-
Mors 60 HP (1901-1902) – Vstříc vítězství
Továrna Mors byla jedním z prvních výrobců automobilů, kteří se pravidelně zúčastňovali automobilových závodů – první automobily Mors se objevily na startu již v roce 1897. Zakladatel firmy Emile Mors si totiž uvědomoval, že úspěch v automobilových závodech může podpořit prodej sériových vozů. Na přelomu 19. a 20. století se tedy na závodních tratích po celé Evropě odehrávala bitva mezi dvěma francouzskými značkami: Panhard a Mors. První závodní vozy měly většinou řadové čtyřválce, Mors byl jedním z prvních, kteří použili uspořádání do V. Závodní vůz Mors 60 HP byl poháněn desetilitrovým motorem V4 s postranními ventily a magnetovým zapalováním, největšího …
8 komentářů -
Mému nejlepšímu příteli aneb 3,0 CSi
Odešel jsi. Včera, pátého dne nového roku, náhle a bez rozloučení. Tvé tělo již odmítlo dále snášet útrapy tohoto světa. Zpráva o Tvém odchodu mě zastihla někdy kolem půl šesté hodiny podvečerní. Nezapomenu na naše výlety do ciziny, do Drážďan, do Pasova, na dovolenou v Itálii. Na naše jízdy smrti na kolech, blbli jsme spolu jako malí kluci nestále, vždyť jsem Tě viděl poprvé ještě v kočárku, ač nás dělilo jen necelých dva a půl roku…. Tvůj tříapůllitrový Renault Vel Satis barvy kvalitního šampaňského osiřel…. Stejně jako Tvá sbírka modelů. Naposledy jsem Ti do ní přispěl o Vánocích Škodou 130 …
9 komentářů
-
Bugatti-Gulinelli T2 (1900-1902) – Pro pana hraběte
Ettore Bugatti se narodil v Miláně 15. září 1881. Nejmladšího syna Carla Bugattiho, umělce a návrháře nábytku, již od mládí přitahovala mechanika. Už v šestnácti letech zkonstruoval tricykl pro firmu Prinetti & Stucchi a v devatenácti navrhl svůj vlastní vůz, který nakonec postavil za finanční podpory hraběte Gulinelliho a získal za něj zlatou medaili na obchodní výstavě v Miláně v roce 1901. Vítězný vůz koupil baron de Dietrich z alsaského Niederbronnu. Bugattiho veliká technická zdantost a důvtip se později, když se jeho návrhy začaly vymykat vědecké realitě, vzepřela proti němu Ale zatím byl Ettore „mladým a neklidným“ mužem. Přijal šťedrou …
13 komentářů -
Modrobílá střela
Nejste stejně jako já příznivci současného designu BMW? Ano, to co jistý Christopher Bangle za svého působení v Mnichově napáchal, je učiněné zvěrstvo, ovšem bavorská továrna stavěla atypické vozy už dříve. Stačí vzpomenout třeba pětsetsedmičku, ale to bylo veledílem hraběte Goertze (ano, toho, co později navrhl Datsun Z), a navíc krásné auto. Nebo M1. Modrobílí potřebovali nutně nové sportovní náčiní. Pardon, supersportovní. „Batmobile“ CSL byl přece jen spíše cesťák, i když jeden dojel desátý v Le Mans. A nádherné šestkové kupé bylo na hranici cestovních vozů a gétéček ve své původní podstatě, také se mělo stát v budoucnu jeho nástupcem… …
10 komentářů -
PitStop – Tak nám diskvalifikovali McLaren…
…paní Müllerová… Britské stáji byly odebrány všechny body v Poháru konstruktérů 2007 a dostala pokutu 100 milionů dolarů!. FIA zmanipulovala šampionát kvůli údajné špionáži. Pohár konstruktérů tedy vyhraje letos Ferrari. To Ferrari, které se díky odposlechům týmových rádií, což je mimochodem také špionáž, dostalo v letech 2000-2004 na samotný vrchol. Navíc mě zaráží, že body byly odebrány a pokuta udělena, ale to, zda McLaren na letošních vozech použil něco ze získané dokumentace italské stáje, se bude teprve řešit!!! Představte si, že vás zastaví policista a řekne: „Dobrý den, pane řidiči, dáte mi pokutu deset tisíc a máte rovnou 12 bodů, …
20 komentářů