-
Ruský obr (2.): GAZ Tiger
Po petrohradském obru Kombat T-98, bych Vám rád představil dalšího ruského „obra“ pocházejícího tentokráte z Nižného Novgorodu – tímto vozem je GAZ Tiger.
Už slyším mnohé z Vás jak říkají:“Rusové! Zase kopírují Hummera!“. Na první pohled ano, ale Tiger je analog Hummeru nikoliv jeho kopií (tu přenechme Číně a jejímu Dongfeng EQ2050), tedy podobně jako Iveco LMV. Tiger byl vyvinut na základě objednávky ministerstva obrany Spojených arabských emirátů, které chtělo nový víceúčelový vůz podobných vlastností jako měl americký HMMWV alias Humvee. Partnerem ruskému GAZu se stala všestranná firma Bin Jabr Group Ltd., která tyto vozy v současnosti vyrábí pod názvem NIMR. Prototyp měl svou premiéru na zbrojařské výstavbě IDEX 2001. Jestli byl ovšem zaveden vůz NIMR do výzbroje se mi nepodařilo vypátrat.
Ať tak, či tak, měl Gorkovskij avtomobilnyj zavod k dispozici projekt výkonného terénního vozu, kterého by byla škoda, kdyby zůstal někde v šuplíku. Pustil se proto do prací na další generaci, která by byla použitelná v drsných klimatických podmínkách Matky Rusy. GAZ chtěl být připraven na předpokládanou snahu ruské armády nahradit obstarožní terénní dodávky UAZ 452, či dokonce přímo UAZ 469. Tato nová generace byla představena na moskevském autosalónu v roce 2002.
Zájem ruské armády na sebe nenechal dlouho čekat, neboť to pod dojmem válek v Čečensku hledalo nový hlídkový vůz, s patřičnou balistickou ochranou. Takže ti co letos viděli vojenskou přehlídku na Rudém náměstí 9.května mohli jednu četu těchto vozů vidět na vlastní oči 🙂
Základem GAZu Tiger je mohutný nosný rám, na který se upevňují ostatní agregáty. Zavěšení kol je odvozeno, respektive převzato od obrněného transportéru BTR-90. Na výběr je ze tří turbodieselových motorů, dvou manuálních (pěti stupňová, resp.šesti stupňová) a jedné automatické převodovky (pětistupňová). Dále je automobil vybaven dvoustupňovou přídavnou rozvodovou s uzávěrkou diferenciálu, a reduktory v každém kole. Samozřejmostí je centrální dohušťování pneumatik za jízdy. Díky konstrukci podvozku a reduktorům v kolech je podvozek úctyhodných 40cm nad zemí. Interiér pozbývá jakýchkoliv měkčených plastů, zda-li vrže se mi nepodařilo zjistit, ale určitě se dá umýt za pomoci proudu vody z hadice.
Pro svou armádu pak máte za výběr mezi těmito karosériemi:
– opancéřovanou verzí pro desetičlenný výsadek. Se střílnami pro zbraně, a přípravou pro lafetaci kulometů a granátometů na střeše (v současnosti je tato verze zaváděná do výzbroje ruské armády).
– šasi s dvoumístnou kabinou, pro montáž zbraňových systémů, resp.nástaveb dle přání uživatele
– kombi, pro přepravu až deseti lidí
– čtyřsedadlový pick-up s otevřenou nebo uzavřenou kabinou, tzv.soft-top/hard-top
– dvousedadlový pickup – soft-top nebo hard-top
Prezentační video, včetně postřelovacích zkoušek z AK-74
Pohon 4×4 Počet sedadel 2-10 Rozměry (d x š x v) 4610x2200x2000mm Rozvor 3000mm Světlá výška 400mm Poloměr otáčení 8,9m Přední/zadní nájezdový úhel 52° Max.stoupání 45° (tj.100%) Max.boční náklon 30° Max.hloubka brodění 1,2m Pohotovostní hmotnost 5300kg Nosnost 1500kg Rozměr pneumatik Michelin 335 / 80 R 20
Motor Cummins B-180 Cummins B-215 GAZ-562 Typ turbodiesel s intercoolerem turbodiesel s intercoolerem turbodiesel s intercoolerem Počet válců 6 6 6 Objem motoru 5,9litrů 5,9litrů 3,2litru Výkon 180k/2500ot 215k/2500ot 197k/3800ot Točivý moment 650Nm/1500ot 687Nm/1500ot 450Nm/2000ot Max.rychlost 125-140km/h GAZ nabízí tento automobil také pro civilní použití pod názvem Tiger 2, ale zda je vyráběn sériově..
Na závěr Vám musím doporučit test tohoto „drobka“ na stránkách Gazklubu, který byl také mým hlavním zdrojem informací. Je tam také mnohem podrobnější popis. Test GAZ 2965 TigerZdroje: Gorky automobile plant
a různé stránky..
Sen o československém sporťáku (1.) Ruský obr : Kombat T-98
9 Responses to Ruský obr (2.): GAZ Tiger
[1]
10. 5. 2008 v 19:40gld
pekný miláčik..ozaj bude tá recenzia o ziloch?
[2]
10. 5. 2008 v 19:58T613
(1) chystám, ale jen článeček. Na recenzi nemám zdroje.. přeci jen nikoho neznám kdo by jej měl 😉
[3]
10. 5. 2008 v 20:04gld
[2] keby si poznal tak by som sa čudoval..nevadí každá trocha sa cení
[4]
11. 5. 2008 v 10:31da_b0mb
Opet kvalitni clanek. Dobra prace. Prezentacni video je dobry, vcetne tech jednotech specnaz nebo co to je 😉
[5]
11. 5. 2008 v 11:14T613
(4) člověče neblbni ještě zpychnu 🙂
[6]
20. 6. 2008 v 9:48Lubo
Ahoj, celkom ma zaujal, chcem vediet ci to moze jazdit i po nasich cestach – je homologovany? Mas viac info o civile? foto a tak …
D.
Lubo
[7]
3. 7. 2008 v 10:126322
je homologovaný. jsou 2 verze, vojenská a civilní. zhruba před rokem jsem našel na ruských stránkách civilní tiger za 1 700 000 rublů. stačí si vybrat výbavu, počkat pár měsíců a můžete vyrazit do ulic.
[8]
24. 7. 2008 v 12:48marty321
pokud se zajímáte o auta pak určitě klikněte na web a dovíte se více…
[9]
29. 1. 2009 v 0:54Ten boční
náklon je slabota. To i starý Patrol ho má větší … tj. stejně jako stoupavost 45°, čili 100%.
Komentáře nejsou povoleny.