• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > ricardo.blog.auto.cz  > Čtyři písmena – X J R a S

  • Čtyři písmena – X J R a S

    Publikováno: 16. 11. 2007

    ZPÁTKY K AUTŮM… Setkání s některými auty je silným zážitkem. Někdy je to kvůli mimořádné kráse, jindy kvůli neobvyklým výkonům a nebo osobitému kouzlu. A pak jsou případy, kdy stačí od každého trocha.


    Přelom 80. a 90. let byl zatím posledním vrcholem britských značek v oblasti sportovních a supersportovních vozů…. Aston Martin Virage, Bentley Continental R a nebo o ligu níže Jaguar XJR-S. A právě o něm chci dnes psát – jeden z 320 kusů, které byly vyrobeny, a nejspíš jediné u nás.

    xjrs7

    XJR-S má zvláštní osud. Jaguar chtěl na konci 80. let využít svých úspěchů ve vytrvalostních závodech, a tak bylo rozhodnuto o výrobě speciální verze modelu XJ-S. Původní plány počítaly s tím, že půjde o přeplňovaný šestiválec s manuální převodovkou, tedy auto ve smyslu dnešních Jaguarů se znakem R. Výsledek ale vypadal jinak – první vyrobené kusy patřily do edice „Celebration“, která oslavovala vítězství Jaguaru v Le Mans. Měly sportovní bodykit TWR (plastové nárazníky, nástavce prahů a zadní křídlo), kromě rámu okna žádný chrom, ale hlavně vidlicový dvanáctiválec 5.3 z běžného XJ-S opatřený závodní ECU a vstřikováním.

    To bylo v roce 1988. O rok později přišla vylepšená verze s šestilitrovým V12. Kromě drobných úprav motoru byl přepracován podvozek a na zadní kola byly osazené větší pneumatiky. Díky tomu auto získalo charakteristickou „ponořenou příď“. Takovou třešinkou na dortu je pak sportovní volant momo s menším průměrem a jiné naladění řízení.

    xjrs3

    Pokud si říkáte, že po všech těch zásazích, se z XJR-S stal supersport, pletete se. Tvrdý podvozek není maximálně tvrdý a interiér je stále v kombinaci dřevo-kůže se všemi těmi nezbytnostmi jako tempomat, vyhřívání sedadel nebo palubní počítač s asi deseti funkcemi. Prostě Jaguar XJR-S je brutální ale pořád zůstává cestovním coupé.

    Šest litrů zdvihového objemu už za svůj život stačilo zahýbat světovými zásobami ropy. 320 koní pod kapotou netrhá rekordy litrového výkonu… nemají to zapotřebí, na to, aby tohle rozzuřené elegantní GT ovládlo silnici, to stačí víc než bohatě. Budí zasloužený respekt a ujede téměř čemukoliv. Až 490 newtonmetrů (přitom 400 Nm je už v 1500 otáčkách… kam se hrabou turbodiesely) se přenáší na zadní kola přes třístupňovou automatickou převodovku a samosvorný differenciál Powr Lok. Když k tomu přidáme už zmíněné mírné odlehčení zadní nápravy, není těžké si představit, jak se XJR-S chová.

    xjrs4

    Na jedničku dokáže jet 120 km/h ale taky při rozjezdu na povlhlém asfaltu desítky metrů gumovat a u toho nádherně (a bez jakékoliv nejistoty nebo korekce směru) zlehka vrtět zadkem. Přitom jednička je ten převod, který při klidné jízdě nebudete nikdy potřebovat. A rozhodně ji nebudete potřebovat řadit za jízdy a u toho přidávat plyn… rychlost s jakou se z klidného kočáru stane prchající stádo koní by vás totiž natolik okouzlila, že byste už nechtěli nikdy vysednout.

    Tři stupně přinášejí určitá specifika, která ale mají nenahraditelné kouzlo. Akcelerace je do šedesátky svižná a pak přejde dvanáctiválcový baryton ze šepotu do podmanivého zpěvu, tempo zrychlování se změní ze slušného na strhující a vy už kvůli provozu nemůžete dál držet plynový pedál na podlaze. Dvěstěsedmdesátka, kterou tenhle stroj umí pokořit, zůstává daleko mimo dosah ručičky rychloměru. A tak nezbývá než snít, jaké by to bylo mít XJR-S a okruh v Silverstone jenom pro sebe.

    Jsou jen dvě věci, které u tohoto auta zamrzí. První je stav našich silnic. Pneumatiky se totiž ochotně zakousnou do každých kolejí, na které narazí, nerovnosti se přenášení do volantu a na kočičích hlavách se i při pomalé a opatrné jízdě otřásá celé auto kromě cestujících, kteří sedí v aristokratických křeslech. Ta druhá je fakt, že takové auto už asi nikdo nikdy nevyrobí. Život je hořký…

    Základní technické údaje: motor celohliníkový 60° V12 SOHC 5993 ccm, komprese 11.2:1, 240 kW (320 koní) při 5250 ot., 491 Nm (362 lb-ft) při 3750 ot., sekvenční zapalování Zytek, převodovka GM400 OZRA, kola 225/50 R16 přední a 245/55 R16 zadní, průměr otáčení 13 metrů, 2.5 otáčky mezi rejdy, pohotovnostní hmotnost max. 1800 kg, rozměry 4.75×1.88×1.25 metru, rozvor 2.59 metru, zrychlení 0-100 km/h za 6.5 sekundy, maximální rychlost >275 km/h (s omezovačem 253 km/h)

    xjrs5

    xjrs6

    xjrs8

    xjrs9

    xjrs2

    xjrs10

auto.cz roku 1. Mezinárodní sraz Jaguar, Karlovy Vary

75 Responses to Čtyři písmena – X J R a S

  • [1]

    18. 11. 2007 v 16:06Ricardo

    PM [46]: Myslel jsem to tak, že v době kdy britské značky akceptovaly hrany jako hlavní tvar už takové věci jako tebou zmiňovaný Countach, Alfa Romeo Alfetta, Alfa Sei, Passat, Golf…. už silnice dávno brázdily. Britům ty hrany naopak vydržely ještě hodně dlouho.
    Ty to určitě dobře víš, bylo to hlavně na „500“

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    18. 11. 2007 v 16:11Ricardo

    PM [48]: ano, XJ-S je naprosto mimořádné auto, žádné takové není, pokud se s ním dá nějaký současník globálně srovnávat tak možná Aston Martin V8 a eSková kupé od Mercedesu. BMW 635 je taky vyjímečné auto, ale jiným způsobem, je to jiné pojetí jak designem tak vůbec celkovou koncepcí a tím že je velikostí i zaměřením úplně někde jinde.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    18. 11. 2007 v 16:16Ricardo

    GTI [49]: o jízdních vlastnostech píši tři odstavce. Mohl bych psát víc, ale to by tenhle článek taky nemusel být nikdy hotový. Myslím, že jsem vystihl základní rysy, do nějaké rozsáhlé kritiky případně srovnání se nepouštím, protože moje zkušenosti s takovými auty jsou omezené. Takže popisuju, ale nehodnotím.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    18. 11. 2007 v 16:24GTI

    Ricardo, nepopisuj, hodnoť 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    18. 11. 2007 v 17:04Alessio

    Ricardova zásada…:-D 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    18. 11. 2007 v 17:14Ricardo

    GTI: a co bys chtěl vědět kromě toho co jsem napsal? Vynechal jsem pár bodů jako že zadní sedadla mají dobré vedení ale je tam málo místa na nohy, že přední kola mají celkem malý rejd a že si při svižnější jízdě vezme 19 litrů na 100. Ještě něco chybí?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    18. 11. 2007 v 17:34Ricardo

    Alessio: raději bez komentáře >:-[]

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    18. 11. 2007 v 18:28Alessio

    Ricardo: ano,chybí věta „pěkné auto, ale VW dělá lepší“ :-D. Ne, to nemyslím vážně, to je jen podvečerní vtípek.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    18. 11. 2007 v 19:33Ricardo

    No jo, třeba co nechápu – proč to dřevo v interiéru je na dotek tak nepříjemně tvrdé a hladké nebo proč prahy kryje místo precizně tvarovaného plastu leštěný plech, který se tak snadno ušpiní 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    18. 11. 2007 v 19:35Alessio

    Jistě…plastová imitace dřeva z passatu je přece alfa a omega interiérů 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    18. 11. 2007 v 20:51500

    60: Alessio: Dúfam že tu imitáciu plastom sisi pomýlil s Mondeom. :-O

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    18. 11. 2007 v 21:59Ricardo

    500: to byl vtip, chá chá 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    18. 11. 2007 v 22:02Alessio

    500: Danieli, říkal jsem, že na diskuzích tě nechám být, ale když i na blozích ukazuješ své vytříbené myšlenkové pochody, tak se nemohu neozvat. PS: nic jsem si nepomýlil 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    18. 11. 2007 v 22:28Ricardo

    Ale co když má pravdu? Třeba má to nové Mondeo kvalitnější a měkčí dřevoplast než Passat 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    18. 11. 2007 v 23:25Alessio

    Měkčí dřevoplasty nebrat! Když dřevo, tak z kvalitního neměkčeného plastu!!! Třeba jako je tento…sen každého manažera – čím víc dřeva, tím víc Adid…tedy…tím víc luxusu http://magazin.auto.cz/testy/vw-passat-2-0-fsi-alles-gute.html 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    18. 11. 2007 v 23:30Ricardo

    A pak proč se za hliník připlácí…. plast má proti dřevu jednu nespornou výhodu – rychleji hoří 😀

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [17]

    18. 11. 2007 v 23:33Alessio

    Zapomínáš na patent VW – „feuerbeständig plastmasse“ imitující svou strukturou kořenové dřevo. Má s tím ohromný úspěch, dokonce prý vídenští taxikáři stávkovali a požadovali vytrhání hliníku a jeho nahražení tímto hi-tech plastem (centrála tehdy holt nakupovala nedostatečně vyzbrojena informacemi)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [18]

    18. 11. 2007 v 23:39Ricardo

    No hliník když začne hořet tak to není jako vonící stromeček ze kterýho trochu štípou oči… to jde o život

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [19]

    18. 11. 2007 v 23:41Alessio

    No, myslím že jeho výhoda oproti klasickému, hořlavému plastu je jasná: ten plast vidět hořet můžeš, abys viděl hořet hliník, toho se ale určitě nedožiješ 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [20]

    18. 11. 2007 v 23:53Ricardo

    no to je pak ohňostroj… Ignis Aluminium

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [21]

    18. 11. 2007 v 23:59Alessio

    Takže já říkám – do auta jen plastové, nehořlavé dřevo. Koukal jsem do konfigurátoru a není za příplatek. Blázzni, kdož si tam dají to aluminium nebo dokonce hliník!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [22]

    24. 11. 2007 v 12:12500

    Já mám myšlenkové pochody, ale táto diskusia medzi vami-NO COMENT!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [23]

    24. 11. 2007 v 12:30500

    Alessio=>ossielA

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [24]

    29. 1. 2008 v 16:34XJS LeMans

    A odkud mas info, ze techle XJRS byly jen tri stovky (320)? Byly jich mraky.. Specialni edice LeMans z roku 88 byly 200, ale ta auta byla vsechna „tungsten gray“.

    Co se tyka vzhledu, obavam se, ze naplacanim plastovejch a sirokejch narazniku, spojleru a jinych nesmyslu na klasickeho Jaguara cca 15 let po jeho vzniku hezke ani elegantni auto nevznika. Ten TWR body kit udajne o par majli zvysuje maximalni rychlost, tou si ale na bezne silnici stejne nezajezdis.. meli radsi dat manualni prevodovku.. Kola nejsou origo, patri tam ale jeste horsi – hlinikove, ktere ovsem vypadaji jako plastove..

    Mam klasicky XJS V12 5.3 HE z roku 89, taky LeMans edici (ale jinou nez tu 6.0 ltr, tahle se vyznacuje jen lepsim interierem, technicky se delala az od roku 90, bylo jich celkem 280, ta moje je vyrobena 88, registrovana 89 a podle cisla to specialni model neni, i kdyz interier i mosazna tabulka oslavujici vitezstvi v LeMans tam jsou, neznam historii, asi si to nekdo predelal..), zelenou metalizu, takove ty hlinikace s jemnym zebrovanim, svetle hnedou kuzi se zelenym „piping“, drevo..
    Osobne BRG a svetlou kuzi moc rad nemam, dal bych cernou a cerveny interier, ale muzu Vam rict, ze ve skutecnosti vypada asi o 200 % lip nez na fotkach, jak co do tvaru, velikosti, tak co do pocitu uvnitr (kdyz se Vam tam podari nasoukat). Koupil jsem jej vice mene z hecu na eBayi, moc jsem od toho necekal, ale dostal me, ten zadek mimochodem je ze vseho nejlepsi, nejen ty sloupky, ale i zadni pulkulate okno, protahly dolu splyvajici kufr, svitilny… uz po ceste na odtahovce na me vsichni ukazovali palec nahoru 🙂

    V Americe delaj specialne pro XJS dvanactivalec OEM manual prevodovku, 5 nebo 6 stupnu s ruznymi pomery, nestoji ani tak moc, 4000 USD, ale bohuzel v Evrope ji neprodavaj, s ni by to byla parada..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [25]

    28. 4. 2008 v 22:28Ricardo

    To info je z Jag-lovers.org – píšu o XJ-S, ne o faceliftované XJS (od 1991), která má mimo jiné 40 % karoserie jiné… 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

ricardo.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20083 Posts
  • Červenec 20081 Příspěvek
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Leden 20081 Příspěvek
  • Prosinec 20072 Posts
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Říjen 20072 Posts
  • Srpen 20073 Posts
  • Červenec 20071 Příspěvek
  • Červen 20071 Příspěvek
  • Květen 20073 Posts
  • Duben 20074 Posts
  • Březen 20073 Posts
  • Únor 20075 Posts
  • Leden 20075 Posts
  • Prosinec 20067 Posts
  • Listopad 20064 Posts
  • Říjen 20066 Posts
  • Září 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura