ven.
[3]
30. 8. 2017 v 16:57Ronault.
Velmi, velmi obsáhlý článek… možná v závěru neodsuzuješ 1,9 dCi, ale z článku je jasně patrné, že tenhle motor je prostě díra na peníze….
Měl jsem Lagunu II 2001, kupoval ji otec v roce 2005 a pak mi ji v roce 2010 dal, měla motor 1,6 16V 74 kW a byla na LPG. Při prodeji mšla odhadem 340-360t km, přesně těžko říct, protože byl stočený tachometr. Když dám stranou problémy typu vymlácených silentbloků zadní nápravy (až upravené díly konce výroby vydržely), problémy s elektroinstalací nebo neustále se zadírající písty zadních brzd… a naopak obrovská výdrž jiných součástí – výfuk původní i na LPG, kimatizace za celou dobu nepotřebovala ani jednou naplnit, spojka původní, převodovce jsem měnil olej asi 10t km před prodejem auta…
… … tak motor rozhodně nebyla taková díra na problémy. Za celou dobu jsme museli nechat přetěsnit sání, to stálo cca 2000 Kč, už přesně nevím, protože motoru kolísaly otáčky na volnoběh na LPG (vina vstřikování LPG do sání) a pak se měnila váčková hřídel, která se zadřela z dovodu ucpání koše v olejové vaně – 16 000 kč vč. přetěsnění hlavy motoru. A to je vše. Přitom náklady jsem počítal při ceně LPG, že bych musel jezdit za 4,3 l nafty, což se při stylu a trasách rozhodně s dCi nedá. Samozřejmě, 1,9 dCi jede úplně jinak, 1,6 16V je proti ní dýchavičná, ale zase nejezdí tak často do servisu. Mimochodem i ty cívky byly původní….
Ještě dotaz…četl jsem tam, že 1,6 dCi v Meganu IV má dvouhřídelovou převodovku… i v Meganu III? Mě se nějak hlučná nezdá, ale je pravda, že 170 jsem s tím jel jen párkrát… a co celkově 1,6 dCi? Už jsou nějaké relevatntní informace nebo zatím bez větších problémů? Já zatím až na výměnu klapky ve výfuku (v rámci záruky) bez potíží, motor až na jeho velkou turbodíru (žena s ním moc ráda nejezdí) paráda.
[4]
2. 9. 2017 v 20:54amat
3: Ten článek neslouží k tomu, aby popsal zda-li je 1.9dCi dobrý nebo ne, slouží k tomu, aby shrnul pokud možno každý problém na který lze u toho motoru narazit. Většina majitelů se s většinou z nich nesetká. Já jsem však měl to štěstí, že jsem koupil auto od majitele co se moc nestaral. Navíc patřím mezi dálniční letce a ročně natočím klidně 40 000km, i víc. Takže auto dostalo zabrat jak se patří a já měl tedy možnost si projít vším možným a díky tomu uvést vůz opravdu do stavu nového. Stálo to nějakou kačku, ale dodnes auto slouží v rodině, blíží se k metě 400 000km a co vím, tak na jeho servis poslední dva roky krom běžné údržby nepadla ani koruna. Vše na autě funguje, přestože jde o Initiale Paris – vč. el. ventilků, handsfree karty, atd. Mechanika motoru je stále původní vč. šálků.
Kdybych dnes přemýšlel nad Lagunou 2, půjdu do 1.9dCi znovu. Je to jednoduchý motor, který v dobrých rukou umí být opravdu velmi spolehlivý díky robustní mechanice. Tím se třeba 2.2dCi pochlubit nemůže, mechanika je poddimenzovaná a motor samotný je zbytečně ohromně složitý což se taky na spolehlivosti projevuje výrazně negativně. Kdo však koupil Lagunu 2 po faceliftu ideálně s 1.9dCi ve verzi 96kW, ten neřešil nikdy nic. Toto provedení motoru je spolehlivé skoro jako věhlasný 2.0dCi.
Co se týče 1.6dCi a dvouhřídelové převodovky ND4. Jak píšu výše, jsem dálniční letec, když to situace umožňuje a je to bezpečné, tak se pohybuju v intervalu 160 – 200kmh (na německé dálnici pochopitelně 😉 ). Ten hukot začíná až v této situaci. Normální člověk se tím tedy nemusí trápit vůbec, protože ve všech legálních limitech je klid. V tomto extrému se však ukazuje tříhřídelová koncepce převodovek řady PKx jako sofistikovanějším řešením. A převodovka není slyšel ani při 230kmh (L3 2.0dCi 127kW).
[5]
5. 9. 2017 v 15:54MariAchi
[4]
230 km/h v dvoulitrove dieselove Lagune… Zapomnels dodat okridlene: „…a jeste by to chtelo…“ 😀
[6]
6. 9. 2017 v 00:09amat
Ano představ si, že 2.0dCi 127kW má maximálku 220kmh a 230kmh jsem s tím v Německu opravdu jel – několikrát. Pochopitelně tachometrových, nebudu si jak pako měřit rychlost při běžné jízdě pomoci GPSky.
Komentáře nejsou povoleny.