-
Cats
Jejich revírem je Salzburgring, tempo (občas) vražedné, protivníci jsou pomalí jezdci.
Pokud je potřeba ukázat poslední novinky výrobního programu a máte v něm spoustu silných verzí, pak se okruh přímo nabízí. Čtvrtá návštěva ringu u Salzburgu měla být o typu XE S, 4WD variantě F-Type a pár dalších motorizací.
Pokud bych nebyl natěšený na šestiválcovou střednětřídní kočku, pak bych asi řičel nadšením, že můžu poprvé vyzkoušet nejsilnější verzi odcházející generace dosud nejmenšího rodinného vozu. Hned na začátek totiž usedám do XFR-S Sportbreak. Na výběr jsou dva kombíky, rudý a modrý. Beru modrého, uvnitř téměř žádná změna oproti mému cesťáku, jen po stisknutí startovacího tlačítka prostoupí kabinu temný zadunění kdesi vepředu a brumlání od výfuků.
Auta jsou zahřátá, není důvod nesešlápnout plyn až na podlahu a zároveň si vychutnat na tak velký rodinný auto ohromnou akceleraci s podmanivým zvukovým doprovodem. Mňauuu 🙂
Po výjezdu z boxů protahuji kombík prvním esíčkem, nechávám pravou zadní vyjet až na obrubník a pěkně sklouznout na pirellkách. Následuje znovu plyn, blížím se k vracáku, najíždím zvenku, pouštím kombajn aby mě vynesl na vnější okraj…to vše pod plynem s koly marně se snažícími přenést příval výkonu na vozovku. Odřazuji 3,4,5 a pádím do kopce. Řízení je měkčí než u pravověrných sporťáků, ale čitelný. Brzdy podstatně lepší než u běžných verzí, podvozek na okruh samosebou komfortnější, ale ne natolik, aby se auto žvýkalo jako jsem to zažil u XKR. Okruh tahle almara proletí jakoby nic, musíš počítat s tím, že si nehraješ s nějakým sportovním náčiním, ale přesto je nezáludná, příjemná a ovladatelná na limitu. Set up je nastaven velmi příjemně. Dávám dvě kola a těším se na XE S…
To jsem asi neměl, dostává se nám vysvětlení, že v tom samém termínu se koná v Německu akce pro tamní zákazníky a importér má k dispozici pouze jeden kousek o který se pravděpodobně bojí a tak se svezeme pouze na místě spolujezdce se závodním řidičem Jagu. Marná byla snaha domluvit jízdu mimo okruh, aby ostatní neviděli, že někdo řídit může.
Nezbývá než se posadit do sedanu v Italian racing barvě na překrásných 20-ti palcích a nechat se povozit.
O to víc mě mrzí, že si tenhle kousek nezařídím. Nezajímá mě jiná motorizace, tahle je pro sportovně střižený vůz ideální. Prosím tedy alespoň pilota, ať se nežinýruje a ukáže co v autě je.
O zvuku se není potřeba bavit, opět výtečně vyladěno s koncem v ječivým sopránu. O zátahu a schopnostech motoru, stejně jako hladkosti řazení není pochyb. XE se protahuje s hbitostí kocoura všemi zatáčkami, pod brzdami je nesmírně stabilní bez náznaku nervozity, je úplně cítit lehkost pohybu skrze chybějící metráky hmotnosti oproti XFR-S. Prostě škoda, přeškoda…
Nezbývá než si počkat na dodávky k dealerům, k dispozici bude ke konci letošního léta. Šestiválcová varianta je slibná, ale na potvrzení její potence si radši počkám.
Záplatou na bolístku je F-Type R, není potřeba o něm nic psát. Spíš jen o tom, že by importér měl pečlivěji vybírat skupiny řidičů, které se vydávají na okruh. Zmixovat zkušenější a spíš defenzivnější piloty najednou znamená jen to, že jedni si neužijí a druzí jsou zbytečně vystrašeni z potenciálu skrývajícím se v autech. Já měl ještě relativně štěstí, kolega Dinar to měl daleko tristnější a sledovat počínání některých řidičů bylo až na pováženou.
Sedáme ještě do kupé V6S. Pravou nohou zkouším, zda jsou trumpety naladěny 😀 a vyjíždím. Kde se sakra vzala ta lehkost řízení? Co to je? Pomalý převod mě nutí hledat nastavení, ale jsem v Race modu. Něco je zcela jinak…
Proletím první zatáčku, auto jasně kleká ve výjezdu na vnější zadní, řízení je v rychlosti sice mnohem lepší než na počátku, ale pořád mi něco falíruje. Až po jízdě zkoumám označení a ejhle, jeli jsme čtyřkolkou!
Zřejmě v rámci obavy přenosu hnacích sil do řízení je posilovač (elektrický) víc aktivní a v pomalejších rychlostech úplně bez odezvy. Zatlač na auto a zlepší se, pořád cítíš, že pracuje hlavně zadní náprava, ale tohe není nic pro mě. Čistota a řidičskost RWD verze je lepší. Neříkám, že se Jag ve finále nepopral s instalací pro dnes valnou většinou lidí „nezbytnou“ čtyřkolkou celkem rozumně, přesto bych do ní nešel. F- Type je úžasný zvíře, který se musíš naučit krotit, pak ti nabídne sladkou odměnu. Dávat mu náhubek se mi příčí, u sporťáku preferuji živelnost…nicméně chápu, že výrobci se otevírá nové pole působnosti. Lid chce AWD!
Ještě si vyzkoušíme ovladatelnost XE s naftovým R4 Ingenium, zvenku příjemně utlumený, zevnitř je patrné, že se stále jedná o předsériové kousky. Potěší opět skvěle naladěné řízení i podvozek, vypínatelná stabilizace a celkové sladění. Tohle funguje, ale čtyřválec nehledám. Zároveň si zhýčkaně přiznávám, že Jaguar pro mě potřebuje kůží potaženou palubní desku, plast mě příliš neoslovuje. Je to o způsobech ne které jsem zvyklý.
Končíme na předFL verzi XJ s V6 kompresorem a AWD pohonem mezi kužely. Asi žádná limuzína se neproplete tak ladně a jemně zatáčkovitou partií jako „iksjéčko“. Po FL dostane konečně důstojný infotainment a přístrojovou desku. Vše ostatní bych pak prosil zachovat. Cestou zpátky potkáváme pár vizuálně tučnějších S-klasse, je to subjektivně prostě někde jinde. Většina zákazníků v této třídě však chce odizolovat ode všeho, to zřejmě lépe splní hvězda, byť potěšit řidiče jízdou nenabízí a konec konců tvary XJ za ta léta nijak zásadně nezestárly.
Nezbývá než se těšít na podzimní akci, s novým XF, faceliftovaným XJ a plnotučným XE na okruhu…
webpaja
- Duben 20201 Příspěvek
- Červen 20191 Příspěvek
- Duben 20191 Příspěvek
- Březen 20191 Příspěvek
- Únor 20191 Příspěvek
- Říjen 20181 Příspěvek
- Září 20181 Příspěvek
- Červen 20181 Příspěvek
- Únor 20181 Příspěvek
- Leden 20182 Posts
- Říjen 20172 Posts
- Květen 20171 Příspěvek
- Únor 20171 Příspěvek
- Prosinec 20161 Příspěvek
- Říjen 20162 Posts
- Červen 20161 Příspěvek
- Květen 20161 Příspěvek
- Listopad 20151 Příspěvek
- Říjen 20151 Příspěvek
- Srpen 20151 Příspěvek
- Červen 20153 Posts
- Květen 20151 Příspěvek
- Únor 20151 Příspěvek
- Říjen 20141 Příspěvek
- Září 20141 Příspěvek
- Květen 20141 Příspěvek
- Březen 20141 Příspěvek
- Únor 20142 Posts
- Leden 20141 Příspěvek
- Prosinec 20131 Příspěvek
- Září 20131 Příspěvek
- Srpen 20131 Příspěvek
- Březen 20131 Příspěvek
- Únor 20131 Příspěvek
- Srpen 20121 Příspěvek
- Červen 20121 Příspěvek
- Leden 20121 Příspěvek
- Prosinec 20111 Příspěvek
- Listopad 20111 Příspěvek
- Srpen 20111 Příspěvek
- Červenec 20111 Příspěvek
- Červen 20111 Příspěvek
- Květen 20111 Příspěvek
- Duben 20111 Příspěvek
- Březen 20111 Příspěvek
- Únor 20112 Posts
- Leden 20111 Příspěvek
- Prosinec 20101 Příspěvek
- Listopad 20101 Příspěvek
- Srpen 20102 Posts
- Červenec 20102 Posts
14 Responses to Cats
[1]
22. 6. 2015 v 8.04Barrichello
Pěkné počtení Pajo, v XE sem jenom seděl, ale moc se mi líbil interiér i infotaiment, vše pěkně zpracované, intuitivní, logické. Příjemně se mi v tom sedělo, skvělý audiosystém.
Musím se v tom ještě někde svést, jestli to jezdí tak dobře jak to vypadá, tak to musí být špička.
[2]
22. 6. 2015 v 8.13webpaja
(1) Pokud nejsi zatíženej na 320D, C220CDI apod, tak vyzkoušej jen V6. Zní lahodně a podvozek už v základu je nesmírně povedenej. Chápu, že pro prodeje jsou R4 důležitější, ale topová verze je tou pravou 😉
[3]
22. 6. 2015 v 8.34Barrichello
Jo to věřím, tak šestiválec je šestiválec :o)
[4]
22. 6. 2015 v 9.27iudex
Paráda, ďalší závideniahodný jazdný zážitok. Prekvapilo ma hlavne to citeľne odlišné naladenie F-type, človek by nečakal, že inštalácia 4WD bude mať taký vplyv na riadenie. Išiel si aj zadokolkovú V6? Nie je to mäkšie naladenie vlastné aj V6ke so zadným pohonom?
Každopádne XE V6 potešilo, asi to výkonovo/dynamicky nebude súper pre M3, ale o ligu nižšie v kategórii S4 či AMG Sport by mal ašpirovať na kráľa.
[5]
22. 6. 2015 v 9.36webpaja
(4) Teď jsem V6S nejezdil, ale pamatuju si velmi dobře, že hutnost a přímost řízení se nijak výrazně neodlišovala od V8. Tady to bylo do 50kph jako v nějakým city modu. V tu chvíli, kdy za to už taháš to bylo dobrý, sice jsi cítil, že je něco jinak, ale věděl jsi co dělají přední kola. Spíš mě překvapilo, že instalace AWD se neprojevila na vyvážení. To sedělo pěkně.
Oproti M3 a RS4 bude varianta s V8. Doufám, že bude pěkně natlačenej za nápravu, aby nezkazil vyvážení. Opravdu mě dost mrzí, že jsem V6 neřídil a jen seděl coby pasažér.
[6]
22. 6. 2015 v 11.48MariAchi
[5]
Kdo vi, jak bys jim tu V6 pojezdil, kdyby te nechali ridit, ze zadnich gum by pak na ostatni nezbylo nic, nez cary 😀 Dik za prvni jizdu, ten pocit z AWD asi bude vsude stejny, na me osobne takhle pusobilo BMW s a bez xDrivu, proste jsou jednou vpredu navic poloosy + 4 klouby a to se nejak projevit musi a stejne tak je treba to kompenzovat nastavenim posilovace… V XE jsem uz sedel, jen staticky, ale musim rict, ze nazivo je to paradni kousek, uhlazena elegance, zadne proasijske vlnobiti, ani predek jako skala rozervana morem nekde ve Skotsku, proste gentleman v obleku, o jehoz shopnostech stejne nikdo opochybovat nebude. Mozna az na trochu kratsi zad, ale na tom rozvoru je to i tak majstrstyk. Ehm…a uz jsem psal, ze vam ty vylety na S-ring zavidim? Neco s tim budu muset udelat 😀
[7]
22. 6. 2015 v 12.15webpaja
(6) Salzburgring má jeden obrovskej klad a to, že je jednoduchej a naučí se ho i neumětel jako jsem já. Je pak nepoměrně snažší se soustředit na to jak se auto chová a dobře se porovnává. Jen kdyby tak chtěli dělat i srovnávací jízdy s konkurencí :-).
BMW s x-Drive je pro mě v mezní situaci hůř čitelný. Pustí zadek dopředu a pak tě náhle překvapí nedotáčivostí, kterou přepíráš plynem. Tady se pořád jednalo o důraz na zadní nápravu, přičemž přední část nekecala do směru, kam se auto pouští na hraně nijak výrazně.
Cáry z gumy nakonec zůstaly jen u jedinýho auta, toho mýho :-). Oběma spolucestujícím se tímto ještě jednou omlouvám za „příjemný“ a nekonečný chvíle čekání na odtah, na taxi a na náhradní auto, stejně jako zbytečnou cestu pro nově obutou kočku…inu na její ťapinky není guma skladem jen tak 😉
[8]
22. 6. 2015 v 13.03Dinar
Webpaja akci jako vždy hezky popsal, S-ring mám osobně taky rád, plus nové jagy, co víc si přát. No, bohužel tentokrát jsme měli trochu smůlu na kolegy ve skupině při guided laps, kdy instruktor nejede ostře, pokud vidí, že někdo ze skupiny nestíhá, což se u nás bohužel dělo kvůli pánovi jménem Miloš (neplést s námi oblíbeným diskusním kolegou ze Slovenska 😉 ), což byl pan kopyto a mňouk dohromady, takže výsledkem bylo, že s f-typy jsme jeli tak na půl plynu a paradoxně nejlíp jsem se svezl s XFR-S kombíkem, páč tam zrovna Miloš nebyl.
Celkově, XFR-S velmi zajímavá alternativa k M5, F-type 4×4 nebrat kvůli el. řízení, slíbený F-type v manuálu, na kterého jsem se nejvíc těšil, nebyl, XE V6 jen ze sedačky spolujezdce, ale very promising. Popravdě trochu rozpačitá akce, předchozí track days na Salzburgringu byly ze strany importéra, co do představovaných aut, lépe zvládnuté.
A k anabázi s kočičí děravou bačkůrkou, nakonec nás příznačně muselo odvézt BMW. :))) 😉
[9]
22. 6. 2015 v 14.28iudex
(7) Čo to bolo s tou pneu, defekt? Žeby to bolo vírusové (šírené cez sms)? 😉
[10]
22. 6. 2015 v 14.41woody-alien
[9] iudex: V tom případě se mému tel.číslu vyhýbej obloukem 😀
[11]
22. 6. 2015 v 14.58woody-alien
webpaja: Moc hezký report….škoda, že se Vám nedostalo do ruky XE V6. Na revanš tě jistě potěším informací, že po nějaké době váhání se v ČR nakonec bude nabízet tříválcové Mondeo 1.0 EB. Konečně, ani jsem nemohl dospat. 😀
[12]
23. 6. 2015 v 5.40webpaja
(9) Ano defekt a jak se ukázalo, výmysl s kompresorem funguje jen u některých typů poškození. Po včerejší kontrole účtu a navzdory všemožným zálohám přes platební kartu jsem nakonec zjistil, že jsem reálně zaplatil pouze za novou pneumatiku a všechny ostatní výlohy platila značková asistence. Včetně nákladů na naftu náhradního auta. Alespoň tak 🙂
[13]
23. 6. 2015 v 5.41webpaja
(11) Kdyby mělo zajímavější výkon, tak proč ne, ale je to tlustoprd a litr mu určitě nebude fungovat tak jako u Focusu neřku-li Fiony 😉
[14]
23. 6. 2015 v 5.43webpaja
(8) Já měl u F-T štěstí, že za námi vlál Mates. Miloše jsem „vyhrál“ jen u zkoušení XFR-S, kdy to vypadalo, že bude chtít při mé jízdě vystupovat a jediná slova, která použil byla: brzdiiiii a pomalejiiii 🙂