-
Pajero Sport – Heal the Tank, část 2 – Elektrifikace
Chtěl jsem psát pokračování toho, jak dopadla renovace karoserie – nezoufejte, pokračování bude. Jsou důležitější věci, o kterých je třeba říct, a které mohou pomoci i jiným. Mixneme kafe s arménským koňákem a valíme na to.
Zpočátku bylo světlo…
…na které dlouho nikdo nešáhl. Totéž by mohla říci o sobě kdejaká průměrná čtyřicátnice, která má pevnostní nárazníky ještě nelegalnější než ty podomácku urobené v kdejaké garáži na kreténa zpitým Pepou (DIY intensifies), ale zde tuten stav vypadal tak nějak podobně. Nuže, nazízneme robě pod sukénku.
Výměna žárovek – jak na to
Hlava 1.: Výměna žárovek v přístrojové desce
Proč jsem to potřeboval udělat? Levá polovina nesvítila vůbec, pravá – jakžtakž, stará žárovka už byla nějaká nedomrdlá. Navíc, nevěděl jsem, zda mi vůbec funguje kontrolka prázdné nádrže (která se rozsvěcuje podle nálady – a to nejen u mě, takový drive2.ru nebo američtí monteráci tvrdí to samé), zbytek žárovek chtěl překontrolovat také.
Předem se omlouvám za kvalitu některých fotek. Dělal jsem to na benzince pozdě večer (doma mě to fakt nebavilo, a padla na mě kreativní nálada a chuť něco v tom životě změnit). Velký dík Nikitě V. za pomoc a trpělivost, který mi s tím pomáhal.
Co budete potřebovat:
- plastová páčidla na demontáž plastů – já je kupoval u 2din.cz, za tu cenu – neber to. Vyplatí se do toho zainvestovat – pokud máte svoje auto aspoň trochu rádi, nepoužívejte šroubovák s hadrem. Nedělá to těm plastům dobře. Je starý, přebytečný tlak může vytvořit mikropráskliny, které se potom prostě neléčí.
- dva klasický křížový šroubováky – jeden s kratší rukojetí,
- hadřík (radši z mikrovlákna) a ideálně čistič plastů (já používal i renovátor – ať to slouží déle),
- magnetickou misku. Těch šroubů bude celkem fest, a nechcete lovit ten bordel mezi sedačkama.
- Žárovky. Pokud se jedná o budíky:
Moje žárovky měly kody: MR149329, MR320391, MB066068.
Postup po krocích:
0. Dejte volant do nejnižší polohy.
1. Nad budíkama uvidíte dva šrouby – odšroubovat pomoci kratšího šroubováku.
2. Vezměte do ruky plastové páčidlo s tenkým koncem. Budu nudnej, ale: zarážejte ho opatrně, protože nevíte, co je pod tím, a zda tam není poškození z dřivějška. Ty šediny a vzteky urvané péro nikdo nenahradí. Na obrázku jsem madskillzově zakroužkoval místa, kde se ten panel pevní k palubovce.
Hint: pouhé páčení v těch místech nestačí. Odpojte to v jednom místě a posouvejte zaražené páčidlo k dalšímu. Tím se vyhnete poškození panelu.
Všechny spoje uvolněné. Zatáhněte k sobě, ale zastavte se.3. TLAČÍTKA! Jak asi budou zapojené? I dítěti je jasné, že nenasávají tu elektřinu z dračího prdu, nýbrž z drátu a konektoru. Odpojte konektory mlhovek, dimmeru, polohovače světel a ostatní. To odpojení je vcelku jednoduché – je tam vždy taková zarážka na konektoru, takže dolů a od sebe. Netahejte za dráty – já vím, že to je víc než jasné, ale přesto v návodu na mikrovlnky se píše „nesuště tu mokré čičiny“.
4. Až po odpojení konektorů budete moci sundat panel. Oběma rukama zatáhněte k sobě, pak dolní okraj – k sobě a nahoru, a až poté zbytek.
Bližší pohled: konektory odpojené (díky Mitsubishi za opravdu intuitivní zapojení, kvalitní konektory a všechno ostatní, muciky muck), špína všude. Otřete a ošetřete kosmetikou dle libosti.
5. Šrouby, které drží desku s budíkama – out (4x). Sklíčko nechte být, vůbec nijak nepřekáží. Můžete však, pokud ho chcete vyleštit i zevnitř.
6. Celé to k sobě. Při bližším pohledu vás překvapí to, že některé komponenty pro ty desky vyráběla Toshiba. Řiďte se obrázkem, který jsem postoval úplně na začátku, a podle toho měňte žárovky. Neodpojujte žádné konektory, pouze patice (otočit – vyndat).
Upozornění: nedotýkejte se ničeho jiného, než té patice. Deska je věcí citlivou, pokud vaše ruce jsou mastné/špinavé/mokré, může dojít k mikrozkrátu.
7. Žárovky mohou jít ven trochu ztuha, ale nebojte se – směle je vytáhněte z patice.
8. Pokud je to vše, princip je stejný jako v případě rozborky zbraně – co se odpojovalo jako poslední, připojuje se jako první.
POZOR! Pokud chcete otestovat funkčnost žárovek zapnutím světel – nerozsvítí se to. Chvilku mi trvalo, než jsem přišel na to, proč. Připojte konektor dimmeru k ovládacímu tlačítku. Nevím proč to tak funguje.
Hlava 2.: Klimatizace
Majitelé digiklimatu můžou toto přeskočit. Ti, kteří mají místo pohodlné digiklimošky s přivětivým pípáním mixerský DJ pult, čtou dál a snaží si uvědomit ten rozsah utrpení, které je čeká. Kuřáci si mohou dát vajgla – budou klidnější.
Přikládám schéma:
1. Odšroubujte dle návodu:
2. Začiná hardcore. Odpojte tlačítko A/C – jakoby ven a odpojte konektor.
Postačí, když ten panel povyndáte. Pro otočení patice (myslím, že standardně doprava) raději použijte multitool.
Tlačítko A/C je odpojené (prázdný konektor uprostřed). Samotný mrdoplesk začal, když jsme museli vyndat rádio (včetně rámečku). Buď je to SONY tak na pokemona, nebo už jsme byli tak unavení, ale správně a napoprvé nakombinovat šuplík, rádio a rámeček nešlo ani lidem s vysokoškolským titulem.
Ten modrý mimozemskej žalud je žarovka. Měnit. Cigáro.
3. Montujte to celé zpátky. Cigáro & kafe.
Hlava 3.: Multimeter (kaplička)
Ten je celkem napohodu. Žádné chytáky v podobě nečekaného bimbase u jinak celkem pohledné ženštiny vás nečekají. Závěrečná část vcelku epesní trilogie.
Z tohoto výkresu jsem pochopil akorát to, že někde v tomhle zámku žijou dvě vyhořelé žárovky, které musím poměnit hned, ať to vypadá už sakra dobře. Navíc, vyhořelá žárovka může dělat solidní bordel (kontrolka ABS tančila celkem slušný kan-kan, ale už mě nechala na pokoji).
1. Sundejte zadní krytku – vemte plastové páčidlo s tenkým koncem, zaražte ho a nechte ho pod zadní částí, druhým páčidlem, které povedete kolem přední krytky, pomalu odpojujte zoubky. Zde velké díky pánům z Pajero klubu za radu – zpočátku jsem rval tu přední krytku, což se nesmí – drží ji dva šrouby. Ta zadní se drží na odnimatelných spojích.
2. Pohled zezadu – raději využijte hi-tech, tedy frontální kameru vašeho mobulu, abyste viděli, co se kde nachází.
Pokud potřebujete vyměnit žárovky pouze ve voltmetru / ukazateli tlaku oleje, nemusíte číst dál. Pokud budete muset měnit žárovku i v kompasu, pokračujte.
Šípkou označený šroub odšroubujte, ten samý je i na druhé straně multimetru. Odpojte zadní konektor a vyndejte celý přístroj.
3. Všude uvidíte spoustu šroubů. Směle je odšroubujte. Myslím, že celkem je jich 8.
4. Trochu jsem lámal hlavu s tím, jak vyndat kompas. Kovový plíšek, který drží velký bílý hlavní konektor, stlačuje také i dráty, které vedou k maličkému konektoru ke kompasu. Odšroubujte ty šrouby a posuňte kompas dopředu, poté odpojte malý konektor.
5. Následně odcvakněte krytku kompasu. Jsou tam dvě žárovky na šedých paticích, typ MR283314. Ta žárovka se z patice nevyndává, nýbrž se mění celá. Plochýem šroubovákem ji odpojíte. Pokud nevypadne hned, raději ji pomožte plastovým páčidlem. Né šroubovákem.
6. Pokud je všechno hotové, a test (zapnutí světel) dal pozitivní výsledek, a nemáte žádný problém – můžete klidně assemblovat všechno zpátky. Jen prosím trošku citlivěji na ten kompas.
Výsledky
Konečně nemám jednookýho piráta a vidím na všechno. Speedometer je zářivější než tachometer – ano, i v tacháči musím obnovit žárovku. Ta stará už je vysvícená.
Ve věži už je iluminace, která mi dělá radost:
Příště snad dokončím ten článek o výsledku vyvaření kastle. Je tam opravdu obrovský kus práce.
Pajero Sport – Heal the Tank, část 1 – Karosářská hrůza
6 Responses to Pajero Sport – Heal the Tank, část 2 – Elektrifikace
[1]
15. 5. 2017 v 06:04webpaja
Skvělý blog! Bez pardonu, tohle sám neumím, nemám asi ani ambice, nebo čas…ale oceňuju 😉
[2]
26. 5. 2017 v 09:45Jakub
Ahoj.prosim tě chci se zeptat ,kde si objednal všechny žárovky a mohl bys mi poslat přesný seznam,které budu potřebovat na výměnu všech v balubovce plus kapličce? Moc děkuji
[3]
26. 5. 2017 v 11:32Jakub
Jinak luxusní články,koupil jsem to samé a přesně tohle potřebuji 😀
[4]
28. 5. 2017 v 11:38wotsudisu
Ahoj, díky, zašlu přes email. Jinak objednával jsem v autopalace spořilov – https://eshop.autopalace.cz
Ono ještě bude potřeba měnit nějaké žárovky v tlačítkách… co jsem se tak díval.
[5]
29. 5. 2017 v 05:39Jakub
Perfektní ,moc děkuji email je safarikkuba@seznam.cz 😉
[6]
21. 6. 2017 v 12:59wotsudisu
Odpovězeno.
Omlouvám se, že až po měsíci. V textu je vysvětlení, proč.
Komentáře nejsou povoleny.