-
Příliš mnoho otazníků
Mám nový telefon. Je to iPhone 6S Plus, což je ten typ osobní elektroniky, která se dá použít velmi snadno i jako osobní zbraň. No a vzhledem k největšímu prodávanému uložišti na něm mám celý MP3 archiv. Takže před několika málo dny jsem ležel dopoledne v posteli a do sluchátek mi zněla „usínací“ Dead Can Dance. Jsem ve zvláštním rozpoložení, už pomalu usínám, když mě probudí vibrace a otravný vyzváněcí tón (panebože, kde se tyto věci dají změnit?). Neochotně přijímám neznámé číslo. „Dobrý den, tady zákaznický servis BMW. Vy jste měl půjčený vůz BMW i3. Mohu mít pár otázek?“. „Jen si poslužte“, odpovídám napůl ospale a napůl otráveně. Následovala řada dotazů, z nichž některé mě skutečně pobavily. U jednoho bodu se ale slečna zarazila. „Máme tady otázku, proč byste si i3 případně koupil. Je to kvůli Vašemu ekologickému myšlení? Ne? Aha, tak já si to tady poznamenám. Jsou důvody ekonomické? Taky ne? Aha“. Tři další možnosti a slečna byla u konce. „Tak proč byste si vůz i3 vybral?“ „Abych byl upřímný, tak proto, že je to prostě zábavná hračka. Ano, vyhodil bych oknem milion a koupil bych si i3, abych si ji jen tak užíval v městské džungli. Prostě to nemá hlubší význam“. Slečna byla zmatená, řka, že na podobné odpovědi nemá v pečlivě připraveném dotazníku příslušnou kolonku.
Vstal jsem a šel si udělat mátový čaj. Horká voda pitvořivě zkroutila lístky sytě zelené rostliny a můj nos zaznamenal nádhernou vůni, připomínající plátkové žvýkačky devadesátých let. Přemýšlel jsem nad slečnou a jejími otázkami a přemýšlel jsem nad prémiovými značkami. Už asi tušíte, že zmínka o iPhone nemá nic společného s pochlubením se novým telefonem, ale s prémií, kterou zastupuje určitým způsobem i Apple. To, jaká je realita – stejně jako u aut – nechám plně na vašem osobním pohledu na věc. Na mysl mi vyvstaly věty v příspěvcích některých diskutérů, kteří prostě prémii v autosvětě neberou. Tvrdí, že prémie jakoby ani neexistovala a že technologie prostupují mainstreamem se stejným důrazem. Na co platit za prémiovou značku? Proto, abych ze sebe udělal lepšího člověka? Myslím, že tito lidé se mýlí.
Především chci říct, že to co napíšu je můj osobní pohled na věc, nemusí být správný a dokonce ani pravdivý. Nejsem mistr světa přes marketing, ale současně mám tu výhodu, že v prémii jezdím a zároveň vím, jak jezdí mainstream.
V čem těmto lidem musíme dát za pravdu je holý fakt, že prémiový automaticky neznamená kvalitní. V různých tabulkách spolehlivosti a spokojenosti zákazníků se prostě mainstream s prémií až nebezpečně prolíná. BMW se nekazí? Ani náhodou? Je Mercedes vrcholem spolehlivosti? Bejvávalo. Dokázalo Audi postavit auto, které nemusí neplánovaně do servisu? Zapomeňte. Nedůslednost, převzatá konstrukční řešení z mainstreamu, snižování nákladů na výrobu a zvyšování výrobních kvót rozhodně neprospívá k vysoké reputaci zmíněných značek.
Je tady i další věc. Automobilky v prémiovém segment mnohdy až příliš nápadně přebírají prvky z mainstreamu a to jim moc dle mého nepomáhá. Mercedes montuje motory Renault, Audi využívá z pochopitelných důvodů celé podvozkové platformy mateřského Volkswagenu, v Infinity najdete tlačítka z Nissanu. Pokud bych měl být nezvaný obhájce prémiových aut, pak mi tady proti oponentům schází prostě argumenty. Jak vysvětlit, že A3 je něco jiného než Golf lidem, kteří se o auta příliš nezajímají a prémii sledují jen povrchně?
Existuje ještě jeden hřebíček do rakve pro prémiová auta. Je to samotná podstata obchodu, honba za čísly, uspokojování nenasytných akcionářů. Audi prohlašuje, že do roku 2020 bude největší luxusní automobilkou na světě, BMW říká to samé, Mercedes přizvukuje. Na poradách se to hemží výrazy jako „deep sell“, „cross selling“, dělají se SWOT a leakage analýzy a podobně. Co všechno jsou proto automobilky schopny udělat? Rozšiřují portfolio, modelové řady, snaží se zacpat každou mezeru, ze které vytékají jiným peníze. BMW staví auta pro sedm lidí, které vypadají jako malý autobus, Mercedes produkuje jedno áčko za druhým a Audi prodává dokonce i sportovní verzi svého malého prcka. To vše jen proto, aby jejich výsledný produktový mix udělal z velkého čísla ještě větší.
Právě dostupnost aut prémiových značek, rozsáhlost jejich výrobního programu a jejich přehnanou přítomnost na silnicích vnímám dost negativně a opět jako obhájce prémiového segmentu bych tady zklamal. Ze značek se vytrácí jakási unikátnost, aura nedostupnosti, sen, který si málokdo může splnit a dovolit. A aby to bylo ještě tragičtější, tak na billboardech vás překvapí reklama na Audi s cenou „již od“. Celé je to nesmysl. Budu si na chvíli hrát na šampióna v těžké váze marketingu. Udělejte v BMW řadu 3, 4, 5, 6 a 7 a veškerá X zrušte, stejně jako jedničku, dvojku a MPV. Nabídku začínejte šestiválci a završujte ji sametovým dvanáctiválcem. Pak dostanete punc výjimečnosti, unikátnosti. Budete ovšem prodávat o desítky procent méně aut. Hm, takže jsem vedle a mé zbožné přání se rozpouští nad párou mátového čaje.
Doteď to vypadalo, že jsem prémii hanil a nenechal na ni nit suchou. Jenže, milí bychaři a plakátovci, nemyslete si, že máte vyhráno. Vaše tvrzení o tom, že prémie je jen obrovský příplatek za nic se nyní rozpustí jako pára nad prasklým chladičem. Jdeme do protiútoku.
Prémii charakterizují tři slova. Absolutní svoboda, kultura prodeje a pocit z jízdy. Konečně, jak jinak bych měl vysvětlit, že Audi A3 není jen převlečený Golf. Golf nabízí mnoho. Můžete si zvolit motorizaci, pohon, barvu interiéru, lak, můžete si koupit místo látky kůži. Jenže tím to končí. Nelíbí se vám ani jedna z nabízených barev? Máte smůlu. Vyberte si nebo běžte o dům dál. A vy jdete o dům dál a zjistíte, že u Audi můžete mít jakoukoliv kůži chcete. To není vše. Můžete volit barvu plastů, obšití volantu, chcete-li mít na řadící páce Alcantaru a na boku sedadla perforovanou kůži, žádný problém. Totéž platí i u ostatních značek. Chcete mít lak na chlup stejný, jako je barva vaší peněženky? Namíchají vám ji. Nemáte rádi pomalou jízdu? Rozpětí výkonu u řady A3 (včetně všech modifikací) je od 100 do 370 koní. Manuál nebo dvojspojku? Máte ji mít. Ano, cena letí nahoru, jako střela Patriot, ale vy máte svobodu výběru. Absolutní svobodu výběru. To je přesně oč tu běží. To je prémie ve své podstatě.
Kultura prodeje se obhajuje už o něco hůře. Sice je a měla by být kvalita prodeje a poprodejní péče o zákazníka základním znakem prémiového segmentu, ale bohužel tady nejsou konfigurátory, chladné stroje a počítače. Tady jsou reální lidé. Proškolení, ale chybující. Tady se pohybuji na tenkém ledě, protože mnohdy mainstreamová značka nabídne lepší přístup k zákazníkovi. Nejraději bych tuto část přeskočil, ale nejde to. Musím obhájit prémii i zde. Takže kromě prodeje jsou tady i speciální služby, které přichází ke slovu po nákupu vozu. Linky pomoci v nouzi, placené servisní prohlídky, asistenční služby a pojištění. Ke kultuře prodeje a dalšímu servisu ale patří i konektivita, spojení se světem. Jedním z minoritních důvodů, proč jsem si objednal vůz BMW, je tlačítko SOS na stropě, které po nehodě okamžitě zavolá pomoc na souřadnice, kde se událost stala. Operátorka – pokud jste při vědomí – s vámi komunikuje a složky IZS mezitím vyráží na místo. U prémiových značek můžete mít taky asistenci na telefonu, kde dostanete veškeré informace o dobré restauraci v okolí vašeho vozu, přičemž operátorka je schopna vám je poslat přímo do navigačního systému. O nic se nestaráte. To všechno souvisí s kulturou prémie a to vše převyšuje mainstream.
Pocit z jízdy
Přál bych všem pochybovačům, všem, kteří v prémii neseděli projet se v Mercedesu E class a Superbu třeba z Prahy do Břeclavi. Pak by okamžitě zapomněli na srovnávací testy, které se svého času objevovaly u nás i v zahraničí. Pocit z jízdy je v prémii opravdu jiný. Dám vám příklad. Mám BMW řady 5 a v něm sedadla, která byla designovaná mimojiné i skupinou německých ortopedů. Sedí se v nich prostě skvěle. Jsou prostě tak akorát. A to není vše. V Audi mají speciální konstrukční tým, který vyhodnocuje cvakání ovladačů a tuhost pohybu tlačítek a koleček. Sledují se frekvenční vlny, které vydává kolečko MMI a přizpůsobují se co nejvíce přirozenosti lidských uší. Vybírají se pečlivě i materiály v interiéru, plasty, vůně – vše co ovlivňuje výsledný pocit z jízdy. Head Up display v BMW nemá skutečně nic společného s cedulkou s podobným účelem, která vyjede po nastartování některých vozů Peugeot. Používají se špičkové audiosystémy, hlasové ovládání v Audi A3 patří k tomu vůbec nejlepšímu, co lze koupit. Slícování materiálů je taky na vyšší úrovni, Lexus jednu dobu nabízel zdarma záruku, že interiéry jejich vozů nebudou vrzat ani skřípat minimálně prvních 80 tisíc kilometrů (kéž by něco takového nabízelo BMW). Samozřejmě ani tady není vše černé a bílé. Něco se povede, něco méně, někdy máte pocit z čínských řešení (abych nemluvil stále o BMW, tak třeba nepochopitelné je, že zadní koberečky v mé A3 nemají absolutně žádné uchycení a srolují se, kdykoliv posunete sedačku dozadu). Technologie prostě zlepšují pocit z jízdy a nikde jinde jich nenajdete na jednom místě tolik, jako v prémii.
Mátový čaj vychladl a baterka mého „prémiového“ iPhonu je opět vybitá. Snaha přemýšlet o prémii v tak krátkém čase vyšla vniveč. Je to můj pohled, má úvaha. Nemám rád, když někdo příliš adoruje prémii, stejně jako se mi příčí její ponižování a záměrné snižování úrovně výše zmíněných značek. Pravda je někde mezi. Děkuji opět všem, kteří se prokousali tentokrát výjimečně náročnou úvahou až sem. Prémie si ale svůj blog zaslouží. Čest všem, kteří nám ji poskytují.
32 Responses to Příliš mnoho otazníků
[1]
11. 11. 2015 v 22:58MariAchi
Moc hezky jsi to napsal, jen co je pravda.
Snad jen jedna vytka: Stjen jako hromada tech bycharu, tak i ty mixujes dokupy kvalitu a spolehlivost. To neni to same. I nejkvalitnejsi vyrobek muze byt extremne poruchovy a i ten nejmene poruchovy muze byt velmi nekvalitni.
[2]
12. 11. 2015 v 08:12Dinar
Je to, jak říká mariachi, tvá úvaha by mohla být fajn, nebýt toho že vychází ze špatného základu. Kvalita nerovná se spolehlivost. Ale jinak jsi na dobré cestě. 🙂
A hezky se to čte. 😉
[3]
12. 11. 2015 v 21:23rohYpnol
Ne že bych nesouhlasil s myšlenkama, ale vpodstatě jsi sám, byť zřejmě nevědomky, dospěl k závěru, že prémie a mainstream dávno nepředstavuje dva světy, ale sotva jeden a půl.
Všechno začíná a končí na penězích a je naivní si myslet, že někomu, kdo kupuje cokoliv z cenou mega a vejš cenu neřeší. Řeší. Jako každý. Jen jinak. A vždy je pak otázkou, zda je opravdu prémie Audi TT se 4-válcem a virtual-cockpitem prémiovějším světem než Mustang s V8…
Ano, Audi má stále to MŮŽEŠ, jenže ty nejezdíš katalogem na křídovém papíru o 300 stranách, ty jezdíš reálným hmatatelným a konkrétním vercajkem, kterej si vecpal do svýho cenovýho limitu.
Jistě, prémiový vůz = prémiové služby, ale stejně tak ty prémiové služby mohou být mizerné. Nemusíme chodit daleko, stačí zmínit Slovensko a zastoupení BMW.
Stejně tak je fajn, když smlouvu podepíšeš na křídovým papíru v koženým křesle na 3-vrstvým přírodním dubu a pero ti podává dlouhonohá playmate v kostýmku od versaceho, která voní po mandarince se skořicí z provance. Jenže těch pár hodin nirvány následují další roky na ulici, další hodiny mezi kruháčema, další tisíce km mezi exitama… A tam je ti krámy co platný, že na dalším servisu dostaneš prvotřídní kávu. Tam jsi zas jen ty a tvoje reálná kára.
Takže je prémie lepším světem? Nepochybně. Ale budeš v tom lepším světě nutně spokojenější a získáš v tom lepším světě i lepší káru? Rozhodně ne vždy. Dokonce ta prémie dává takovou svobodu, že si zcela svobodně můžeš poskládat naprostý nesmysl na 4 kolech…
[4]
12. 11. 2015 v 22:34XTad
Problem premie vidim v tom, ze dneska uz se spatna auta prakticky nedelaji, stejne tak jako v podstate vymizela auta, ktera by byla nejak vyrazne vyjimecna. Pece o zakaznika, individualizace a dalsi veci jsou sice prijemny bonus, ale to jsou usetrene statisice take…
[5]
13. 11. 2015 v 01:18CenturionCz
S článkem vesměs souhlasím.
Důvodem, proč se občas prémie mísí s mainstreamem je dobře v článku popsaná snaha prémiových automobilek maximalizovat zastoupení svých vozů v jednotlivých třídách s cílem maximalizovat zisk. Prémiové auto ještě donedávna nebyl vůz, určený na všechno. Bylo to auto s jedním přesně vymezeným účelem (supersport, kabriolet, luxusní limuzína), ve kterém excelovalo a ostatní zvládalo spíše jen omezeně. Nikdo neřešil, že si luxusní limuzína vezme více paliva než u konkurence, nebo že ve sportovním kupé nebo kabrioletu není zrovna komfortní svezení. Majitel taková auta neměl v rodině jako jediná – optimalizoval, stejně jako s botami a volil pro každou příležitost podle toho, co ten den čekal nebo chtěl. To až dnes s rozmachem crossoverů, enviromentálními přesahy a přítomností prémiových vozů snad ve všech třídách, se řeší u všech aut vše a někdo má ty koule hodnotit u prémiového sportovního okruhového vozu kvalitu zpracování interiéru. Svého času ve Ferrari nedokázali vyrobit dvě stejná, vlastně ani dvě symetrická F40 a přitom to byla prémie jako prase. Priority byly u tohoto vozu jinde a nikdo nečekal, že o divných spárech na podlaze vozu půjde někdo plakat na internet. Dnes už se však na prémii útočí nekompromisně a za každý drobný nedostatek – jako by to auto mělo umět vše. Někdo třeba řekne, že jeho Nissan Patrol z roku 1998 má lepší vlastnosti v terénu než nové Porsche Cayenne a chce tím na něj útočit. Přitom o tom to auto vůbec není.
Prémie je tedy podle mě hlavně o tom, že dané auto opravdu exceluje v tom, na co je určené a majitel nehoní za každou cenu všestrannost a koupí si aut víc pro různé příležitosti. Dnes samozřejmě prémiová SUV a GT mají jakoby umět vše a dávají lidem falešnou představu, že opravdu vše umí. Některá jsou k tomu i dost blízko. Těžiště prémie ale doteď bylo jinde. Čekat od prémiového auta, že bude lepší ve všech ohledech, je vážně nesmysl, ale ten, který takový argument použije a útočí na prémii, vlastně sám ve své omezenosti ani nechápe, jak daleko je jeho uvažování od uvažování toho, kdo si skutečně prémiová auta kupuje.
To srovnání s iPhonem je vlastně dobré. Často slýcháme na ty telefony kritiku – že po jednom pádu křupe displej, zatímco stará Nokie vydržela pád z druhého patra a podobně. Je to přitom krásný produkt, u kterého durabilita konstrukce ustupuje designu a lehkým materiálům. Když vám spadne, hold si koupíte nový. Byla by přece škoda měnit jeho design za cílem zpevnění, stejně jako je škoda dávat do Cabria diesel za cílem snížení spotřeby…
[6]
13. 11. 2015 v 07:54webpaja
(3) Naopak jsem si jist, že je naivní srovnávat americký mainstream se vším všudy a tradičním přístupem k němu s prémií. Ať už evropskou nebo asijskou a koneckonců i americkou. To, že Ford vyrábí Mustang s V8 nevypovídá nic o tom, že by byl vůbec schopen se měřit s prémií.
Když se oprostíš od různých excesů (naposlouchaných nebo vyčtených) viz nějaký BMW SK, reálně srovnáš, zjistíš, že porovnáváš neporovnatelný, pak uvidíš nejen dva rozdílný světy výrobců, ale i zákazníků.
(5) Dobře napsáno 🙂
[7]
13. 11. 2015 v 19:10šmoula nešika
(5) Souhlas, Centurione, a rád tě tu zas vidím. 😉
[8]
14. 11. 2015 v 12:10rohYpnol
[6] není lepšího příkladu jak aktuální test Mercedes-Benz A 180d… Jak říkám, sotva 1,5 světa… ANo, u Mercedesu je tam oět to „můžeš“, ale ty jezdíš konkrétním zeleným kusem, místo kterýo jsi mohl mít třeba Golf GTD…
[9]
14. 11. 2015 v 13:08Ja Prvni 123
Především – moc hezky napsáno.
S myšlenkami v podstatě souhlasím.. jen se závěry ne. Aspoň ne tak docela.
Paradoxně právě proto, že souhlasím, tak je, podle mě, prémie mrtvá…
Prémie skutečně stojí na tom, pro mě, že plní obecná i specifická přání majitele. Přání ve smyslu provedení i vybavení auta počínaje a spolehlivostí, zárukami a podporou konče.
A v tomto smyslu je dneska ten iPhone prémiovější, než prémiová auta…
A dokonce i to srovnání jízdy kulhá. Ano, v uvedené kombinaci platí… ale srovnej třeba Mercedes C s dobře vybaveným Mondeem… a výsledek bude opačný.
Neplácám – zkoušel jsem.
A to že Mercedes jsem ochoten mezi dnešní prémii počítat… pokud ne jediný (z evropských). BMW už bohužel prémií není…
[10]
14. 11. 2015 v 14:21rohYpnol
[9] asi bych úplně nenapsal, že BMW prémií už není, tohle můžeš napsat i o Audi nebo Mercedesu…
Spíš bych to napsal tak, že německá prémie rozšířila svoje portfolio i do ryze perémiových vod a ne každé BMW je prémiovým vozem…
Koneckonců třeba Mini se tváří jako stylová prémiovka a takový Countryman v dauertestu abutobildu tototálně pohořel…
[11]
14. 11. 2015 v 14:56rohYpnol
oprava: …i do ryze neprémiových vod…
[12]
14. 11. 2015 v 17:22Ja Prvni 123
[10]
Audi?
Audi prémie nikdy nebyla… je to prostě jen Horch… kterej doplul až do konecrnu a tam dostal na starost relativně luxusnější provedení téhož.
A ano, Mercedes přece cituji.
Tam lze prvky jedinečnosti najít… jak na autech, tak na prodeji a aftersales starání se…
[13]
14. 11. 2015 v 20:43stealth01
Ja První 123: Právě o tom jsem psal. Skutečně se vždycky rozčílím, když někdo posuzuje Audi jako luxusnější VW produkt. Já naopak vnímám Audi hodně prémiově. Ty ses na věc podíval z pohledu historie, i když třeba Audi z roku 1910 v technickém muzeu je krásná záležitost. Chápu Tvou úvahu, ale mám úplně jiný názor na Audi.
Především si myslím, že vůbec samotné protlačení a začlenění Audi do prémiového segmentu a rozmělnění vod Mercedesu a BMW je pro zákazníka vždy přínosem. Více konkurentů tlačí danou automobilku ve finále k lepším výrobkům a službám, což lze vypozorovat třeba z chování operátorů před a po vstupu dnešního Vodafone a to i přesto, že O2 cílilo vždy spíše na korporátní klientelu a obecně B2B segment. Vodafone byl zlo především pro T-Mobile. Ale zpět k Audi.
Pokud už mou snad nejoblíbenější značku posuzuješ v historickém kontextu, tak je fakt, že se zmítala v docela bouřlivých vodách a téměř na pokraji potopení se pod hladinu automobilového oceánu. Zachránil ji, pokud vím, Mercedes a následně ji opět opustil, což asi nebyla zrovna nejvíce taktická záležitost, vzhledem k tomu, kolik procent prodejů Mercedesu tato koncernová značka později vzala. Jenže podobné problémy mělo v roce 1959 BMW, které se dostalo na pokraj bankrotu (mimochodem, o supersportu R8 se mluví jako o převlečením Lamborghini, nicméně v 70. letech se dohodla spolupráce Lamba a BMW a z toho „joint venture“ měl vzniknout model M1). Jinými slovy, není nutné Audi vyčítat nějaké dílčí problémy se začleněním do prémie. Pokusím se dát dohromady co nejvíce bodů, jasné argumenty proti Tvému tvrzení:
1. Značka vyrábí klasickou řadu modelů ve všech třídách a završuje svou produkci modely RS a R8, které se produkují odděleně od Audi, pod křídly dceřinné společnosti Quattro GmbH. Značka je schopna nabídnout obrněné verze svých modelů, stejně jako „long“ verze modelu A8.
2. Prodej a poprodejní servis probíhá v selektovaných salónech, které nejsou mixovány s ostatními značkami (zkus se mrknout po pražském Inveltu). Jsou zde zastoupeny modely R8 (selektivně) a kompletní nabídka výběrových kůží Audi Exclusive. Po nákupu dostáváš firemní časopisy a katalogy, můžeš vyrazit na Audi Driving Experience, máš k dispozici 24h podporu a můžeš si objednat víceleté záruky a servisní pakety.
3. Podvozky a motory. Pokud pominu legendární quattro, nabídku sportovních diferenciálů a velmi propracované vzduchové odpružení včetně několika módů zvýšení a snižení podvozku u modelů Allroad, tak motorově můžeš mít výkony až do 610 koní s motory V4 až W12, řadový motor R5 i hybridní řešení.
4. Technologie. Žádná značka dnes neinvestuje tolik peněz do nových technologií jako Audi. Mají separátní výzkumná centra, aerodynamické tunely, centrum pro simulaci silných elektrických výbojů, laboratoře pro výzkum akustiky atd atd. Audi investuje do vývoje vlastního paliva, má plně autonomní automobily, snižuje neodpruženou hmotnost pomocí plastových pružin a jako první (nejsem si zde jistý) implementovala laserové světlomety do modelu R8 LMS. Od roku 2006 do dneška si nechala registrovat 1003 patentů a patentových vzorů.
5. Karoserie a exteriér. Opět prémiová kvalita zpracování, odlehčené konstrukce, vysokopevnostní ocel a samozřejme ASF – celohliníkové karoserie. Design je sice unifikovaný (ale já mám taky na dálku problém rozeznat S class a C class), ale nabízí unikátní prvky jako LED pásky, matrix světla atd.
6. Interiér. Asi nemá cenu se příliš rozepisovat, Audi je v interiérech na vrcholu současné prémie. Audi začalo spolupracovat na koncepci hliníkových dekorací s firmou Bang&Olufsen, mají specifické kůže jejichž dodavatelem jsou italské módní domy, dokáží sloučit přírodní černé dřevo s hliníkovými jemnými linkami a míra individualizace interiéru patří mezi špičku. Pokud si objednáš Audi Exclusive čalounění, vybíráš kombinačně 77 povrchů v desítkách druhů materiálů a prošívání. Můžeš mít alcantaru na stropě s kontrastním prošitím, cokoliv si budeš přát. Dokonce můžeš mít kůží potažené i spodní části sedadel, které se přímo dotýkají pojezdových kolejnic. O mnoha druhů masáží v sedadlech, ambientního osvětlení a špičkového audia nemluvím.
7. Sportovní tradice – myslím, že s prémií je spojena i tradice v motorsportu. S1, vozy LeMans (téměř neporazitelné), DTM. A proč si to myslím? Protože automobilka s tak velkým potenciálem v motorsportu je schopna některé z technologií implementovat i do běžné produkce.
Jsem přesvědčen, že Audi patří do prémie, ale pochopitelně respektuji Tvůj názor a díky za pochvalu 🙂
[14]
14. 11. 2015 v 22:11Ja Prvni 123
[13]
Uff.. nechtěl jsem Ti šlápnout na kuří oko… a fakt nemám ctižádost měnit Tvůj názor.
Pro mě automobilka, vyrábějící auta s jízdními vlastnostmi tak poznamenanými technickým řešením… ten motor podél před přední nápravou je opravdu otřes… prodávající bez uzardění motor s tak špatnou pověstí a počtem fatálních závad… dej někdy řeč s těma, co měli Audinu s dieselem 3.0… to prostě nemůže být prémie.
Měkkej plast na palubce pro mě prémii fakt ještě nedělá…
A přitom neříkám, že neměla, a nemá, ani jedno dobrý auto! To zas ne… ale prémie je o standartu.
Proto lomím v jiné diskuzi rukama nad Mercedesem A s Renault motorem… je to prostě „pod ten standard“…
A jen nekážu přečtené… jezdil jsem A6 v kombíku ještě v roce 2013… a byl to obyčejnej žebřiňák… vlastně schopnej dálniční dostavník!
Ale nebylo na něm nic, vůbec nic prémiového…
To Zwickau v historii je jen takové lehké rýpnutí…
😉
P.S.: s těma časopisama jako argumentem jsi mě docela pobavil, promiň… 😀 Dneska má svůj časopis i Eta jako výrobce žehliček… a vyrábí je v Číně.
[15]
14. 11. 2015 v 22:30MariAchi
[14]
Jestli A6 kombajs nema v sobe nic, ale naprosto nic premioveho, tak se primo nabizi otazka pro tebe: Co podle tebe tvori onu premiovost?
Protoze pokud jsi to napsal opravdu s presvedcenim, ze na A6 nic premioveho neni, tak bych fakt moc rad vedel, s cim bezne jezdis, zes v nem tu premii nenasel… On totiz prave ten mekkej plast na palubce je vic premie, nez motor, ktery vydrzi bez poruchy dva miliony km (coz oceni spis jen kupci olitanej krapu…).
[16]
15. 11. 2015 v 07:00stealth01
Na nic jsi mi nešlápl, nemyslel jsem to nijak ve zlém. 🙂 Ty bereš znak prémiovosti podle uložení motoru nebo koncepce pohonu. Pak samozřejmě máš pravdu, prémie se má poznat i podle toho, jak dalece bourá konvenční a levná řešení, která se nacházejí v mainstreamu. Pokud ale vezmeš reálné zákazníky, třeba doktory, právníky, podnikatele a já nevím koho všeho, tak právě ti se o žádnou koncepci nezajímají. Pohoda na palubě, jemně cvakající ovladače, oblíbená barva kůže a pocit po uchopení volantu. Drtivou většinu reálných kupujících opravdu nezajímá, jestli je motor uložen napříč nebo podélně, oni chtějí vědět, jestli si můžou vychutnat devátou od Beethovena na deseti nebo šestnácti reproduktorech a jak moc je budou rušit zvuky ulice při zavřených oknech.
Proto mají prémiové automobilky tak málo položek v konfigurátorech, které se týkají řízení. Většinou si zákazníci vybírají druh kůže, akustická okna a DVD sety pro děti dozadu. Ostatně i Audi, těžké na předek, v běžném provozním režimu nejde v každé zatáčce po čumáku ven. No a pro ty, kteří potřebují mít jistotu rozložení hmotnosti 50:50 a orientují se na zábavu za volantem tady může být alternativa v podobě Mercedesu nebo BMW.
[17]
15. 11. 2015 v 10:38Ja Prvni 123
[15]
??
Co má společného to, čím teď jezdím s tím, co je, pro mě, prémie?
A6 v kombíku byla … velká.
A to je tak asi všechno.
Pro mě je prémie Mercedes od C nahoru… Jaguar… a abych opustil Evropu Lexus… Infiniti…
[18]
15. 11. 2015 v 10:46Ja Prvni 123
[16]
Tak je to dobrý.
😉
Ta koncepce nehraje roli sama o sobě… ale to rozložení váhy se prostě projeví na chování.
Nutným atributem prémie je pro mě spolehlivost, ve všech významech toho slova… a tak jako očekávám, že mě auto nenechá nikde stát… a že se o mě značka postará v případě nehody… tak taky čekám, že když potřebuju uhnout nebo ostře brzdit – tak fakt uhnu nebo budu ostře brzdit!
Ta citovaná A6 jela prostě pořád rovně… byla tak těžká na čumák, že se jí nechtělo zatáčet… a při opravdu ostrém brždění (jen jednou) zvedla zadek do vzduchu a brzdila vlastně jen předníma kolama…
🙁
Proto ta koncepce hraje roli. Pro mě.
😉
Ten Dvořák na D1 je tak nějak samo sebou…
A jak se mariachi strefuje výš – nemluvím o dvou milionech kilometrů… ale za standard považuju tak 6 let… to je v praxi tak 300 tis km, dneska už tak moc nejezdím.
A asi nejen já – když Mercedes poskytuje 6 let bez placení za běžný servis …
[19]
15. 11. 2015 v 14:32XTad
Jsou proste lide, pro ktere jsou dekory a materialy v interieru naprosto povrchni a snobske zalezitosti pod urovni jejich rozlisovaci schopnosti. Nekdo pri sednuti do audiny zacne obdivovat tu premiovost, nekdo si rekne „to je toho, ma to volant, pedaly, paku, nevim, proc bych si to mel koupit misto Dacie“ a nejakou alcantaru vubec nezaznamena a i kdyz je na ni upozornen, tak podotkne, ze ho to nezajma, jelikoz na hadr auto nejezdi.
To same pece o zakaznika. No a co, ze nabizi kafe a zakusek sotva clovek strci nos do dveri, kdyz na takove Audi Individual bude cekat pul roku a oprava trva minimalne stejne dlouho, jako v bezne garazi, akorat stoji nekolikrat tolik…
Ted to nemyslim nijak posmesne, i takovy ryze prakticky a pragmaticky pristup ma na svete svoje misto.
[20]
15. 11. 2015 v 14:57XTad
P.S. Co je spatneho na Acku s motorem od Renaultu, kdyz jezdi za ctyri litry, nehuci a dobre taha?
[21]
15. 11. 2015 v 22:36MariAchi
[18]
Kdybych tak trochu netusil o koho v tvem pripade jde, tak bych si myslel, ze jsi jeste mladej zobak, kterej pobira rozumy o autech z hospodskych kecu, kdyz jde tatovi pro pivo.
A6 je tezka na cumak, to souhlas, je velka, to taky souhlas a na zatacky delana neni, ale vycitat ji to je zcestne, to auto je delane jako dalnicni polykac kilometru, nikdy to nemela byt konkurenci pro tvoje oblibene italske masiny ala Delta Integrale. To postaveni se na predni kola pri brzdeni radeji ani nebudu konetovat, je mi jasne, zes to umyslne prehnal…
Jak uz jsem psal v prvnim komentu: Spolehlivost a kvalita nejsou to same a nejdou ani automaticky ruku v ruce, jsou to dva naprosto rozdilne pojmy. Dokud tohle nepochopis (a s tebou i ostatni), tak budete porad predhazovat zavady na premiovych autech jako dukaz jejich nepremiovosti, samozrejme zcela nesmyslne.
Co se tyka servisu „zadarmo“ (presneji receno v cene), tak ten nabizi i BMW, i Audi, servisnich balicku je k disposici cela rada (u BMW, u Audi si ted nejak nejsem jisty) a i to je jedna z vysad premie, ktera se postupne bude dostavat i do nizsich urovni, takhle trh funguje.
[22]
16. 11. 2015 v 09:46iudex
(17) No ak by si vlastnil Rolls Royce, potom by sme Tvoje ohŕňanie nosom nad prémiovosťou Audi možno pochopili. 😉
Inak si neviem predstaviť, čím sa podľa Teba tak citeľne od seba líši prémiový Mercedes od neprémiového Audi. A koncepcia pohonu to nebude, keď predokolky začína tlačiť aj Mercedes, aj BMW; naopak štvorkolky po Audi opakujú obaja súperi. Pritom práve v spracovaní interiéru Audi konkurentom ukazuje chrbát. O tom, že autu vyššej strednej s veľkým dízlom pod kapotou vytýkaš, že nejazdí ako 1,2 tonový hotheč sa radšej nebudeme baviť.
P.S. Na druhej strane ako majiteľa starých Álf to Tvoje volanie po spoľahlivosti ako znaku prémiovosti celkom chápem. 😉
[23]
16. 11. 2015 v 11:21rohYpnol
[21] Ano, spolehlivost a kvalita nejsou zcela rovnocenné. Ale rozhodně nelze říct, že nejdou ruku v ruce. Především pokud kvalitou myslím kvalitu v širším slova smyslu a nejen kvalitu montáže/výroby.
Jen těžko si lze představit kvalitní výrobek s nízkou spolehlivostí, protože jaksi vnitřně sami cítíme, že je to nesmysl. A to především, pokud se bavíme v reálné rovině. Samozřejmě, že pokud bude (např.) konstrukční návrh naprosto na píku a úplně špatný konstrukční návrh vyrobím kvalitně, tak na spolehlivost můžu zapomenout. Jenže kvalita v širším slova smyslu znamená i kvalitu inženýrského návrhu…
Od toho se dostávám k tomu, zda by prémie měla znamenat vyšší spolehlivost. A jednoznačně říkám, že pokud opět budeme porovnávat srovnatelné, tak jednoznačně měla.
Jak autor článku uvedl, prémie znamená, že se řeší a ladí maličkosti, co by jinde nechali bez povšimnutí. A těžko lze obhájit prémiovost, jestliže mi budou v interiéru řešit akustiku tlačítek a ovladačů, zatímco motoráři se vykašlou třeba na rozvody. např. THP…
Prémiové modely jsou navíc složitější a se složitostí nutně klesá spolehlivost. Tím spíš musí být dán důraz na kvalitu vývoje, ladění, materiálů, výroby, montáže.
Prémiovost v pojetí Range-Roveru, kdy vozy byly ještě nedávno proslulé svojí katastrofickou nespolehlivostí, totoiž nemá nikdy dlouhého trvání. A i Range-Rover tohle moc dobře věděl…
[24]
16. 11. 2015 v 11:30iudex
Ad prémiovosť a spoľahlivosť: hoci chápem, že to nie sú synonymá a principiálne platí, čím zložitejší výrobok, tým viac sa tam má čo pokaziť, spoľahlivosť ako jeden zo znakov kvality a prémiovosti vnímam; teda nie synonymum, ale súčasť. Skrátka ak zaplatím za prémiu o 50% viac, ako za mainstream, tak nejak očakávam, že to auto bude aj precízne a kvalitne navrhnuté, vyhotovené a teda aj spoľahlivé, keďže sa do tej ceny premietajú vyššie náklady na vývoj, testovanie a kvalitu montáže. A aj spoľahlivosť spätne prispieva svojím dielom k budovaniu image prémie.
[25]
16. 11. 2015 v 16:53MariAchi
[24]
Souhlas, samozrejme.
Ale prohlasit o BMW M5, ze neni premiove, nebot se imrvere se*re, je nesmysl – beres?
[23]
Taky souhlas, i kdyz pouze castecne. Mas pravdu v tom, ze pokud koupim auto za dva mega, tak tam nechci resit zadny, ale vubec zadny porblem, kterych mam v mainstreamu, nebo v lowendu milion. No bohuzel, jak pisu vyse – neni tomu tak, vnimana kvalita a spolehlivost nejsou jedno a to same. Takze premie pak na tebe pusobi nejen tim, ze se ti auto od premie podela uplne stejne jako od lowendu, ale i tim, ze jakmile se ti to auto podela, tak dostanes asistenci, full servis, nahradni auto (od premie, samozrejme) a zaruka pokryva vetsinu myslitelnych zavad na dlouhe roky dopredu. Bohuzel ne vsude to tak i funguje, viz treba to slavne video, kde nespokojeny majitem BMW M6 rozbil svoje auto pred dealerstvim palici, nebot s nim proste nebyl spokojeny…
Navic co se tyka zaruky, tak i mainstream ted hodne zatopil pod kotlem, kdo nenabidne v zakladu aspon tri roky, rozsiritelne za pakatel na pet, jakoby nebyl.
Ten Range je dobrej priklad, tuhle znacku lidi jako premii berou, plati za jejich auta neskutecne palky, a pritom dodnes nektere veci nemaji dotazene do konce…
[26]
16. 11. 2015 v 17:36iudex
(25) Áno, rozumieme si.
[27]
17. 11. 2015 v 12:44Ja Prvni 123
[22]
Do starých Alf se klidně navážej… akorát tím poukazuješ, že nevíš o čem mluvíš, protože kazily se až „nové“ Alfy, kdy Twin Sparky vzniklé po akvizici Fiatem na základě motoru Fiat fakt nestály za nic.
Mám ji jako veterána… a mám ji proto, že jsem v Alfě přežil nehodu, kterou jsem vlastně asi neměl přežít… takže tak nějak jako pomníček.
Kromě toho už roky jezdím firemníma autama, takže soukromé na denní ježdění vlastně nepotřebuju.
Nikdo nemluvil o HH. Řekl jsem, že očekávám spolehlivost i ve smyslu, že když chci zatočit, tak zatočí atd… jestli Ty ne, je to Tvoje volba.
Když budeš přemýšlet a ne jen hledat místo, kde si pochválit své ego, tak Ti dojde, že jestli jsem z té Audiny vylezl v roce 2013, tak byla vyrobena tak asi v roce 2010… (a to skutečně byla)… takže vypadala tak, jak vypadala!
Takže kromě těch ukrutných jízdních vlastností měla i vevnitř oblaka šedého plastu a nefunkční spínače…
To, že později ušetřili podvodama s motory na vývoji a raději udělali tichá tlačítka mi neimponuje.. takže sorry – pro mě Audi mezi prémii nepatří.
Je to prostě VW ve fraku.
A ani se nechystám zpátky na koně… ale taky se nechystám koupit si prémiové auto – prostě ho nepotřebuju.
Ale to už je moje volba.
Nic to nemění na tom, že pokud se někdo chce k prémii hlásit, tak pro to musí udělat víc, než jen marketingovou masáž…
A už vám tady nebudu kazit oslavnou atmosféru.
Howgh.
[28]
17. 11. 2015 v 15:17MariAchi
[27]
Tu nejde o oslavnou atmosferu, tu jde o to, ze pises blbosti. Audi ma vsechny rysy premioveho vyrobce a Alfy se sraly odjakziva, osobne jsem mel hned tri 75, ktere byly vyvinuty jeste pred Fiatem, jednu Americu ode me koupil znamy, ktery ma i SZ, GTV V6 a Spider 1975 a vsechny jsou megakrapy – co se tyka spolehlivosti.
Zkusis aspon vysvetlit, co myslis tim: „spolehlivost i ve smyslu, že když chci zatočit, tak zatočí atd“? To jako jsi v te Audine chtel zatocit a ona nespolehlive nezatocila..?
[29]
27. 11. 2015 v 00:52Barrichello
Jo tlačítko SOS, to je věc. To má i Lada Vesta :o)))
[30]
27. 11. 2015 v 21:21stealth01
No jak BMW moc nemusím, tak za to bych jim dal Nobelovu cenu. Jako mít někde na druhém konci republiky celou svou rodinu s určitým rizikem nehody (což se může stát vlastní nebo cizí vinou) a vědět, že okamžitě (nechytat za slovíčka pls) přijede pomoc, že je tam hlasová asistence 24 hodin denně, že auto samo nahlásí rozsah poškození – to byl jeden z mnoha důvodů, ze kterých se poskládalo rozhodnutí jít do M3.
[31]
27. 11. 2015 v 21:37jakubMG
Trochu chapu Prvniho. Audi chybi historie, a to jak koreny, tak nedavna minulost v predokolkach. Na druhou stranu respekt jak rychle se dokazali na D2 temer dotahnout.
[32]
1. 12. 2015 v 11:56CommonUser
Odlisovat kvalitu a spolahlivost je vymysel marketingu ako obhajit setrenie v premii. K tomu mozme pridat impotenciu v konstrukcnej oblasti a mame vymalovane.
To spomenute BMW M5 mozem oznacit sportove, vykonne a neviem co este – najrychlejsia limuzina atd. Ale nie je to premiove alebo kvalitne, ak sa permanentne se.e.
Premiove musi doniest nieco naviac uz k zakladu a nie menit funkcnu podstatu.
Ad absurdum – je premiove auto s vybavou za 100 t Euro stale auto, ak nema motor ?
Neviem ako dnesny iIPhone ale ked vysiel Iphone 3, tak som sa len divil, co vsetko dokazu ludia kupit, nech hlavne vyzera. V tom case si napr. spominam na beznu vec Symbianu ci Series40 – general clipboard – tak o tom sa aj IPhonu ani nesnivalo.
Mozem mat doma supermodelku, ale ak si nezasu…m, tak to len zbytocne zivim.
Komentáře nejsou povoleny.