-
Spaceback-mánie
Škoda Rapid má slušně nakročeno a s příchodem nové verze je velmi pravděpodobné, že se stane nejrpodávanějším modelem na našem trhu. Nepochybně k tomu má vhodné vlohy. Je to Škoda, má slušný kufr a tváří se v ceníku levně. K tomu solidní vnitřní prostor v podélném směru a na úspěch je zaděláno…
Někteří automobiloví novináři z toho ale zřejmě naprosto ztratili hlavu. Jinak si článek Škoda Rapid Spaceback: V novém rybníce nedokážu vysvětlit…
Mladoboleslavská automobilka poprvé oficiálně zamířila do prestižního segmentu hatchbacků nižší střední třídy…
– Rapid do nižší střední třídy nepatří, byť po ní nepochybně pošilhává…
– co je na segmentu lowendů na pomezí nižší střední třídy a malých vozů prestižního? Hovoří snad někdo o C-Elyseé jako o prestižním sedanu?
Nepůjde však proti značkám koncernu Volkswagen, ale zaměří se na zbylou konkurenci. Proto není novinka postavena na stejné platformě jako například VW Golf nebo Seat Leon, ale vychází z rapidu – celým jménem tedy Škoda Rapid Spaceback.
– takže konkurence v prestižním segment hatchbacků nižší střední třídy zdaleka nedosahuje úrovně Golfu/Leonu a Octavie, proto stačí na konkurenci i lowendový Rapid?
Kufr o objemu 415 litrů – počítáno bez rezervy.
– kufr není ničím výjimečný, Mazda 3 nebo nový P308 na tom jsou lépe (P308 má 470 litrů pod zadním platem…), stejně tak Honda Civic…
Konstruktéři se do něj snažili zakomponovat nové elektromechanické řízení E-EPS a zcela nově nastavili podvozek.
– přeloženo: protože jsme byli přinuceni díky mizerně naladěnému podvozku a kritice k nápravě a museli jsme dát kvalitnější (=dražší) komponenty, museli jsme ušetřit jinde…
Řízení je jednodušší a lehčí. Podle zatížení předních kol používáme dvě velikosti elektromotoru, takže úspora hmotnosti je až 3 kila.
– … a ušetřili jsme na řízení.
Díky takzvané aktivní nule se volant vrací do středové polohy, takže na dálnici výborně drží přímý směr. Softwarově u něj lze navíc nastavit vyhlazení rázů kol do řízení, čímž se zvyšuje komfort jízdy.
– aneb jak dát pocit komfortní jízdy bez toho, aby jízda skutečně komfortní byla… jinak řečeno též mnohem méně citu v řízení.
U odpružení jsme chtěli hlavně zvýšit komfort jízdy, protože po uvedení rapidu jsme měli signály, že je to jedna z oblastí, na které je potřeba zapracovat.
– potvrzení mých slov o nedostatečném komfortu Rapidu.
Tento článek neni kritikou Rapida Spaceback. Jakkoliv tento model vypadá bez min. 16p. litých kol a bez příplatků zoufale, jakkoliv je jeho boční profil nevyvážený díky zkrácenému zadnímu převisu, zůstává Rapid vozem s opravdu velkým potenciálem. Je to vůz především levný na výrobu, jednoduchý v detailech. Kompromisy jsou přehlédnutelné, pokud se podpoří odpovídající cenou a HTP přejmenovaný na MPI snad konečně definitivně zmizí z motorového prostoru Rapida… (jak naznačuje německý trh).
Ale Leoš Káňa a další by neměli z Rapida dělat něco, co není. Jistě, zájem o lowendového Rapida je oprávněný, je to přece ta naše opravdu domácí automobilka. Ale Rapid byl, je a zůstane lowendem, nikdy nedokáže nabídnout to, co zástupci „prestižní“ nižší střední. Nikdo to po Rapidu nemůže chtít, ale stejně tak nemůže novinář Rapida do role prestižního kompaktu uměle manipulovat…
Rapidu Spaceback přeji spokojené řidiče, novinářům přeji vystřízlivění.
RAPIDní zlepšení Svobodný (nejen) automobilový trh
16 Responses to Spaceback-mánie
[1]
15. 9. 2013 v 18:28GTI
No a tobě nelze než popřát hodně štěstí v dospívání. Tvá urputná, kostrbatá a ve výsledku směšná snaha psát regulerní príspěvky, je tu už legendární. Malej problémek je v tom, že danou materii neuchopuješ, a nemůže proto z tebe vypadnout nic jiného, než postpubertální hýkání, dohledatelné někde v rovině zdejšího diskusního kapitána automobilového průmyslu. Snes to na zem, piš o věcech, na které stačíš a do nichž dokážeš vhlédnout. Takhle si tu jen naskakuješ do zdi…
[2]
15. 9. 2013 v 19:20michal
[1] Někde se psát naučit musí. A tenhle Blesk je pro to stejně dobrý, jako cokoliv jiného. Vím kde jsem a co tedy čtu, takže mě to nepohoršuje 🙂
[3]
15. 9. 2013 v 20:01rohYpnol
[1] cením si svých čtenářů, takže děkuji za názor. Že v tom tvém nenajdu žádný argument a že nedokážeš vyvrátit žádnou napsanou myšlenku, s tím se tak nějak počítá. Běžný standard.
[4]
15. 9. 2013 v 22:38GTI
Až tu napíšeš něco, o co se budeš moci i opřít, zvednu ti palec. Zatím je to jen pimprlové divadlo, psaní bez nadhledu. Ani sám sobě si to nemůžeš věřit. A to se pozná.
[5]
16. 9. 2013 v 08:37já osobně
Vidím to podobně. Ale. Úporná snaha dělat z prdu kuličku a z „katovaných kostů“ přednost je nemoc, která zasáhla automobilový průmysl obecně. U nás je to prostě nejvíc vidět na VW Group a H/K. Nic více, nic méně. Každého věc, co si pořídí za přibližovadlo. No, a stran svobody výběru, viz minulý text. Jo, je to tak. Podmínky dealerů Škody pro firemní zákazníky jsou jinde než pro lid prostý. Výrazně jinde. Pro pravidelné zákazníky jdou ceny dolů i v řádech stovek tisíc.
GTI je srandista. Ale nebýt jeho, tak tento web dávno odepsali jako nevýdělečný. Už jsem mu to dal kdysi dávněji pod blok, ale smáznul mě. Jeho pohled na „fauvé“ poněkud připomíná: http://www.youtube.com/watch?v=HNMq8XS4LhE
[6]
16. 9. 2013 v 14:22Jirka
Novináři nevystřízliví. Proč by, když má škodovka velmi snaživé marketingové oddělení co má dlouhé prsty až mezi novinářské řady…
[7]
16. 9. 2013 v 16:48XTad
Ted zverejnili konfigurator a spaceback stoji se stejnym motorem a vybavou jako golf a to mu jeste chybi dotykovka.
[8]
16. 9. 2013 v 19:00Ja Prvni 123
Píšeš to dobře.
GTI je zamindrákovanej polointeligent, takže si z něho nic nedělej…
Přesně jak píšeš – většina škodovek vlastně nejsou špatná auta, jen jim ten otřesnej humbuk dělá špatný jméno.
Já mizím.. Ty si to užij a vydrž. Jseš mladší než já = ještě víc vydržíš.
😉
[9]
16. 9. 2013 v 19:01rohYpnol
[4] nic než účelová manipulace. Ta ti jde. Ale to tu přeci již každý moc dobře ví. Věcná disukse se od tebe prostě nedá čekat, protože na ni nemáš.
[10]
16. 9. 2013 v 19:08rohYpnol
[8] díky, opatruj se a hlavně to zdraví.
[11]
16. 9. 2013 v 20:14random.jitter
Mám k rohYpnolovi dvě kritické poznámky:
1) Něčemu tak průměrnému a pro automobilismus bezvýznamnému jako je Škoda, s prominutím, Spaceback (prostorný zadek) věnuješ zbytečně moc času – toto…přibližovadlo pro důchodce s malým důchodem i nároky, nestojí za víc než 0 (nula) blogů
2) Nenatahuj se tady s GTI. Při každé zmínce o Škodě prostorný zadek začne prskat na všechny strany. Žárlivě ji bude bránit do spoledního dechu. Správný chlap brání čest své (i druhých) žen seč mu síly stačí, tento eunuch pod přezdíkou GTI brání Škodovky. A občas v úletu nekontrolovaného erotického zážitku ji (škodovce) i složí báseň. Bav se radši s normálními chlapy rohYpnole.
[12]
16. 9. 2013 v 21:56CenturionCz
Krátce psát neumím, takže:
Jako názor lze tento blog určitě brát, ale:
1) Nelze říci A a zapomenout na B. Jaké auto bys tedy místo Rapida Spaceback navrhoval?
2) Nevím, jestli chápeš pojem „produkt“. Produkt je kombinace řešení, která dávají dohromady nějakou hodnotu. Málokterý produkt se obejde bez kompromisů (ani Veyron ne). Smyslem produktu je nastavit jeho jednotlivé parametry tak, aby byla výsledkem určitá cena, která jednak zajišťuje výrobci nějaký zisk (za poměrně příznivých platebních podmínek zaměstnanců a tím pádem snad i kvalitně odvedené práce) a druhak poskytuje zákazníkovi akceptovatelnou kvalitu a provedení. Že se někde musí šetřit, to je snad jasné. To se nevyhýbá ani prémii. Z vlastních zkušeností mohu zmínit třeba interiér trojkového BMW generace E90, který je doslova otřesný (viz moje recenze na mém blogu).
Vyčtením těchto levnějších opatření (ať už v nich máš pravdu, nebo ne) nic moc neříkáš. Najdeš je i u konkurence – byť třeba někdo jinde. To by stálo za porovnání. Že není Rapid Spaceback perfektním produktem je snad jasné a myslím, že to ani odkazovaná recenze nějak vyloženě explicitně neříká. Můžeme se tu bavit o tom, zda není tón toho článku moc oslavný (třeba kvůli tomu, že se jedná o „domácí“ produkt), ale to je tak všechno.
K těm bodům:
Prestižní segment může (ale nemusí, uznávám) být myšleno tak, že se snaží co nejvíc dnešních výrobců do něj proniknout. Nemusí to znamenat, že do něj pronikají jen prestižní výrobci.
Ke kufru se nebudu vyjadřovat. Snad každý obchodní dům dnes nabízí zdarma nebo relativně levně dovoz nábytku před dům. Problém je pak u bytů ten nábytek dostat do třetího patra když není výtah, ale s tím žádné auto nepomůže. Co jiného vozit nevím. Nakupovat na týden se stejně nevyplácí. Kočárek se snad vejde.
To zvyšování komfortu je podle mě docela dobrá věc. Často jsou rány do rukou skrz volant znatelnější než skutečné houpání karoserie vozu na nerovnostech. Tady bych za tím neviděl nic zákeřného nebo šetřivého.
Sebekritika (tedy uznání toho, že Rapid není zcela nejkomfortnější) je docela sympatická, ať už potvrzuje tvá slova nebo ne. To, že se snaží Škoda vyslyšet přání zákazníků také. Dnes se spousta výrobců bojí říci o svých produktech jediné špatné slovo a klidně by o přijetí svého modelu veřejně lhali, než aby se nějaká kritika (třeba na komfort jízdy) šířila sociálními sítěmi a poškozovala jejich jméno a prodeje.
Bez litých kol vypadá zoufale skoro každé auto. Zároveň už se moc nemohu koukat ani na halogenové světlomety. Právě jejich absenci (donedávna) jsem viděl jako hlavní mínus Rapida.
Je diskutabilní, do jaké míry je Rapid lowendem. Endy určuje cena, ne nezbytně kvalita. Rapid nastavuje (regulérní, nezlevněnou) cenu relativně vysoko, takže už z principu nemůže být lowendem. Jestli za tu cenu stojí tento článek neřeší a recenze vesměs přitvrzují, že ano, takže na tom asi něco bude. Lehce optimističtější recenze pro domácí automobilky jsou celkem běžné i v ostatních státech, takže bych na tom nic divného neviděl.
[13]
18. 9. 2013 v 19:01šmoula nešika
******** (změněno)
Promiň. Hodinu píšu příspěvek, a pak, když si potřebuju někam odběhnout, dám Odhlásit místo Přepnout uživatele…
Njn, jsem to nešika… Ale jinak vesměs souhlas s centurionem, kterému se zdárně podařilo odeslat.
🙁
[14]
18. 9. 2013 v 22:03rohYpnol
[12] vlastně se přiznám, že nevím, jak reagovat na tvoje slova, která vlastně nijak nevyvrací to, co jsem napsal…
Snad k pojmu produkt – jestli to myslíš ve smyslu výrobek+zárua+služby(např. finanční)+zázemí…? Ano, ŠkoFIN má zajímavé financování, ale to není nic, co u konkurence nenajdeš také. A že je servis v každém městě? To je stálá debata nad tím, jestli tohle u nového vozu potřebuješ… 1x za rok/30 tis. km klidně zajedu do jiného města a nemám s tím problém.
Rapid stojí u nás podobné peníze jako GOLF, a to je ten problém. Jistě, nyní v akci Fresh je o nějakých 30 tis. Kč levnější, jenže ten cenový rozdíl jde na úkor výbavy, která je u Golfu mnohem bohatší.
Tedy pokud odhlédnu od výbavy, tak Rapid je cenově na úrovni Golfu. A jistě uznáš (neber tuhle frázi jako manipulaci), že pokud technicky mnohem jednodušší řešení stojí stejné peníze jako to vyspělejší, navíc jméno VW má přecijen lepší zvuk než Škoda, pak u Rapidu prostě není vše tak jak má být.
Co bych navrhoval? Třeba nový P308, nebo Hondu Civic… Ale především Renault Mégane Grandtour … tu bych volil já. V Advantage s 1.6 benzin za 295 000,- (klima, komplet elektrika, DO centrál, …, pokud přidáš dalších 12 000,-, máš to vč. 2-zonové automat. klimy, tempomatu, volantu v kůži… A těžko může někdo namítat méně prostoru než u Rapida… Rapid jako technicky mnohem jednodušší řešení prostě nedává smysl, a to i když budu vnímat produkt jako celek. Renault má mmj. záruku 5 let… A pokud někdo netrvá na extra zavazadelníku, krátký Mégane je samozřejmě cenově ještě níž…
[15]
24. 9. 2013 v 16:47Vladvi
Kolega si koupil Rapida jako referentské auto, myslím, že v červnu, dnes ho chce opět prodat, není s ním spokojený (spokojený je eufemizmus). Nevím jestli je chyba v něm, nebo v tom autě?
[16]
26. 9. 2013 v 18:17šmoula nešika
(14) Neřekl bych, že jste úplně za jedno. Ty tvrdíš, že nové řízení bude znamenat méně citu – horší ovladatelnost a bezpečnost, centurion argumentuje, že to bude naopak výhoda. Za sebe bych dodal, že si novináři řízení docela chválí, že by bylo na tvém místě asi nejvhodnější počkat na osobní dojmy a že třeba u současného Seatu Ibiza, auta vyhlášeného skvělým strmým a citlivým řízením, si zákazníci stěžují, že se špatně ovládá na dálnici – tedy sportovnější řízení nutně neznamená lepší, u auta pro širší klientelu (raději se vyhýbám slovu levné) tuplem. Ovšem na příkladu Fordu Focus nebo Porsche 911, dříve absolutních premiantů, si můžeme říct, že v případě horších zkušeností to může napáchat velkou pohromu. Čímž nechci kritizovat samotné inženýry. V případě focusu to bylo vcelku nutné, u porsche vcelku zbytečné (zase ta hmotnost a spotřeba). Je to asi jako torzka x víceprvek. Každé řešení má řadu kladů i záporů. Třeba se zas někde dozvím, že majitelům fordů vyhovuje víc novější řešení…
Ano, stěhovací služba je dnes vcelku standardem. A když holt bude potřeba převést skříň z Ikei přes kus republiky, milerád pomůže příbuzný se superbem. Před lety se dal kočárek nacpat do feldy, tak snad za tu dobu tak neztloustly, aby se nevešly sem.
Přesto je třeba souhlasit, že se najdou výhodnější koupě.
P.S. Ještě jednou promiň za př. 13, tady je většina z toho. 🙂
Komentáře nejsou povoleny.