-
Víkend s nejlepším českým SUV
Počátkem listopadu proběhla médii „aférka“ o umělém navyšování prodejů vozů Hyundai, kdy mnoho vozů prodal Hyundai sám sobě, především ix35. Co s tolika vozy? Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Hyundai rozjel kampaň „Otestujte Hyundai ix35 až na týden.“ Říkám si, co bych amortizoval svoje auto, když můžu amortizovat auto pana Vošického, navíc mohu ověřit odvážné tvrzení o nejlepším českém SUV!
Jak na to? Vzhledem k tomu, že ix35 rozhodně není na trhu žádným nováčkem (2010), bylo o něm napsáno mnoho a já nejsem velký fanda SUV, bude nutné postupovat vědeckými metodami práce a prezentace výsledků.
CÍLE
Vzhledem k výše uvedenému jsem si vytyčil potvrdit či vyvrátit dvě hypotézy:1. Je Hyundai ix35 nejlepším českým SUV?
V testech padlo mnoho informací, ale mnoho informací důležitých pro kupujícího, který má možnost auto vyzkoušet během krátké testovací jízdy, nám redaktoři neuvádí, i když dokáží potěšit či naopak znepříjemnit život.2. Mezitřídní srovnání.
Poslední dobou se obliba SUV stále zvyšuje. Ve svém okolí pozoruji mnoho lidí, i mladších (u starších chápu touhu po vyšším a pohodlnějším nastupování), kteří dali přednost dražšímu SUV před kompaktem nebo kompaktním kombíkem. Velmi často jej pořizují jako rodinné auto, v drtivé většině případů jen 4×2. Druhým „úkolem“ tedy je spíše má osobní rovina, jestli jsem udělal špatně či dobře, že jsem zůstal u „klasiky“.OBJEKT
Hyundai ix35, 1,7 CRDi 85 kW, Trikolor s paketem Plus, metalízou, 225/60 R17, při převzetí najeto 1300 km, cena 594 790 Kč vč. DPH.
K referenčnímu srovnání jsem použil kombi nižší střední třídy, někteří jej jistě dobře znáte, srovnatelné výbavy, podobného výkonu (96 kW), dle ceníku 464 100 Kč.
Že oba prodejci umí ještě snížit i akční ceny není pochyb, oba zhruba podobně, proto zůstaňme u rozdílu cca 130 000 Kč.METODIKA
Vůz jsem podrobil mé obvyklé víkendové zátěži. Trasa dlouhá asi 500 km čítala úsek 40 km silnice první třídy s několika „táhlými dlouhými“, kde je nutno předjet co nejvíce kamionů a ověří tak dostatek výkonu. Dále následuje průjezd páteční špičkou půlmilionového města, což ověří hbitost a snadnost ovládání ve městech. Následně vyjedeme na nejhorší úsek D1 Brno-Vyškov, pokračujeme nejkvalitnějším úsekem D1 Vyškov-Přerov (128 km/h na tempovat), následně silnice 1.třídy o 1-2 pruzích (90-110 km/h). V neděli prověříme jízdní vlastnosti na okreskách a předvedeme vůz jiným cílovým skupinám. Následuje stejná trasa zpět. Velká část cesty ve 4 lidech, kufr poloplný.VÝSLEDKY
Design
Z velké části je design hodnotitelný jen subjektivními měřítky. Rozepisovat můj subjektivní názor, že ix35 je nejošklivější SUV, kde snaha nacpat co největší množství křivek vyvrcholila v celkový vzhled šklebící se oloupané brambory, nebudu. Jazyk docela fungující na i30 zde nabyl nejhorší formu. U konkrétního kousku dobře maskuje onen děs asi nejlépe padnoucí klasická stříbrná a pěkná antracitová 17“ kola. Fascinující je rozdíl mezi ix35 a je bratříčkem Sportage. Uklidňující je naopak příchod nového stylu prezentovaného na nové i20.Ale pryč od subjektivnosti, kterou jsem ani původně prezentovat nechtěl. Objektivně jsem pozoroval větší pozornost okolí ve známých lokalitách. Když jsem v neděli přijel s novým béžovým kombíkem před kostel, nikdo si mě ani nevšiml, mastodontní tvary ix35 poutají pozornost a to bude onen důvod velké obliby a rostoucích prodejů. Podezírám, že část pozornosti vzbuzuje i nápis „SUV bez kompromisů“ na boku auta… 😀
Objektivně design po stránce přehlednosti karoserie nehodnotím ve srovnání s kombíkem špatně. Výhled šikmo vzad je krapet horší, auto je ale o 15 cm kratší, takže parkování je velmi podobné. Taky chválím velká zpětná zrcátka.
Interiér
Na předních i zadních sedadlech si cestující na nedostatek prostoru nestěžují. Ano, jsou zde prostornější konkurenti a to i v mou srovnávané nižší střední třídě. Sám se za sebe svými 183 cm bez potíží posadím, mám možná tak o dva cm na kolena více, ale vzhledem k zvláštně tvarované zadní části předních sedadel nemohu pohodlně zastrčit nárty pod sedadlo tak, jak bych si představoval. Při srovnání s „nižší střední“ je tedy prostor hraniční.Rozporuplně působí zpracování a volba materiálů. Mile překvapí slícování dílů, některé detaily jako je ambientně podsvícený držák nápojů, pěkný klíč, ale naopak nepříjemné je neustále povrzávání linoucí se někde z oblasti před řadící pákou. S vyšší rychlostí sice zapadne do ostatního hluku, ale na dojmu nepřidá i občasné povrzávání na větších nerovnostech. Další rozpor je patrný na sedadlech. Příjemný a pevný materiál střední části, průměrné zpracování kůže (to je pochvala vzhledem k ceně vozu), ale tři ze čtyř cestujících si po hodině stěžují na bolest zad a to i já. Korunuje to naprosto impotentní nastavení bederní opěrky, které v podstatě nic nedělá, hýbu s páčkou sem a tam, někde kolem beder cítím lehké šimrání, ale změna žádná. Doporučuji všem odzkoušet auto před koupí tak na 1-2 hodiny jízdy. Aby nebylo málo rozporuplných situací, přidává se volant. Najít si polohu díky širokému rozmezí nastavení nečiní problém, taktéž v prvních letošních mrazech potěší jeho vyhřívání, ale jestli tahle papírová kůže vydrží více jak 100t km…?
Prostorů na odložení mobilu, pití, rozmrazovače, škrabky je v autě dost.
Horší je to již v kufru. Pravda, solidně poskládáná „eurotchýně“ prostor najde, ale zúžení mezi podběhy a především docela malá výška kufru pod roletkou (ta nepůsobí příliš bytelně) je asi největší limitací. Zde je srovnání s kombíkem nižší střední třídy asi nejvíce zdrcující a věřím, že pro rodinu s kočárkem či čtyřčlennou rodinu na dovolenou tohle je již opravdu málo. Potvrzuje to i maminka dvojčat slovy „to je bída.“ Abych jen nehanil, máme rezervu a kolem spoustu místa pro povinnou výbavu.
Uživatelská přívětivost
Často opomíjeným bodem testů je uživatelská přívětivost. Zamrzí to především u aut zaměřených na praktičnost, raději se redaktor rozepíše o jízdě na limitu MPV než o tom, jestli se dobře upínají dětské sedačky, ale zpět k „NadSUV“.Najít si ideální polohu a dostat pod kůži ovládací prvky nečiní potíže: I chod tlačítek je na jedničku. První doslova kolizní situace přichází s radiem. Docela solidní zvuk a průměrný tuner kazí nedomyšlené ovládání. Ovládání na volantu vypadá na první pohled dobře, ale umí jen přidávat zvuk, nedovoluje pohyb v menu. Korunuje to má 32 GB flashka, kde jsou přehledně dle abecedy ve složkách uloženi interpreti a dále jejich alba a pak písně. Bohužel rádio umí načíst jen všechny nadřazené složky souborů a ještě je seřadí přeskládaně, takže pustit si album Ludovica Eunaidi Una Mattina prostě vzdávám. Stejný osud mají telefonní kontakty, kterými se nedá listovat jen dle písmen abecedy, ale všemi kontakty najednou. Projít 300 kontaktů a zavolat třeba topperovi, že řídím ix35, to abych si prsty na rádiu ukroutil. „Naštěstí“ je tady přímo na volantu tlačítko pro hlasové ovládání. Tak tedy, milé Hyoundé: „Plej Ej-Sí-Dí-Sí Hájgvej tů hél!“ Nic?! Říkám si , že jsem asi malinko přehnal, tak tedy něco lehčího: „Kól táta“… a ejhle, volám Barboře, no tu jsem už taky roky neslyšel. Hyundai sbližuje.
Když už jsme na volantu, tak nezbývá než se podivit nad obrovským tlačítkem ovládání palubního PC, které ale umí postaru jen pohyb jedním směrem, takže přepínat např. mezi aktuální a průměrnou spotřebou znamená projít si všechny položky. Taky snaha umístit vše za každou cenu na volant vede k tomu, že jsem si omylem smazal při průjezdu městem průměrnou spotřebu. Jiní umí lépe.
Ale abych jen nehanil! Velmi chválím výkon předních světel, obzvlášť dálková světla jsou výborná. Stejně tak i případná výměna žárovky půjde snadno, nebude třeba navštívit servis či prosit o pomoc souseda gynekologa. V podstatě je pod kapotou díky vyšší stavbě dost prostoru, vše je pěkně po ruce a snadno dostupné. Potěší taky bezklíčové zamykání víčka nádrže. Z druhé strany, zamrzí, že u auta s ceníkovou cenou téměř 600t Kč má automatický dojezd jen okno řidiče.
Motor a převodovka
Základní naftová motorizace 1,7 CRDi o výkonu 85 kW a 260 Nm je dostupná s pohonem 4×2, naopak silnější motor 2,0 CRDi je dostupný pouze s 4×4., který je však o 80 000 Kč dražší. Pro zájemce především o stylový vyšší vůz bez nutnosti 4×4 je to tedy jediná naftová možnost.Již při prvním mrazivém startu o sobě dává znát až nevybíravým naftovým doslova randálem. Naštěstí ihned po zahřátí se koníci pěkně zklidní, na volnoběh a v nízkých otáčkách nikterak neruší. Na turbodiesel má motor značně lineární charakteristiku, nikterak neprotestuje i okolo 1200 ot., ke kterým vybízí evidentně k motoru nešetrný rádce řazení (ale těch je převaha), má minimální turbodíru, ožívá však až kolem 2000 ot. a graduje až do cca 3500 ot., dále se již nic nekoná. Motor má však s váhou (+100 kg proti srovnávanému kombíku) a hlavně větší čelní plochou hodně práce, obzvlášť při plném zatížení je nutno každé předjíždění důsledně promyslet, kamiony raději vzdát a nečekat, že v táhlém dlouhém stoupání se stanete neohroženým vládcem levého pruhu, auto sice zrychluje, ale letargicky. Ke zrychlování je jej nutno vytáčet alespoň k 2500 ot. a v tu chvíli motor začne projevovat svůj naftový původ nejvíce. Občas jsem si připadal pomalu jak v Avii a nestačil jsem se divit, že do té chvíle přívětivý tichošlápek tak mohutně mění svůj charakter. Při dálniční stotřicítce motor točí asi 2650 ot/min., zvuk motoru však není nijak rušivý.
Vědom si této charakteristiky seskládal Hyundai příhodně převodovku, jízda je plynulá, převody bez větších skoků, vždy do použitelného pásma otáček. Řadící páka se pohybuje v kulise malinko gumově a s většími odpory (možná si to ještě sedne), ale po vcelku dobře vymezených drahách. Řazení pohodově jen pohyby zápěstím nebo naopak při ostřejší jízdě s potřebnou mechanickou odezvou se nekoná, ale při klidné jízdě si nikdo stěžovat nebude.
Jednou z negativních stránek SUV, kterou jsem očekával, je spotřeba, a ano, mé obavy se potvrdily. První úsek 40 km jsme absolvovali za 5,4 l/100 km (kombi 4,4 l/100 km –klesání), průjezd městem spotřebu až tak výrazně nezvýšil, asi k šesti litrům, bohužel nájezd na dálnici znamenal mé vysoce pozvednuté obočí. Sjížděli jsme se spotřebou 7,0 l/100 km , pak se mi podařilo pal. pc vynulovat, ale zbylých 100 km po kombinaci dvouproudé i čtyřproudé silnice 1. třídy dojíždím opět za 7,0 l/100km. Nedělní návrat nakonec snížil spotřebu na konečných 6,5 l/100km dle pal. PC. Dle dotankování do plné je spotřeba 7,2 l/100 km, avšak těžko říct, jestli nádrž byl stejně tak plná při převzetí jak jsem ji dotankoval nebo šlo o odchylku pal. PC. Dlouhodobě očekávám něco mezi 6,5-7 l/100 km. Každopádně opět ono srovnatelné kombi stejnou trasu jezdí za 5,2 l/100 km.
Jízda
Zamyslím-li se zpětně nad celkovým naladění podvozku a určením auta, tak musím uznat, že se Hyundai s ix35 docela trefil. Na 17“ kolech podvozek drtivou většinu nerovností zvládá s dostatečným pohodlím (docela mě to překvapuje, protože při uvedení auta na trh v roce 2010 jsem jel krátce ix35 1,6 GDI a tam byl komfort hodně na štíru, buď záleží na motorizaci nebo Hyundai zapracoval), spíše než série malých příčných nerovností dává cestujícím poznat až hlubší díry. Vyšší stavba a patrně vyšší zdvih tlumičů se pozitivně podepisuje i při rychlejších průjezdech na nerovných klikatějších okreskách, kdy auto jen minimálně odskakuje. Klikaté okresky však řidič nebude vyhledávat, spíše než radost z ovladatelnosti a průjezdu zatáčkami je to boj s vyšším těžištěm a váhou a velmi brzo jdou slyšet limity. Negativní vliv na to má nekomunikativní až tupé řízení, proto výše píšu, že limity jde slyšet a ne cítit, naštěstí v dostatečném předstihu a když už se dostávám hodně blízko k limitům, překvapivě něžně zasahuje stabilizace.Na dálnici do 130 km/h panuje vcelku pohoda, především překvapivě dobře je ix35 odhlučněna aerodynamicky. S rostoucí rychlostí se ozývá spíše motor, který nad 2500 ot. moc kultivovanosti nepobral. Jen vyšší stavba je daleko více náchylná na průjezd kolem naklaďáků, při prudším brzdění se příď citelně ponořuje a auto mírně plave. Zprvu mi to moc jistoty nedodává, ale s rostoucím počtem kilometrů si i na tupé řízení zvykám a odpustí-li si případný majitel touhu po zážitku z řízení (na to tu jsou jiná auta), šklebící se brambora jej nezklame.
ZÁVĚR
Jaká je odpověď na dva vytyčené cíle?1. Hyundai ix35 jako celek rozhodně vyloženě nezklame. V dané variantě musí však kupující očekávat jen průměrnou dynamiku a méně kultivovaný motor ve vyšších otáčkách. Zklame i tupé řízení (vzhledem k určení to nevadí) a některé nedořešené detaily, které umí vytočit. Doporučuji důkladně prověřit kompatibilitu opěradel a vašich zad. Pokud se někomu ix35 líbí (ať navštíví očního lékaře) a počítá s některými kompromisy danými třídou SUV (o tom níže), nebudu mu ix35 vymlouvat, i když lepší SUV, i české, tady jsou, jen ne za tak lákavou reálnou mimo-ceníkovou cenu.
2. Mezitřídní srovnání dopadlo dle očekávání. Daň za vyšší posaz, lepší rozhled a punc odlišnosti je dost vysoká. V nákladech je to 1,5 litru nafty každých 100 km, slabší dynamika, horší ovladatelnost (možná jiní než ix35 to umí lépe) a i přes velmi dobré odhlučnění ix35, pořád je např. i30 tišší. Z praktické roviny stále jen omezeně chápu zájem o SUV, pokud nejsem nějak zdravotně hendikepovaný. Ale co už, každý jsme nějacía proti gustu… mamce se třeba auto moc líbilo.
V bodech
+vyváženě naladěný podvozek
+ velmi dobrý rozsah nastavení volantu i sedadel
+ dobře odstupňovaná převodovka– pouze dostatečná dynamika
– odtažité řízení
– nedostatky v ovládání autorádia a BT
– nekultivovanost motoru ve vyšších otáčkáchDISKUZE
Tak do mě 🙂První reakce mimo auto.cz zazaněla ve smyslu „popravy auta“ a „zákazu vstupu do prodejen Hyundai“…
31 Responses to Víkend s nejlepším českým SUV
[1]
6. 12. 2014 v 17:37kyklop
Pekné čítanie, pekný test/porovnanie. Väčšina rozdielov v dynamike a spotrebe suv vs. kombi sa dá aplikovať aj na mpv vs. kombi. K bodu 2 tvojho záveru len toľko, že každý si v vďaka širokej ponuke môže vybrať to čo mu vyhovuje a niekto uprednostní lepšie nastupovanie pred väčším kufrom, alebo lepšou jazdou a nižšou spotrebou.
[2]
6. 12. 2014 v 18:04Ronault.
(1) Kyklop: Díky! Samozřejmě ta možnost volby je vítaná a nikomu ji neupírám. Spíše jsem se ujistil v tom, co celou dobu tvrdím. Mě toto srovnání hodně utkvělo v hlavě, když jsem byl na svatbě bývalé spolužačky, kdy si jako „svatební dar“ koupil právě ix35. Na mou otázku proč „tohle auto spíše pro důchdoce“ mi bylo odpovězeno, že chystají rodinu… Říkal jsem si, jestli je cos špatně v hlavě mé či kamarádky…
A ad srovnání k MPV… samozřejmě tam je bonus v prostornosti, kufru, variabilitě, i když výsledek v jízdě a spotřebě je totožný jako zde.
[3]
6. 12. 2014 v 19:09Verny_2013
Radost číst takovou recenzi. Řada zajímavých postřehů které redaktorům velmi často unikají. Přiznám se docela jsem se pobavil při tvém hodnocení designu. Asi bych to sám lépe a výstižněji nenapsal. Ale tvá recenze mě vedla k zamyšlení zda na našem trhu existuje ještě horší SUV než to „nejlepší české“. No a jediné které mě napadlo je asi Dácia Duster. Ta je ale cenově někde úplně jinde a navíc se s ní skutečně reálně může i do terénu.
[4]
6. 12. 2014 v 19:22Ronault.
(3) Verny:
Samozřejmě mé vnímání designu ix35 je subjektivní a mnoha lidem se toto líbí, taky by se to tak dobře neprodávalo.
Jestli je nebo není nejlepší/nejhorší SUV na trhu…
Duster je samozřejmě jinak cílen, především cenově. Konkurence ix35 včetně té největší z Čech, čili Yetiho, je v reálných cenách zase často dražší. Při reálné ceně, která se umí pohybovat o 20-25% níže než je v testu uvedena, už to není špatná nabídka.
Samozřejmě je tam mnoho detailů, které umí vytočit. Největším mým osobním problémem by asi byly ony sedačky, ale zase je to auto jako celek docela dobře vyvážené a při běžném každodenním ježdění rozhodně nezklame, především dobře nastavený podvozek (opravdu s tím museli něco od uvedení na trh udělat, mnohem větší komfort jsem poznal už na prvním výmolu) nebo dobře sladěnou převodovku a motor, takový průjezd městem s 1,6 TDI s na dlouho poskládáným pětikvaltem je daleko méně příjemný.
Asi bych jej prostě neodsoudil a nesmetl ze stole, protože pokud se někomu opravdu design líbil, tak při reálné ceně se není co divit prodejům.
[5]
6. 12. 2014 v 20:57automobilový negramota
Mno,jakožto naprostý laik si nemohu dovolit hodnotit zda je automobil dobrý či nikoliv,ale přiznám se,že jsem se u čtení recenze docela dost pobavila a kdybych byla potenciální zájemce o koupi vozu Hyundai,tak po přečtení této recenze beru nohy na ramena a velkým obloukem se vyhnu všemu co Hyundai jen vzdáleně připomíná… 🙂 Ale třeba se pletu 🙂
[6]
6. 12. 2014 v 21:01rohYpnol
Myslím, že tvůj pohled na SUV je silně zúžený tvým způsobem využívání vozu na dálniční přesuny. Ale rozumím tomu, uzavírky z D1 prakticky vymyzely. Před pár týdny bys možná při troše smůly smysl SUV pochopil, kdybys stál v nekonečné koloně právě kolem Vyškova, kde zoufalci doslova sjížděli z dálnice do pole přes pangejt a po poli se snažili dostat na nejbližší cestu.
Zkrátka mi v celém textu a metodice zcela scházelo to, co dělá rozdíl mezi obyč. vozem a SUV. Měl jsi zařadit „dakarskou RZ“, tedy v pojetí českého SUV třeba speciálku Sviňomazy – Mydlovary – Pakoslav a porovnat, jak by jsi zde uspěl v tvojem klasickém Combi… Kouzlo SUV totiž spočívá předevší v tom, že tvoje silniční síť se citelně zahustí a pojem silničář nebo cestář pro tebe pozbyde část své významnosti.
[7]
6. 12. 2014 v 21:25Ronault.
[6] Rohypnol: Samozřejmě máš do jisté míry pravdu, ale obávám se, že ix35 a to především ve verzi 4×2 v terénu nezaboduješ. Taky je to SUV, ne offroad.
Samozřejmě takovou skoro terénní silnici jsem tam popisoval v projíždění okresek s nerovným povrchem, tam opravdu oproti kombi je SUV lepší, díky vyššímu zdvihu tlumičů, delším pružinám se chová lépe a tak nějak suverénněji.
I samotný terén jsem trochu zkoušel, spíše lehký, přecejen to není offroad a nebudu ničit pučené auto, ale třeba takovou polní cestu jsem s ním absolvoval, ale nic, co by neprojelo normální auto. Taky jsem zkoušel asistent sjíždění svahu z takového prudšího klesání, zajímavé.
No a v zimě, kdy nasněží, si budou tahle auta rovna, oba s absencí 4×4 budou hlavně závislí na obutí.
A teda nesouhlasím, že jsem v metodice nezohlednil rozdíl mezi SUV a kompktem, opakovaně píšu, že výhodu spatřuji pro hendikepované (nebo taky starší lidi), třeba když je bolí klouby, záda, blbě se jim nastupuje. 😉
Ad Vyškov – tu uzavírku znám, pila mi poslední dobou krev ČASTO… hlavně cestou zpátky nabrat hodinu zpoždění nebyl problém… Ale asi by mě nikdy nenapadalo ani v offroadu ničit krajnici nebo někomu pole, to mi příjde hulvátské… 😉 Stejně jako jezdit offroadem (motorkou, čtyřkolkou) po lese a ničit jej jen tak pro zábavu, obzvlášť v CHKO…
[8]
6. 12. 2014 v 22:11woody-alien
Moc dobře napsaná disertační práce na dané téma. Je cítit snaha o nezaujaté zhodnocení, přesto několikrát zmiňované nepochopení proč vlastně SUV se na nás mezi řádky sem tam zašklebí. K tomu můžu říct jedno – ne vždy je prostornost jen o exaktním měření, často je to i pocitová záležitost. Ten často vysmívaný „vzduch nad hlavou“ nijak nepomáhá řidiči, zato posádce konvenuje natolik, že se raději nechá přepravovat dodávkou než Mondeem. 😉
Jinak ovšem ix35 vlastně nijak zle nedopadla. Drobné přešlapy typu ovládání PC (pche, co je to proti kolíčku u některých japonců), automatický dojezd pouze u řidiče (taky známe) a potíže s rádiem (příště budeš chytřejší a flashku uspořádáš jinak). Důležitější je jízda, a tam při pochvale podvozku co se týká komfortu (neb nějaké radostné sportovní juchání neočekával snad nikdo) i sladění převodovky s motorem zbývá jediné. Motor samotný. No, jel jsem ho v i40 ve 100 kW verzi a ani tam to nebyla žádná sláva, tady už to bude nejspíš pohon pouze pro klidné řidiče s dostatkem trpělivosti. Je chyba, že pro 4×2 není dostupný 2.0 CRDI, ale s tímhle omezením se holt musíš vyrovnat hned na začátku úvah o koupi. Ber nebo nech být není jen výsadou Korejců. Naopak spotřeba vcelku slušná, nic co by vybočovalo ze zvyklostí v této třídě.
Pokud v předešlé generaci (u Hjondéé ještě pod názvem Tucson) byla obě korejská dvojčata po vzhledové stránce na odpis, v současnosti se bez větších potíží dá na Sportage dívat. Oproti tomu ix35 mi jako příliš povedená nepřipadá (mírně řečeno), slyšel jsem ovšem už tolik opačných názorů, že začínám věřit, že se někomu opravdu líbí. A je zřejmé, že souborem užitných vlastností v kombinaci s příznivou cenou (tím myslím tu, co si dohodneš) dokáže oslovit zájemce o podobný typ auta. Nic víc bych za tím nehledal. Slogan „Nejlepší české SUV“ je marketingová kravina, spíš bych řekl, že třeba to zapůjčení auta na pár dní může při rozhodování hrát roli.
Takže ještě jednou pochvala za odvedenou práci se záběrem, jaký často nenabízejí ani profi testy, a taky za to, žes nepodlehl přirozené lenosti a sepsal to na blog.
PS: Zapomněl jsem na ty sedačky. Ty bych musel zkusit, abych je zhodnotil. Bolestivé sezení se ovšem neodpouští.
PS2: I přes mou pochvalu se tvé hodnocení asi panu Vošickému líbit nebude a ten doživotní distanc na vstup do prémiových nadshowroomů budeš muset holt nějak přežít. 😀
[9]
6. 12. 2014 v 22:15rohYpnol
[7] ale já se s tebou vlastně i vcelku shodnu v náhledu na SUV. Je to možná z 90% móda, trend a z pouhých 10% potřeba. Většina získává především mnohá negativa, aniž by ty přínosy SUV dokázali využít a ocenit.
Vždyť pohon 4×4 mají ve třídě kompaktů všichni kvalitní hráči 😉 běžně za příplatek +50. Přitom provozní náklady jsou vlastně srovnatelné s předohrabem.
A pokud je tu klientela důchodců a osob s pohybovými problémy, tak MPV udělá 100x lepší službu, zavazadelník nemá dno kufru někde u pupku a není třeba se drápat přes masivní prahy.
Stále tu ale je určitá skupina, které právě SUV poskytne to co očekává. Tedy vyšší průchodnost a odolnost podvozku. Já moc dobře vím, kde jsou limity klasického vozu a věř, že mimo zpevněné cesty končíš hooodně rychle a i na obyčejné polní cestě to chce pevné nervy, abys byl ochotný riskovat díru v olejové vaně.
Mimochodem, není to tak dlouho, co jsem auto položil na břicho na zpevněné cestě u vjezdu do jednoho průmyslového areálu. Dost jsem trnul, jestli vůbec dokážu vytáhnout zadek po svých. Spodek auta naštěstí zachránilo od výraznější újmy oplastování spodku vozu. S SUV by se mi tohle nikdy nestalo.
[10]
6. 12. 2014 v 22:29Ronault.
[8] Woody: Ten vzduch nad hlavou mi smysl dává, tedy z toho pohledu, který zmiňuješ ty, ale on ten vzduch nad hlavou v ix35 není, tedy je, ale srovnatelný s kompaktem nebo Mondeem, něco jako Grand scénic se nekoná. Plus docela vysoký ponton dveří taky neprosvětluje interiér.
Taky si myslím, že jsem až tak ix35 nerozpcupoval.
Ono to v té USB nějak rozumně seřadit nejde, obzvlášt pokud chceš mít třeba tak velkou flashku. Ale zapomněl jsem na POCHVALU rádia za to, že má zabudovanou interní pamět na asi 1,2 GB, takže mnoho lidí uspokojí i toto.
Jinak samozřejmě díky za pochvalu.
[11]
6. 12. 2014 v 22:35Ronault.
[9] Rohypnol: Právě ta průchodnost je sice větší u SUV, ale jak třeba Octavii Scout , tak běžnou Octavii (doufám, že ještě pořád, nezkoumal jsem to) se dá pořídit se zvýšeným podvozkem.
Když už bych šel o segment níže, tak třeba už ta nyní neprodávající se P207 Outdoor, co má taťka z velké míry nahradí ix35 – kufr to má podobně velký, výkonově to je právě tak srovnatelné (1,6 HDI 66 kW), spotřebu to má ale o 2 litry menší, zvednutý podvozek to má a má to hodně bytelný kovový krytý spodku motoru. Jen teda vzadu je méně místa na kolena. Cena samozřejmě nižší. Tvary a zbytečně moc křivek jsou si až podzřelě podobné 😀
[12]
6. 12. 2014 v 22:39woody-alien
[10] Ron: Jasně, ten vzduch může být jen jedním z důvodů, nebo taky vůbec pokud tam není. To se často stává se šíbrem. Rohypnol tu zase uváděl zvýšenou světlou výšku…prostě těch důvodů může být víc, některé bizarní, někomu se třeba líbí mohutnost SUV a má dojem,že je víc v bezpečí, a ani racionální argumentace obvykle nic nesvede. 😉
[13]
6. 12. 2014 v 22:47rohYpnol
[11] Zvýšený podvozek (paket pro špatné cesty) a verze Scout u Octavie myslím neznamená úplně to samé.
Ano, přesně modely jako P2008 nebo Captur či Qashqai jsou výborným řešením a třeba já bych lovil právě v těchto vodách. Ale z druhé strany – poctivě udělané SUV dosáhne mimo zpevněné cesty mnohem dál.
Je ale dobré tuhle polemiku vyvolat, protože o negativních přínosech (jak krásný češtinářský portimluv 🙂 ) se mnoho nemluví.
[14]
6. 12. 2014 v 22:48Ronault.
[12] Jo tu bezpečnost jsem tam ani nepsal. Právě jeden kolega prodal Octavii II kombi a koupil RAV4 protože Octavie je podle něj málo bezpečná, protože to není SUV, je to nízké a to vyšší auto je bezpečnější… mé i dlouhosáhlé vysvětlování od BMW e39 (to je nick) nepochopeno… prostě to tak je a basta…
Já se teda v ix35 cítil méně bezpečně, hlavně z počátku na dálnici, kdy průjezd kolem kamiou je dost poznat a ono ponořování přídě a plavání taky zarazí… samozřejmě pod textem můžu napsat, že i krátké zkouška směrem k maximálce byla vzdána pro nejistotu asi ve 170 (motoru se teda od 150 vůbec neche), to ono srovnávané auto nemá problém v klidu 200-210… ale to by bylo na dlouho 😉
[15]
6. 12. 2014 v 22:52Ronault.
[12] To bude tím, že se tomu říká důsledek 😀
Tak trochu jsem si myslel, že otce právě ix35 zaujme, vzhledem k tomu zalíbení v P207SW Outdoor, ale jen kolem ní v garáži prošel a ani vyzkoušet ji nechtěl. Ani ix20 se mu nelíbila (máme v rodině už 3…), očekávám, že nástupce bude za pár let právě ta P2008.
[16]
7. 12. 2014 v 12:03michal
[13] Negativní přínosy SUV vidím ve dvou rovinách. Psychologické a provozní. Jedincům mdlého technického myšlení v kombinaci s nějakým osobním komplexem přináší SUV, alespoň na silnici, větší pocit nadřazeného postavení, než běžně vysoké auto. A to provozně ohrožuje ostatní. Víc, než kdyby ten komplex jel v normálním autě. Dalo by se to rozepsat víc, ale tohle jsou pro mě dvě zásadní negativa. Na druhou stranu chápu, když si postarší řidič koupí SUV, protože už ho nebaví platit opravy spodku za každý přehlídnutý příčný práh (který tam ještě včera nebyl), mžourat večer do vysoko posazených světel protijedoucích náklaďáků a SUV (čest výjimce – VAZ Niva) a ve skulinách pootevřených dveří mezi auty na parkovišti, ohýbat a zdvíhat tělo z nížin sedadla běžného auta.
[17]
7. 12. 2014 v 19:14Emel
rohypnol: 4×4 v kompaktu mají všichni kvalitní hráči? No, to ti fanoušci Mazdy, Fordu, Peugeotu, Renaultu, Citroenu, Opelu, Hondy, Fiatu, Nissanu… no, prostě skoro všech značek mimo koncern… moc nepoděkují.
Doufám že jsem se někde neseknul… ale snad ne.
[18]
7. 12. 2014 v 19:15Emel
Ronault: celkově dle očekávání, nejvíc pobavil popis designu 🙂 . Pár drobných překvapení, pozitivních i negativních, na celkovém dojmu z auta to ale nic nemění.
EDIT: omlouvám se za editaci tvé zrávy, ale já jsem prostě rOnault a když už můžu si hrát na boha měnit vaše příspěvky, tak proč ne 😀
[19]
7. 12. 2014 v 20:54webpaja
Pěkný Ronaulte, skvělý čtení… 🙂
[20]
7. 12. 2014 v 21:48wikinko
Waw, dufam ze citaju aj redaktori, aby sa trochu priucili ako napisat (kriticky a nezaujaty) test… Toto sa proste da citat…
[21]
7. 12. 2014 v 22:02Ronault.
[18] Emel: tak v tom designu jsem se přecejen mohl krapet odvázat, jinak to byla samozřejmě čistě vědecká práce 😉 😀
[19] Paja: Díky 🙂
[20] Wikinko: někteří by možná mohli tvrdit, že zaujatý jsem, protože si z Hyundai dělám občas legraci, resp. z jejich manag(d)ementu, naštěstí alespoň za nimi už stojí docela slušné výrobky a třeba lokální prodejce je velmi ochotný a přirozený.
Samozřejmě dal jsem tak trochu tip redaktorům, co by u testů některých aut nemělo být vynecháno. Jinak díky za pochvalu.
[22]
7. 12. 2014 v 22:18Emel
Ronault: v tom případě bych čekal exaktnější formulace, něco ve stylu… při zatlačení na střed palubní desky silou 10N dojde k prohybu v řádu 5mm… nebo… přepnutí z okamžité na průměrnou spotřebu trvá průměrně 1,34s.
[23]
7. 12. 2014 v 22:22Ronault.
[22] Emel: Jsem si těchto nedostatků vědom, bohužel NadAuto vykazuje NadMěřitelné hodnoty, které běžnými mainstreamovými a ani prémiovými způsoby měření nelze objektivně vyhodnotit. 🙁
[24]
7. 12. 2014 v 22:42Emel
Ronault: to jsem si neuvědomil. Pak tedy doporučuju využít teologickou terminologii. Osobně myslím, že křesťanská teologie dosáhla svého vrcholu někdy v době prvních křižáckých výprav, dnešní nauka je již jen stínem své tehdejší slávy.
Jako nejvhodnější se jeví náboženství islámské, třeba v neposkvrněné podobě aplikované Islámským státem.
[25]
7. 12. 2014 v 23:14woody-alien
[24] Emel: To vůbec není špatnej nápad. Lepší než polovičatě vědecký přístup je jistě použít teologii. I přeneseně. Kupříkladu: Jak vypadá zmíněná stříbrná metalíza pod umělým světlem, na denním světle….a poté (jak ji spatříš vůbec nejčastěji) pod svatozáří. 😀
Ron: Snažil ses, ale kromě těch drobností, co vypsal Emel, ti tam třeba chybí zhodnocení dveří poté, co byly otevřeny 100.000 krát. 😉
[26]
7. 12. 2014 v 23:43Emel
„Otče, odpusť mi, neboť jsem zhřešil.“
„Mluv synu.“
„Na vůz značky oplzlé (modří už vědí) se žádostí jsem pohlédl a vstoupit v něj jsem toužil.“
„Tvá vina je velká. Každé ráno poklekneš a se zadkem vystrčeným směrem k Nošovicům desetkrát Vošický jest náš pastýř proneseš. Poté budeš dveře své ix35 tak dlouho otvírat až zavírat, dokud tyto vrzat nepočnou. Tento zázrak bude ti důkazem, že vina tvá prominuta byla. Jdi a už nehřeš.“
[27]
8. 12. 2014 v 00:48Ronault.
[24] [26] Emel: Pravda, v testu píšu, že jsem jel s autem v neděli do kostela a byl jsem na severovýchodě, ale k Nošovicím jsem se neklaněl. Pocítil jsem však na dálnici, která vede kolem http://www.mapy.cz/s/eCqp takové jemné přátelské zavrzání interiéru na pozdrav místě vzniku… a taky jsem se tak nějak cítil „jako doma“.
Byl to přesně opačný pocit než jsem měl na jaře při návštěvě M. Boleslavi a exkurzi výrobních prostor, kdy jsem každou chvíli čekal, že mě tam někdo upálí za to bezvěrné ježdění konkurencí 😀
[28]
8. 12. 2014 v 00:59Ronault.
[25] Woody: Uznávám, nejsem tak dokonalý abych mohl říkat NadAutu „Pane můj nejvyšší“ a proto jezdím jen normálním kreaturou od „Créateur d’Automobiles“
[29]
8. 12. 2014 v 09:17MariAchi
[26]
Tak to je nejvíc 😀
[30]
8. 12. 2014 v 11:05woody-alien
[26]
Vehnals mi slzy do očí 😀
[31]
23. 12. 2014 v 18:25_Karel_
Pěkný test! Jak píše Woody, ix35 z toho vůbec nevyšla zle, čekal jsem větší „sodu“,různé nedostatky má i většina konkurentů.Oceňuji zejména, žes od SUV neočekával skvělou jízdu na limitu, jako ostatní „novinářští kolegové“.
Komentáře nejsou povoleny.