-
Bugatti-Gulinelli T2 (1900-1902) – Pro pana hraběte
Ettore Bugatti se narodil v Miláně 15. září 1881. Nejmladšího syna Carla Bugattiho, umělce a návrháře nábytku, již od mládí přitahovala mechanika. Už v šestnácti letech zkonstruoval tricykl pro firmu Prinetti & Stucchi a v devatenácti navrhl svůj vlastní vůz, který nakonec postavil za finanční podpory hraběte Gulinelliho a získal za něj zlatou medaili na obchodní výstavě v Miláně v roce 1901. Vítězný vůz koupil baron de Dietrich z alsaského Niederbronnu. Bugattiho veliká technická zdantost a důvtip se později, když se jeho návrhy začaly vymykat vědecké realitě, vzepřela proti němu Ale zatím byl Ettore „mladým a neklidným“ mužem. Přijal šťedrou nabídku pana barona a odešel do jeho alsaské továrny. Zde postavil sérii vozů pod společnou značkou De Dietrich-Bugatti.
Velmi brzo si v automobilovém světě udělal dobré jméno, takže již v roce 1904 navrhl čtyřválcový typ Hermes pro továrnu Emile Mathise a v pětadvaceti letech se stal šéfem konstrukčního oddělení firmy Deutz. Vydělané prostředky mu konečně umožnily se osamostatnit a na pařížském autosalónu v roce 1910 poprvé představil svůj vlastní vůz, pohánený čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru. Po prvních pěti vozech nasledovalo spuštění „sériové“ výroby, automobily byly velmi dobře přijaty.
Po první světové válce Bugatti ve výrobě dále pokračoval, vozy nasazoval i v závodech. První velký úspěch přišel v roce 1921, kdy se pětičlenný tým vydal na Velkou cenu kategorie lehkých vozů (tzv. voiturette) do italské Brescie a domů se vracel s prvními čtyřmi příčkami! Tento fantastický výsledek se pochopitelně projevil v počtu objednávek nových vozů, vznikly speciální modely „Brescia“ a značka proslula jako výrobce závodních automobilů pro soukromé jezdce. Po prvních úspěších začalo vítězství ubývat, neboť Ettore Bugatti k smrti nenáviděl kompresory a jeho automobily začaly porážet nové vozy jiných výrobců, zejména italské Fiaty, které byly „dopovány“ mechanickým přeplňováním.
Základní technické údaje
MOTOR: Čtyřválec s rozvodem OHV, zdvihový objem 3055 cm3 (průměr 90 x 120 mm). Dva ventily na válec.
KAROSÉRIE: Dvoumístná otevřená.
PRAMENY: Internet, archiv autora, Bugattis by type, Jaap Horst, Histomobile.com
Mému nejlepšímu příteli aneb 3,0 CSi Modrobílá střela
13 Responses to Bugatti-Gulinelli T2 (1900-1902) – Pro pana hraběte
[1]
26. 11. 2007 v 22:34Vilém
Tak mě napadá co by dneska říkal Ettore Bugatti na Veyrona… Ten má turbokompresory rovnou čtyři 🙂
[2]
27. 11. 2007 v 7:48Sleeper
Z Veyrona se musí obracet v hrobě… :o(
[3]
27. 11. 2007 v 8:12GTI
Pěknej článek. No, já myslím, že Ettore by Veyrona pochválil. Tak, jako i v minulosti, ten nejlepší…
[4]
27. 11. 2007 v 13:00kuní xicht
Vďaka za skvelý článok. Veru Bugatti, to je legenda.
[5]
27. 11. 2007 v 15:24DEFÍK
Páči sa mi, že je tam opis, ktorý som nikde nenašiel. Ale nieje to trochu krátke?
GTI: Veyron môže byť hocijako dobrý. Ettore sa aj tak musí obracať v hrobe, pretože, aby bol predaj oddialený a oddialený a oddialený a oddialený a oddialený 5rokov(!) len zato, že si nevedia rady s autom, ktorého vývoj je hotový, to je naozaj na plač. Takže hoci dosiahlo úžasného výkonu, Bugatti by určite nebol pyšný a preklínal by keby žil konštruktérov od VW zato ako očiernili jeho meno, presnejšie meno značky. Veď 400km/h nielen, že horkoťažko dosiahli, ešte aj upozorňujú majiteľov, že ak chcú, aby boli naďalej zdravý a mali Bugatti pokope, tak nech sa ani nesnažia ísť 400km/h!!!
[6]
27. 11. 2007 v 21:47Sleeper
Promiňte, pánové (a případné slečny): Danieli, fakt už neser!
[7]
27. 11. 2007 v 21:50Sleeper
GTI: No, nevím. Veyron není ani 57 a už vůbec ne La Royale… Bugattky nikdy netrhaly rychlostní rekordy. I když Royale uměla bez problémů 160 km/h a rychlejší byly jen americké Duesenbergy…
[8]
28. 11. 2007 v 14:15Dinar
Sleeper: moc pěkné počtení (palec). A přestože souhlasím s tím, co říkáš, tedy že Bugatti nikdy nebyla primárně auta k trhání rychlostních rekordů, měly to být vždycky silné a luxusní káry, tak bych ale v tomto ohledu Veyron nezatracoval, v jeho charakteristice se sice skloňuje slovo nejrychlejší, ale odkaz původních Bugatti je právě v tom, že je u toho luxusní, žádný pokus o silniční formuli. Já bych řekl, že Ettore nerotuje, ale spokojeně spinká. :-))
[9]
28. 11. 2007 v 21:13Thomas
http://snow412.info/index.html drudge report drudge report
http://snow412.info/2006-drudge-report.html 2006 drudge report 2006 drudge report
http://snow412.info/drudge-matt-report.html drudge matt report drudge matt report
http://snow412.info/advertiser-drudge-report-report-support-us.html advertiser drudge report report support u.s advertiser drudge report report support u.s
http://snow412.info/2007-drudge-report.html 2007 drudge report 2007 drudge report
[10]
28. 11. 2007 v 23:59Ricardo
Pěkné počtení Sleepeře, díky!
PS: ten Thomas, to je nechutnej spam
[11]
29. 11. 2007 v 16:29da_b0mb
Jooo Bugattky…Treba jednou v tvych clancich prijde rada i na 57SC Sleepere… 😉
[12]
3. 12. 2007 v 4:54Sleeper
Bombo: až se dostanu do třicátých let, tak určitě :o)
[13]
28. 1. 2008 v 9:50Rewa
Jo, klasika. A, po pravde receno, radsi bych mel doma v garazi tuhle klasiku nez Veyrona 😉
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.