-
GENIALITA RENAULTU TWINGO POD LUPOU
Přátelé protože nám ve vodách internetu kolují různé fámy na téma Twingo rozhodl jsem se podívat Twingu takříkajíc pod sukni. Věřím, že mnozí nevěřící Tomášové prozřou a začnou věřit v božskost nového Twinga. Ono je nové Twingo totiž naprosto geniálním vozem které nastaví třídní desatero.
Začněme tedy hned od podlahy a to doslova. Nové Twingo má motor uložený vzadu což v pamětnících vyvolává hrůzné vzpomínky na dobu kdy brázdili polní cesty a dlažbu z kočičích hlav diskusně legendárním stodvaciáškem. Ale to je chyba protože tento vůz měl motor i s převodovkou uložen podélně a díky dlouhému bloku čtyřválce ležel motor za zadní nápravou. Nové Twingo má motor s převodovkou napříč takže leží někde v ose zadních kol. Co to znamená? Například absenci zadního převisu karoserie. Přesunutí motoru do zadní části dovoluje použít jednodušší přední nápravu, nevyžaduje tunel pro výfukové potrubí… atd.
Pro méně chápavé jsem si připravil následující ilustrace protože obrázek řekne více než tisíce slov. Začnu středobodem naší galaxie tedy zavazadlovým prostorem. Na následujícím snímku vidíte zavazadlový prostor vozu Škoda Citigo (Seat Mii, VW UP!). Jak vidíte nakládací hrana je z důvodu vyšší torzní tuhosti karoserie poměrně vysoko, za ní na vás kouká obrovská díra rovnající se snad jen roznožené Dolly Buster na gynekologickém lůžku a po sklopení opěradel nehezký a nepraktický schod. No není to zrovna etalon praktičnosti.Díky tomu, že má Twingo motor vzadu musí mít výše položené dno zavazadelníku tak aby se pod podlahu vešel celý agregát. To má za následek menší objem zavazadlníku, ale mnohem lepší využitelnost a variabilitu. Vyšší podlaha znamená dno zavazadelníku v úrovni nakládací hrany a také rovnou ložnou plochu po sklopení opěradel. Na následujícím snímku vidíte Smart Fortwo který má poněkud nesmyslné dělené víko na dvě části což Twingo mít nebude. Teoreticky by byla možná i lůžková úprava, ale to už záleží na tom jak budou řešena přední sedadla.
Nyní bych se opět vrátil k podvozku. Díky absenci tunelu pro výfukové potrubí, je podlaha zcela rovná což se pozitivně podepíše na prostornosti interiéru. Zde opět snímek vozu Smart Fortwo. Podvozek Twinga bude téměř identický pouze s jiným rozvorem, rozchodem… atd
Na předchozím snímku můžete vidět i přední nápravu která je velmi jednoduchá a díky absenci motoru dovoluje využít prostor nad ní. Dále pak tato konstrukce umožňuje větší rejd než u konstrukcí vše vpředu. Ten uvolněný prostor nad přední nápravou má naprosto zásadní vliv na vnitřní prostornost Twinga. Díky tomuto řešení je prostor pro cestující na předních sedadlech posunut více do přední části což v podélném směru uvolní spoustu místa pro cestující vzadu a zavazadlový prostor. Znamená to také více místa pro zadní dveře které nemusí zasahovat až nad lem zadních kol jak je běžné u ostatních mini vozů. Zároveň mají dveře téměř stejnou délku jako dveře přední takže se do zadní části lépe nastupuje. Podívejme se na další obrázek.
Modré šipky ukazují prakticky neexistující převisy karoserie, červené pak délku křídla dveří. Teď si všiměte zelené přerušované čáry. V tomto místě je vidět evidentní snaha konstruktérů posunout přední polovinu interiéru a dveří co nejvíce dopředu. Nyní se podívejte na žlutou přerušovanou čáru. Většina mini vozů má konec zadních dveří protáhnutý hodně nad úroveň zadních lemů a tak vytváří falešný dojem velkého křídla dveří které vás po otevření dveří vrátí zpět do reality. Twingo ne protože má i zadní sedačky posunuté více směrem k přední části což eliminuje další neduh mini vozů s krátkým rozvorem. Tím neduhem je zasahování zadních podběhů do prostoru opěradel zadních sedadel. To znamená, že u Twinga nebudou zadní podběhy nijak omezovat prostor na zadních sedačkách v příčném směru. Na následujícím snímku vidíte opět Škodu Citigo a zasahování podběhů do zadního opěradla.
Jak vidíte tak podběhy omezují i šířku zavazadlového prostoru. Twingo tento neduh mít nebude protože má podlahu zavazadelníku nad podběhy a to znamená mnohem větší využitelnou šířku zavazadelníku. Tohle vše dává tušit, že nové Twingo bude králem prostornosti a variability. Pokud vás článek zaujal mohu se v dalším pokračování věnovat podrobněji konstrukci podvozku, předpokládaným jízdním vlastnostem, výhody, nevýhody a podobně.
Bravo Renault!
kauza kapota Dnes jen krátce obrazem
21 Responses to GENIALITA RENAULTU TWINGO POD LUPOU
[1]
23. 2. 2014 v 14.43Mr.Murphy
no jo, chápu že ti Renault udělal tímto autem radost 😉 Vypadá to slibně a asi to fakt bude dobrá kára…. Je fajn že se někdo přichází s progresivním řešení i pro malé, „sociální“ vozítko…. Tihle prcci mají budoucnost – dost velká část populace tak nějak začíná chápat že na hrkání po městě a krátké jízdy fakt není potřeba velké auto a takovýhle Renault může být přesně pro ně.
[2]
23. 2. 2014 v 14.50vrkuboy
[1] Po dlouhé době je to nějaký Renault který mne oslovil + ještě Captur a snad i dosluhující Megane Grandtour.
[3]
23. 2. 2014 v 15.00Ji/Ri
Vypadá to slibně ….i do budoucna s Renaultem… Díky za výborný blog 🙂
[4]
23. 2. 2014 v 15.37vrkuboy
Jednoduše inženýří z Renaultu použili metodu leffingwellova-bronštajnova psacího stolu tzv. zajícovu variantu a aplikovali ji v automobilovém průmyslu. 😀
[5]
23. 2. 2014 v 16.18pogo26
Našel jsem fotku na které je srovnání starého a nového Twinga. Tam je jasně vidět, kolik lze získat vnitřního prostoru změnou koncepce.
http://i56.servimg.com/u/f56/14/87/23/13/projet69.jpg
[6]
23. 2. 2014 v 16.27vrkuboy
[5] Paráda! Tady je krásně vidět o kolik jsou dveře posunuty dopředu.
[7]
23. 2. 2014 v 19.20Emel
Ze začátku jsem měl pocit, že je to recese. Tento pocit zesílil po prezentaci mělkého zavazadelníku jako výhody a shlédnutí fotky Smartu stojícího na zadním víku, což byla oblíbená kuriozní havárie Smartu. Po přečtení diskuse si ale říkám, že to přece jen bylo vážně.
Tak dobře, na vážno… koncepce vše vzadu je zajímavá. Bude potřeba hodně dbát na pasivní bezpečnost a jízdní vlastnosti, zavazadelník bude asi hodně maličký. Z druhé strany, design s minimálními převisy je parádní a v kabině bude místa dost.
[8]
23. 2. 2014 v 20.02vrkuboy
[7] Emele vše je myšleno 100% vážně!
Současný Smart Fortwo ma objem zavazadlového prostoru 220l a Citigo 251l to není zase takový rozdíl na to, že má Smart motor vzadu. Mělký kufr má své výhody a nevýhody. Nevýhoda je ta, že se přijde o pár desítek litrů objemu zavazadelníku. Naopak výhoda je ta že je zavazadlový prostor v rovině s nakládací hranou a po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Twingo se vždy nabízelo i jako dvousedadlové užitkové auto a díky této konstrukci může být velmi užitečnou malou užitkovou „rykšou“. 🙂
Co se týče té fotky… lepší snímek podvozku Smartu jsem nenašel 😀 O bezpečnost se v případě Renaultu nebojím. 😉
[9]
23. 2. 2014 v 20.50Emel
Začnu od konce. Bezpečnost… Smart byl ve své době jedním z nejbezpečnějších aut (co do pasivní bezpečnosti) své třídy, ovšem také nejdražších… a velký podíl vysokopevnostní oceli byl možná jednou z příčin obého. Jak na tom bude Twingo uvidíme, NSF nasadili s 5* laťku vysoko, Renault se svým důrazem na bezpečnost by měl mít stejné ambice.
Co se jízdy týče, jeden známý chtěl Smarty doplnit firemní flotilu, že prý vypadají Cool… po svezení ale řekl, že už se dlouho tak nebál 🙂 (a koupil Ka). Twingo bude delší, asi to i v zimě bude ok… uvidíme. Kuriozní nehody pravděpodobně souvisely s tím, že Smart je vyšší než delší 🙂
Kufr… těch 30 litrů může být sakra znát. U Smartu nemůžeš strčit tašku s nákupem ani pořádně dozadu… možná proto se víko otvírá směrem dolů, aby se ti tašky hned nevykulily ven. Osobně myslím, že Twingo tam nějaký schůdek mít bude.
[10]
23. 2. 2014 v 21.03Emel
PS: ta historka s nákupem Smartů se ovšem týkala první generace… slyšel jsem, že druhá byla snad o něco lepší.
[11]
23. 2. 2014 v 22.25milic
Emele, pokud jde o kufr, tak nějak jsem z toho pochopil, že Rendlík bude mít navíc ten vpředu. To by menší zadní mohlo bohatě kompenzovat.
Vrku: Mám spíše obavu o pasivní bezpečnost – při čelním nárazu. Když vidím tu pidivzdálenost mezi předním nárazníkem a prostorem řidiče, přední deformační zóny budou muset být z nějakých supermateriálů … (tím pádem patřičnš drahých).
[12]
24. 2. 2014 v 0.00vrkuboy
[11] crash testu bych se opravdu nebál 😉 http://www.youtube.com/watch?v=mz-s1sIoLhU
[13]
24. 2. 2014 v 11.46michal
[11] Když se uváží, že motor vpředu uložený je prakticky nedeformovatelný, tak ta reálná deformační zóna před a za motorem, v případě jeho uložení vpředu, není taky nijak velká. Naopak při čelních nárazech je výhoda motoru vzadu v tom, že jeho hmota tlačí během celého deformačního děje dopředu a nedojde tím pádem k tak velkému zpětnéme odskoku bouraného auta od překážky. Nicméně bavíme se v akademické rovině. Zatím nevíme, jak lehký bude agregát a zda bude správná poloha těžiště auta 🙂
[14]
24. 2. 2014 v 16.59šmoula nešika
[7] ŘIkal jsem si to samé. Ale vzhledem k vrkyho oblíbeným autům bych se tomu ani moc nedivil.
[12] Ale nesmíme zapomenout, že nejde jen o izolaci kabiny od nárazu, ale i jeho pohlcení – takový odraz od zdi nebude pro vnitřnosti nic příjemného.
Jinak pěkné. Uvidíme crashtesty, uvidíme jízdní dojmy – snad se krátké převisy nestanou za horších podmínek nevýhodou (jako že by auto nechtělo zaklekávat). Jen pro upřesnění – převis se počítá od středových os kol stejně jako rozvor.
[15]
24. 2. 2014 v 18.41gil54
Nezmínil jsi chlazení, tady má agregát vpředu jasné výhody v kompaktnosti řešení. U agregátu umístěného vzadu: chladič vpředu – moc hadic a kapaliny, chladič vzadu – téměř žádný náporový účinek, takže větrák skoro pořád – zbytečné ztráty energie. Radiátor topení taky musí někde být, vpředu – hadice, dlouhá vedení s tepelnými ztrátami, vzadu – složité vedení horkého vzduchu proti srsti.
Jednodušší přední náprava – dejme tomu, ale aby mohla kola rejdovat musí být objemnější podběhy, které přední zavazadlový prostor zmenšují.
Nemá to jen samé výhody a pozitiva.
[16]
25. 2. 2014 v 15.34Emel
Koukám, že v prodejních číslech se Twingo dokázalo Smartu nebezpečně přiblížit 😉
[17]
26. 2. 2014 v 19.54MariAchi
[4]
V tom případě měl být ale volant v sektoru C4, místo B2, což znamená, že i Zajícova varianta musela být modifikována.
[18]
27. 2. 2014 v 19.19rohYpnol
Tradičně článek hodnotnější než výběr toho nejlepšího z týdne na ACZ… Ještě že tu jsou ty blogy.
[19]
4. 3. 2014 v 14.28Fides
To auto opravdu vypadá dobře, stejně jako tento blog, díky.
[20]
6. 3. 2014 v 15.52karelkavka
Já jsem se také rozhodl tenkrát pro Renault a nelituju, jen jsem si nechal jinak dotónovat skla, aby auto mělo trochu šmrnc.
[21]
16. 3. 2014 v 15.08tomas semerak
Dekuji za zajimavy clanek ktery si jako jeden z mala vsima podstatnych veci na aute, ktere rozhoduji o jizdnich a provoznich vlastnostech. Bude fajn pokracovat dale v popisu konstrukce podvozku, jizdnich vlastnostech atd
tomas semerak
Komentáře nejsou povoleny.