-
Sir William Lyons
Sir Lyons byl klasik automobilového průmyslu se smyslem pro krásu. Představoval tradiční hodnoty, zároveň se ale nebál inovací a měl zcela jistě i obchodního ducha. Navíc všechna jeho auta vypadala hodnotněji, než jakou měla ve skutečnosti cenu.
LYONSOVY POČÁTKY: NA CO SÁHNUL, TO SE POVEDLO
Narodil se 4. září 1901 v Blackpoolu v Anglii, kde jeho otec provozoval obchod s hudeními nástroji. V mládí miloval motocykly, mnohem víc než auta. A tak si ve svých dvaceti letech pořídil Harley-Davidson. Jeho o deset let starší soused William Walmsley stavěl v garáži hliníkové sajdkáry a Lyons si jednu pořídil. Záhy zjistil, že tyto postranní vozíky nabízí velmi dobrou hodnotu za peníze, a proto Walmsleye přesvědčil, aby spolu založili malou továrnu.Roku 1922 vznikla společnost Swallow Sidecars Co. Obchody šly dobře, takže o pět let později přibyla karosárna. Zde se podruhé projevila Lyonsova prozíravost, když zaměřil výrobu na karosování levných šasi Austin Seven, Fiat, Wolseley, Standard a Morris. Hospodářská krize proto nezanechala na Swallow Sidecars zničující následky a naopak roku 1931 byla zahájena produkce automobilů. Na základě dohody byly šasi a motory dodávány firmou Standard Motor Co., což omezilo vstupní investice. Vznikl tak první Lyonsův automobil zvaný SS 1, následovaný SS 2 a SS 3.
NA SCÉNU PŘICHÁZÍ CHROMOVANÁ KOČKA VE VÝSKOKU
Walmsleyho podíl byl vyplacen v roce 1934, a tak začalo období „neomezené vlády“ Williama Lyonse. O rok později byl představen zcela nový vůz SS 100. Ten nejen definoval všechny důležité rysy svých nástupců, ale také poprvé přinesl jméno Jaguar. Sám Lyons nebyl z nové obchdní značky nadšen, ale nakonec ustoupil reklamní agentuře, která ho přesvědčila že právě slovo Jaguar vyjadřuje klíčové hodnoty vozu.Válečná léta znamenala výrobu vojenského materiálu, ale také usilovného vývoje. Lyonsův tým tajně postavil celkem jedenáct motorů, až dospěl ke konečné podobě řadového šestiválce DOHC s označením XK. X značilo experimental a K bylo pořadí motoru ve vývojové hierarchii. Poprvé byl představen v Londýně roku 1948 a byl zabalen do slušivého kabátu otevřeného dvousedadlového konceptu XK120. Fenomenální úspěch dovedl koncept až do sériové výroby a vytvořil také vhodné podmínky pro sportovní program Jaguaru.
VELKÝ BOOM, ZLATÁ LÉTA
V 50. letech se Lyonsův Jaguar velmi dobře prosadil svými vozy Mark VII a XK120. Na závodních drahách byly Jaguary prakticky bezkonkurenční a ostatním výrobcům trvalo několik let než se dokázali dotáhnout na jejich technickou úroveň. Na závěr dekády Lyons opět vystihl co svět – nebo přinejmenším Anglie – chce. Malé a relativně dostupné rychlé luxusní auto. Zrodila se bezejmenná modelová řada, dnes označovaná Mark I.Rok 1960 byl významným milníkem. Na svět přišel nový model, Mark X. Bohužel měl řadu nedostatků, ale ty se podařilo postupně odstranit a desetiletému tažení Mark X nestálo nic v cestě. Lyons k Jaguaru přibral chřadnoucí Daimler, ale nejspíš pořádně nevěděl co s ním. Co však věděl určitě, že potřebuje jeho výrobní linky na Browns Lane. A tak portfolio obohatily dvě nové řady – roku 1963 středně velký S-Type a v roce 1966 i 420. Vše opět navrženo Lyonsem. V roce 1961 byly bohatě zúročeny zkušenosti ze závodních aut, a tak byla zahájena výroba E-Typu. Geniálním nápadem byla její regulace. Poptávka vždy mírně převyšovala nabídku, a proto každý E-Type měl už svého majitele, když opouštěl brány továrny.
BMC PŘICHÁZÍ, LYONS ODCHÁZÍ
V tom stejném roce prodal Lyons Jaguar British Motor Company. Přitom zůstal ve všech funkcích, a tak mohl osobně dohlédnout na dokončení klíčového modelu XJ, který nahradil všechny ostatní řady, s vyjímkou E-Type. Lyons ještě rozpracoval nástupce XJ a v roce 1972 odešel na zasloužený odpočinek. Svůj vliv na firmu si ale nadále ponechal, i když jen v neformální rovině. Pozoroval také, jak BMC sfúzovaný s Leylandem není schopen dodávat dostatek prostředků na vývoj a celý koncern směřuje ke znárodnění tehdejší socialistickou vládou. Jaguar tuto etapu narozdíl od jiných zanček přežil a vláda „Železné Lady“ rozhodla roku 1984 o privatizaci. Té se ještě Lyons dožil, zemřel 8. února 1985.
SRN 2006: 100% úspěšnost shrnutí auto.cz roku
16 Responses to Sir William Lyons
[1]
7. 1. 2007 v 15:03element5
Škoda, že svého pana Lyonse nemá také TVR. S přihlédnutím k tomu, jak to tam teď Smolensky vede, by možná pomohlo i to znárodnění. I když asi ne. 🙁
Zajímavý článek, Ricardo.
[2]
7. 1. 2007 v 21:39PekelnáMicinka
Je paradoxem, že jméno mu vnutila reklamní agentura na základě SS 100, který je vozem staré koncepce karoserie, která mě osobně vůbec jaguáří nebo kočičí nepřipadá. A dnes je to, subjektivně, naopak, kdy se nás agentura bude snažit přesvědčit že na C-XF je taky něco jaguářího… Nedalo mi to, musel jsem si vzdechnout.
[3]
7. 1. 2007 v 21:48PekelnáMicinka
Jinak paráda článek. Docela rád bych viděl nějaký filmový záznam Sira Lyonse. Viděl jsem zatím jen fotky. Zajímalo by mě, jaký byl, jaký měl hlas atd. Z nemnoha fotografií bych soudil, že byl charismatický, a což bych zdůraznil, vyrovnaný člověk. Tyhle dvě hodnoty se podle mě zas tak často nepotkají (pokud nebudem uvažovat, že charismatický je ten, kdo je vyrovnaný).
[4]
7. 1. 2007 v 21:54PekelnáMicinka
Tady jedna raritnější fotka z ranějšího života. http://www.dmsuper8.wz.cz/swl01.jpg
[5]
7. 1. 2007 v 22:13Ricardo
Elemente5, nevím jak by dnes Sir Lyons obstál. Obávám se, že by jeho nadšení dřív nebo později udolali finanční analytici. Jinak díky za pochvalu. Vynasnažím se pokračovat.
[6]
7. 1. 2007 v 22:23Ricardo
Micinko, jen si poplakej. Stejně si zvykneš 🙂
Ad Lyons: podle článků co jsem četl to vypadá, že publicitu příliš nevyhledával. Proto s tím videem asi bude problém.
[7]
7. 1. 2007 v 22:25Ricardo
Jé, fotka zamlada. Tehdy se nosily pěkné podkolenky 🙂 Jinak mohl jsem tady dát pár fotek, ale řekl jsem si… no a co. Ale aspoň jednu by to asi sneslo.
[8]
7. 1. 2007 v 23:29PekelnáMicinka
To se mi líbí. Hleděl si svý práce a hlavně mohl dělat to nejpříjemnější, osobně dohlížel, navrhoval a zodpovídal za vzhled (samozřejmě nejen ten) výrobku, který dal na trh. Je fajn být majitel. Podle mě vznikly protáhlé linie E-typu, když si natahoval ty podkolenky a říkal si, že ta dýlka má něco do sebe.. 🙂
[9]
7. 1. 2007 v 23:30PekelnáMicinka
Ještě jsem zapoměl rejpnout – Callum nosí jen ponožky a je vidět že v poslední době rád i kotníčkové. 😀
[10]
8. 1. 2007 v 10:11GTI
Pěkněj článek… Za velikými věcmi je zpravidla vždy jen jeden mozek…Ti ostatní kolem tomu jen pomohou.
[11]
8. 1. 2007 v 18:12Lonestarstate
Nad pořádný XJ stejně nic nemá a nikdo mě nepřesvědčí o opaku 🙂
[12]
8. 1. 2007 v 19:23Ricardo
Pekelníku, podle všeho to asi byl génius a superstar v jedné osobě. Jinak ten E-Type nebyl přímo dílem Lyonse. Samozřejmě měl rozhodující slovo, ale hlavní myšlenky předkládali jiní. Narozdíl od limuzín, kdy nápady přicházely od něj.
Na toho Calluma se možná časem taky vrhnu. Vysokých ponožek se nebojím 🙂
[13]
8. 1. 2007 v 19:24Ricardo
GTI, díky. Ano na počátku velkých věcí zpravidla stojí jen jeden muž.
[14]
8. 1. 2007 v 19:27Ricardo
Lonesi, moje řeč.
[15]
9. 1. 2007 v 19:32Angličan
Ricardo? Klobouk dolů… 🙂 Díky.
[16]
9. 1. 2007 v 20:39Ricardo
Ano? Díky! 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.