-
Selden Road Engine (1877-1907) – Podvodníkův „vynález“
Seldenův patent číslo 549 160, vydaný 5. listopadu 1895, představuje zapomenutou epizodu v historii automobilu. Otázka, kdo stvořil vůz, poháněný motorem, je otevřená: Cugnot, Benz, Daimler, bratři Duryeové nebo Ford? Všichni mají právo se honosit titulem „otec automobilu“, ovšem někdy, zejména ve starší literatuře, také bývá zmíněn v této souvislosti Američan George B. Selden.
Selden požádal o udělení patentu na „silniční vozidlo“ neboli „kočár s výbušným motorem“ už v roce 1877 (některé prameny uvádějí rok 1879). Jelikož tato doba zatím nebyla vozu bez koní příliš nakloněná, bylo vydání patentu pozdrženo až do roku 1895, kdy už bylo možno i v USA hovořit o novém rostoucím odvětví: automobilovém průmyslu.
Podvodník Selden neměl zájem svůj „vynález“ vyrábět, chtěl na něm pouze vydělat. Vůz dlouhou dobu vůbec neexistoval, jeho „konstruktér“ pochopitelně tvrdil opak, ačkoli disponoval pouze výkresovou dokumentací. Pod hrozbou soudních pří pak museli téměř všichni tehdejší výrobci automobilů od Seldena nakoupit licence, na každém voze vyrobeném během dalších deseti či patnácti let bylo možno nalézt malou mosaznou plaketku s textem „Vyrobeno podle Seldenova patentu“.
Nakonec se našel jediný odpůrce, který Seldenovi platit odmítal: mladý výrobce automobilů jménem Henry Ford. Selden na něj podal žalobu pro neplacení licenčních poplatků a soudní proces se táhl dlouhé roky. Selden nakonec (zřejmě poprvé), vůz dle svého patentu skutečně postavil a tím se mu dařilo dále balamutit soudy a platící výrobce držet ještě krátce pod tlakem… Ford nakonec v roce 1911 soud vyhrál, neboť se mu podařilo prokázat, že Seldenův automobil vznikl až v roce 1907 (!). Patent byl uznán neplatným pouhý rok předtím, než měl vypršet…
Prameny: Carlover.com, Brown, Pinnisi & Michaels (Weird and Wonderful Patents)
Verbiest Steam Turbine Vehicle (1679-1681) – Zrodil se automobil v Číně? PitStop – VC Bahrajnu 2007
12 Responses to Selden Road Engine (1877-1907) – Podvodníkův „vynález“
[1]
18. 4. 2007 v 21:02luky
Zajímavé ;o) Hezky se v té historii šťouráš, jen tak dál…
[2]
18. 4. 2007 v 21:23Sleeper
Pan Selden byl pěkný vykuk… bohužel jsem se nikde nedopátral toho, zda musel poplatky, které vybral, vrátit :o) Budu se šťourat i dál :o) Jinak samozřejmě díky :o)
[3]
19. 4. 2007 v 7:40Jozki.
Dobra „pikoska“. 🙂 Ked najdes nieco podobne hod to tu dozvieme sa zaujimave info.
[4]
19. 4. 2007 v 8:28Sleeper
Jožki, příště bude nejspíš Ferdinand Verbiest. Tentokrát žádný bulvár, spíš archeologie… :o)
[5]
19. 4. 2007 v 8:54GTI
Parádní článek. Bravo Sleeper 😉
[6]
19. 4. 2007 v 9:31majo1982
jj,hezkej mini článek. Jen tak dál 🙂
[7]
19. 4. 2007 v 9:52element5
Také se mě to líbí, dříve jsem takovéhle věci v knihách přímo hltal, ale dnes na to už nemám čas, …výmluva 🙁
[8]
19. 4. 2007 v 12:08Sleeper
Element: času mám pořád dost, aspoň o víkendech… tak spisuju :o) A takhle to dopadá :o)
[9]
19. 4. 2007 v 21:32Petic
Super, velmi podarene.
[10]
19. 4. 2007 v 22:11Hczech
:o) Myslim, že se o tom dost mluví v knížce „Fordové“ (vřele celou doporučuju)
[11]
20. 4. 2007 v 10:08Sleeper
Hczech už jí mám pár let doma, ale ještě jsem jí nečetl, není nějak čas :o)
[12]
20. 4. 2007 v 10:09yoyo
pekny svet 🙂
oje*avalo sa, oje*ava sa a oje*avat sa bude i nadalej…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.