-
DO PEKLA, DO NEBE A ZPÁTKY NA ZEM (1.díl)
Čtení první, biblobáje motoristické
…a praotec Alp uzřel plácek v podhůří, kde se zrovinka poflakovala partička mnichů. A tak to místo nazval Mnichov. Pak se hluboce zamyslel a zaprorokoval si pro sebe: „Hm, tohle ty vole ujde. Tady si pár věcí vyzkoušim. Naučim je, jak se slibuje nebe. Pak je nechám poslat pár zoufalců do pekla, aby jim pak mohli ukázat opravdický nebe…No a pak se všema naráz stejně mrsknu na zem. To ať se všichni proberou.“ Tak pravil praotec Alp. A tak se stalo…
O pár tisíc let později….Když jsem sem naposledy lepil na nástěnku svý dojmy z Bavorska třídy X4, nenapadlo by mě, čím vším ještě projdu. Ano, měl jsem v úmyslu si projet pár kolegiálních (v)tipů i momentálních nápadů. Nakonec jsem si ale připadal jen jak malý dítě na skládce, který si hraje doslova s harampádím na to, aby nakonec našlo zakopanej poklad. Kterej ale vzápětí stejně ztratí. Pohodlně se usaďte, nalejte si do tupláku slivovici, pořádně prosolte buráky a jdeme na to….slabší povahy mají povolený kvasnicový pivo z loňskýho bírfestu. Díl první:
BMW 218i Active Tourer
Jelikož se ukázalo, že špatný vstřiky se prostě samy od sebe neuzdraví, byl jsem nucen neplánovaně odstavit Bobše k panu doktoru. Vždy s upřímným úsměvem na obou stranách a životním nahledem, že jsou prostě věci, který v hořkým životě motoristy prostě jsou a hotovo….se ví, jsem dostal o pár stolů vedle nabídnutý výborný kafe a náhradní kočár. Povídám: „Velice se omlouvám, že pro změnu obtěžuji, ale myslíte si, že by se zde mohlo najít něco na ježdění, než to dají chlapi do kupy?“ „Ale ano, to je samozřejmé.“ sdělujeme mi prodejce. „Jen mám strach, abyste si nemyslel, že jsem Vás chtěl něčím potrestat. Jediné, co tu zrovna teď mám volného, je 2 active tourer“. „To je v pořádku, velice děkuji, jsem vděčný za cokoliv. Hlavně abych odtud nemusel pěšky.“ povídám stále s úsměvem na tváři. Ta vděčnost mi vydržela do teď. Z úsměvu se stala o pár okamžiků později křeč.
Měl jsem k dispozici 218i, tedy přeplňovaný jedenapůllitrový tříválec v benzinu. Automat. Chrochtání motoru z plechovky po vyjedeným lanšmítu je mi jedno. Sám o osobě to není špatnej motor. Inženýři v Mnichově udělali z nemožnýho zázrak a zaslouží pochvalu. Motor dokáže i v rychlosti nad 100 km/h slušně zabrat. Jeho schopnosti končí někde kolem 160 km/h, což považuji z hlediska bezpečnosti za optimum. Rozuměj, z hlediska vlastní bezpečnosti. Předjíždět se vyloženě bát nemusíš (na suchu). V podstatě připlácet za jakýkoliv jiný motor nemá smysl. Spotřeba kolem 8.5 litru v kombinaci je výsledek v dnešní době bruselsky ekologickej a všichni jsou spokojený. Ty se mrkni do listů sám, co že Ti to zase věšej za standardní bulíky na nos. Ve městě počítej něco mezi 9-10. Automat je laděnej dobře, citlivě. Nenašel jsem místa, kde bych řadil osobně jinak. Jde jen o to naučit nohu.
Jízdně se však jedná o čistou katastrofu. Náhon je na předek. Když tomu dáváš přikrmit, klepe se Ti volant. A to dost. Neumim určit, co to způsobuje. Od toho tu jako uživatel ostatně nejsem. Modelová situace: Je trochu vlhko a větrno. Teda pro pořádek, nemyslim v tvých trenkách. Jedeš po dálnici a chceš předjet. Ve stodeseti šlápneš na plyn a vykloníš se do levýho. Automat podkopne o pár čísel dolu. Máš pocit, že Ti to vpředu podhráblo, klepe se Ti volant až Ti brněj ruce, ve skutečnosti si ale nejspíš dostal smyk. Šanci to vyhodnotit moc nemáš, elektronika hlídá perfektně. Nohu instinktivně cukneš zpátky. Tobě se promítl před vočima celej život. Obsah střev musíš vyklepat na další pumpě. O tom, že byly tvoje bílý slipy zrovna dneska na exkurzi v Nestle doma nejspíš nikoho nepřesvědčíš. Jestli si chceš zachovat důstojnost, přemáchni si je sám.
Těžko můžu zrovna já ohodnotit to, že v Mnichově dokázali designéři nalepit ledvinky na cosi jako empévéčko. Nicméně zcela upřímně říkám, že práci v rámci zadání odvedli perfektní. Technika je standardně na vysoké úrovni. Kvalita taky. A nebo ne a to ukáže až čas. Marketing to už má o poznání horší. Sice je vidět na všech plakátech šťastnej šedivej chlap (to jsem přesně já), kterej skládá dozadu do toho oóóóóbrovskýho kufru kolo, ale jaksi zapomněli u toho obrázku udělat malou hvězdičku s odkazem na malinký písmenka v záhlaví, že by bylo dobrý, kdyby byl rozvedenej, max. s milenkou, případně přítelkyní, která děcka nechce. Alespoň prozatím. Prostě momentálně šťastnej chlap. Možná jdou mezi přední sklo a volant namontovat poličky nebo rovnou celá řada sedadel, ale to jsem nikde v návodu k použití nenašel. Předpokládám tedy, že toto není vůz pro mladou rodinu, která sebou vozí na návštěvu tety za humnama půlku domácnosti. Že by ten šťastnej šedivej svobodnej chlap šáhl po tomhle z čirýho nadšení nad svezením? No to si taky nějak nedovedu představit. V tomto případě mi pak přijde naprosto zbytečný psát, že každý zboží má svýho kupce. Napadá mě snad už jenom, že by tedy osamocená obdarovaná matka? Jo barvičky na to dělají pěkný, tak snad tohle je cílovka. Přestože jsem možnou odpověď našel, skutečně velice, velice stojím o to, abych osobně potkal šťastného kupce a zeptal se ho na opravdový důvod, proč se rozhodl si nadělit tolik radosti a štěstí.
Jedna perlička z ergonometrie. Když sedíš za volantem a nemáš hlavu zrovna rovnou pod střechou, tak v podstatě nemáš šanci vidět celý budíky ve spodní části. Je tam jakýsi bůhvíkčemu kšilt a ten před tebou z poloviny tají informace o kilometrech. Zajímavý.
V Mnichově šlápli vedle. Zase. Vymysleli už dost blbejch drahejch aut. A prodávají se. Ale tohle je úplně mimo. Tohle jen tak něco netrumfne. O tom jsem přesvědčenej. Tady není v podstatě nic dobře. Všechnošpatně je potřené pouze pozlátkem jakési predikované kvality. Vždycky se najde nějakej vůl, kterej, ikdyž je věc špatná, tak v ní může alespoň nabubřele vypadat. A tak to koupí. Na tohodle si ale fakt počíhám, tenhle mě zcela upřímně zajímá. Todle blbě vypadá, blbě jezdí, je malý, je drahý. Nevim, jak kvalitní. Jedná se tak o čisté Mnichovské peklo, esenci řidičského zla. A nebo se jedná o výborný vtip 😉
31 Responses to DO PEKLA, DO NEBE A ZPÁTKY NA ZEM (1.díl)
[1]
28. 3. 2015 v 13:19Verny_2013
Díky Tomíku. skvěle jsem si mi před sobotním obědem připravil bránici na krůtí prsa na pomerančích. Původně to měly být totiž kachní, ale ty nebyly k mání. Tak doufám že to dopadne lépe než to pekelné empévéčko od BMW.
[2]
28. 3. 2015 v 19:05šmoula nešika
😀 Skvěle. Tohle zastoupení GTIho (jestli to tak lze říct) beru! 😉
[3]
28. 3. 2015 v 19:33Tomik
(1) Verny, tak doufám, že Ti chutnalo a nebyl z toho eintopf 😉
[4]
28. 3. 2015 v 19:40Tomik
(2) Šmoulo, ke GTImu bych se nedovolil ani náznakem přirovnat. Jeho čeština je bezchybná, slohový styl brilantní. GTI tu chybí. A to mě velmi mrzí. Nedávno jsem si pro spravení nálady hledal jeho starší příspěvky a nenašel jsem je. Jestli se někde neobjeví, tak to budu považovat za velkou ztrátu. Zejména jeho text o Subaru STI.
[5]
28. 3. 2015 v 21:18Verny_2013
[3]
Dík za optání, docela to ušlo výsledek byl chutnější než co se bavorským soukmenovcům povedlo namíchat. Těším se na druhou část tvého seriálu.
[6]
28. 3. 2015 v 22:30rohYpnol
Slohotvorný styl bravurní, zvláště začátek. Později me tedy přišlo, že až příliš křečovitě tlačíš na pilu, ale to jen drobnou pihou na kráse…
Z obsahu ale dvakrát moudrý nejsem. Naprostá dvoukolejnost mi nedává smysl. Z jedné strany píšeš, jak úžasný to je model, jak úžasnou práci v Mnichově odvedli. Z druhé strany tu vynášíš slova kritiky hodné leda tak Dacie… Nerozumím tomu, opravdu ne.
Podle mě (s 2AT jsem nejel a zřejmě ani nepojedu, Mnichov jde zcela mimo mě) bych očekával závěr ve smyslu asi jako že tohle je sice to nejhorší BMW, ale také nejlepší MPV co si můžete dovolit.
Podle mě je 2AT jednoznačně krok správným směrem. Když u M-B třída B funguje, proč by nemohla fungovat 2AT?
[7]
28. 3. 2015 v 22:54Machýrek
Az ho/ji potkas, dej vedet 😉
Jedna cilova skupina me napada: Pavlika s Janisem by toto mohlo oslovit.
[8]
29. 3. 2015 v 05:55Tomik_1
(6) Rohypnole, to víš jsem amatér, který pouze sděluje pocity tak, jak mi srdce narostlo. Tušim, že Nobelovku za literaturu asi nedostanu 😉
Co se týče auta, tak nevím, jak to líp napsat. V rámci zadání udělali designeři a technici co mohli. Ale tohle auto nemělo nikdy vzniknout. Ne v Mnichově. Rozhodně si nemyslim, že by to snad mělo být nejlepší MPV jen proto, že je to bavorák. Není výjimečné. Koupíš možná o třetinu levnější MPVéčka a budou stejně dobrý, užitečnější. Tohle do portfolia BMW prostě nepatří a to tak zásadně, že je třeba aby to zákazníci dali bez kompromisu na jevo. Kdybys jezdil BMW, víš o čem mluvím. Nelze si to představit pouze z textu.
Mercedes je úplně jiná automobilka. Dělá tahače, autobusy, dodávky a já nevim co ještě všechno. Srovnat to nelze. Áčko i Béčko je víceméně tolerováno. Osobně to považuji v MPV prodejně za okrajovou záležitost. Neznám statistiky, ale hodnotím podle toho, co vídám po ulicích.
[9]
29. 3. 2015 v 06:05Tomik_1
(7) Jo, dám sem fotku a udělám inteview 😉
[10]
29. 3. 2015 v 10:30rohYpnol
[8] No literárně naopak ocenit zasloužíš 😉 Obsah samotný je ale pro mě s otazníkem, ale asi už rozumím tomu, co jsi chtěl říct.
A s tím se zásadně neztotožňuji. To, co jsem uvedl v závěru, tak jsem samozřejmě myslel, že 2AT by mělo být ŘIDIČSKY nejlepším MPV. Není tak?
Podle mě je tvé hodnocení stejně jednobarevné jako hodnocení Škodovek zde na ACZ v testech. Prostě je to Škoda, tak je to nejlepší a tečka. Podle tebe 2AT prostě není bavorák a tečka.
Takhle ale postupovat zrovna u mnichovské stáje? Vždyť snad nikdo jiný nemá ve svém výrobním programu víc nesmyslů jako BMW, 5GT, 4GT, 4GC. To vše navíc v době, kdy BMW zažívá prodejní žně s řadou X a valmi mnoho zákazníků volí i do 3, 5, 7 X-drive.
A nyní tu je 2AT. Ok, odhlídni od znaku na kapotu, odhlídni od svých předsudků co BMW má a co si nemá dovolit ve svém modelovém portfoliu. A jaké 2AT je? Je snad málo prostorné? Je málo praktické? Je neúsporné? Má porblémy s kvalitou? Má mizerně odladěný podvozek? Postrádá typické přednosti MPV?
Vidím snad jedinou výtku, a to že v druhé řadě nejsou 3 samostatná sedadla. Ale rozumím tomu, že upřednostnili pohodlí pro 4 před praktičností, stejně jako u Golfu SV.
ANo, já bych si tohle BMW nikdy nekoupil, nevím proč když Golf SV v zásadě nabídne totéž jen mnohem levněji. Ale tohle je ekonomickou racionalitou svázaný pohled. Mít na účtech zbytečně vysoké cifry, možná právě 2AT by bylo přesně tím BMW, po kterém bych sáhnul…
[11]
29. 3. 2015 v 10:52iudex
Ja to vnímam rovnako ako Rohypnol. T.zn. literárne zaujímavé čítanie, máš svoj svojský, osobitný štýl a to je vzácne. Obsahovo som tam posolstvo ale hľadal ťažšie; nebolo mi úplne jasné, či auto chváliš, alebo to je len irónia a reálne si chcel zdiaľať ten záver o zlom aute a najhoršom BMW. Po dovysvetlení v komentári už mi je to samozrejme jasné. A s tým záverom súhlasím. Keď som ho ale prezentoval v diskusii pod článkom, bolo mi vysvetlené, že uvažujem čisto badžetovo a teda nie som kupec BMW. Ja pritom tiež zastávam názor, že táto katagória auta, s takouto konfiguráciou skrátka v portfóliu BMW nemá čo robiť a kupec tohto auta len zbytočne platí za znak vrtule, pridanú hodnotu (teda niečo z genetiky klasického BMW) asi nedostane.
Skúsil by som to neobratne prirovnať k mojej nedávnej skúsenosti s M_B CLS 250 Bluetec vs. E-Klasse 350 Bluetec. CLS je super auto, jazdí luxusne, ale všetky pozitíva prebíjal otrasný motor: nekultivovaný štvorvalec bez výkonovej suverenity, ktorú tak veľké auto potrebuje. Kdežto u E-Klasse práve ten silný šesťvalec bol zlatým klincom, tým, čo to auto kompletizovalo v dojme, že tu všetko sedí. Skrátka od veľkého a drahého Mercedesu človek čaká aj kultivovanosť a dynamickú suverenitu, nie nekultivovaný motor, ktorého dynamika nie je hodná auta. A to je len jeden aspekt, motor, zatiaľ čo pri tom dvojkovom MPV je toho toľko, že sa viem predstaviť, že po jazde by som sa úplne stotožnil s Tvojimi závermi.
[12]
29. 3. 2015 v 11:42MariAchi
[10]
Rohypnole, pokud chces bycharit, tak ti reknu, jak BYS to udelal, mit na uctech zbytecne vysoke cifry: Sahnul bys po modelech, ktery maj na zadku cislo 35, 40, 50, MXX, ale URCITE bys nesahnul po 2AT, za to ti rucim pravym varletem.
Konkurence dela vsecho jako 2AT lepe, vice a za mene.
Cilovka je (bez ohledu na toho manika v katalogu) jasna: Panicky, pro ktery je X3 uvnitr mala, zvenku velka, X4 je pro manzilka moc draha, do petky se proste zenska nehodi, sorry, a jednicka je tak neprakticka, ze nechapu, jak se jim dari to prodavat.
[13]
29. 3. 2015 v 11:44MariAchi
Tomiku, dik za super text, koukam, ze jakmile nekdo spadne o vic jak jedno patro niz, tak zadnice fakt boli. No, mozna ze to neni ani tak vina 2AT samotne, ale castecne i toho, z cehos do ni presedl, nebo se pletu? 🙂
[14]
29. 3. 2015 v 12:23rohYpnol
[11] Konkurence dela vsecho jako 2AT lepe … To myslíš vážně?? Myslíš, že konstruktéři z Mnichova ztratili svéprávnost?
[15]
29. 3. 2015 v 13:23Tomik_1
Chlapi,v první řadě jde o nadsázku. Shora text není primárně testem. Je to lehce satirický námět na diskuzi, kde si můžem zcela vážně vše dovysvětlit. Mě nikdo neplatí a proto můžu mít vlastní názor. Tyhle duhový pohledy na svět si naopak musí dopřávat politicky zaměření zaměstnanci. Prostě to auto je průměrný jako MPV a je ještě k tomu drahý a malý. Řidičsky na tom neni absolutně co hodnotit.
Ano jsou tam věci, které dobře vypadají, dobře fungují ale jako celek to považuji za špatnost. Dost přeženu aby to pochopil každý…Je to jako kdybych o teroristovi řekl, že mu ta černá sluší a na tim noži je vidět, že je fakt z kvalitní oceli. Výsledek je jednoznačný: patří do pekla a hotovo. Není nic dobře. Je to všechnošpatně.
O tom, z čeho přesedám, to taky neni. Protože občas jezdim s jedničkou a ta je podle mě jízdně jedno z nejlepších aut pod milion na trhu. Je malá, houževnatá, vyvážená, s náhonem na zadek prostě fakt zábavná. 😉
[16]
29. 3. 2015 v 15:27Verny_2013
[15]
tak jsem možná jediný který to pochopil správně – jako vtipnou stylově skvěle napsanou satiru na celkově lehce nadprůměrné auto které ovšem v portfoliu BMW tak nějak přebejvá. Podobné jako se místo kachních prsou na pomerančích udělají krůtí protože kachní jsou moc drahá a nedají se tak snadno koupit.Naoko to vypadá stejně ale chutná každé jinak. Ale já si na nich aspoň pochutnal asi jsem měl příliš velký hlad.
[17]
29. 3. 2015 v 16:52Tomik
(16) 😉 To mě těší, že alespoň někdo
[18]
29. 3. 2015 v 17:16rohYpnol
[11] S těma komentama je to tu nějaké dopletené, [14] jsem reagoval na mariachi
[19]
29. 3. 2015 v 17:22rohYpnol
[15] ale však já tě za to přece nemlátím rýčem po hlavě ani nevyhlašuji džihád… Cením si tvého názoru, evidentně navíc nebudeš osamocený s názorem, že 2AT je chybou výrobního programu BMW 😉
Jen jsem napsal svůj názor, který je úplně opačný a dost možná daný tím, že zatímco ty jsi evidentně z tábora ortodoxních bavoráků, tak já jsem z tábora, který nikdy o bavoráky primárně zájem neměl.
A možná na tokové zákazníky s 2AT cílí. Tedy ty, co by jinak mnichovský vůz nikdy nevolili. A nebo naopak – těm, co mají bavorskou klasiku, chtěli nabídnout i MPV, aby nemuseli odcházet ke konkurenci.
Mě 2AT prostě smysl dává 😉
[20]
29. 3. 2015 v 17:34Tomik
(19) Malý, průměrný MPV za skoro 700 tis. v základu je pro tebe jasná volba? Tobě to dává opravdu smysl?
Měl bys vědět, že z tohodle jsou nešťastní i sami prodejci. Vůbec neví, jak to auto nabízet bez toho, aby se u toho studem červenali.
[21]
29. 3. 2015 v 18:25rohYpnol
[20] Jasná volba? To jsi napsal ty. Já jen zastávám názor, že model má smysl, cenu neřeším. Jakmile ale začneš řešit cenu, tak nutně narazíš i u všech ostatních modelů. BMW prostě nikdy nebylo, není a nebude z laciného kraje. Mimochodem nabízet 2AT ještě s atraktivní cenou? Tak to už by BMW-fans brali centrálu v Mnichově útokem 😉
[22]
29. 3. 2015 v 18:48Tomik_1
To auto je určeno pro opravdického potenciálního kupce. Vše má smysl pouze za nějaké peníze. Nelze to od sebe oddělovat. Proto si musíš umět odpovědět, jestli je to pro tebe jasná volba. Jinak se neni o čem bavit.
Kupec BMW hodnotí vše úplně stejně jako kupec mainstreamu. Je to jen o kousek posunuté. Možná je ale pak náročnější…
[23]
29. 3. 2015 v 19:55MariAchi
Tomiku, to je to, o cem jsem psal – pokud vystupis z jednicky, nebo z jinho „typickeho“ BMW, pak te muze jen velmi tezko jizdne nadchnout nejaka predokolka, byt taky od BMW. A co se tyka MPV faktoru 2AT, tak jak jsi sam psal, v ramci MPV je to jen prumer.
Pokud bys do nej preskocit, dejme tomu, z Priusu+, asi bys to napsal veselejsim tonem.
[24]
29. 3. 2015 v 19:57MariAchi
A co se tyka prodejcu BMW,tak tech je mi celkem lito. Celou dobu hajili nektere nectnosti BMW tim, ze si zachovava klasickou koncepci a skvele vyvazeni, ne jako ty vsecko-vpredu pociny od konkurence…A ted maji taky predokolku a jeste k tomu s trihrnkem…
[25]
30. 3. 2015 v 06:57webpaja
Tohle je facka, kterou si Mnichov zaslouží. BMW vyrábí něco co není BMW. A jak bych to byl u jakýhosi stylovýho MPV schopnej akceptovat, děsím se nástupce řady 1 a následně i sedanu.
Do tý doby je argument pro koupi malýho hatche z Mnichova jednoduchej…chci klasickou koncepci. Tato výhoda se smahem ztratí.
Věřím, že si BMW projde jednogeneračním testovacím obdobím a vrátí se k tomu, co umí. Příjemně naladěným zadokolkám.
[26]
30. 3. 2015 v 07:23MariAchi
A ja se zase bojim, ze mi poslou od Bychla mail s predmetem „Kupujte – nebudou!“
[27]
30. 3. 2015 v 07:45Tomik_1
Promiň Mariachi, pochopil jsem to tak, že o třídy v segmentech luxusu…
Pájo, já to chápu jako zlomovej okamžik. Buď teď a nebo nikdy. Krom předokolek se chystají „haldexi“ a vůbec snižovaní kvality (mám na mysli dimenzí prvků). Tady je třeba zřetelně a rozhodně dát najevo svůj názor. Totální bojkot nákupů tohodle paskvilu by byl na místě. A to i ze strany prodejců…Ale to bych asi chtěl moc 🙁
[28]
30. 3. 2015 v 08:11webpaja
(27) Předpokládám, že je živí prodeje a i když růst můžu jít částečně na vrub nových zákazníků, my ostatní trvejme na svým. Dinar by mohl povyprávět jakým martyriem bylo sehnat šestiválcovou zadokolku na odzkoušení před objednávkou. Aby se časem nestalo, že D3 se bude lišit jen znakem a designovými markanty, jinak to bude univerzál. FWD nebo AWD s R4 naftou nebo hybridem.
[29]
30. 3. 2015 v 09:11Tomik
Jojo Pájo, to tu bylo naťuklý už minule. Tuhle diskuzi ještě otevřem. Mám ji naplánovanou na závěr týhle trilogie.
[30]
30. 3. 2015 v 11:25webpaja
(29) Příští rok bude zlomovej…představí se E-Klasse a 5er. Pakliže budou nadále směřovat k olympijský univerzalitě, myslím, že nám zbyde jen indická naděje a neskutečnědlouhoslibovaná modelová RWD revoluce od AR. První je zatím poloviční jistotou, druhý otázkou pro zkušenýho hvězdopravce 🙂
[31]
30. 3. 2015 v 14:35Tomik_1
Moc pěkně si to pojmenoval Pájo 😉 Zatim se mi jeví jako nejrozumějši ty indiáni…