-
Z4 M40i
Po zajímavých názorech v diskuzi pod dvojtestem nové „zetčtyřky“ jsem uvítal strávit den za jejím volantem. Nevím kolik je v ČR předváděcích čtyřhrnků, ale moc jsem se těšil na to, jak bude fungovat sametový R6.
Šedá matná metalíza, devatenáctky s lepivými tretrami Michelin PS, hnědá kůže a dle mého názoru veškerá doplňková nutná výbava. Tady si neodpustím smutnou poznámku, že stejně jako v 3er není možné mít odvětrávané sedačky. To je fail, BMW by se mělo chytit za rypák a podívat se třeba na nabídku i menších Hyundai!!!
Nově řešený infotainment se mi líbí, někdo bude hořekovat nad matnými plasty kolem iDrive, ale já to jen kvituju…žádné lány lesklých černých plastů, dekor je příjemný texturovaný hliník, ale není ho tolik, aby vás terorizovala prasátka, kdykoliv svítí slunce.
Volant by mohl mít lehce menší průměr a jeho tloušťka je optimální spíš pro dřevorubce. Nic však, co by obtěžovalo.Startovací tlačítko probudí se zavrčením a vyštěknutím motor, nechávám režim Comfort a vyrážím. Už od nejnižších otáček běží R6 jemně a důrazně. Krásně se dávkuje výkon dlouhým a měkkým plynem, volant nemá tu otravnou dead zone v neutrální poloze, jen bych řízení uvítal o něco strmější. Posaz je tak nízko jak bych to chtěl a obecně jsou sedačky pevné, ale v určitých partiích krásně poddajné, to je na jedničku.
Prvních pár km vede městem, včetně různých neduhů na vozovce. V cestovním nastavení je mi to ale úplně jedno. Odpružení je evidentně nastaveno na 19″ kola s RFT, nebýt to roadster, řeknu, že je tlumení nerovností až konejšivé. Střecha maže dolů i nahoru, kdykoliv se držíte pod obligátní městskou padesátkou a rychlost s jakou střecha funguje je více než uspokojivá.
Dálnice ukázuje, že plátěná střecha z hlediska izolace hluku pokročila a není problém cestovat zcela nelegálními rychlostmi (jediný komu to vadí, je mikrofon telefonu, hluk vás nutí zvyšovat hlas při hovoru). Se stáhnutou střechou se dá jezdit cca do 140kph, pak roste výrazněji hluk, turbulence jsou však minimální.
Okresky zkouším jak v komfortním setupu, tak ve Sport+. Komfort pouze pohupuje a nechá vás v klidu cestovat kamkoliv potřebujete. Takto se dá denně ujet klidně 1000km a to bez nějakých omezení. Pohodlí je opravdu ukázkové a Z4 splní většinu požadavků daily caru.
Sport+ přidává pevnost, uklidní vláčnější pohyby karoserie na divočejším povrchu, ale stále je relativně měkký. Řekl bych, že zhruba na úrovni komfortního nastavení plnotučných M modelů. Dalším a naštěstí konfigurovatelným faktorem je řízení. To samosebou ztuhne a to tak, že kdyby takto někdo naladil posilovač v M4 pro DTM, tak mu Glock rozkope počítač. Je to zbytečné, chybí konzistence, místo jemnosti se řidič zbytečně pere s umělou protiváhou a navíc zůstává řízení stále relativně pomalé. Pokud by bylo rychlejší a konzistentnější, pak bych to akceptoval, takto však ne. Na sérii nerovností při sportovní jízdě pak chybí balanc a odezva ne úplně odpovídá tomu, co se děje pod koly. Jakoby měla elektronika nějakou tu desetinu sekundy prodlení. Jindy dokonalý automat by také mohl mít v nejostřejším nastavení rychlejší reakce, speciálně směrem dolů. Tady ale spíš už naráží na své limity a jinak mu nelze vůbec nic vytknout.
Lepivé mišelinky bylo potřeba párkrát přeprat plynem, aby se zadní pneu dostaly nad ideální teplotu a dalo se pěkně sklouznout. Vyvážení je perfektní, stačí jemná korekce plynem a kontra, auto si nechá líbit hrozně moc a je vyloženě hodné. I jůtuberka z Nice nebo Petrohradu si bude připadat mnohem lepší řidičkou, než reálně je. K tomu přispívají i dokonalé brzdy, silné, citlivé a s perfektně nastaveným ABS, které zasahuje na hranici smyku.
Před závěrem spotřeba a jedna drobná libůstka…navečer jsem si potřeboval s autem trošku zařádit a i tak zůstala těsně pod 13l/100km. Ráno jsem jel sice dynamicky, ale plynule a ehle kombinace město/okresky/dálnice byla s rychlostmi lehce přes na číslici začínající 8. To je naprosto perfektní!
Bonus: tím je zvuk! Bublající odfrkávání při odstavení plynu je dnes běžné, ale BMW konečně odolalo touze ladit zvuk á la AMG modely s V8 a nechalo vyznít klasický až ječivý ryk řadového šestiválce. Ten ječák je naprosto božský a jasně identifikovatelný, až do omezovače před 7000rpm pak s rychlejším otáčením kliky intenzivní a získává vyšší tón. Za to mnichovským děkuji a říkám KONEČNĚ!Závěrem tedy: Z4 rozhodně není ultimativním otevřeným sporťákem. Jezdit s ním na okruh dává smysl snad jen kvůli hledání limitů a sžití s autem, případně na pálení pneumatik před jejich výměnou. Aby to smysl dávalo, bylo by potřeba přeladit řízení, pohrát si se SW převodovky a přidat další tvrdší úroveň tlumičů. Je však dokonalým autem na denní použití se sportovními geny, úžasným motorem, skvělým komfortem a nádherným zvukem s klasickým systémem pohonu a tedy dostupnou zábavou za volantem.
P.S.: o čtyřválci bych vážně neuvažoval 😉
QV a Phoenixův řád 3er G20 – Nový etalon?
25 Responses to Z4 M40i
[1]
26. 6. 2019 v 11.11Dany
Díky za dojmy. Zhltol som to na šup ako vždy. Škoda toho riadenia. Pri Z-tku si mohli dať trošku viac záležať. Vyzerá, že sestrička od Toyoty bude mierne športovejšie ladená, ľahšia vďaka pevnej streche a tiež pevnejšia. Otázka, či si riadenie ladili sami. Len ten design…
[2]
26. 6. 2019 v 11.18webpaja
(1) U Toyoty mi nesedí vzhled ještě víc, mrzí mě to, ale neumím ji nakoukat. U Z4 jsem si musel zvykat na čenich, ale právě ta šedá ho dokáže celkem fajnově zamaskovat. S řízením nevím…kdyby BMW nemělo tovární motorsport team, tak neřeknu.
Na druhou stranu, je to spíš jen na zvyk, když opravdu zatlačíš. Každý to má jinak, já preferuju ostřejší a me těžké řízení.
[3]
26. 6. 2019 v 11.50Dany
Áno, čenich vyzerá, ako keby zaprel spodkom o obrubník a k tomu moc členité nasávanie. Negatívny sklon masky sa mi páči, ale tým spodkom to rozbili. Mohli to vyriešiť elegantnejšie. Proti Toyote je to ale fešanda.
S tým riadením je to trochu nemilé. Nechcel som to písať verejne, ale posledná skúsenosť so zadokolkovou jednotkou neodhalila žiadnu výnimočnosť nezaťaženú pohonom. Nie moc strmé riadenie, hluché okolo stredu… Hondie a Mazdie riadenia, aj keď zaťažené pohonom, sú mi bližšie. Očakával som, že vyššie v hierarchii sa to bude lepšiť.
Z M3 E9x si nič také nevybavujem.
[4]
26. 6. 2019 v 12.07Emel
Z4 je roadster, Supra jen automat… mám to těžké. Asi bych vzal toho Caymana 🙂
[5]
26. 6. 2019 v 12.29Dinar
Pěkné, pěkné, měl jsem ty tvé zážitky včera po tel. naživo, takže vím, že min. v jednom je Z4 pravý roadster, má plátěnou střechu, tak je hlučnější a telefon není slyšet zrovna nejlíp. 🙂
Ale jinak, je to trochu rozpačité, ač na jednu stranu chápu, proč bmw udělalo ze Z4 takové malé GT, protože se takto bude výborně prodávat, na stranu druhou mi to trochu zavání promarněnou šancí udělat zase jednou malé mrštné bmw. Tohle asi zůstane nadále na 2er coupe, ale je to škoda, potenciál Z4 jistě má, věci typu pomalé řízení, příliš komfortní podvozek, jsou jen otázkou naladění. Aspoň zůstane prostor pro případné emko, resp. tunery všech zemí…
Hezký testík. 😉
[6]
26. 6. 2019 v 13.03webpaja
(3) To řízení je jen věc naladění posilovače. Zkusíš Speedfredovu Giulii nebo Jaga a je to tam, bohužel i Medvěd je teď čistší a vyváženější.
(4) Nemám vůbec představu, nakolik si cenově konkurují s kajmošem, ale ten má šestihrnek až za 2,5 v GT4. Zase je tam možnost manuálu třeba u GTS. Ale tahle R6 za to prostě stojí 😉
Edit: Když vezmu tedy GTS, tak jen barva, kola a sedačky, jsem tam za 2,3M. Nevím jak vypadá smlouvání u Porsche, ale u BMW jsi tam, lehce přes 1,5M
(5) To auto mrštnost má, ale takovou vyměklou. Ta samozřejmá asi bude za příplatek 😀
[7]
26. 6. 2019 v 14.37Tomik
Pájo, perfektní a vyčerpávající počtení 🙂 Děkuji! Chystám se na test taky, tak se o to víc těším.
Osobně si neodpustím poznámku. BMW se doslova připosralo s designem oproti slibovanému. Veškeré šmrncovní prvky jsou oproti koncept pryč. Celkem nezvykle. Protože jinak jim koncept s finální výrobou celkem vychází. Tohle je pro mně po designové stránce nakonec zklamání. A přitom jsem se fakt hodně těšil.
Tvoje barva a kombinace je jediná možná. Ve všem ostatním to vypadá vyloženě tuctově. Starej se ale o matný lak!
[8]
26. 6. 2019 v 21.07speedfred
Malo tá Z4 aj špéru?
Za mňa ale veľmi pekné auto,na okruh asi ale moc nebude (čo asi žiadna ani sebelepšia seriovka) a keď už s touto technikou tak asi Supru. Inak neviem aké volanty majú BMW teraz ale donedávna boli vynikajúce pretože ja mám radšej hrubšie vence. V Alfe som si už zvykám ale tam mi príde stále nejaký tenký ten veniec.
[9]
27. 6. 2019 v 5.11webpaja
(7) Souhlas, u studie byly všechny detaily dotažené do celku mnohem lépe, pak jakoby nastoupila banda internetových tunerů. 😉
(8) Elektronicky řízený samosvor, ten fungoval perfektně. Volant tloušťky asi jako jsi měl v M235i. Na moje ruce už je to moc hrubé. 🙂
[10]
27. 6. 2019 v 8.10Tomik
Nedělal bych si závodní choutky ať to má samosvor či nikoli. Nemá smysl tohle auto už od samotného začátku plánovat na okruh, ačkoli je ve všem lepší než předchozí verze. Mělo to mít sexepíl, na sešlápnutí ohromit. Za přijatelný prachy nahradit „motorku“ pro chlapy v přechodu aby mrkaly na kolemjdoucí na přechodu. Měla to bejt na oko dobře řezaná kára a ne vožužlanej bonbón se stahovacím krovem.
I „tuctovej sedan“ 3er je v dobrý konfiguraci mnohem víc vau. A to nemá cenu vůbec zmiňovat jeho jizdní vlastnosti ve stejné verzi, tedy M340i.
…a stejně ho jdu zkusit, abych to pro sebe se slzou v oku a naději v lepší budoucnost definitivně uzavřel.
[11]
27. 6. 2019 v 11.01webpaja
(10) Jen mám obavu, že řízení G20 je lehkým krokem zpět po FL F30. Včera jsem koukal na šourůmu na trojku, kompletně v individuálu a vypadala moc pěkně navzdory M Paketu.
[12]
27. 6. 2019 v 12.19Tomik
S řízením ještě nevím Pájo. Čekám aktuálně na poslední „zkoušky“. Trojka M40i ale teprve dorazí. Bohužel se ale znám. Nakonec skončím stejně u pětky. A tak se bude o mě jednou vyprávět:“…to je ten, co měl celý život pětky.“ 🙂
Každopádně po prvotním šoku se mi Mpaket na 3er líbí. Pro moje šihlavý oko je to jediná možnost. Všechno ostatní mi otáčí oči v sloup.
[13]
28. 6. 2019 v 12.18webpaja
(12) Když ona nejhezčí trojka je právě 5er v M-Paketu 😀
[14]
1. 7. 2019 v 7.37Tomik
😀 to si vystihl pěkně. Přesto… já tak kritickej k 3er úplně nejsem, obzvlášť ve vztahu k některým modelům v minulosti.
PS: Doufám, že tvá nabídka stále trvá a potkáme se 😉
[15]
1. 7. 2019 v 7.37Tomik
😀 to si vystihl pěkně. Přesto… já tak kritickej k 3er úplně nejsem, obzvlášť ve vztahu k některým modelům v minulosti.
PS: Doufám, že tvá nabídka stále trvá a potkáme se 😉
[16]
1. 7. 2019 v 9.39webpaja
(14) Určo potkáme, te’d pořád hektický, ale něco namaluju, ať máš na výběr z termínů. 😉
[17]
2. 7. 2019 v 20.48GeekStar
Díky za skvělý text! Z4 M není úplně můj šálek, ale svezení to musí být vynikající.
[18]
3. 7. 2019 v 10.39webpaja
(17) Jsem rád, že to zaujalo! Z4 není určitě kulervoucí, ale ten kdo chce stylový roadster, se kterým se dokáže i pobavit si tam svoje najde. Možná jsem měl moc očekávání od M verze, která vlastně není pravým „eMkem“. Test nebyl zklamáním, jak by se možná mohlo zdát, jen očekávání byla neskutečně vysoká. 😉
[19]
3. 7. 2019 v 14.35woody-alien
A zase jedno příjemný počtení. Díky za něj.
Z4 taky není zrovna moje auto snů, ale jako stylovka s parádními dynamickými parametry to musí být fajn. Navíc vítr ve vlasech, resp. spíš na plešce :D, to zavání romantikou.
Testík vystihl vše podstatné a zpříjemnil trávení času na tomhle rozpolceném webu. Takže nic jiného než palec hore dát nemůžu. 😉
[20]
4. 7. 2019 v 6.26webpaja
(19) Od mistra pera to potěší 😉 Mě to samozřejmě rozfoukalo trvalou taky 😀
[21]
6. 7. 2019 v 10.26praděda777
Minulý pátek jsem v Renocaru hodil na Z4 čučku. Je to fešák. O motoru v M40i nepochybuju. Mám ho ve svém „baby M“. Open top isn´t my cup of tea, however…..
[22]
8. 7. 2019 v 16.34iudex
(18) Myslím, že presne v tom bude chyba, totiž ak si v tom hľadal čistokrvné ///M (a ako bývalý majiteľ Mka si zrejme podvedome porovnával), tak to sklamanie muselo byť, športiak na okruh to nie je a nebude. Ale ak na to pozeráš ako na potentný roadster na okresky, tak Z4 funguje nádherne, výkonný, pružný a výborne znejúci motor, ktorý naviac výborne reaguje na plyn, dynamiky viac než dostatok, pritom si stále podvozok zachováva dostatok komfortu, keď chceš len taký cruising, k čomu je open-top určený rovnako (ak nie viac), ako na to športovanie.
[23]
9. 7. 2019 v 12.00webpaja
(22) Asi máš pravdu, prostě prostor na plnohodnotné M tam je. Podvozek snese daleko víc, tady mi chvílemi přišel na limitu až moc měkký a motoru neodpovídající. Nakonec i ten motor během pár hodin by snesl americkou výkonovou verzi 380HP. 😉
[24]
9. 7. 2019 v 15.51iudex
(23) Z tohto pohľadu škoda, že nebude Z4M, to by potom neboli žiadne výhrady k tomuto M Performance. Takto je to ale vrchol rady a potom logicky môžu byť očakávania vyššie.
Btw. tiež nerozumiem, prečo tam nedali najnovšiu verziu B58, ktorá je/bude v M340i, t.j. 275 kW, ale dali tam 250 kW verziu zo starej 1er. Na druhej strane nemyslím, že M340i s výkonnejším motorom bude dynamickejšia ako Z4 M40i, ten výkon zožerie vyššia hmotnosť.
[25]
12. 7. 2019 v 17.08pradeda777
Nový motor B58 je udušen GPF filtrem a WLTP požadavky a proto i krouťák zůstal na 500Nm.