-
Sonderfahrzeug Post VW Type 147 „Fridolin“
Bylo nebylo … počátkem šedesátých let pocítila německá pošta (Deutsche Bundespost) potřebu nákupu nového poštovního vozu, který by nahradil již kapacitně nedostatečné Brouky. Transporter T1 se zase poště nevyplatil byl příliš velký. Co teď, a co potom? Jako první se pošta obrátila na německou automobilku Goggomobile, která vyráběla Kleintransporter. Tento vůz se jevil poměrně nadějně. Posuvné dveře usnadňovaly výstup a nástup pošťákovi a i kapacitně plně vyhovoval. Jenže po pár měsících provozu se ukázalo, že věčné poskakování, od poštovní schránky ke schránce, tomuto vozu nedělá příliš dobře (Česká pošta se při rozvozu balíků s tímto problémem také potýká, ale řeší jej jiným způsobem. „Balíkáři“ po vyzvednutí balíků odjedou na utajené parkoviště, kde svou pracovní dobu stráví vypisováním poštovních oznámenek. Ty pak na konci směny hodí na stůl poštovním doručovatelkám).
Ministerstvo pošt ( Bundespostministerium) oslovilo automobilku Volkswagen, zda-li by byli schopni a ochotni vyrobit poštovní dodávku na míru. VW si dalo jistý čas na rozmyšlenou a kontaktovalo karosárnu Westfalia (výrobce přívěsů, karavanů apod. ), aby tento vůz navrhla. To po upřesnění podmínek zákazníka na tento vývoj přistoupilo. Deutsche Bundespost požadovalo následující :
- objem nákladního prostoru 2m³
- hmotnost přepravovaného nákladu mezi 350 až 400 kg
- délka 3750 mm
- šířka 1440mm
- výška 1700mm
Smlouva o vývoji byla mezi ministerstvem pošt a Volkswagenem podepsána v únoru 1962. O dva měsíce později firma Westfalia předložila ministerstvu k posouzení první dva výkresy a plastový model v měřítku 1:8. V lednu následujícího roku bylo uskutečněno připomínkovací řízení všech zúčastněných stran, které se vyjadřovaly k modelu v měřítku 1:1. Po úpravách modelu se konalo druhé připomínkovací kolo, které tentokráte skončilo bez připomínek. Tímto skončil život vývojového modelu EA 14, aby se o pár minut později zrodil Volkswagen Type 147. Tento poštovní vůz měl ještě jedno jméno, který jej provázelo od prvního nákresu, a tím bylo německé jméno Fridolin. Dle legendy jeden ze zaměstnanců vykřikl: „To vypadá jako Fridolín!„. Kdo nebo co byl Fridolin se ovšem ztratilo v čase, zřejmě šlo o kreslenou postavičku… no v každém případě mu toto jméno vydrželo dodnes.
Ale vrátíme se zpět k vývoji – koncem února 1963 byly zhotoveny dva prototypy. Oba putovaly do zkušebny TÜV v Hannoveru. Odsud pak první prototyp putoval k VW pro zkoušky techniky a druhý prototyp pak putoval ke zkouškám Posttechnisches Zentralamt (miluju němčinu), tedy k Technické komisi pošt. Druhý prototyp si užil i svých „15 minut slávy“ neboť byl vystaven, v roce 1963, na Frankfurtském autosalonu, kde o něj veřejnost projevila poměrně velký zájem. V říjnu téhož roku vyjel z haly třetí prototyp, který již odpovídal sériovému provedení. Sériová produkce byla zahájena po splnění všech legislativních požadavků v následujícím roce, tedy léta páně 1964. Samotná produkce byla mezi Westfalií a Volkswagenem rozdělena následovně. Westfalia byla zodpovědná za výrobu karosérie, zbývající komponenty dodával Volkswagen, respektive Karmann.
Dvouprostorová krabicová karoserie byla opatřena dvojicí posuvných dveří a v zadní části vozu pak dvojice výklopných dveří. Horní křídlo se vyklápělo směrem nahoru a umožňoval přístup do nákladového prostoru. Spodní křídlo se vyklápělo opět nahoru a zpřístupňovalo prostor motoru. Toto spodní křídlo pocházelo z Transporteru T1 (tento byl dárcem i jiných blíže nespecifikovaných dílů). Přední světla, a pár dalších dílů, pocházely pro změnu z VW 1500. Tato karoserie byla umístěna na rámu z vozu VW Karmann Ghia Type 14. Nápravy, motor (objem 1192 ccm, výkon 34koní při 3600 ot/min) a 4° převodovka pocházely z Brouku. Brzdy (opět z Brouku) byly bubnové ovládané hydraulikou. Pohotovostní hmotnost Fridolina dosahovala hodnoty 935 kg, což bylo o 200kg více než u Brouka určeného pro export. Tzn., že jeho dynamické vlastnosti nebyly strhující, ale pro poskakování od schrány ke schráně postačující. Konkrétní data se mi nepodařilo najít, ale lze předpokládat, že byly shodné (nebo mírně horší) s VW Broukem model 1962.
Pro německý trh bylo, do roku 1972, vyrobeno 6139 vozů. Z toho 85% bylo zakoupeno Deutsche Bundespost. Dalších 1201 vozů bylo zakoupeno švýcarskou poštou – Schweizer Bundespost PTT. Švýcarské Fridoliny se lišily silnějším motorem o objemu 1,3 (výkon 44koní), výkonnějším topením, ventilačním poklopem ve střeše, předními kotoučovými brzdami, zpětná zrcátka nebyla umístěna na dveřích, ale na blatnících. Zadní okno bylo větší a postupně přibyly v zadních rozích karoserie další okna. Se splněním zakázky pro PTT byla výroba Fridolina ukončena v roce 1974. Na skladě byly, kvůli možnému zájmu ze strany PTT, drženy až do roku 1977.
Do současné doby přežilo jen málo kusů, neboť karosérie těchto vozů byla velice náchylná ke korozi. Přesto nebo právě proto se toto vozítko stalo kultovním a prakticky nejde sehnat. Krom veteránistů je také oblíbené u výrobců hot rodů. Co se mi podařilo najít, tak cena začíná u zrezlého kusu okolo 11 tisíc Euro. Zachovalý kus je k sehnání za nějaký 25 tisíc Euro (za ty peníze pohodlně koupíte Ferrari 308).
Turecký med Devrim Porovnání koncepce Tatra s tradičním řešením podvozku
135 Responses to Sonderfahrzeug Post VW Type 147 „Fridolin“
[1]
12. 2. 2009 v 13:45T613
(100) taky to byl lowend! 😀
[2]
12. 2. 2009 v 13:45Navtech
Když vidim tu reklamu „nechceš do těch kalhot dát gumu? Cožééé“, tak si ucvrnknu. Ani nevim jestli je na mlíko, nebo pribiňáka, ale vy jste na tom s těma kydama tak nějak podobně.
[3]
12. 2. 2009 v 13:53Dinar
[97] Já to držím v intelektuální rovině, knížky. 🙂 A jestli cheš jezdit, ok, šlapej, na to je ale nejlepší kolo.
[4]
12. 2. 2009 v 13:57T613
(103) mě to dostalo, když jsem se díval na Royal mail car. Tak mi vyběhlo tohle 😀 Ale dát za to 500 liber … Kolo? já zásadně chodím pěšo 😉
[5]
12. 2. 2009 v 14:20Dinar
[104] To šlapání jsem myslel u dětí, chceš šlapat, tu máš kolo, já na ty krabice na kolečkách moc nejsem, a pokud je to ještě na elektriku, za to už bych zavíral, děcka pak mají v pěti letech třicet kilo a jedinej pohyb udělají, když se zavrtí na zadku před televizí. 😉
[6]
12. 2. 2009 v 14:24kuko
[105]
televize už není IN. teď se fičí na počítači. máš tam všechno i s tou televizí 🙂
[7]
12. 2. 2009 v 14:32Dinar
[106] …když se zavrtí na zadku před počítačem. O.K.? 😉
[8]
12. 2. 2009 v 14:38AG
Hezký článek Tatro,Fridolína jsem v životě neviděl,ale je to celkem sympaták v té předsérivé verzi.Možná z toho u VW vyšli při tvorbě UPu! a česká pošta nechá přirozenou smrtí zajít stávající nodré velkokapacitní fabie.
[9]
12. 2. 2009 v 14:49kuko
[107]
no vidíš, teď si moderný taťka 🙂
[10]
12. 2. 2009 v 14:56T613
Právě jsem našel zajímavý server o klasických autech. GTIho asi z názvu trefí šlak 😀 http://www.partaj.cz
Koukám, že tam chodí Sleeper? je to ten náš?
[11]
12. 2. 2009 v 15:03Navtech
To je vidět, co strkáš do gůglu za slova 🙂
[12]
12. 2. 2009 v 15:23kuko
[110]
teď ses vybarvil ty komunistická lůzo! 🙂
[13]
12. 2. 2009 v 15:25Darth_Vader
T613- Bolseviku 🙂
[14]
12. 2. 2009 v 15:27prekladys
[22]
sorry, ale asi si dneska stojím na vedení…
[15]
12. 2. 2009 v 15:29Navtech
Nojo, tatrovák má dneska blbej den… takový jedno chmurný 25 výročí 🙂 🙂
[16]
12. 2. 2009 v 15:34prekladys
[115] Navtech
tak pouč, co bylo ve čtyryaosumdesátým? že by se narodila tatra…?
[17]
12. 2. 2009 v 15:38Navtech
Nech to tatrovákovi, to je jeho parketa 🙂
[18]
12. 2. 2009 v 16:50Sleeper
Jen poznámečka, Goggomobil (bez e) nebyla automobilka, firma, která tato vozítka vyráběla, se jmenovala Hans Glas GmbH. Herr Glas vyráběl nejen Goggomobily, ale skútry a větší auta, dokonce i model 2600 V8. Firma sídlila v Dingolfingu – jistě, tam má dnes závod BMW. Mno, ale jak známo, Vrtulkovi byli na konci padesátých let v krizi, co v krizi, před krachem. A Hans Glas chtěl celou firmu koupit. K transakci nakonec došlo, ale až v roce 1966. Navíc k opačné – uzdravené Bavorské motorové závody koupily nemocnou firmičku pana Glase. Ještě k Fridolinu – psal o něm už pan Tuček v knížečce Volkswagen včera a dnes, doporučuju i těm, kdo nemohou VW ani cítit, protože historie je zpracovaná skvěle (končí rokem 91, knížka byla vydána buď ještě 91, nebo začátkem 92). Pak o něm psal p. Blažek v tuším posledním čísle Auto motor a sport Classic.
[19]
12. 2. 2009 v 16:57Sleeper
(90) Pošťák Pat je super, mám ho rád :o)
[20]
12. 2. 2009 v 17:00T613
Navtechu netuším co se stalo před 25 lety dnešní den, ale vím co se stalo před 40 lety a něco. A následkem toho se šéf plácnul přes kapsu a pohostil celou firmu 😀
(116) Tatra je o pár fousů starší 😉 Navíc je ve znamení býka 🙂
A ono kouzelné slůvko pro google bylo : BORGWARD
[21]
12. 2. 2009 v 17:01da_b0mb
No tak to ne, 118 prispevku cist nebudu, tak dlouha neni ani Vojna a mir
Dobrej Fridolin, se divim, ze tim nevozili i mliko…
Sice by to byl boj, ale nakonec bych se rozhodnul pro tu 308ku 😉
[22]
12. 2. 2009 v 17:06T613
(118) Goggo prakticky vůbec neznám, takže jsem to přejal tak jak o něm hulákali fanoušci Fridolína 🙂
[23]
12. 2. 2009 v 18:57prekladys
[118] Sleeper
Jan Tuček: Volkswagen včera a dnes, vydala a.s. Svět motorů, Praha 1991
mimochodem, Jižní Amerika, to je aspoň automobilový hlavolam! napiš o tom něco, Brazílie, Argentina…
[120] T613
jdu na dvě, dneska mě nějak všechno míjí, co máš zase s herr carl borgward? pro mě je to automobilový mohykán z dob průkopníků, který se vůbec nehodil do doby manažerů paktujících se s politiky. padl, aby žilo BMW
[24]
12. 2. 2009 v 20:48T613
(123) jen Klaudius mi navrhl, abych o této značce něco napsal ..
[25]
12. 2. 2009 v 21:13Klaudius
(123) BMW by žilo i tak….možno by len bolo nútené viac pracovať aby dobehlo dokonalejšiu konkurenciu… 🙂
[26]
12. 2. 2009 v 22:15wikinko
GTI: co keby si radsej vychovaval matelka507? ten to potrebuje daleko viac ako tatra. ale ten narozdiel od tatru s tebou slepo suhlasi, takze jeho vychovavat nebudes. neviem preco si inak myslis, ze ta tatra pocuvne, ked dobre vies, ze ta tu (okrem matelka) vsetci, samozrejme vratane tatru, neberu vazne.
[27]
13. 2. 2009 v 8:51prekladys
[125] Klaudius
Na případ Borgward nelze nahlížet jen skrze autíčka. Je to politikum, v němž dodnes tápou sami Němci. Koncern svou tehdejší (bohužel dosti roztříštěnou) produkcí překonával portfolio M-B, byl největším zaměstnavatelem na severu země a jeho pád znamenal pro Německo totéž, co pro Ameriku, potažmo globalizovaný svět bude znamenat pád GM. S tehdy malou automobilkou BMW ho pojí závislost na rozhodnutí bankéřů a spolkových zemí: úvěrovat dál nebo nechat padnout? A o těchto záležitostech nikdy nerozhoduje vedení bank jen tak ze vzduchu…
[28]
13. 2. 2009 v 9:40Klaudius
Ja sa s Tebou nehádam, proste prevážili iné záujmy. Dnes by sa nemohlo stať, aby šéf predstavenstva nejakej automobilky dostal za úlohu viesť konkurenčnú značku. To je vec, ktorá mi nejak nie a nie prejsť cez žalúdok.
Zdá sa, že máš o tejto veci prehľad.
[29]
13. 2. 2009 v 11:19Pierro
Klaudius, je vidieť že ti chýba celkový prehlad. Keby bol dotyčným šéfom matelko, tak by mohol viesť aj desať konkurenčných značiek….:)
[30]
13. 2. 2009 v 12:52Sleeper
(123) díky, byl jsem línej jí vytahovat z knihovny :o)) Drobný dáreček od bývalé přítelkyně…. :o) S tou Brazílií to není špatnej nápad, sama historie VW do Brasil je velice zajímavá. V tom kupování a prodávání továren mám sám zatím celkem chaos…. :o) VW vyráběl v Argentině například model 1500, což byl vpodstatě tuším nějaký Chrysler či co….zdědil ho i s továrnou… Pak tu máme Sevel (Fiat a Peugeot), aregntinský Ford (tuším Autolatina), FNM v Brazílii, později brazilská Alfa, DKW-Vemag, brazilský Willys…., z moderny třeba Emme… to je na hodně tlustou knížku :o))
[31]
13. 2. 2009 v 13:04T613
(130) jo VW v Latinské Americe je hodně zajímavý. Takový hravější je .. mimochodem Sleepere, ty jsi Sleeper z partaje.cz?
[32]
13. 2. 2009 v 13:16Pierro
a co takhle Deawoo v Uzbekistánu a Peugeot v Íránu???
[33]
13. 2. 2009 v 14:06marek.g
já bych byl spíš pro Australsky automobilový průmysl než jihoamerický
[34]
17. 2. 2009 v 11:06prekladys
[124] T613
tatro, toho borgwarda udělám, mám velice pěkné materiály, které jdou do hloubky (nebude to ale hned). pokud se tím chceš přesto zabývat, spáchej třeba něco o konkrétních autech koncernu (Leukoplastbomber, Isabella, Arabella, P100…)
[35]
17. 2. 2009 v 12:05T613
(134) Borgwarda ti rád přenechám. Mám toho v plánu dost (Poběda, Checker Marathon, M561 Gamma Goat, GTI 1generace etc), takže by se stejně dostal na pořad dne bůhví kdy
Komentáře nejsou povoleny.