-
CLIO:od první generace po současnost
Čtvrtstoletí úspěchu nejprodávanějšího francouzského automobilu v celé automobilové historii
Renault Clio, kterého se prodalo 13 milionů kusů během čtyř generací, je vozem ze všech pohledů pozoruhodným: historicky nejprodávanější francouzský vůz, první vůz, který dvakrát získal prestižní titul „Evropské auto roku“, za 25 posledních let byl 18krát nejprodávanějším vozem ve Francii, ve svém segmentu dosáhl v roce 2014 a 2015 na celoevropském trhu vedoucí postavení (osobní + lehké užitkové vozy). Od samého počátku představovalo Clio malý automobil s vlastnostmi a kulturou velkého vozu.
Clio je v řecké mytologii múza, a význam slova – Kleió – je „ten, kdo je slavný“: Pro Clio, které se stalo slavné a úspěšné již od první generace vozu, to byl prorocký název.
CLIO I.: 1990 – 1998: Uvedení na trh v roce 1990, Auto roku 1991
Clio převzalo nelehkou úlohu nástupce Renaultu 5, jednoho z nejúspěšnějších automobilů té doby. Jeho cílem však nebylo stát se přímou součástí rodové linie Renault 5. Z tohoto důvodu bylo Clio oficiálně představeno jako „malý všestranný automobil, který byl navržen a vyroben podle stejně přísných kritérií jako automobily velké“. Znamenalo to přesun do vyššího segmentu, kde Clio oslovilo zákazníky vyhledávající parametry a výbavu typické pro vozy vyšších tříd a zároveň si zachovalo kompaktní rozměry (Clio 1 měřilo na délku pouhých 3,71 m).
Aby uspokojil touhy nejnáročnějších zákazníků, v roce 1991 Renault uvedl na trh luxusní verzi Clio Baccara, která se honosila šedým koženým čalouněním, hlavicí řadicí páky s prvky z žilkovaného ořechového dřeva, výplněmi dveří potaženými kůží a chromovanými ovladači. V roce 1998 verzi Baccara nahradilo Clio Initiale, které generaci za generací tvoří vrchol nabídky Clia.
Pokračování článku včetně rozsáhlé fotogalerie na RNews.cz
MEGANE 1.2.TCe 130: Reklama na ticho Exkluzivní informace k novému Scénicu!
Komentáře nejsou povoleny.