• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > t613.blog.auto.cz  > Turecký med Devrim

  • Turecký med Devrim

    Publikováno: 19. 3. 2009

    Řeknu Vám dnes krátký příběh o tureckém snu …

    16.června 1961 se sešlo u jednoho stolu na 24 konstruktérů a manažerů z různých podniků, aby za bafání vodní dýmky vyčkali na příchod vysokého úředníka ministerstva dopravy. To co z jeho úst slyšeli jim vyrazilo dech : Vážení pánové! Náš prezident Cemal Gürsel Vás pověřuje vývojem a výrobou prvního ryze tureckého automobilu! Na tento účel dostanete jeden milión čtyři sta tisíc tureckých lir! Ovšem pozor! Vůz musí být představen při příležitosti Dne republiky, tedy 29.října 1961!

    Čtyři a půl měsíce na vyvinutí vozu s minimálními zkušenostmi! Ale dá se odporovat prezidentovi dosazeného vojenským převratem? Konstruktéři a další nezbytní lidé tedy políbili na rozloučenou své ženy a milenky, a šli se nechat na pár měsíců uzamknout do prostor firmy Tülomsas, což byla společnost zabývající se výrobou lokomotiv a železničních vagónů.

    Na první pracovní poradě se určily základní specifikace vozu – tedy sedan pro čtyři až pět osob, střední velikosti o hmotnosti 1000 až 1100 kg, perspektivně poháněný čtyřválcem o výkonu 50 až 60 koní. A taky bylo určeno jméno tohoto tureckého automobilu. Tím jménem se stalo slovo Devrim, což je v překladu revoluce. Dle Turků je vše vyvinuto v Turecku, ale jde stihnout vyvinout motor za necelých pět měsíců?  Buď jak buď, všichni zúčastnění šibeniční termín stihli, byť poslední prototyp šel do lakovny večer 28.října . Pak rychle nastrojit a tradá vlakem do Ankary na slavnostní přehlídku!

    Během slavnosti při příležitosti vzniku Turecka byl o všechny čtyři prototypy zájem a dokonce sám prezident zatoužil se s jedním z nich svézt! Pro tento účel si vybral černý model … Takže nasednout, nastartovat a jedem! Všichni byli napjatí co na to prezident řekne! Když tu náhle po ujetých sto metrech začalo auto škytat, poskakovat a nakonec se zastavilo! No ostuda řádná! Okamžitě se rozjelo vyšetřování, jak je to možné?! A vyšetřování netrvalo příliš dlouho. Přišlo se na to, že v rámci železničních předpisů nesměly mít automobily v nádržích benzín, neb prý hrozilo jeho vzplanutí od jisker parní lokomotivy. No a dobří technici po vyložení do nádrží jen ukápli, aby se s autem dalo zaparkovat. Autu prostě a jednoduše došel benzín! To bylo něco pro novináře! V Turecku o tomto autě ještě dlouho kolovaly vtipy.

    Ani po přehlídce neměl Devrim na růžích ustláno. Brzy se přišlo na to, že je naprosto neprodejný. Turecko bylo příliš chudá země v níž si koupi vozu mohlo dovolit jen pár vyvolených a ti netoužili po tureckém voze. A tak jak celý projekt začal, tak i skončil. Do dnešních dnů se dochoval pouze jeden z prototypů, který je vystaven ve skleněné budce před sídlem společnosti Tülomsas.

    Technická data:

    Hmotnost: 1250kg

    Délka x šířka x výška: 4500 x 1800 x 1550 mm

    Objem motoru:  2070 ccm

    Počet válců: 4

    Výkon : 50 koní

    Komprese: 6,1 : 1

    98

    106

    122

Marek Eben : Na plovárně se Sébastien Loeb Sonderfahrzeug Post VW Type 147 „Fridolin“

25 Responses to Turecký med Devrim

  • [1]

    19. 3. 2009 v 21:18Navtech

    Tatrováku, tak to je paráda! To se ti fakt povedlo. 🙂 To je taková story, že jí snad ani nevěřim. Věřim tomu linoleu, to je pecka 🙂 Mě se to auto snad i líbí 🙂

  • [2]

    19. 3. 2009 v 21:19Navtech

    S tim vlítnout někam na sraz veteránů, tak se všichni okolo poserou.

  • [3]

    19. 3. 2009 v 21:40kocur

    Tři palce nahoru 🙂
    Loni jsem byl v Eskisehiru a cestování v Turecku je fakt něco, mimochodem litr benzínu tam stojí 2€…
    Turecko je polovojenská země a nechci si domýšlet jak to s techniky dopadlo….

  • [4]

    19. 3. 2009 v 21:50Ricardo

    foto Ricardo

    Zvenku i zevnitř to má nezaměnitelný design 😀

  • [5]

    19. 3. 2009 v 22:01T613

    foto T613

    (1) Dneska v šest koukám na pošahanou rodinu Teutulů (teda spíše poslouchám, hlavně jsem koukal do noťase). Náhle slyším exotický jazyk s anglickým rychlodabingem, a co nevidím! Šílenou ameriku! Říkal jsem si, asi nějaká Prekladysova šílenost, a pak zahlídnu, že je to turecké. Tož kurnik co to je .. trochu zagůglím, a vyleze mi tahle story z jejich fansite (díky bohu za translate.google). Okamžitě sejfnu článek o brazilských Pumách a píšu jako ďas! 😀
    (3) myslím, že nic. To co jim bylo nakázáno udělali. Ty auta měly jenom stát. Bůhví jestli je vůbec kdo někdy zkoušel. Navíc v Turecku paradoxně vojáci svými převraty ochraňují demokracii. Ale jsou to mé domněnky. Možná skončili bez prémií, možná bez hlavy ..

  • [6]

    19. 3. 2009 v 22:10Navtech

    Rodinu Teutulů? To je asi v šest ráno, ne? To jsem v kravíně 🙂

  • [7]

    19. 3. 2009 v 23:41Kuko

    [6]

    přehazuješ vidlema eurodotace? 🙂

  • [8]

    20. 3. 2009 v 6:32T613

    (6) V šest ráno taky fičím do kravína!
    Teutulovci jsou ti cvoci co stavějí čopry a chrání emerický styl života 😀

  • [9]

    20. 3. 2009 v 8:06prekladys

    foto prekladys

    pane jo! kolotoč hadra… zvlášť zezadu mi to připomíná dětská léta trávená za pětikačku v plechové ohradě s drátem za zadkem. je fakt, že do některých prototypů, co sem tlačím, to nemá daleko. anatolská náhorní plošina a americký středozápad jsou si taky dost podobné (je tam hodně pologramotných).

    nechci se domýšlet, jak a komu zrekvírovali přední sklo, aby to auto mohli vůbec spáchat (nebo že by to přední bylo původně zadní?).

    těším se na další vehiculum!

  • [10]

    20. 3. 2009 v 8:07carmik

    Tatro, dost dobrý! Tohle je po ránu zvláště v pátek opravdu krásný začátek, na rozdíl od těch tureckých konstruktérů jsem se docela pobavil. Díky. -:))

  • [11]

    20. 3. 2009 v 8:16T613

    foto T613

    (9) zapomněl jsem uvést hlavní zdroj svých informací http://www.devrimotomobil.com/main.php?kid=337
    (10) rádo se stalo 😉

  • [12]

    20. 3. 2009 v 8:20Beaumont

    Paráda!

  • [13]

    20. 3. 2009 v 8:40prekladys

    foto prekladys

    [11] T613
    nedalo mi to, koukl jsem tam, ačkoliv používají foinickou znakovou sadu, nějak jsem ta písmenka neposkládal. z půvabných obrázků se dá ale hodně vyčíst. třeba na korbě mají dva motory, jeden SV, druhý OHV, převodovka byla dvoustupňová, jednička čelní ozubení (hlučné) bez synchronizace, dvojka synchronizovaná, není tam ale místo na zpátečku (…?), taky spojení na kardan vypadá dost jednoduše (není to kloub ale spíš na nějakou hardy spojku). moc na ježdění to tedy nebylo.

  • [14]

    20. 3. 2009 v 9:06T613

    foto T613

    (13) zkus http://translate.google.cz/translate?prev=_t&hl=cs&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.devrimotomobil.com%2Fmain.php%3Fkid%3D338&sl=tr&tl=cs&history_state0=

    Byla to rychlá práce .. hodně rychlá, a popravdě řečeno vůbec nevím jestli se v Turecku tou dobou vyrábělo něco v licenci. V SSSR sice také vznikaly rychlokvašky (u chystané Pobědy to bude vidět excelentně), ale tam měli zkušenosti z licenční výroby. A taky měli velkou motivaci buď se to povedlo nebo je čekal gulag (viz chystaná Poběda). A jak to bylo v jiných rozvojových státech si nedokážu představit vůbec (na ČLR nemám žaludek). Befel je holt befel, a přes to nejede vlak 🙂

  • [15]

    20. 3. 2009 v 9:54prekladys

    foto prekladys

    tak tu pobědu bych prosil hutně, přece jen mám nějaké povědomí z dob bolševika, vybavuju si, že byla v SM průběžně i na pokračování od prototypů až po všelijaké terénní kuriozity. tož doufám, že tady bude i s fordovskou technickou omáčkou

  • [16]

    20. 3. 2009 v 10:02T613

    foto T613

    (15) jsem omezený pouze svými zdroji 🙂 A ty zatím hovoří o motoru z Dodge (Ford jsem tam nezachytil). Zdroj ti pošlu na SZ. Jak Pobědu pojmu ještě nevím. Je toho hodně a excelentně to vykresluje technologické možnosti SSSR po válce.

  • [17]

    20. 3. 2009 v 10:33prekladys

    foto prekladys

    to zní zajímavě. už se těším!

  • [18]

    20. 3. 2009 v 10:35T613

    foto T613

    zas tak moc se netěš… nevím jak to pojmout, takže kdo ví kdy to bude.

    (tu stránku jsem ti poslal přes soukromou zprávu)

  • [19]

    20. 3. 2009 v 11:00K2

    To je hospodářství, inu Turecko 😀

  • [20]

    20. 3. 2009 v 12:20Pierro

    Super článek o zajímavém autě… Tatro, Bravo..:-)

  • [21]

    20. 3. 2009 v 16:24kolmar

    Zdravim, fakt zaujimave citanie…asi ako kazdy ani ja som netusil, ze daco take bolo.

    Tatro nenapises nahodou aj clanok o Ceskoslovenskom Hummeri??? asi vies o com hovorim, mam na mysli T 805 🙂

  • [22]

    20. 3. 2009 v 20:10T613

    foto T613

    (21) zatím o tom ani neuvažuju 😉

    Pierro, tak by mě zajímalo co je na tom autě zajímavé 😀

  • [23]

    21. 3. 2009 v 18:46Sleeper

    To je opravdu neuvěřitelná kára…. .o)

  • [24]

    23. 3. 2009 v 8:27Pierro

    22: samotná jeho podstata a okolnosti vzniku. A zároveň i to co se dalo stihnout v naprosto omezených podmínkách a možnostech, navíc v továrně která stavěla lokomotiva a s auty neměla zkušenosti… apropos, zkus něco vyhrabat o íránských Peykanech!…:)

  • [25]

    23. 3. 2009 v 10:35T613

    foto T613

    (24) možná časem, ale že bych šel hned .. nejsem vyznavačem S/M 😀

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

t613.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Červen 20111 Příspěvek
  • Únor 20111 Příspěvek
  • Září 20102 Posts
  • Červen 20102 Posts
  • Květen 20101 Příspěvek
  • Leden 20102 Posts
  • Březen 20091 Příspěvek
  • Únor 20091 Příspěvek
  • Listopad 20082 Posts
  • Říjen 20081 Příspěvek
  • Srpen 20084 Posts
  • Červenec 200810 Posts
  • Červen 20085 Posts
  • Květen 20089 Posts
  • Duben 20082 Posts
  • Březen 20081 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura