• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > ricardo.blog.auto.cz  > Sir William Lyons

  • Sir William Lyons

    Různé Publikováno: 7. 1. 2007

    Sir Lyons byl klasik automobilového průmyslu se smyslem pro krásu. Představoval tradiční hodnoty, zároveň se ale nebál inovací a měl zcela jistě i obchodního ducha. Navíc všechna jeho auta vypadala hodnotněji, než jakou měla ve skutečnosti cenu.


    LYONSOVY POČÁTKY: NA CO SÁHNUL, TO SE POVEDLO
    Narodil se 4. září 1901 v Blackpoolu v Anglii, kde jeho otec provozoval obchod s hudeními nástroji. V mládí miloval motocykly, mnohem víc než auta. A tak si ve svých dvaceti letech pořídil Harley-Davidson. Jeho o deset let starší soused William Walmsley stavěl v garáži hliníkové sajdkáry a Lyons si jednu pořídil. Záhy zjistil, že tyto postranní vozíky nabízí velmi dobrou hodnotu za peníze, a proto Walmsleye přesvědčil, aby spolu založili malou továrnu.

    Roku 1922 vznikla společnost Swallow Sidecars Co. Obchody šly dobře, takže o pět let později přibyla karosárna. Zde se podruhé projevila Lyonsova prozíravost, když zaměřil výrobu na karosování levných šasi Austin Seven, Fiat, Wolseley, Standard a Morris. Hospodářská krize proto nezanechala na Swallow Sidecars zničující následky a naopak roku 1931 byla zahájena produkce automobilů. Na základě dohody byly šasi a motory dodávány firmou Standard Motor Co., což omezilo vstupní investice. Vznikl tak první Lyonsův automobil zvaný SS 1, následovaný SS 2 a SS 3.

    NA SCÉNU PŘICHÁZÍ CHROMOVANÁ KOČKA VE VÝSKOKU
    Walmsleyho podíl byl vyplacen v roce 1934, a tak začalo období „neomezené vlády“ Williama Lyonse. O rok později byl představen zcela nový vůz SS 100. Ten nejen definoval všechny důležité rysy svých nástupců, ale také poprvé přinesl jméno Jaguar. Sám Lyons nebyl z nové obchdní značky nadšen, ale nakonec ustoupil reklamní agentuře, která ho přesvědčila že právě slovo Jaguar vyjadřuje klíčové hodnoty vozu.

    Válečná léta znamenala výrobu vojenského materiálu, ale také usilovného vývoje. Lyonsův tým tajně postavil celkem jedenáct motorů, až dospěl ke konečné podobě řadového šestiválce DOHC s označením XK. X značilo experimental a K bylo pořadí motoru ve vývojové hierarchii. Poprvé byl představen v Londýně roku 1948 a byl zabalen do slušivého kabátu otevřeného dvousedadlového konceptu XK120. Fenomenální úspěch dovedl koncept až do sériové výroby a vytvořil také vhodné podmínky pro sportovní program Jaguaru.

    VELKÝ BOOM, ZLATÁ LÉTA
    V 50. letech se Lyonsův Jaguar velmi dobře prosadil svými vozy Mark VII a XK120. Na závodních drahách byly Jaguary prakticky bezkonkurenční a ostatním výrobcům trvalo několik let než se dokázali dotáhnout na jejich technickou úroveň. Na závěr dekády Lyons opět vystihl co svět – nebo přinejmenším Anglie – chce. Malé a relativně dostupné rychlé luxusní auto. Zrodila se bezejmenná modelová řada, dnes označovaná Mark I.

    Rok 1960 byl významným milníkem. Na svět přišel nový model, Mark X. Bohužel měl řadu nedostatků, ale ty se podařilo postupně odstranit a desetiletému tažení Mark X nestálo nic v cestě. Lyons k Jaguaru přibral chřadnoucí Daimler, ale nejspíš pořádně nevěděl co s ním. Co však věděl určitě, že potřebuje jeho výrobní linky na Browns Lane. A tak portfolio obohatily dvě nové řady – roku 1963 středně velký S-Type a v roce 1966 i 420. Vše opět navrženo Lyonsem. V roce 1961 byly bohatě zúročeny zkušenosti ze závodních aut, a tak byla zahájena výroba E-Typu. Geniálním nápadem byla její regulace. Poptávka vždy mírně převyšovala nabídku, a proto každý E-Type měl už svého majitele, když opouštěl brány továrny.

    BMC PŘICHÁZÍ, LYONS ODCHÁZÍ
    V tom stejném roce prodal Lyons Jaguar British Motor Company. Přitom zůstal ve všech funkcích, a tak mohl osobně dohlédnout na dokončení klíčového modelu XJ, který nahradil všechny ostatní řady, s vyjímkou E-Type. Lyons ještě rozpracoval nástupce XJ a v roce 1972 odešel na zasloužený odpočinek. Svůj vliv na firmu si ale nadále ponechal, i když jen v neformální rovině. Pozoroval také, jak BMC sfúzovaný s Leylandem není schopen dodávat dostatek prostředků na vývoj a celý koncern směřuje ke znárodnění tehdejší socialistickou vládou. Jaguar tuto etapu narozdíl od jiných zanček přežil a vláda „Železné Lady“ rozhodla roku 1984 o privatizaci. Té se ještě Lyons dožil, zemřel 8. února 1985.

SRN 2006: 100% úspěšnost shrnutí auto.cz roku

16 Responses to Sir William Lyons

  • [1]

    7. 1. 2007 v 15:03element5

    Škoda, že svého pana Lyonse nemá také TVR. S přihlédnutím k tomu, jak to tam teď Smolensky vede, by možná pomohlo i to znárodnění. I když asi ne. 🙁
    Zajímavý článek, Ricardo.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    7. 1. 2007 v 21:39PekelnáMicinka

    Je paradoxem, že jméno mu vnutila reklamní agentura na základě SS 100, který je vozem staré koncepce karoserie, která mě osobně vůbec jaguáří nebo kočičí nepřipadá. A dnes je to, subjektivně, naopak, kdy se nás agentura bude snažit přesvědčit že na C-XF je taky něco jaguářího… Nedalo mi to, musel jsem si vzdechnout.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    7. 1. 2007 v 21:48PekelnáMicinka

    Jinak paráda článek. Docela rád bych viděl nějaký filmový záznam Sira Lyonse. Viděl jsem zatím jen fotky. Zajímalo by mě, jaký byl, jaký měl hlas atd. Z nemnoha fotografií bych soudil, že byl charismatický, a což bych zdůraznil, vyrovnaný člověk. Tyhle dvě hodnoty se podle mě zas tak často nepotkají (pokud nebudem uvažovat, že charismatický je ten, kdo je vyrovnaný).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    7. 1. 2007 v 21:54PekelnáMicinka

    Tady jedna raritnější fotka z ranějšího života. http://www.dmsuper8.wz.cz/swl01.jpg

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    7. 1. 2007 v 22:13Ricardo

    Elemente5, nevím jak by dnes Sir Lyons obstál. Obávám se, že by jeho nadšení dřív nebo později udolali finanční analytici. Jinak díky za pochvalu. Vynasnažím se pokračovat.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    7. 1. 2007 v 22:23Ricardo

    Micinko, jen si poplakej. Stejně si zvykneš 🙂
    Ad Lyons: podle článků co jsem četl to vypadá, že publicitu příliš nevyhledával. Proto s tím videem asi bude problém.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    7. 1. 2007 v 22:25Ricardo

    Jé, fotka zamlada. Tehdy se nosily pěkné podkolenky 🙂 Jinak mohl jsem tady dát pár fotek, ale řekl jsem si… no a co. Ale aspoň jednu by to asi sneslo.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    7. 1. 2007 v 23:29PekelnáMicinka

    To se mi líbí. Hleděl si svý práce a hlavně mohl dělat to nejpříjemnější, osobně dohlížel, navrhoval a zodpovídal za vzhled (samozřejmě nejen ten) výrobku, který dal na trh. Je fajn být majitel. Podle mě vznikly protáhlé linie E-typu, když si natahoval ty podkolenky a říkal si, že ta dýlka má něco do sebe.. 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    7. 1. 2007 v 23:30PekelnáMicinka

    Ještě jsem zapoměl rejpnout – Callum nosí jen ponožky a je vidět že v poslední době rád i kotníčkové. 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    8. 1. 2007 v 10:11GTI

    Pěkněj článek… Za velikými věcmi je zpravidla vždy jen jeden mozek…Ti ostatní kolem tomu jen pomohou.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    8. 1. 2007 v 18:12Lonestarstate

    Nad pořádný XJ stejně nic nemá a nikdo mě nepřesvědčí o opaku 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    8. 1. 2007 v 19:23Ricardo

    Pekelníku, podle všeho to asi byl génius a superstar v jedné osobě. Jinak ten E-Type nebyl přímo dílem Lyonse. Samozřejmě měl rozhodující slovo, ale hlavní myšlenky předkládali jiní. Narozdíl od limuzín, kdy nápady přicházely od něj.
    Na toho Calluma se možná časem taky vrhnu. Vysokých ponožek se nebojím 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    8. 1. 2007 v 19:24Ricardo

    GTI, díky. Ano na počátku velkých věcí zpravidla stojí jen jeden muž.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    8. 1. 2007 v 19:27Ricardo

    Lonesi, moje řeč.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    9. 1. 2007 v 19:32Angličan

    Ricardo? Klobouk dolů… 🙂 Díky.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    9. 1. 2007 v 20:39Ricardo

    Ano? Díky! 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

ricardo.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20083 Posts
  • Červenec 20081 Příspěvek
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Leden 20081 Příspěvek
  • Prosinec 20072 Posts
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Říjen 20072 Posts
  • Srpen 20073 Posts
  • Červenec 20071 Příspěvek
  • Červen 20071 Příspěvek
  • Květen 20073 Posts
  • Duben 20074 Posts
  • Březen 20073 Posts
  • Únor 20075 Posts
  • Leden 20075 Posts
  • Prosinec 20067 Posts
  • Listopad 20064 Posts
  • Říjen 20066 Posts
  • Září 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura