-
7-místný?
Aktuální shlédnutí jednoho testu 7-místného rodinného MPV ve mně zcela utvrdilo pochybnosti nad smysluplností většiny 7-místných vozů na evropském trhu. Nejde mi přitom o demografii, módu singles nebo naopak o živnosti s názvem „příspěvek na dítě s.r.o.“, kdy 7-místný vůz prostě neobstojí. Jde mi o reálnou potřebu rodiny mít 7-místný vůz, například rodiče + děti (dvě až tři) + prarodiče, tedy takový vzor rodinné harmonie a soužití všech generací…
Dříve byly možnosti jasně dané a rodina byla nucena sáhnout po vozech jako Peugeot 806, Citroen Evasion, nebo Renault Espace. VAG vsadil na spolupráci s Fordem a spolu s oblíbenou Alhambrou nabídli Sharan a Galaxy… Jak se nám trh postupně plnil, přišla móda 7-místných vozů i o kategorii níže a co hůře – s oblibou SUV začali +2 místa automobilky instalovat i do mnohých SUV. Dnes už dochází ke generačním obměnám a přichází nové Grand C4 Picasso, Grand Scénic, Grand C-Max atp. Je však Grand znamením reálného přínostu 2 míst?
V testech jsem zaznamenal oblíbené fráze automobilových novinářů, že zadní 2 místa jsou určeny DĚTEM a takto je k nim přiistupováno. Za zcela klíčovou považuji především (ne)bezpečnost těchto míst, neboť se v podstatě jedná o „místa smrti“ – osoba na těchto místech vlastně sedí v deformační zóně, za hlavovými opěrkami velikosti XXXL nezůstává místo pro nic jiného než víko zadního kufru… Tohle si ale musí zvážit každý, kdo na zadní místa děti usadí. Osobně však nevím, co by bylo cennější než naše děti…
Vedle tohoto zásadního otazníku mi však není jasný především přístup novinářů a jejich označení míst jako dětská.
Podle ustanovení § 6 odst. 1 zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v platném znění, patří mezi povinnosti řidiče dle písm. c) „přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, pouze za použití dětské autosedačky…“ a dle písm. f) „přepravovat ve vozidle kategorie M1 a N1, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem a ve kterém jsou na zadním sedadle již umístěny 2 dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí dětskou autosedačku, třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle pouze, je-li toto dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem“.
Dejme si tedy modelovou variantu, že jede na výlet celá rodina – tedy rodiče, dvě děti a prarodiče, dvě dětské sedačky a přistupujeme k 7-místnému MPV, vypůjčím si Zafiru. Protože ve voze dosud nejsou umístěny 2 dětské sedačky, je nutné dětské sedačky umístit – a to zřejmě do druhé řady. Prarodiče pak buď posadíme za volant a na místo spolujezdce, zatímco rodiče budou muset do třetí řady. Nebo přinutíme prarodiče o rozhýbání starších kloubů a budeme po nich chtít gymnasticý kousek. Otázkou však je, jestli se vůbec na 6. a 7. místo vůbec usadí…
Varianta, že děti pod 150 cm a 36 kg budou na zadních místech bez dětské sedačky, je dle zákona NEPŘÍPUSTNÁ! Otázkou je, jestli JE vůbec technicky možné na 6. a 7. místo umístit sedačku… Předpokládám, že ISOFIX tato místa nemají…
Jinou možností je, že naše dvě děti pozvou na výlet další dva(ě) kamarád(k)y. Pak do druhé řady umístíme dětské sedačky, ve třetí řadě pak bude záležet, zda je technicky možné tam dvě dětské sedačky umístit… Jak se ovšem usazuje dítě do dětské sedačky ve třetí řadě???
Reálně tedy nerozumím označení poslední řady sedadel za „dětské“. Snad pokud dítě má nad 150 cm… Jenže vejde se pak vůbec ještě na zadní místa? Jaký je tedy přínos 7-místného MPV postaveného na půdorysu nižší střední třídy nebo mnohých rádoby 7-místných SUV?
Dobrá zpráva na závěr – jedna možnost tu ale přecijen pro levné (a nové) 7-místné MPV zůstává – Dacia Lodgy.
10 minut inspirace RAPIDní zlepšení
5 Responses to 7-místný?
[1]
28. 10. 2013 v 16:06Fides
Tak nejprve poděkování za zajímavý článek. Přesně tohle jsme teď řešili s kamarádem, kterému se narodilo třetí dítě, a jelikož občas v autě vozí i babičky, chce koupit sedmimísťák. Doporučoval jsem mu, ať si nejprve takový vůz někde půjčí a vyzkouší. Bohužel i v těch největších autopůjčovnách najdete spíše dodávky než tento typ vozu. V článku mne hodně překvapilo, že do třetí řady nedáte sedačky, myslel jsem, že se tam prostě musí vlézt. Váš článek mu přeposílám a ještě jednou díky za zajímavé čtení.
[2]
28. 10. 2013 v 17:42rohYpnol
[1] já nikde přímo nenapsal, že do 3. řady dát dětské sedačky nelze. Ale upřímně si to neumím představit, ISOFIX beztak nemají, třeba u zmíněné Zafiry v katalogu píší, že při umístění dětské sedačky zůstává za předními sedadly dostatek místa (takže nepočítají s umístěním dětské sedačky do 3. řady ?)…
Mě spíše šlo o to, že nelze do druhé řady usadit dospělé a děti hodit na 6. a 7. místo bez sedačky. Proto nechápu to novinářské označování zadních míst za „dětské“, když dítě do 36 kg a 150 cm musí mít dětskou sedačku, pokud ve voze již dvě nejsou.
[3]
28. 10. 2013 v 20:44Emel
Dětské je podle mě myšleno pro děti, které již sedačku nepotřebují, případně jim stačí podsedák, který zřejmě bez problému půjde i do třetí řady (tj. kategorie 22-36kg). Jestli by šla dozadu i menší sedačka, třeba naopak nejmenší vajíčko (0-13) by se muselo vyzkoušet, podle mě opět ano.
Samozřejmě si každý může vybrat podle svých preferencí, potřeb a peněženky… je tu Sharan, je tu Galaxy, jsou tu polododávky typu Transporter nebo Viano…
[4]
29. 10. 2013 v 11:17Barrichello
Chrysler GrandVoyager…(Town and Country) :o)
[5]
8. 11. 2013 v 23:03Pepanek
Dobrý večer, koupil jsem si nový Grand Scenic se sedmi sedačkami. Na výlet jsme vyrazili v šesti osobách – dospělí+ 4 vnoučata. Po vyjmutí střední sedačky ve druhé řadě, jsme v pohodě namontovali 4 dětské sedačky a v pohodě vyrazili na výlet. Na tancování v autě to není, ale žádný z cestujících se nedotýkal koleny sedačky která byla před ním. Totéž se stalo při obsazení 6 dospělými osobami. Bezpečnost cestujících ve třetí řadě při zadním nárazu je sporná.
Pepánek
Komentáře nejsou povoleny.