-
BMW 330e – pod proudem
Dnešní blog nebude a ani nemůže být zabarven do nějaké literárně pojaté podoby a dokonce nebude začínat zpěvnými ódami, jak jsem něco někde dělal a někam jezdil. Chtěl bych shrnout měsíc používání mého nového auta BMW 330e. Nebudu se zaměřovat na věci, které jsou zřejmé, BMW řady 3 prostě má skvělý podvozek, umí jezdit komfortně a je jako vždy dynamické a zábavné. Nebudu taky příliš zasahovat do negativ, protože téměř žádné nejsou. Trochu se dotknu aplikace Connected, která umí analyzovat poslední jízdy, přes Bluetooth bez dalších úkonů přenést zadaný cíl do navigace a klimatizovat na dálku interiér. Zaměřím se hlavně na to podstatné, co v testech a videích moc nenajdete. Na praxi v režimech AUTO eDrive, MAX eDrive a SAVE battery. Na konci ještě zmíním možnosti nabíjení z elektrické sítě. Blog k BMW 330e „pod proudem“ začíná:
AUTO eDrive
Tento režim je výchozí po nastartování. Kombinuje pohon elektromotoru v převodovce a zážehového čtyřválce. V tomto režimu můžete měnit nastavení odezvy na akcelerátor v režimech Eco Pro, Comfort nebo Sport. Model 330e nenabízí mód Sport Plus, ale ani Eco Pro Plus, který je k dispozici u jiných modelů z divize „i“. Dále máte možnost řadit manuálně posunutím páky voliče převodovky nebo vše nechat na automatu. Píšu to proto, že manuální řazení je dostupné pouze a jedině v režimu AUTO eDrive a SAVE battery. Max eDrive jej neumožňuje.
Důležité je, že AUTO eDrive preferuje většinou jízdu čistě na elektřinu a vybítí baterie pod dvacet procent a teprve poté spustí benzinový motor. To ale neplatí vždy. Pokud jedete do kopce, případně najedete na dálnici, připojí se benzinový motor i dříve. V takovém případě postupně ukrajuje energii z baterií a odebírá kolem 1-2 kWh. Je to neznatelné, ale pomáhá to výrazně spotřebě paliva, protože určitou dávku pohybové energie dodává elektromotor. Druhá situace, kdy k přepínání pohonů dochází častěji, než byste čekali, je integrace vaší trasy do navigace. Pokud je navigace aktivní a systém ví, kam jedete, spočítá si energetické výdaje a přepínání mezi elektromotorem a benzinovým motorem je častější. Systém dokáže vyčíst z navigace i elevační data, takže na horizontu k vašemu překvapení odpojí najednou benzinový motor a nechá vás plachtit.
K plachtění. Plachtění je režim, ve kterém auto odpojí benzinový motor a to pouze v módu Eco Pro. U běžných aut se jen rozpojí v automatu spojky a motor „plachtí“ na neutrál s jistým odběrem paliva. U modelu BMW 330e nedojde k nastavení neutrálu, ale jak jsem zmínil, motor jednoduše „zhasne“ a odběr paliva při klesání z kopce je nulový. Co je ale nejdůležitější. Pokud náhodou nemáte aktivní trasu, kam jedete, auto začne rekuperovat energii a to přibližně minus 10-15 kWh. V táhlých klesáních to vede k velkému snížení rychlosti, mnohdy až téměř k zastavení. Pokud ale máte trasu aktivní, systém pozná podle elevačních dat z navigace délku a sklon klesání a podle toho rekuperuje. Najednou je plachtění bez ztráty rychlosti a dobíjení probíhá jen v řádu jednotek kWh. V případě prudkého klesání opět Auto eDrive nastaví ideální rekuperaci.
Auto eDrive se zapíná vždy, když kapacita akumulátoru klesne na řád jednotek procent, nejčastěji kolem 8%. V té chvíli, a to je velmi zajímavé, ještě nějakou dobu velmi silně pomáhá benzinovému motoru a kapacita tak klesne třeba na 5%. Poté začne benzinový motor fungovat jako generátor elektrické energie a dobije akumulátory na 7% kapacity. Kapacita baterie je v tuto chvíli daleko větší, ale nějaká část je „nedotknutelná“, cca 20%. Takže čistě teoreticky, stále máte zásobu 27% energie. Píšu to proto, že existuje případ, kdy oněch nedotknutelných 20% systém použil, aby umožňil majiteli vozu dojet s úplně prázdnou nádrží na nejbližší čerpací stanici. Těch 7% energie je tedy udržováno systémem neustále, aby v případě potřeby maximální akcelerace mohl vůz zkombinovat ihned oba pohony a nabídnout nejvyšší systémový výkon.
Obecně mně chybí uživatelsky důležitá věc a to je celkový přehled o počtu najetých kilometrů čistě elektricky a na benzin. Jelikož tuto informaci nemám, nemohu vědět, jestli je motor už dostatečně zajetý pro poskytování nejvyšších výkonů.
Dynamika a spotřeba. Režim Auto eDrive je jediný, který umožňuje kombinovat oba pohony pro maximální dynamiku. Já musím říct, že dynamicky je vůz naprosto excelentní a zrychlování nepolevuje ani při rychlostech od 180 km/h nahoru. Mám roční zkušenost s M3 a i přesto považuji 330e za dynamicky excelentní vůz. Auto zrychluje kontinuálně a bez nepříjemných turbo efektů. Obě jednotky jsou skvěle sladěné a elektromotor, se svým kroutícím momentem, dostupným od nulových otáček, velmi silně podporuje připojení turbo motoru a roztočení turbodmychadla. Dynamicky tedy stojí někde na úrovni silného šestiválce v BMW 330d (https://youtu.be/ZBtf1I39Z88)Spotřeba:
Praha-Berlin (výchozí bod plně nabito): 5,5l/100km (dálnice 110-130 km/h)
Berlin-Drážďany (výchozí bod zcela vybito): 11l/100km (dálnice 200 km/h) a poté bez nulování spotřeby Drážďany – Praha finále 8,3l/100km (dálnice 120 km/h).
Praha-Plzeň-Praha (výchozí bod plně nabito): 4,3l/100km (hodně ekonomicky)
Praha-Ostrava (výchozí bod 75%): 6,7l/100km (130-170km/h v noci)
Ostrava – Rožnov pod Radhoštěm (výchozí bod 70%): 3,4l/100km (hodně ekonomicky, ale s velkou zátěží = 3 urostlí dospělí)
Celková spotřeba s relativně vyšším podílem dálkových cest (než přijde SQ7, používáme jej i pro mé cesty) je 4,8l/100km.MAX eDrive
Režim MAX eDrive používám nejčastěji. Ihned po nastartování vozu zmáčknu tento mód pod voličem převodovky a doplním ho Eco Pro módem. BMW prohlašuje, že za optimálních podmínek, dokáže auto ujet čistě elektricky vzdálenost 40km. Potvrzuji, že dokáže. Ale dané podmínky musí být opravdu ideální. Mně se to podařilo ve městě, konkrétně na trase Praha Velká Chuchle – tunely Mrázovka a Blanka až k bráně ZOO v pražské Tróji a pak zpět po stejné trase ale až do Radotína. Ujel jsem 40 kilometrů při spotřebě 13,3kWh/100km a pak se připojil benzinový motor. Tunely výrazně omezovaly protivítr, byl naprosto nulový provoz, teplota 17 stupňů, žádný elektrický spotřebič (tzn. ani ventilace) a já byl sám, s poslední třetinou benzinu nádrži. Ještě doplním, auto bylo na letních 17“ pneumatikách z výroby. Jinak dálniční provoz kolem stovky, většinou ujedu 30-35km. Když je auto obsazeno třemi dospělými osobami a nákladem, prší a je zapnutá klimatizace (plus pneumatiky překonávají odpor vody na silnici), tak je dojezd většinou menší než 20 kilometrů. Běžnou spotřebu, kterou mívám, odhaduji na 18-20 kWh/100km, ale za dobrých podmínek umím jezdit za cca 15 kWh/100km.
Stejně jako u režimu AUTO eDrive i zde platí, že máte-li data v navigaci, můžete počítat s vyšším dojezdem. Pokud systém pozná, že dojíždíte k domovu, tak vás nechá jít i pod 8% kapacity akumulátoru, někdy i k téměř dvěma procentům. Systém totiž v této fázi předpokládá, že v cíli vaší cesty si celý vůz prostě dobijete.SAVE battery
Režim SAVE battery má dva úkoly. Pokud je kapacita akumulátoru nižší, než 50%, použije benzinový motor nejen k pohonu, ale také ke generování elektrické energie, kterou nabíjí baterii. Je to vlastně nejrychlejší možné nabíjení, kde rekuperuje minus 10-20kWh. Záleží ovšem také na režimu. Ve Sport dostáváte více „šťávy“ zpět do akumulátoru a spotřeba je cca trojnásobná, oproti normálu. Tam, kde aktuální spotřeba kolísá mezi 6-7l/100km, najednou vyskakují čísla 18-21l/100km. V Comfortu nabíjíte pomaleji a spotřeba se pohybuje na cca dvojnásobku běžných hodnot. BMW tvrdí, že v režimech Eco Pro a Comfort nabijete akumulátor do 50% a v režimu Sport až do 80%. Mně se podařilo získat reálná data. V režimech Eco Pro a Comfort SAVE battery dobil 61% baterie, v režimu Sport jsem rekuperoval až na 91% celkové kapacity.
Pokud vás zajímá čas, tak jeden elektrický kilometr nabijete při rychlosti 120km/h za cca 2 minuty. Z původních 7% kapacity na 91% v režimu Sport mně stačilo 55km jízdy po dálnici.
Je tady ještě jedna důležitá poznámka. Extrémní dynamikou nebo větším tlačením na akcelerátor nevyrobíte více energie. Je to jednoduché. Při požadavku na maximální výkony se energie nevyrábí, ale spotřebovává se pro elektromotor, který tak může podávát maximální výkon. Je tedy nutné trochu experimentovat a najít optimální rychlost, která nepřináší obrovskou spotřebu a zároveň účinně dobíjí. Z výše uvedeného je ale patrné, že tato cesta dobíjení je s přehledem nejdražší.
Zmínil jsem výše, že SAVE battery má dva úkoly. Ten druhý je, že po dosažení 50% kapacity (tedy až 60% v reálu) tuto energii nespotřebovává a uloží ji. Pak se hodnoty spotřeby benzinu vracejí postupně zpátky na běžnou úroveň. Jakmile přijedete do města s bezemisními zónami, můžete vůz přepnout do MAX eDrive a projet vše na elektřinu.Nabíjení z elektrické sítě
Nejlevnější provoz BMW 330e zajístite jen tehdy, budete-li vůz dobíjet často a pravidelně. Společně se ženou tedy třistařicítku sdílím tak, abych nasedl vždy do 100% nabitého auta. Většinou to jde, někdy je to nemožné. Ale mohu potvrdit, že na celou nádrž s velkým podílem města jsem ujel 1500 kilometrů. Dá se samozřejmě ujet na jednu nádrž i 7 tisíc nebo jen 400. Záleží, kam jedete a jak často dobíjíte.
Dobíjení z nuly do 100% zabere z běžné 220V zásuvky 2 hodiny a 50 minut. Poté můžete na dálku přes aplikaci Connected zapnout třeba klimatizaci. Klimatizace je automatická ve smyslu, že pokud je v interiéru příliš vysoká teplota, ochladí jej a pokud je tam zima, vyhřeje. Nemůžete si tedy nastavit, co vlastně chcete, což považuji za lehce nedotažené. Vyhřátí úplně vychladlého auta zabere asi 10 minut a sežere cca 20% kapacity akumulátoru. Takže buď ještě počkáte a dobijete si kapacitu na 100% nebo rovnou vyjedete s tím, že pravděpodobně ujedete měnší vzdálenost čistě elektricky. Na druhou stranu, vyhřáté auto (nebo v létě vychlazené) bude mít příznivý dopad na spotřebu elektřiny.
Nabíjení přes Wallbox 3,7kW zabere podle oficiálních údajů 2 hodiny a 12 minut. Já jsem se dostal s třífázovým zapojením a naswitchováním na 32A na 1 hodinu a 54 minut z 3% baterie na 100%.
Důležité je upozornit, že auto samotné může nabíjet maximálním proudem 16A. Wallbox ale BMW 330e pozná a nabíjí i přes 32A proud pouze polovičním tokem. Těch 32A tam tedy můžete nechat pro případ, že se k vám přijede nabít někdo známý s i3.Shrnutí:
Spotřeba na dálnicích a dlouhých cestách: 5-7 litrů dle způsobu jízdy (extrém až 11)
Spotřeba ve městě na elektřinu typická: 16-20 kWh (extrém od 13 – 27)
Maximální rychlost čistě na elektřinu dle tachometru: 128 km/h
Zrychlení z nuly na dvě stě: cca stejné jako u 330d, tedy 22 sekund
Nabití v SAVE battery módu: maximálně 91% v režimu Sport
Rychlost nabíjení ze zásuvky 220V: 2h 50min
Rychlost nabíjení z Wallboxu 3,7kW: 1h 54min
Maximální nabíjecí proud: 16A (není možné rychlonabíjení)
Akcelerace – rok v obrazech Doba elektrická
13 Responses to BMW 330e – pod proudem
[1]
4. 4. 2017 v 11:34MariAchi
Ty proste psat umis. To je fakt, kterej nejde nijak okecat, a ja to vlastne ani okecavat nechci. Ze dvou blogu tady – tveho a Dinarova – jsem se dozvedel o 330e asi tisickrat vice, nez z hromady radobytestu na elektrofan strankach. Diky za to!
[2]
4. 4. 2017 v 20:28Kubas_AR
Parádní blog. Obecně považuju tu cestu co BMW zvolilo za výbornou: dostatečná dynamika, ekologičnost provozu bezpochyby značně vylepšená, uživatelsky zdá se jednoduché….
Nabízejí se tři otázky:
1) za kolik by ve stejném režimu jezdila podobně výkonná, čistě benzínová trojka
2) jaký je cenový rozdíl mezi touhle elektrickou variantou a srovnatelně výkonnou variantou čistě na benzín
3) jaké budou dodatečné náklady na ten elektrický pohon (životnost akumulátoru, spolehlivost systému atd.)
Patrně se to čistě přes peněženku nevyplatí, ale samozřejmě každé auto které při provozu ve městě neposílá mezi lidi kvanta mikrosazí a podobných sra*ek, se cení….
[3]
4. 4. 2017 v 21:26kyklop
Klobúk dole, popis vyčerpávajúci, už mi chýba len tých 50k € 🙂 😀
[4]
5. 4. 2017 v 09:19stealth01
[1] Díky moc
[2] Ty tři otázky. No čistě benzinová trojka by jezdila za podobné hodnoty, ale o spotřebu mi nešlo. Jde mi hlavně o pocit ticha a klidu v městských rychlostech na elektřinu. Jde mi o to, že častými starty neškodím elektromotoru. Náklady jsou pak na dalším místě. Pokud bych si koupil čistě benzinovou trojku pro hlavní účel (pohyb po městě), tak by jezdila výrazně dráž než 70 haléřů za kilometr. Rozdíl cen není dramatický, tuším, že asi 80 tisíc? Fakt nevím. No a náklady moc neřeším. Mám koupenou záruku na 5 let / 200.000km. Uvidíme…
[3] Díky. No já jsem do ní dal jen 30% ceny, zbytek platí banka a vše mám bez DPH a vše se mi postupně ještě odepisuje v nákladech firmy. Takže docela výhodná koupě.
[5]
5. 4. 2017 v 09:47speedfred
(4) nerozumiem : „zbytek platí banka“. Máš to na klasický úver/lízing ? To potom platíš ty,nie?
Odpisy v nákladoch firmy,to áno , ALE najprv treba na tie náklady zarobiť. 🙂
Pekné čítanie.
Dalšie auto (ak sa bude dariť) tak by som rád kúpil aj ja nejaký hybrid pre rodinu.Taká 225xe iPerformance má asi tú istú techniku?
[6]
5. 4. 2017 v 14:47zlysoused
Perfektní text. Mimochodem, moc pěkná barva a to na červenou moc nejsem.
[7]
8. 4. 2017 v 16:01praděda7
Červená na bavoráku je jako zelená na Sněhurce….sorry jako….asi to auto nikdo nechtěl a cena byla dobrá….:D
[8]
8. 4. 2017 v 20:17stealth01
Pradedo, Ty jsi nikdy nekupoval auto do výroby? Já jsem si auto vždycky konfiguroval sám a vždycky to pro me byla událost. Nejsem schopen (a nema to nic společného s mým egem) koupit nějakou skladovku. Ubralo by mi to 50% zážitku z nákupu nového auta. Takže objednávka v listopadu a i když je tam skoro všechno v Individual, tak dodání bylo za necelé tri měsíce.
Jinak červená byla jednoznačná podmínka uživatelky 🙂
[9]
11. 4. 2017 v 05:40Machýrek
Skvely text.
Skoda, ze auto neinformuje o km ujetych na benzin/eletriku. Jsem magor na zajizdeni a tohle by me hodne vadilo. Ale mela by to byt asi jen zalezitost SW, tak treba v pozdejsich verzich se to objevi.
Vychazi mi z toho, ze abys dosahnul vysoke jizdni efektiivty, tak zadavas pokazde cil do navigace. To je trochu opruz asi co? Navigaci totiz pouzivam, jen kdyz fakt nevim, jinak ji mam v aute na paradu.
A pak potvrzeni, ze o spotrebe to vlastne ani moc neni, spis o pristupu. S MB E220d rwd jsem byl po cca 15 tis. km na prumernych 4,8 l/100km.
No kazdopadne me to inspiruje k zamysleni, co dal. Jsi o krok dale, ja momentalne ve stadiu opusteni nafty a prechodu k benzinu, eletrika je jeste ve fronte.
[10]
15. 4. 2017 v 13:36praděda7
https://blog.auto.cz/stealth/2017/04/bmw-330e-pod-proudem/#comment-245
……….Ach jo, já to věděl………..zase tá sukně…………..:D
[11]
18. 4. 2017 v 18:55CarFan
Skvele, toto je treba pochváliť.
Sám uvažujem o 530e, celkom ma to láka vyskúšať niečo nové. Prečítal som si pár skúseností s 330e na PistonHeads, ale chýbajú mi tam triezve príspevky ako je tvoj.
Ak chceme porovnávať plug-in hybrid s bežnými autami tak to musí byť fér. Skúsim teda otázku:
1. Aká by bola priemerná spotreba bez nabíjania, teda v režime klasického hybridu? Tým nemám na mysli nadšeneckú eko jazdu, ale bežný komfort so zapnutou klímou a muzikou. Teraz mi ide o účinnosť rekuperácie napr. v porovnaní s Toyotou.
[12]
18. 4. 2017 v 19:03CarFan
Napadla ma ešte jedna otázka.
Keďže toto auto nemá k dispozícii športovú automatickú prevodovku ani režim Sport Plus používaš niekedy manuálne radenie? Má to v plug-in hybride vôbec nejaký zmysel?
[13]
19. 4. 2017 v 14:00stealth01
[12] Sorry za stručnou odpověď, musím teď odjet a mám strach, že pak zapomenu reagovat.
Pokud je auto zcela vybité, tak spotřeba je vždy mezi 6-7 litry. Nejvíce jsem měl na dálnici z Berlína (tempomat na 200 a vybité baterky), to tam bylo 11.
Manuální řazení používám tehdy, když chci zahřát motor a nechci ho trápit stálými starty. V režimu eco pro totiž nechá systém motor prohřát jen na chvíli, až příliš krátce podle mého motoristického srdce, takže když se motor chytne (po vybití aku), tak to nechám na manuálním řazení a mám jistotu, že na nejbližší křižovatce motor zase nespadne do „idle“ modu.
Komentáře nejsou povoleny.