-
Nová Fabia – první střípky dojmů
V médiích se začínají šířit první dojmy a testy nové Fabie. Měl jsem možnost si novinku v rychlosti naživo prohlédnout. Bohužel šlo zatím jen o statiku. I přesto to vydalo na pro mě překvapivé první dojmy. Ty si mohu dovolit konfrontovat PR zprávami automobilky, jež důsledně opakované mnohými novináři. Neberte to jako test. Jde opravdu o takový ten první dojem, kdy vkročíte do nového bytu, a dýchne na vás atmosféra místa. Proto půjde především o pocity. Fakta nechám na později. Jdeme na to.
Design je subjektivní. Na první dobrou je ale zřejmé, že design Fabie bude spíše názory spojovat než rozdělovat. Proporčně je vše ve 100% pořádku. Auto je usazené velmi dobře. Ze žádné strany ani úhlu nechybí ani nepřebývá. Pokračuje tedy v trendu, se kterým přišla Fabia I v rámci své doby a na který solidně navázala Fabia III. Detaily jako zadní spoiler, průduchy v nárazníku atp. nechám pro běžné novináře.
Samotný design na mě ale nehovoří úplně přesvědčivým jazykem. Cítím opět vyprázdněnost v designu.
Fabia byla vždy především Fabií. Dnes je více Škodou než Fabií.
Fabie III je v mých očích zajímavější, čistější, výraznější. Fabia IV v podstatě jen přenáší obecné designové prvky současné Škody do jakési novodobé podoby Golfu IV. Fabia IV tak vyvolává dojem, že jde o morálního nástupce kompaktu nižší střední třídy v rozměrech, jak jsme je znali před 20-ti lety. Jestli chcete vědět, zda jde o oprávněný pocit, čtěte dál.
Interiér se snaží působit výrazně hodnotnějším dojmem a jde ruku v ruce s výše uvedeným. Co musím zmínit v prvé řadě – pozice za volantem a kvalita sezení. Ano, tady Fabia nastavuje laťku opravdu vysoko.
Asi v žádném subkompaktu jsem se necítil tak dobře (snad vyjma Renaultu Clio).
Mezi informacemi jsem snad zaznamenal, že přední sedadla jsou vyloženě převzata ze Scaly. Nemůžu to potvrdit, ale pocitově opravdu sedíte spíše v kompaktu než v subkompaktu. Volant je více svislý, dále od přístrojové desky a blíže tělu. Konečně tak je řidičská pozice srovnatelná třeba s Cliem, které mám za současný etalon třídy.
Ryze dotykové ovládání bez řešení centrálním ovladačem typu MMI/i-drive považuji za zvěrstvo moderních automobilů. Fabia se naštěstí k tomuto trendu nepřidala.
Zachování ovládání klimatizace a základních prvků mimo dotykový svět považuji za druhý a velmi zásadní benefit novinky.
Ergonomii považuji za rozhodně lepší než v o třídu větších koncernových sourozencích. Středová loketní opěrka je čalouněná, ale jde o jednodušší řešení shodné třeba s Dacií. V zásadě tak svoji funkci dvakrát dobře neplní. Staré sklopné řešení se mi líbilo víc. Pokud má jít o ucelenou středovou konzoli, tak prosím s možností podélného posuvu a s možností regulace sklonu opěrky.
Kaplička přístrojů se mi ovšem nelíbí. Lesklé plochy s nápisem Fabia po stranách kapličky se nepochybně budou odrážet na slunci. Jak moc uvidíme. Display panel místo budíků se mi obecně nezamlouvá a ty koncernové mi zakomponováním vyloženě nesedí. Základ ale bude s klasickými budíky, pokud si pamatuji správně. Volant je starý známý. Dvouramenný koncept nepovažuji za žádný přínos. Vyloženě by mi nevadil, pokud by v dolní části nebyl hrozný plastový vřed k ničemu. Bohužel je ale přítomen i zde, volant bude shodný se zbytkem produkce Škoda.
Šířka v loktech a ramenou je výborná. Ve srovnání s úzkou Fabií II jsme u novinky úplně jinde. Řekl bych, že ten posun proti předchůdci je podobný jako při přechodu mezi Fabií II a Fabií III. Konečně se tak ve Fabii cítíte být pány svého osobního prostoru, o který se nemusíte dělit se spolujezdcem. Celý prostor je vymezen výplněmi dveří. A jejich kvalita (opět, po kolikáté už!!!) dost zamrzí.
Madla za mě filozofií a podobou navazují na Favorit. Bohužel tím nejhorším možným způsobem. Jsou prostě odporná, pocit z úchopu je marný. Navíc se do interiéru za mě ani tvarově nehodí. Textil na výplni chybí, měkčený kousek plastu je jen v místě lokte. Výplň zadních dveří je pak vyloženě tvrdý plast a vše co vidíte je jen tvarová imitace. Z druhé strany musím pochválit, že nechybí automatika na elektrickém ovládání stahování oken. Stejně tak i řidič má k dispozici stropní madlo. Jestli se muselo šetřit na výplních dveří, aby bylo i na tyhle detaily včetně LED vnitřního stropního osvětlení, čert to vem. Ten tvar madel výplní dveří a jejich provedení ale neodpustím.
Určitě jste zaznamenali, že Fabia jako první ve třídě má (resp. může mít) středové výdechy klimy i pro zadní cestující. Jistě jste natěšeni z PR prohlášení o navýšení délky o ca 10 cm, přičemž ca 9 cm protažení šlo na vrub rozvoru. Po představení Fabie jsem si dokonce nejednou položil řečnickou otázku „k čemu Scala?“… Realita nastala po usazení na jinak opravdu pohodlná zadní sedadla.
I přes nárůst rozvoru se se svojí výškou někde kolem 183 cm „za sebe“ neposadím, a jsem vzadu v oblasti kolen sevřen předním sedadlem. Musel bych se na místě řidiče uskromnit nebo nastavit vyšší pozici. Prostě se poskládat nějak jinak než je mi příjemné. Nad hlavou vzadu však místo zůstává. Tipoval bych, že vzadu se bude sedět ve více skloněné pohodlnější pozici a níže než dříve.
Fabia IV vyloženě vyměnila prostornost kabiny za pohodlnější pozici (a nejspíš i masivnější přední sedadla).
Že se ale tímto krokem stráví více než +9 cm navýšení podélného prostoru získaného rozvorem, je pro mě asi největším rozčarováním z Fabie. A to i s dovětkem – ano, určitě jde i o individuální nastavení a konkrétní preference pro danou postavu člověka. Jenže sám za sebe jsem se usadil ve Fabii I. Ve Fabii II pak bylo místa ještě o chlup více. Možná s pocitem, že sedíte na židli, ale prostor tam byl.
Kde naštěstí zůstalo vše při starém, to je kufr.
Myslím, že je uváděno 380 litrů. Opět to zní skvěle. Tohle byla hodnota typická pro kompakty o třídu výš. Pohledově se však zázrak neděje. Papírová hodnota nejspíš půjde na vrub vaně v podlaze zavazadelníku na rezervní kolo a výšce usazení zadního krycího plata kufru. Škoda prostě dokáže ty litry nahnat a tohle si zde opět pohlídali. O simply clever řešeních není třeba se rozepisovat. Tyhle blbůstky pro každodenní život škoda umí opravdu asi nejlíp mezi všemi automobilkami. Můžu se 100x vysmívat sloganu „simply clever“. Ale praktických detailů je opravdu až nezdravě mnoho.
Závěrem si dovolím zdůraznit další dva faktory, proč novou Fabii nevnímám tak nadšeně. Tím prvním je motorový armagedon, který se odehrává pod kapotou. Paradoxně mi nejvíc nevadí litrový tříválec s turbem, tedy jinak koncepce, na které nenechávám nit suchou.
Největší problém vidím v základních atmosferických motorech.
Točivý moment pod 100 Nm považuji za podmírák. Dynamika základu padá pod úroveň kdysi vysmívaných HTP… Nabízet základ v roce 2021 s dynamikou horší než u Škody 120 nelze omluvit ani brutálně likvidační emisní politikou euroekosocialistické diktatury.
Poslední zásadní informace pak je, že kombi nebude.
Zde se opět omezím na vyslovení kritiky emisní politiky euroekosocialistické diktatury. Právě vzhledem k absenci kombi ale vnímám horší prostornost nové Fabie jako dost citlivý zásah do nabídky. Kdyby přišla Fabia kombi s větším důrazem na prostornost proti HB, a to i za cenu ukončení výroby Scaly, bylo by mi to mnohem milejší. Ano, určitě mnoho z vás namítne – kdo chce prostornost a praktičnost, tak má Kamiq. Jenže Kamiq nemá nijak velký kufr a já hlavně stále zastávám názor, že ne každý potřebuje a chce SUV a kombi má obvykle výhodu většího půdorysu kufru. A právě půdorys kufru je prubířským kamenem v praktičnosti.
Prošli jsme spolu můj první dojem na Fabii v částech vnější design, interiér, zavazadelník. Na jedné straně Fabia jde „po krku“ kompaktům v nižší střední třídě. Příčná prostornost, kvalita sedadel, ergonomie, pozice sezení vepředu i vzadu, opravdu hezké výdechy klimy vepředu po stranách, v TOP výbavě výdechy i vzadu za loketní opěrkou. Použití dekorů a zdobných prvků ve vyšší míře, byť občas možná v trochu rozpačité podobě. Obšitá lišta na přístrojové desce… To vše zní prostě skvěle. Jenže pak přijdou na řadu výplně dveří, které celkový dojem sráží. A nejen výplně. Bohužel i zvuk zavření dveří je povážlivě blízko Dacii a působí dojmem horším než u Fabie III. Prostě „papírový“ pocit…
Zažívám vlastně takové déja vu směsi pocitů, které jsem měl po příchodu Octavie IV. Na jedné straně tu máme novinku, která se snaží na první dojem působit výrazně velkolepěji. Jenže stejně intenzivně se ozývá otázka, zda Škoda s touto změnou nevylila z vaničky spolu s vodou i dítě. Opravdu jsou změny přínosem? A opravdu od subkompaktu chceme pohodlí na úrovni kompaktu, když musí ustoupit prostornosti? …
Nejeden uživatel Octavie IV prohlásil, že kdyby mohl, raději si nechá Octavii III. Obávám se, že přesně tohle se v konečném opakuje i u Fabie IV.
Podepisuji se pod to, co zaznělo v prvních dojmech pana Michala Karpata na autožurnálu .com. Doporučuji se podívat, odkaz zde https://autozurnal.com/skoda-fabia-1-0-tsi-81-kw-dsg-2021-test-stale-nechava-priestor-scale-video . Zároveň jsem hrozně zvědavý na konkrétní měřené hodnoty prostornosti, které se doufám tradičně objeví v testech ACZ.
Celkové resumé – nadšení některých novinářů se nekoná.
Mezitřídní prostorové srovnání (Focus x Fabia)
6 Responses to Nová Fabia – první střípky dojmů
[1]
20. 9. 2021 v 09:29k.ik
předek se až moc podobá ostatním škodám a vypadá už teď okoukaně
[2]
21. 9. 2021 v 17:52rohYpnol
[1] Souhlas. Jak říkán – vzhledově šla vstříc uniformitě. Fabia III byla mnohem opticky štíhlejší, výraznější, zajímavější. A ve verzi kombi to stále je opravdu hezké auto.
[3]
23. 9. 2021 v 09:18iudex
Jj, presne tieto dojmy zaznievajú z prvých recenzií. Teda očakávania výrazného nárastu priestoru a teoretické úvahy o zbytočnosti Scaly a následne isté rozčarovanie, že žiadna konkurencia nižšej strednej triede sa nekoná a Scala stále priestorovo jasne dominuje (aspoň v pozdĺžnom smere). Ale zároveň sa spomína väčšie pohodlie, robustnejšie sedadlá s pohodlnejším posedom, viac miesta na šírku, proste je to práve komfort sedenia, ktorý sa zlepšil a týmto sa Fabia odpútala od predchodkyne, resp. od štandardov triedy B. A to za mňa rozhodne nie je zlé, keďže priestorovo bola Fabia III dostatočná a ak niečo vadilo, tak to bolo to nedostatočné pohodlie vďaka kolmému sedeniu. Takže stále nadpriemerný priestor v triede a teraz i nadpriemerne pohodlné sedenie. To nie je zlé.
Motory sú ako píšeš bieda, chválim samozrejme zavedenie 1,5ky, ale tá je povinne s DSG a cena už je plne v nižšej strednej triede a to si málokto kúpi béčkové supermini. Tie tragické atmo trojvalce ale v tak veľkom aute nemajú čo robiť, to je nedôstojné a nebezpečné. Teraz na dovolenke som mal požičané malé auto (mini segmentu A) s 1,0 R3 49 kW a to bola teda tragédia. Felicia 1,3, na ktorej som kedysi dávno začínal, bola oproti tomu dynamické auto. No a takýto zúfalý motorček v o triedu väčšom a ťažšom aute, to si neviem absolútne predstaviť. Takže reálne zostáva jedine 1,0TSI a veľmi by som sa čudoval, keby som niekedy v živote uvidel F IV s iným motorom.
[4]
24. 9. 2021 v 15:19rohYpnol
[3] Já vím, že výměna prostornosti za pohodlí má i nemalý pozitivní dopad a hodnocení tohoto kroku je především o názoru.
Ale můj názor prostě je, že od malého vozu neočekávám a hlavně ani nepotřebuji pohodlí jako u většího vozu. Prostě když máš malý pokoj, tak do něj taky nenarveš sedačku a nábytek jak do nějaké haly ale uzpůsobuješ zařízení rozměrům. Stejně to mám i u aut. Od malého auta očekávám především to, aby tam bylo pokud možno co nejvíc místa a důraz byl na pohodlí při nastupování a vystupování a krátké trasy.
[5]
27. 9. 2021 v 16:00Meky
Podla cennika je F4 dost draha. V slusnejsej vybave je rozumnejsie vziat Scalu, alebo nieco ine u konkurencie.
Zaujimalo by ma, ci je okrem dveri tragisky spracovana aj palubna doska.
Sucasne skodky (Scala, O4) dost vrzgaju, pri dotyku su jasne, ze na plastoch sa VELMI setrilo.
Ako je to pri F4? Tiez vrzga pri dotyku cela palubna doska a dvere?
[6]
17. 10. 2021 v 12:22rohYpnol
[5] Madlo dveří se kroutilo. Jinak jsem to zas tak neochmatával, bo covid.
Komentáře nejsou povoleny.