-
Turecký med Devrim
Řeknu Vám dnes krátký příběh o tureckém snu …
16.června 1961 se sešlo u jednoho stolu na 24 konstruktérů a manažerů z různých podniků, aby za bafání vodní dýmky vyčkali na příchod vysokého úředníka ministerstva dopravy. To co z jeho úst slyšeli jim vyrazilo dech : Vážení pánové! Náš prezident Cemal Gürsel Vás pověřuje vývojem a výrobou prvního ryze tureckého automobilu! Na tento účel dostanete jeden milión čtyři sta tisíc tureckých lir! Ovšem pozor! Vůz musí být představen při příležitosti Dne republiky, tedy 29.října 1961!
Čtyři a půl měsíce na vyvinutí vozu s minimálními zkušenostmi! Ale dá se odporovat prezidentovi dosazeného vojenským převratem? Konstruktéři a další nezbytní lidé tedy políbili na rozloučenou své ženy a milenky, a šli se nechat na pár měsíců uzamknout do prostor firmy Tülomsas, což byla společnost zabývající se výrobou lokomotiv a železničních vagónů.
Na první pracovní poradě se určily základní specifikace vozu – tedy sedan pro čtyři až pět osob, střední velikosti o hmotnosti 1000 až 1100 kg, perspektivně poháněný čtyřválcem o výkonu 50 až 60 koní. A taky bylo určeno jméno tohoto tureckého automobilu. Tím jménem se stalo slovo Devrim, což je v překladu revoluce. Dle Turků je vše vyvinuto v Turecku, ale jde stihnout vyvinout motor za necelých pět měsíců? Buď jak buď, všichni zúčastnění šibeniční termín stihli, byť poslední prototyp šel do lakovny večer 28.října . Pak rychle nastrojit a tradá vlakem do Ankary na slavnostní přehlídku!
Během slavnosti při příležitosti vzniku Turecka byl o všechny čtyři prototypy zájem a dokonce sám prezident zatoužil se s jedním z nich svézt! Pro tento účel si vybral černý model … Takže nasednout, nastartovat a jedem! Všichni byli napjatí co na to prezident řekne! Když tu náhle po ujetých sto metrech začalo auto škytat, poskakovat a nakonec se zastavilo! No ostuda řádná! Okamžitě se rozjelo vyšetřování, jak je to možné?! A vyšetřování netrvalo příliš dlouho. Přišlo se na to, že v rámci železničních předpisů nesměly mít automobily v nádržích benzín, neb prý hrozilo jeho vzplanutí od jisker parní lokomotivy. No a dobří technici po vyložení do nádrží jen ukápli, aby se s autem dalo zaparkovat. Autu prostě a jednoduše došel benzín! To bylo něco pro novináře! V Turecku o tomto autě ještě dlouho kolovaly vtipy.
Ani po přehlídce neměl Devrim na růžích ustláno. Brzy se přišlo na to, že je naprosto neprodejný. Turecko bylo příliš chudá země v níž si koupi vozu mohlo dovolit jen pár vyvolených a ti netoužili po tureckém voze. A tak jak celý projekt začal, tak i skončil. Do dnešních dnů se dochoval pouze jeden z prototypů, který je vystaven ve skleněné budce před sídlem společnosti Tülomsas.
Technická data:
Hmotnost: 1250kg
Délka x šířka x výška: 4500 x 1800 x 1550 mm
Objem motoru: 2070 ccm
Počet válců: 4
Výkon : 50 koní
Komprese: 6,1 : 1
Marek Eben : Na plovárně se Sébastien Loeb Sonderfahrzeug Post VW Type 147 „Fridolin“
25 Responses to Turecký med Devrim
[1]
19. 3. 2009 v 21:18Navtech
Tatrováku, tak to je paráda! To se ti fakt povedlo. 🙂 To je taková story, že jí snad ani nevěřim. Věřim tomu linoleu, to je pecka 🙂 Mě se to auto snad i líbí 🙂
[2]
19. 3. 2009 v 21:19Navtech
S tim vlítnout někam na sraz veteránů, tak se všichni okolo poserou.
[3]
19. 3. 2009 v 21:40kocur
Tři palce nahoru 🙂
Loni jsem byl v Eskisehiru a cestování v Turecku je fakt něco, mimochodem litr benzínu tam stojí 2€…
Turecko je polovojenská země a nechci si domýšlet jak to s techniky dopadlo….
[4]
19. 3. 2009 v 21:50Ricardo
Zvenku i zevnitř to má nezaměnitelný design 😀
[5]
19. 3. 2009 v 22:01T613
(1) Dneska v šest koukám na pošahanou rodinu Teutulů (teda spíše poslouchám, hlavně jsem koukal do noťase). Náhle slyším exotický jazyk s anglickým rychlodabingem, a co nevidím! Šílenou ameriku! Říkal jsem si, asi nějaká Prekladysova šílenost, a pak zahlídnu, že je to turecké. Tož kurnik co to je .. trochu zagůglím, a vyleze mi tahle story z jejich fansite (díky bohu za translate.google). Okamžitě sejfnu článek o brazilských Pumách a píšu jako ďas! 😀
(3) myslím, že nic. To co jim bylo nakázáno udělali. Ty auta měly jenom stát. Bůhví jestli je vůbec kdo někdy zkoušel. Navíc v Turecku paradoxně vojáci svými převraty ochraňují demokracii. Ale jsou to mé domněnky. Možná skončili bez prémií, možná bez hlavy ..
[6]
19. 3. 2009 v 22:10Navtech
Rodinu Teutulů? To je asi v šest ráno, ne? To jsem v kravíně 🙂
[7]
19. 3. 2009 v 23:41Kuko
[6]
přehazuješ vidlema eurodotace? 🙂
[8]
20. 3. 2009 v 6:32T613
(6) V šest ráno taky fičím do kravína!
Teutulovci jsou ti cvoci co stavějí čopry a chrání emerický styl života 😀
[9]
20. 3. 2009 v 8:06prekladys
pane jo! kolotoč hadra… zvlášť zezadu mi to připomíná dětská léta trávená za pětikačku v plechové ohradě s drátem za zadkem. je fakt, že do některých prototypů, co sem tlačím, to nemá daleko. anatolská náhorní plošina a americký středozápad jsou si taky dost podobné (je tam hodně pologramotných).
nechci se domýšlet, jak a komu zrekvírovali přední sklo, aby to auto mohli vůbec spáchat (nebo že by to přední bylo původně zadní?).
těším se na další vehiculum!
[10]
20. 3. 2009 v 8:07carmik
Tatro, dost dobrý! Tohle je po ránu zvláště v pátek opravdu krásný začátek, na rozdíl od těch tureckých konstruktérů jsem se docela pobavil. Díky. -:))
[11]
20. 3. 2009 v 8:16T613
(9) zapomněl jsem uvést hlavní zdroj svých informací http://www.devrimotomobil.com/main.php?kid=337
(10) rádo se stalo 😉
[12]
20. 3. 2009 v 8:20Beaumont
Paráda!
[13]
20. 3. 2009 v 8:40prekladys
[11] T613
nedalo mi to, koukl jsem tam, ačkoliv používají foinickou znakovou sadu, nějak jsem ta písmenka neposkládal. z půvabných obrázků se dá ale hodně vyčíst. třeba na korbě mají dva motory, jeden SV, druhý OHV, převodovka byla dvoustupňová, jednička čelní ozubení (hlučné) bez synchronizace, dvojka synchronizovaná, není tam ale místo na zpátečku (…?), taky spojení na kardan vypadá dost jednoduše (není to kloub ale spíš na nějakou hardy spojku). moc na ježdění to tedy nebylo.
[14]
20. 3. 2009 v 9:06T613
(13) zkus http://translate.google.cz/translate?prev=_t&hl=cs&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.devrimotomobil.com%2Fmain.php%3Fkid%3D338&sl=tr&tl=cs&history_state0=
Byla to rychlá práce .. hodně rychlá, a popravdě řečeno vůbec nevím jestli se v Turecku tou dobou vyrábělo něco v licenci. V SSSR sice také vznikaly rychlokvašky (u chystané Pobědy to bude vidět excelentně), ale tam měli zkušenosti z licenční výroby. A taky měli velkou motivaci buď se to povedlo nebo je čekal gulag (viz chystaná Poběda). A jak to bylo v jiných rozvojových státech si nedokážu představit vůbec (na ČLR nemám žaludek). Befel je holt befel, a přes to nejede vlak 🙂
[15]
20. 3. 2009 v 9:54prekladys
tak tu pobědu bych prosil hutně, přece jen mám nějaké povědomí z dob bolševika, vybavuju si, že byla v SM průběžně i na pokračování od prototypů až po všelijaké terénní kuriozity. tož doufám, že tady bude i s fordovskou technickou omáčkou
[16]
20. 3. 2009 v 10:02T613
(15) jsem omezený pouze svými zdroji 🙂 A ty zatím hovoří o motoru z Dodge (Ford jsem tam nezachytil). Zdroj ti pošlu na SZ. Jak Pobědu pojmu ještě nevím. Je toho hodně a excelentně to vykresluje technologické možnosti SSSR po válce.
[17]
20. 3. 2009 v 10:33prekladys
to zní zajímavě. už se těším!
[18]
20. 3. 2009 v 10:35T613
zas tak moc se netěš… nevím jak to pojmout, takže kdo ví kdy to bude.
(tu stránku jsem ti poslal přes soukromou zprávu)
[19]
20. 3. 2009 v 11:00K2
To je hospodářství, inu Turecko 😀
[20]
20. 3. 2009 v 12:20Pierro
Super článek o zajímavém autě… Tatro, Bravo..:-)
[21]
20. 3. 2009 v 16:24kolmar
Zdravim, fakt zaujimave citanie…asi ako kazdy ani ja som netusil, ze daco take bolo.
Tatro nenapises nahodou aj clanok o Ceskoslovenskom Hummeri??? asi vies o com hovorim, mam na mysli T 805 🙂
[22]
20. 3. 2009 v 20:10T613
(21) zatím o tom ani neuvažuju 😉
Pierro, tak by mě zajímalo co je na tom autě zajímavé 😀
[23]
21. 3. 2009 v 18:46Sleeper
To je opravdu neuvěřitelná kára…. .o)
[24]
23. 3. 2009 v 8:27Pierro
22: samotná jeho podstata a okolnosti vzniku. A zároveň i to co se dalo stihnout v naprosto omezených podmínkách a možnostech, navíc v továrně která stavěla lokomotiva a s auty neměla zkušenosti… apropos, zkus něco vyhrabat o íránských Peykanech!…:)
[25]
23. 3. 2009 v 10:35T613
(24) možná časem, ale že bych šel hned .. nejsem vyznavačem S/M 😀
Komentáře nejsou povoleny.