-
Maserati Quattroporte GT S – Čtverydveře GT Schizofrenie
Maserati. Už jen při vyslovení jména této slavné automobilky zaplesá srdce každého nadšence, nemluvě o možnosti se svézt. A co teprve možnost posadit se za volant! Na parkovišti mě čeká tmavé Quattroporte v nejsilnější verzi GT S a nenuceně dává najevo svůj majestát. Dlouhá, přitom relativně úzká karoserie je uhlazená a štíhlá, jako by říkala: „já jsem gepard, žádný sauerkrautem vycpaný Helmut“. Pokud jste měli někdy v zoo chuť pohladit si tygra, pak stejné pocity zažijete i tváří v tvář ladným křivkám Quattroporte. Nicméně statické dojmy může člověk nabýt i bez klíčků v kapse a je tedy škoda plýtvat časem na exteriér.
Trochu zarazí, že klíčky, respektive klíč, vypadá jak z nějakého laciného Fiatu. Ani sedačky nejsou zrovna z Maranella a navíc se sedí dost vysoko, během jízdy jsem asi dvakrát marně zkoušel, jestli je sedadlo skutečně nadoraz dole a jestli přecejen nějaký ten centimetr nezbývá. Nezbýval. Probouzím stádo 440 italských plnokrevníků. Motor temně zahřmí a „qporte“ se dává lehce do pohybu. Na křižovatce mám možnost zjistit, že ergonomie při návrhu interiéru moc vysoko na žebříčku priorit designérů nebyla. Páčky blinkrů a stěračů jsou kvůli pádlům převodovky nepřirozeně daleko a pro jejich dosažení je potřeba se natáhnout. V Modeně se asi při jízdě nebliká a déšť znají jen z televize.
Vyjíždíme na dálnici, podvozek je sice tuhý, ale překvapivě komfortní a naleštěná šelma letí levým pruhem. Od výfuků jde stále jen zlověstné dunění, aerodynamický hluk je neznatelný a nejvýraznějším zvukem je tlumené hučení „dvacítek“ na nekvalitním asfaltu a – bohužel – ostudné drnčení z B-sloupku na straně řidiče. Asi by to chtělo k obědu místo vína minerálku a třeba by se Tonymu na montovně neklepaly ruce. Blíží se náš exit, páka automatu jde těsněji k tělu a volba stupňů je od teď na mě.
Než začnu řezat okresky, je tu ještě něco. Tlačítko s výmluvným nápisem SPORT, které dodá jízdě tu správnou dávku italského koření. Mohutnému osmiválci zhrubne hlas a podřazení doprovází efektní meziplyny. Cihla na pedálu promění temné dunění v hrozivou symfonii pekla a Maserati vyráží jako dravec za svou kořistí. A tou je prakticky vše, co se objeví v dosahu dlouhého čumáku. Běžná auta člověk ani tak nepředjíždí, jako spíš přeskakuje. Zrychlení je fascinující a štěknutí meziplynu při podřazení ježí chlupy na zádech nejen posádce, ale především okolí. Při vytočení motoru k červenému poli se chodci otáčejí doslova stovky metrů před autem. Zatímco uvnitř je motor ještě stále slušně odhlučněný, venku vládne děs, něco jako když Nazgúl útočí na Minas Tirith. Maserati na svých stránkách píše o „závodním výfuku, skutečném klenotu“ a má pravdu, tohle nemá s běžnou luxusní konfekcí z Německa či Japonska nic společného. Tohle je zvuk, který si budete pamatovat ještě dlouho po odevzdání klíčků majiteli. Tohle je mechanická surovost v kontextu doby. Pravé emoce však čekají jinde, rovně umí jezdit kdejaká silná limuzína. Nezbývá, než marketingové řeči PR oddělení o úžasném „racing-style“ podvozku podrobit praktické zkoušce.
Ladnost a mrštnost, s jakou se dvoutunová limuzína protahuje zatáčkami je až neuvěřitelná. Qporte příkladně drží stopu a jeho limity jsou tak daleko, že tam běžný řidič sotva dohlédne. Dostat Maserati do úzkých není snadné, i ve chvílích, kdy už člověk očekává zásah stabilizace zůstává elektronika ledově klidná. Pohyby karoserie jsou čitelné, řízení ve vysokých rychlostech tuhé a přesné. Váha je znát v podstatě jen na brzdách, tam fyziku ani Italové neokecají. Navíc brzdový pedál má překvapivě „nijaký“ chod – samotné brzdy nebrzdí špatně, ale nejsou ani extra učinné a na dokonalost kombinace řízení-převodovka-motor se dívají jen z povzdálí.
Řazení je bezchybné, převodovka je v manuálním režimu rychlá a optimální okamžik k přeřazení ukazuje displej mezi otáčkoměrem a tachometrem. Ani jednou jsem se na něj při ostré jízdě nepodíval, v tomhle autě se totiž řadí podle motoru (a displej je stejně mimo periferní vidění, diody na horní straně budíků by sice nevypadaly tak dospěle, ale byly by aspoň k něčemu dobré). Stačí pár kilometrů a jekot vám dá jednoznačný signál, že je čas zabývat se pravým pádlem. Stejně tak podřazení bez problémů odhadnete podle zvuku, který u pěti tisíc přechází z brutálního řevu do hrozivého barytonu. Při jízdě přes obce se neubráníte podřazovaní „jen tak“, prostě pro radost z dychtivého zvuku motoru, lačnícího po otáčkách. Pro klidnou jízdu je jedinou volbou automatické řazení s vypnutým režimem SPORT, který dokáže bestii pod kapotou trochu zkrotit a Maserati ukáže i svou mírnější tvář.
Co říci závěrem. Quattroporte je ztělesněním označení „driver’s car“ a konkurenci do příchodu Panamery a Rapide vůbec neznalo. Společně s nimi nyní pobaveně shlíží na marnou snahu „plebsu“. Sice nemá v nabídce V12, nemá turbo a není ani posedlé touhou být nejtišší ze všech, ale má charisma a schopnost být víc, než jen rychlou limuzínou. Po svezení s Quattroporte působí snaha BMW o sportovní „sedmu“ jako pokus digitálek trumfnout mechanický chronograf tím, že se na ně nabalí dalších dvacet funkcí a dají se do naleštěné, módní krabičky. Pokud oceníte skvělé jízdní vlastnosti, fantastický motor a umíte jezdit i jinak, než rovně, máte tady horkého favorita, který se nebojí jít proti proudu a umí se držet podstaty na úkor tuny elektronických cingrlátek.
Panamera Turbo – Cayenne de-offroadized Clio RenaultSport – RazneSvezeni
20 Responses to Maserati Quattroporte GT S – Čtverydveře GT Schizofrenie
[1]
18. 12. 2009 v 8.49Beaumont
Díky za super článek! Qporte je jednoduše (super)sport s čtyřdveřovou karoserií. Tím ostatně navazuje na dlouhou tradici, první generace byla svého času nejrychlejší sedan (či limuzína chcete-li) světa.
[2]
18. 12. 2009 v 9.57jirka s.
Paráda! Ano, přiznám se bez mučení: služební auto snů 🙂 teď ještě najít firmu, kde to tak chodí 🙂 aneb jak říkal můj kamarád: GranTurismo na zimu, GranCabrio na léto a když už teda musim do tý firmy, tak QPorte 🙂
BTW: v průběhu čtení článku jsem se přistih, že se toho všeho účastním.
[3]
18. 12. 2009 v 10.15Skyline
jirka.s:
„“BTW: v průběhu čtení článku jsem se přistih, že se toho všeho účastním.“
Diky, doufal jsem, ze se mi podarilo dostat aspon cast zazitku na papir/monitor. 😉 Firmu, kde davaji QP jako sluzebaka zatim neznam, asi to chce jit delat rovnou do Maserati, predpokladam, ze tam by to mohlo klapnout 🙂
[4]
18. 12. 2009 v 15.23babo
ked sme pri tych firmach, tak Berlusconiho museli skoro zlyncovat, kym vymenil „sluzobnu“ A8 (alebo S8, ja neviem) za Masserati Qporte 🙂 🙂 Aj ked ono je to nieco in predsa len, keby som sa mal vozit len na zadnom sedadle, tak asi vyhraje suverenne S-klasse.
Perfektne jizdne dojmy, citalo sa to fakt dobre. Pre mna je to tiez limuzina snov, limuzina s dusou 🙂 V8 z maranella, prevodovka, podvozok, riadenie… mnam manm.
[5]
21. 12. 2009 v 9.51babo
je inak vazne neuveritelne, ze perfektny test o perfektnom aute skoro nikto necita… Dufam, ze si radsej vsetci preictaju GTIho kraviny v piatej reedicii
[6]
21. 12. 2009 v 10.03jurajos
(5) Ale číta, len nás už možno nebaví donekonečna onanovať nad tým aké je QP aj vo svojich nedokonalostiach úžasné auto. Čo je možno aj škoda. Pretože aj pre mňa by to stále bola voľba číslo jedna( Rapid a Panamera isto prepáčia) 😀
[7]
21. 12. 2009 v 10.27Skyline
jurajos: „donekonecna onanovat“ – tady je tech testu vic? Pamatuju si jen jeden a tam jsem se dozvedel, ze je to o nicem a ze je 750i lepsi, coz me uprimne rozesmalo 🙂 Takze „nekonecne chvaleni“ se nejak nekonalo.
Nicmene by me urcite zajimalo, v cem vidis jeji nedokonalosti ty. 😉
PS: Panameru uz mam napsanou a rovnou rikam – pro GT S to neni konkurence.
[8]
21. 12. 2009 v 13.46jurajos
(7)To „onanovanie“ neber nijak v zlom. Len som sa už aj v rámci diskusii na auto.cz nie jeden krát vyjadril o QP ako o svojej limuzíne snov. A tak mi ďalšie ódy na radosť nepripadajú potrebné. To však nijak neznižuje hodnotu Tvojho blohu.
A k tým nedokonalostiam: sú to len prkotiny typu klima/radio z Citroenu?, aj Tebou zmieňovaná vyššíía poloha sedáku, typicky „talianska“ ergonómia a aj v rámci konkurencie pomerne vysoká spotreba. (pozor: nie vlastná skúsenosť, ale spomína sa to v súvislosti s QP zakaždým)
Za ten tvar a hlavne zvukový prejav by som mu však odpustil čokoľvek. 😉
Tvoje výhrady k 750i som zaregistroval a myslím aj upozornil na to že sa v mnohom zhodujú s tým, ako ho videli aj testeri na auto.cz.
[9]
21. 12. 2009 v 14.23Skyline
jurajos: OK, myslel jsem, ze je tu uz moc oslavnych testu 🙂 Klima/radio z Citroenu ale slysim poprve, mrknul jsem na C5 i C6, zvlast plastak C5 (zde v testu s 2.2 HDI) vypada priserne, nicmene v QP to teda nevidim…?
Vysoka spotreba v ramci jake konkurence? Docela by me zajimalo, cemu u tohoto auta nekdo rika konkurence a jak moc velky ten rozdil ma byt?
Ad 750i – ano, dival jsem se do diskuse (uz je to pekne davno:-) ), byla sranda to videt takhle naraz po delsim case, nad nekterymi reakcemi jsem se znovu s chuti zasmal. 🙂
[10]
21. 12. 2009 v 14.40jurajos
(9)Toho Citroša som len tak „plácol“ pretože mi je to strašne povedomé, ale neviem si spomenúť kde som to už videl.
http://auto.sohu.com/piclib/fiat/maserati/quattroport/big/Maserati_Quattroporte_2004_031.jpg
Ak je to však originálny diel Mase, tak to beriem spať.
Priamou konkurenciou som myslel S8 alebo S AMG (aj keď mi je jasné, že až taký konkurenti ti vlastne nie sú) a v jednej zrovnávačke pýtalo dokonca viac ako Flying Spur.
[11]
21. 12. 2009 v 14.45babo
ja si myslim, ze je hlavne zaujimave precitat si test bezneho cloveka (nie novinara), co si sadol do qporte.
A to ma udivuje, ze to nikoho prakticky nezaujima. Za to GTI ho do kola opakovane zvasty (fakt to uz prestala byt dobre aspon rok sranda) boduju tusim stale
[12]
21. 12. 2009 v 14.49Skyline
Uff, tak to je hruza to drevo s plastem jak od tamanu… V GT-S to vypada o dost lip, prestoze zadny zazrak to neni. Ja jinak koukal na C5 a zas tak zle snad nevypada ani to QP, cos sem hodil ty: http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=4905749a1adae&ga_id=490574a4cc848&cr=1&auid=490571090f9ec
Ani S8, ani S AMG jsem nejel, ale neverim ani tomu, ze takove AMG zere min, ani tomu, ze by snad tahle auta byla konkurenci. Jak rikam, konkurenci neni ani Panamera a tam bych cekal, ze kdyz to ma taky supersportovni DNA, bude z toho neco zajimavejsiho. Flying Spur je podle me uz uplne nekde jinde. Nejak nevidim cloveka, ktery by chtel QP a soucasne FS. O mainstreamu jako je audi nebo MB ani nemluvim.
[13]
21. 12. 2009 v 14.57jurajos
Ja Ti to v zásade nerozporujem. Možnosť zviesť sa na QP či na niečom podobnom nemám a tak mi ostávajú iné zdroje. A v jednom z nich v konkurencii s S8 a FS žral najviac(a to o dosť podstatne). Ostáva mi tomu veriť alebo neveriť, podobne ako Tvojmu blogu.
[14]
21. 12. 2009 v 15.03babo
(12) mne by sa itnerier C5 aj celkom pacil, ale je pravda, ze tie gombiky na radiu su jak z plastoveho clia.
ono je to asi trendom, aj nova C klasse ma gombiky na radiu priserne 🙂
[15]
21. 12. 2009 v 15.14Skyline
Nerikam, ze to rozporujes, jen prihazuju svuj nazor 🙂
Tak jsem se dival na ten Continental FS. W12 6.0 biturbo a 450 kg navic a zralo to podstatne min, nez 4.7 V8? Nemas link na ten test? Fakt tomu neverim, ale to je jedno, to auto uz na pohled pusobi dojmem tezke luxusni kravy, nikoliv sportovniho naradi. Proste kdyz tohle nekdo hodi jako konkurenta QP, ztraci duveryhodnost driv, nez vubec zacal psat, jake to v tom aute je. Jedine, ze by clovek na okreskach dal na tom FS tempomat na 100 km/h a nudil se, zatimco v QP by to projel s rvoucim motorem na plne otacky, pak bych tomu i veril 🙂
Jinak pro srovnani – QP mi zralo (na stejne trase) asi o pul litru vic, nez 370Z – obe auta jela za zhruba 31 litru. 750i byla na 30 taky. Prumer pri bezne jizde vc. mesta byl u 750i asi 16-17 litru. QP jsem takto nemeril, ale verim, ze se pri stejnem stylu do 20 vejde – problem je, ze to auto jede tak skvele, ze bude problem s tim jen jezdit a neuzivat si to. Ta 370Z sla tusim na cca 13 litru, pri pomale jizde se ten mensi objem hodi. S TT RS se dalo jet za 10 i za 40 (na okruhu) 🙂
[16]
21. 12. 2009 v 15.20Skyline
babo: nejde jen o gombiky, vypada to hrozne cely 🙂 Ale tak za ty penize, co by clovek dneska nechtel 🙂 Jinak ke ctenosti – docela by me zajimala statistika, skoda, ze zrovna tohle blog nezobrazuje. Treba to lidi ctou, jen se jim nechce psat do diskuse 🙂 GTIho zvasty jsou psane pro jinou cilovou skupinu, takhle bych klesnout nechtel 🙂
[17]
21. 12. 2009 v 15.21jurajos
Viem že na dôveryhodnosti mi to zrovna nepridá, ale vôbec si nepamätám kde to bolo. Autocar? Auto Motor und Sport? Naozaj neviem. Okrem CH&P nič nekupujem a vtedy som bol v núdzi. Ale tiež mi bolo divné že proti sebe postavili tak diametrálne odlišné autá. Ale ležiac v špitáli takéto veci neriešiš. 😀
[18]
21. 12. 2009 v 15.23jurajos
(16)Na čítanosť alebo počet príspevkov sa vykašli…pozri kto a čím mu tam pod tým ventilkom prispieva, týmto pozdravujem 507.
[19]
21. 12. 2009 v 15.28Skyline
jurajos: 🙂 🙂 No, dovedu si predstavit, jake auto by z teto trojice v AMS vyhralo 🙂 Diametralne odlisna auta postavili asi proto, ze nic jinyho se jim ve stejnou dobu nepodarilo sehnat. Kdo se nekdy v necem takovem nesvezl tezko pozna, jak nesmyslne to srovnani je.
Pokud jde o ctenost, tak ta logicky musi zajimat kazdeho, kdo pise – jestli to otevre 10 lidi, je to ztrata casu a radsi to hodim jinam. Pokud jde o prispevky, tak ty neresim, jen me to prekvapilo (asi jako baba). A ano, nez prispevky jako pod nekterymi clanky, tak to radsi nic 🙂
[20]
21. 12. 2009 v 15.45jurajos
(19)Možno že to bolo poňaté aj ako tri rôzne prístupi k výkonnému konfortu. Síce neviem kto vyhral ale viem že QP to nebolo. 😀
Tak o čítanosť by som sa neobával…slovíčko Maserati priťahuje ako magnet. 😉
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.