-
RAPIDní zlepšení
Příchod Spacebacku na náš trh nešel přehlédnout. Pravda, mediální masáž Hjondééé je snad ještě výraznější. Dokonce tak vtíravá, že dokáží uvařit reklamu i z předvolební nálady. Ale to je jiná kapitola…
Rapid je případ sám pro sebe a určitě si zaslouží pozornost. Mnozí z Vás jistě vědí, že jsem na něm nenechal v diskusích nit suchou. Vadilo mi toho opravdu dost na to, abych mohl k modelu zaujmout kladné stanovisko. Lowendová řešení byla často naprosto zbytečná, omezující praktické využití vozu. Konstrukční řešení a použité materiály nebyly rozhodně žádnou pozitivní vizitkou… A to nejhorší – komfort na úrovni žebřiňáku. Tohle vše přitom neodradilo Škodu, aby nasadila cenu, která v porovnatelné výbavě a motorizaci převyšovala samotné der Golf – das Auto!
Škoda s příchodem Rapidu Spaceback vzala „rozum do hrsti“ a PR básničky slibovaly mnohé. Upřímně – příliš jsem tomu nevěřil a tak jsem se rozhodl opět navštívit místně příslušný salon…
První dojem je vesměs pozitivní. Vystavené kusy samozřejmě nejsou v konfiguraci základu „cena již od“, a tak výsledný první dojem není špatný. 16p. kola jsou přiměřená, tvary nijak neprovokují a nepochybně budou nadčasové. Bohužel, proporce nejsou tak ideální, jak by si oko žádalo. Podle očekávání však krátký zadní převis, který na některých fotografiích vypadal opravdu zle, naživo není takový problém. Přesto délka zadního převisu nepůsobí přirozeně a zkosení zadního skla s sebou nese další důsledky… Vozu však především schází šířka a opět tu máme další „užovku“. To vše je završeno kolmými boky vozu, zkrátka taková krabice na 4 kolech… Neurazí – nenadchne.
Interiér slibuje nové materiály, tedy dekorační lišty, nový volant a další drobné změny k lepšímu. Upřímně – příliš se toho nezměnilo. Přední sedadla jsou poměrně pohodlná, nebojím se je označit za mnohem pohodlnější než hrůzy z Octavie 2 a dokonce bych je označil za pohodlnější, než ty příplatkové v Superbu, přestože jejich rozměr bude nepochybně skromnější. Absence růžice na nastavování sklonu opěradla nevadí, přirozený sklon si najdete i tak. Pozice za volantem však rozhodně není zcela ideální, tedy pokud máte cca 184 cm. Schází tam ta přirozenost, kdy si sednete, a vše je po ruce. Není. Řadicí páka je poněkud více „utopená“ a blízko palubní desky, takže není přirozeně po pravici. Ono k té pravici – testovaný kus měl loketní opěrku a upřímně, okamžitě letěla pryč. Jednak překáží, ale především vůz je tak úzký, že na ni zkrátka „není místo“.
Tím se dostávám k vnitřní šířce, která je na úrovni Fabie II, tedy vlastně Fabie I. Nic příjemného, B-sloupek těsně vedle hlavy… Z druhé strany tvarování v oblasti loktů a výplní dveří dává v rámci možností podle mě lepší prostor k životu, než u Fabie II. Co mi ovšem vadilo, byl prostor pro nohy. Přední blatník opravdu nepříjemně zasahuje do kabiny a zužuje prostor pro chodidla, zkrátka návrat do doby Š120… Nedokážu říct, čím to je, ve Fabii takový pocit rozhodně nemám. S tím úzce souvisí kvalita čalounění a koberce. Místo na levou nohu řidiče je čalouněno pouze kobercem. Po pár zimách tedy bude interiér vypadat… nevábně. Pravá řidičova noha místem nestrádá, nadbytek ale nečekejte…
Volant s koženým potahem byl příjemný jak tvarem, tak materiálem. Navíc se na vás nekouká „psí“ úsměv… Kvalita ovládacích prvků je návrat do dob Fabie 1 a Octavie 1, což není tragédie, ale Golf/Octavia III/Leon jsou přeci jen dále. Kvalita dveřních výplní v Rapidu neurazí a nebije do očí tak jako u Octavie III. Je sice na prakticky stejné úrovni jako v Octavii, jenže materiály v Rapidu jsou celkově lacinější. Nemáte tedy na rozdíl od Octavie pocit, že na dveřní výplně už nezbylo… Palubní deska Rapidu je výhradně z tvrdých materiálů. Nijak mi to nevadí, nicméně zřejmě bude poměrně náchylná na poškrábání. Kde čekat ono zlepšení? Ano, dekorační lišty a chromované rámečky. Z jedné strany to nevypadá zle, z druhé strany je provedení adekvátní použitým materiálům celkově, tedy trochu taková „tržnice“, broušený hliník vypadá asi stejně přesvědčivě, jako předvolební sliby politických stran… Jak jsem ale psal, celek neurazí, vše je adekvátní celkově zvolené úrovni. Do sedadel se usadíte pohodlně a volant je příjemný – a to je podle mě to podstatné pro příjemné soužití.
Zadní místo mě překvapilo mile místem na hlavu. Bylo příjemné se usadit a mít nad hlavou mírnou rezervu. Tohle se mi nestává ani v sedanech střední třídy… Z druhé strany opěrky hlavy působí ještě více fórově než v Golfu VI. Příčná prostornost věrně kopíruje přední místa, na pátého cestujícího tedy zapomeňte… S podélnou prostorností jsem byl mírně zklamán, ale bylo to evidentně chybou na mojí straně. Nečekejte více místa na kolena, než v Golfu, není to ale kritika. Co ovšem pokárání zaslouží, je prostor pro chodidla při nastupování – práh je poměrně vysoký. Tohle jde i lépe.
Kufr je klíčem k úspěchu i neúspěchu v české kotlině. Síťové serepetičky mě nechaly vcelku klidným, samotný objem je podle mě na úrovni Golfu, snad o trochu více. Šířka ale nebude tím pravým trumfem… Plastové vyplnění bočnic kufru bude znamenat, že po pár letech bude plast nevzhledně poškrábaný. Alespoň je ale plastem překrytý i poměrně vysoký práh zavazadelníku… Co ale musím zkritizovat, je sklápění zadního opěradla. Jednak vznikne opravdu vysoký schod, navíc nejde sklopit do roviny… Schod zřejmě půjde zredukovat mezipodlahou, rovinu ale nevytvoříte nikdy. Víko kufru se zvedá dostatečně vysoko, nekrytý plech rámu zadního skla jasně hovoří lowendovým jazykem. Co ovšem považuji za klíčové z kapitoly kufr, je sklon zadních 5. dveří nad krytem zavazadelníku. Zadní sklo je opravdu výrazně skloněno a rozhodně nečekejte, že odděláte zadní plato a získáte spoustu místa navíc. Ne, nezískáte téměř nic. Samotné víko kufru způsobilo další zklamání. Kdo si pamatuje skvělé „bambulky“ na konci šňůrek u Octavie (a dalších), které zvedají zadní víko a zajišťují, že nikdy nepřivřete šňůrky do 5. dveří, u Rapidu nepochodí. Bylo to skvělé řešení a já se nevěřícně ptám – proč zde nejsou?
Když už jsme u nesmyslných řešení, vrátím se k ovládání el. stahování oken. Nemožnost stahovat zadní okna z místa řidiče byla jistě minela, ale upřímně – kdo bude v Rapidu připlácet za el. stahování zadních oken… Mnohem horší je, že přední okna nemají jedno-dotykové ovládání a já se opět nevěřícně ptám proč? Zde si ale zároveň odpovím – okna totiž nemají pojistku proti přiskřípnutí. Jste na sebe v Boleslavi pyšní, že jste ušetřili to 1€? Alespoň že to víčko palivové nádrže už není na klíč…
Jízda samotná však byla tím, co mě zajímalo nejvíce. A rovnou říkám, že mě jízda nejvíce překvapila. Převážně pozitivně! Na Rapidu jsem kritizoval především komfort jízdy a utlumení rázů od kol. Nevím, jak toho ve Škodě docílili, ale pokrok je opravdu znatelný. Jestliže dříve byl právě komfort jízdy důvodem, proč bych si Rapid nikdy nepořídil, zde je vše v pořádku. Ne že by vůz exceloval, ale práce náprav se do karoserie přenáší jen tlumeně. Víte o špatném povrchu, na odfiltrování jako v Golfu zapomeňte. Ale komfort jízdy bych označil za lepší než ve Fabii. Přitom jsem měl na voze 16p kola.
Motor 1.2 TSI 77 kW je dostatečně „provařenou“ kapitolou. V Rapidu naštěstí není tato silnější verze ochuzena o 6kvalt, který je mimochodem prvotřídní přesností chodu řadicí páky. Kvalita odhlučnění je přiměřená, u stojícího vozu o motoru nevíte ani akusticky, ani vibracemi. Pod plynem je motor slyšitelný, ale zvukový projev příjemný a neobtěžuje. Co mě mírně zarazilo, byl pocit dynamiky. Nevím, jestli po průšvihu s TSI provedli na motoru úpravy, faktem ale je, že v Golfu mi 1.2 TSI přijde citelně dravější s mnohem rychlejšími reakcemi. Možná byl ale Rapid příliš „syrový“. Jestli ale nějaký pan Janda píše něco o neskutečné dynamice, pak mám pocit, že spadl z višně… Dynamiky je tak akorát, podle mě je 1.2 TSI se 6kvaltem ideální kombinací pro vozy nižší střední třídy pro běžné ježdění. Rapid se navzdory třídní „schizofrenii“ tomuto pravidlu nevymyká.
Brzdy měly příjemný nástup, žádné nesmyslné jedy jako v Octavii III 1.6 TDI. Z vyšších rychlostí by zřejmě nebyl výkon exkluzivní, ale myslím, že svojí práci odvedou dobře. Zkrátka s jízdou panovala naprostá spokojenost. Tedy až na řízení. Ano, nový posilovač způsobil to, co jsem čekal. Ve volantu není naprosto žádný cit, prostě „hrajete play station“. O tom, co se děje pod předními koly, nevíte nic. Řízení není gumové jako v některých vozech, přesnost je poměrně dobrá, byť jsem přesvědčený, že Golf má řízení citlivější. Ale zpětná vazba v Rapidu není nikde, tendence vracet volant do nulové polohy velmi slabá. Tento projev mi však nijak nepřekážel s ohledem na zacílení modelu. Těžko někdo bude s Rapidem chtít řezat zatáčky (až na jednoho pomateného novináře…) a bezpohlavní řízení pro každodenní ježdění vlastně nevyznívá nijak významně negativně…
Jaký tedy Rapid je? Rapid mi neuvěřitelně připomíná Favorit. Ten byl jako koncept a studie na svoji dobu opravdu výborný. Výsledek ale nebyl z mnoha, ať už politických či ekonomických důvodů, zdaleka tak dobrý. U Rapidu je to situace zcela obdobná. Není přitom pochyb, že v Boleslavi by dokázali vytvořit mnohem harmoničtější výsledek. Některé kompromisy jdou obhájit cenou. Některé jsou ale naprosto zbytečné. A to je škoda…
Stejně jako kdysi Favorit „motorizoval“ Československo, Rapid má stejné ambice. Jsem pevně přesvědčený, že půjde o nejprodávanější Škodu v ČR. Rapid Spaceback podle mě napravil klíčové chyby původního Rapida a minimálně v mých očích smazal důvod, proč Rapida nechtít. S 1.2 TSI 77 kW a 6kvaltem bude právě jízda a dynamika tím, čím dokáže zaujmout. Opět se ale vracím k ceně, aktuálně 319 900,- za Ambition Fresh. Golf VII za 353 900,- se sice slabší 1.2 63 kW pouze s 5kvaltem má nesrovnatelně bohatší výbavu a novější generace motoru snad konečně bude méně háklivá. Skladovky Golfu jsou přitom běžně za 345 000,- … Rapid je zkrátka stále poměrně drahý na to, aby si mohl dovolit tak zbytečné lowendové kompromisy. Určitě se ale vyplatí jej při výběru nevynechat. Pokud však odhlédnu od cenové politiky, Rapid Spaceback předvedl povedený reparát.
http://rohypnol.blog.auto.cz
- Září 20211 Příspěvek
- Březen 20181 Příspěvek
- Říjen 20171 Příspěvek
- Červenec 20161 Příspěvek
- Květen 20161 Příspěvek
- Březen 20161 Příspěvek
- Leden 20161 Příspěvek
- Červenec 20151 Příspěvek
- Únor 20151 Příspěvek
- Leden 20151 Příspěvek
- Prosinec 20142 Posts
- Květen 20142 Posts
- Březen 20141 Příspěvek
- Únor 20141 Příspěvek
- Říjen 20132 Posts
- Září 20132 Posts
- Červenec 20131 Příspěvek
- Červen 20132 Posts
- Květen 20132 Posts
- Duben 20134 Posts
- Březen 20133 Posts
- Únor 20131 Příspěvek
11 Responses to RAPIDní zlepšení
[1]
22. 10. 2013 v 19:51matii0039
S tím motorem nové generace se moc neraduj. U 1.2 TSI se montuje nový motor řady EA 211 s hliníkovým blokem a řemenem jen do Octavií, u Rapida zůstal starý model EA 111 s řetězem.
[2]
25. 10. 2013 v 16:33rohYpnol
[1] Novější generace motoru snad konečně bude méně háklivá – to se týká Golfu VII… Přečti si to pořádně 😉
[3]
26. 10. 2013 v 13:15Ja Prvni 123
🙂
Jo jo, lepsi se to lepsi se to… ale stale je to 5.
🙂
[4]
26. 10. 2013 v 13:24Ja Prvni 123
ve svete, kde Mondeo s atmosferickou 1.6 stoji cenikovych 450tisic proste chtit tuhle cenu za polovicni auto s poruchovym motorem svedci o vrcholnem sebevedomi… velikosti srovnately Focus – dobra, nekomu se muze nelibit… ale to tohle taky, se stejnou atmosferou 1.6 se vejde do 300tisic!
A to jde o bezne cenikove ceny.. o akcich nemluve.
Kdo si rapida koupi, musi byt opravdovy nadsenec pro Skodovku… nebo mit uplne vymytej mozek reklamou.
Howgh.
[5]
26. 10. 2013 v 15:37rohYpnol
[4] ano, ale cena není chybou auta. Odhlédnu-li od ceny, pak Rapid může být zajímavou volbou. Tvrdím to tu stále – s 1.2 TSI, klimou, el. okny, audiem, tónovanými skly a dalšími základními prvky výbavy za nějakých 260 000,- by mohl být pro někoho zajímavý… Sám bych zřejmě raději přesto sáhl po Méganu, který u nás má doslova dumpingové ceny (Čech zkrátka ještě nepochopil…).
[6]
28. 10. 2013 v 16:13Fides
Povedený reparát – souhlasím, ale kdybych se měl rozhodovat, tak zvítězí cena a šel bych do jiného vozu. Asi nejsem patriot, ale myslím, že Škodovka by měla mít trošku jinou cenovou politiku. Takhle zbytečně ztrácí zákazníky, protože kdyby ceny byly „rozumnější“, uvažoval bych o tomto voze i já.
[7]
29. 10. 2013 v 15:45webpaja
S opožděním, přesto pěknej blog. Ten test na hlavní stránce je slušně řečeno bulvární odpad hodnej deníku, ze kterýho tu redakce čerpá „nedělní“ čtení.
[8]
29. 10. 2013 v 15:52rohYpnol
[7] děkuji, už to označení 1. NA WEBU… 😉
Nemůžu Ti konkurovat zážitky ani modely, které se mi dostanou do rukou. Ale mě stejně nejvíc baví „obyčejné“ vozy…
[9]
29. 10. 2013 v 16:01webpaja
(8) připomíná mi to Vašuta v Románu pro ženy, kdy v postelový scéně se S. Stašovou byl taky první a korunoval to výkřikem „Ten se mi poved’..“
Ne vždy je bejt první bejt zároveň nejlepší…
[10]
29. 10. 2013 v 20:49šmoula nešika
(9) PRVNÍ!… první 🙁
http://www.youtube.com/watch?v=yMKJcm28myg&list=UUL1AWvAE4U5aZN2zcaX4LdA
Co je to tady za video? Dislike, dislike.
Po HY, CHY, KY, RY, DY, TY, NY se píše ZÁSADNĚ TVRDÉ „i“, blbečku!
autory tohoto vydea považuju za hlupáki
To prostě sedí… 😀
[11]
31. 10. 2013 v 12:19kk
konecne DOBRE napisana a OBJEKTIVNA recenzia!
Palec hore!
Komentáře nejsou povoleny.