-
Sen o československém sporťáku (1.)
Ve Snu o československém sporťáku bych Vás chtěl průběžně seznámit s poválečným vývojem sportovních vozů (nikoliv závodních) v Československu, resp. v Česku a Slovensku. Záměrně se také vyhnu sériovým sporťákům mladoboleslavské Škody, i když Felicia, 1000MBX, Garde a Rapid patří již mezi klasické vozy.
BAZ Š 743 Locusta (rok 1982, ČSSR)
Konstruktéři a vývojáři z Bratislavských Automobilových Závodů těžce snášeli fakt, že v jejich závodě se vyrábějí pouze cizí konstrukce, a tak čas od času představili vlastní konstrukce v naději o jejich výrobě. Jednou z těchto konstrukcí byla i Locusta. Již z fotky je patrné, že tato vznikla přepracováním Škody Garde typ 743. A přepracovaná byla z gruntu. Přední část byla překonstruována, tak aby umožňovala zástavbu napříč uloženého čtyřválce spolu se čtyřstupňovou převodovkou. Obé pocházelo z jugoslávské Zastavy 101. Z tohoto automobilu také pocházelo zavěšení předních kol, hnací hřídele a přední kotoučové brzdy. Perspektivně se předpokládala i zástavba výkonnějšího motoru o obsahu 1290cm3 a výkonu 73 koní.
Designerské úpravy navrhl Milan Byroš, který dal karosérii nový tvar přídě s rozměrným plastovým nárazníkem a dvěma páry kruhových světlometů, z nichž každý pár byl pod společným krytem. Kvůli většímu rozchodu kol předních i zadních kol byly rozšířeny lemy blatníků. Rozvor byl prodloužen o 70mm posunutím přední nápravy kupředu. Instalací motoru vpředu se uvolnil v zadní části vozu zavazadlový prostor, který byl zpřístupněn díky velkému nahoru vyklápěnému víku. To v otevřené poloze udržovala dvojice plynových vzpěr.
Vedení Bratislavských automobilových závodů plánovalo v roce 1984 výrobu sto kusové ověřovací série, a od roku 1985 náběh sériové výroby. Během následujících pěti let se mělo vyrobit 50 tisíc těchto vozů.. Bohužel byl projekt zastaven a BAZ byla zahájena výroba Škody Garde a Rapid s motorem vzadu.Popis:
Třídveřové čtyřmístné kupé s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Motor: řadový čtyřválec s rozvodem OHC
Obsah motoru: 1116cm3
výkon: 55k/6000ot/min
Točivý moment: 78Nm/3000ot/min
Počet převodových stupňů: 4
Maximální rychlost: 145km/h
Hmotnost: ~900kgZdroj: časopis Automobil 12/2006 (resp. skoda-virt.cz), www.auta5p.eu
Dioss Rebel Nova (rok 1995, ČR)
V první půlce devadesátých let, již minulého století, připravovala firma Dioss Klatovy výrobu malého dvoumístného kupé. Design Rebela byl svěřen přednímu českému designerovi Václavu Královi. Ten navrhl poměrně líbivé kupé s motorem uprostřed. O pohon se staral upravený motor Škoda 1.3 o zvýšeném výkonu na 75k. Ten svůj výkon přenášel na zadní kola přes šestistupňovou převodovku. V pozdější fázi projektu byl zkoušen motor VW o obsahu 1,8 litru (výkon 125k). Karosérie byla z kompozitů upevněná na trubkovém rámu. Nápravy byly typu McPherson s vinutými pružinami, charakteristika pérování byla nastavitelná.
Firma vyrobila několik prototypů, k chystané výrobě již nedošlo. Mediálním partnerem byla TV Nova.Popis:
Dvoumístné kupé s motorem uprostřed a pohonem zadních kol.
Motor: řadový čtyřválec Škoda s rozvodem OHV (řadový čtyřválec VW s rozvodem OHV)
Obsah motoru: 1289cm3 (1781cm3)
výkon: 75k/5500ot/min (125k/6000ot/min)
Točivý moment: 110Nm/4000ot/min (173Nm/4100ot/min)
Počet převodových stupňů: 6 (5)
Maximální rychlost: 170km/h (200km/h)
Zrychlení z 0 na 100km/h: 13s (10s)
Hmotnost: 840kg (1075kg)
Rozměry (dxšxv): 3850x1650x1250mm (3930x1710x1220mm)
Rozvor: 2450mm
Rozchod: 1420/1440mm
Pneumatiky: 185/60 R14Zdroj: internet, auta5p.eu
Innotech Mysterro (rok 1995, ČR)
Také tento automobil je dítětem Václava Krále. Objednatelem návrhu designu byla jaroměřská společnost Innotech International. Tato firma, založená roku 1992, se zabývala úpravami motocyklů, prodejem přísad olejů a pohonných hmot a designovými návrhy motocyklů a automobilů.
Václav Král navrhl, v kategorii supersportů, klasickou klínovitou karoserii typu roadster (speedster), která se do jisté míry podobala konceptu firmy Pininfarina – Ferrari Mythos. Karosérie byla z karbonu a kevlaru na prostorovém kovovém rámu. Krom střechy postrádal vůz dokonce i boční okna. Uprostřed se nacházel vidlicový osmiválec o obsahu 5,7litru z Chevrolet Corvette o výkonu 400k pohánějící zadní nápravu. Dále byl nabízen rovněž vidlicový osmiválec Chevrolet o obsahu 6,3litru (500k). A pověstnou třešničkou na dortu se měl stát dvanáctiválec o výkonu 750k a obsahu 9,6litru!Interiér byl samozřejmě čalouněn z jemné kůže Conolly, který byl tehdy výhradním dodavatelem kůže automobilky Jaguar (jestli je i dnes netuším). S Jaguarem mělo Mysterro společnou ještě jednu věc – přední světla pocházely ze supersportu Jaguaru XJ220.
Prototyp Mysterra byl představen na brněnském autosalonu v roce 1995. Byla plánována série pouhých 25kusů, což mělo zaručit exkluzivitu tohoto automobilu. Výkonům, exkluzivitě a zpracování měla odpovídat cenovka začínající na cifře 150 000USD. V katalozích se tento supersport vyskytoval až do roku 2000. Údajně bylo vyrobeno 5 těchto supersportů.Popis:
Dvoumístný roadster s motorem uprostřed a pohonem zadních kol.
Motor: vidlicový osmiválec Chevrolet Corvette s rozvodem DOHC
Obsah motoru: 5737cm3
výkon: 400k/5800ot/min
Točivý moment: 520Nm/5200ot/min
Počet převodových stupňů: 6
Maximální rychlost: 280km/h
Zrychlení z 0 na 100km/h: 5s
Rozměry (dxšxv): 4650x2040x1150mm
Rozvor: 2700mm
Pneumatiky: Pirelli P Zero 275/40 ZR18 (vpředu), 335/30 ZR18 (vzadu)Zdroj: www.auto.sk, www.tuning.cz, auta5p.eu
Tajemství proutěného košíku Ruský obr (2.): GAZ Tiger
11 Responses to Sen o československém sporťáku (1.)
[1]
11. 5. 2008 v 18:44507
PALCE PALCE PALCE
Špičkové.
[2]
11. 5. 2008 v 18:45507
P.S.: Prečo sú údaje o rozmeroch o Dioss Rebel Nova dvakrát?
[3]
11. 5. 2008 v 18:51T613
(2) v závorce platí pro motor 1.8
[4]
11. 5. 2008 v 18:56da_b0mb
Sakra ty jsi ale plodny 😀 Moc fajn… Kdy prijde rada Kralovu Tatru?
[5]
11. 5. 2008 v 18:56GTI
BRAVO, tohle je velmi přínosný článek.
[6]
11. 5. 2008 v 19:02T613
(1) díky
(4) díky, to víš. Starám se o dva marody, tak mám dost času na kraviny :-)) Mám v plánu to rozdělit na pět hlavních bloků. První jsem teď začal a bude se týkat prototypů a malosériových vozů různých výrobců. Druhý pak aktivit MTX, třetí prototypů Škodovky, čtvrtý Tatry a konečně pátý by se měl zabývat replikami. Zatím jsem napočítal celkem 43typů aut, takže mi jich zbývá 40. Ale uvidím ke kolika seženu nějaká data. Pomocník by se sešel :-))
(5) Díky! Doufám, že jsem si nevzal příliš velkou porci. Na ten nápad vděčím tvému angličáku Matry, který mi připomněl Škodu 1100GT kupé. Pamatuješ na ni? 😉
[7]
11. 5. 2008 v 19:59GTI
Jasně, pamatuju. A těším se až o tom autu napíšeš.
[8]
11. 5. 2008 v 20:01T613
(7) to se načekáš, než se k němu prokoušu :-))
[9]
11. 5. 2008 v 23:50Special-line
Suprovej článek historii je třeba připomínat si neustále. Tu Rebel Novu sem fakt neznal, super že jsem si rozšířil obzory. Nedávno mi to dal někdo jako hádanku a vůbec sem netušil. Ale Václava krále jsem v tom poznal okamžitě, podle výkrojů kol přesně jako u Tatry MTX. Jinak předek mi připomíná AML Lantu znáš?
Jinak Innotech to je dělo. Ty mašiny, to sou ale skvosty, hezčí sem neviděl. Nedávno sem je gůglil a vyhazovalo mi to furt něco jinýho pravděpodobně sériovou verzi. Někde na fotce mám ale tu jinou, moc krásnou.
Článek ještě jednou suprovej.
[10]
14. 5. 2008 v 14:43Homer
No jo, Václav Král. Guru českého designu, který už bohužel není mezi námi.
[11]
24. 7. 2008 v 12:47marty321
všichni co máte rádi auta musíte kliknout na web a uvidíte skvělé věcy za ještě lepší ceny…
Komentáře nejsou povoleny.