-
Desátá symfonie
Napadlo mě spousta klišé povídaček na začátek, ale všechny jsou zbytečné. Jde pouze o jedno…podělit se s vámi o jízdní dojmy s BMW 530d F10. Vozidlo jsem dostal v černé metalíze s 19“ koly hvězdicového designu se zdvojenými paprsky. Vizuálně dokonalá kombinace, stejně dobře budou zřejmě fungovat všechny tmavší laky, ve světlé jsem pětku ještě naživo neviděl.
Taktéž vynechám pasáž vnějšího vzhledu, bylo o ní napsáno více než dost, za sebe říkám LÍBÍ. Při prvním seznámení mi unikla vlastnost popsaná Perunem, lehké dveře, které vyžadují o něco svižnější švih. Doprovází ho ovšem to krásné luxusní tlumené žuchnutí, které každý v dané třídě očekává. Ten, komu se něco podobného příčí, nechť si připlatí za elektromechanické dovírání dveří. Sako hozené na zadní sedačky potvrzuje už předchozí dojmy, prostor neohromí, ale bohatě stačí.
Málokdo by očekával, že demo vůz bude holátko a tak jen dodám, že vůz byl plně „naložen“. Elektrické nastavení sedadel, v této třídě již téměř povinné, doplňoval stejným způsobem seřiditelný volant. U zmíněných věcí ještě chvíli zůstanu, volant optimálního průměru a tloušťky dostal pro mě neobvyklé ovládání tempomatu (a všech možných asistentů), které po počátečním zvyknutí beru jako rovnoprávnou alternaci za klasickou páčku pod volantem na kterou jsem zvyklý nyní. Samotný volant dostal jemnější kožený potah na hony vzdálený některým hrubým kreaturám, které se ve vozech s vrtulí ve znaku v minulosti vyskytovaly. Moc jsem se těšil na příplatkové komfortní přední sedačky, leč ve voze byla jejich sportovní verze. Samozřejmě odpadá možnost příplatkových masáží a všemožného nastavování, ale přesto poskytují nadprůměrné pohodlí, nezbytnou vysouvací část sedáku a kromě dlouhého opěradla i vynikající tvarování (pro mě by mohly být i užší).
Ještě před samotným rozjezdem zírám na širokoúhlý display obrazovky multimediálního systému s pěknou grafikou a nepoměrně jednodušším ovládáním pomocí iDrive. Osazení je v přirozené výšce i vzdálenosti, odstínění i přes neúprosné jarní slunce v pořádku. Nedá mi ještě nepřipomenout už klasickou a velmi specifickou strukturu povrchu palubní desky…prostě poznáte, že je to BMW i na dotek.
Testovaný vůz má bezklícové odemykání a startování, proto odkládám transpondér do šachtičky v popelníku, sešlapuji brzdu a řadím D. A propós, elektronický volič samočinné převodovky bez mechanické vazby je věc báječná, pryč jou doby mačkaní pojistných obrknoflíků a rejdění pákou v podélné ose…
Systém aktivního natáčení zadní nápravy umožňuje otočit vůz na prostoru, který by nestačil autům o třídu menším, přesto jsem nezaznamenal jakýkoliv pocit vědomí jeho práce, funguje přirozeně a nenásilně. Podobným způsobem pracuje i aktivní řízení, pokud nepřesedáte přímo z verze s obyčejným posilovačem, nezaznamenáte po chvíli jízdy nic speciálního. Kromě krátkého testovacího intermezza na letišti jsem s tímto typem řízení do styku nepřišel, ale při běžné i svižné jízdě mi nepřipadal jako handicap.
Kapitola motor asi rozvíří nejvíce debat. Nemůžu souhlasit s tím, že nezasvěcený dokáže poznat bez váhání naftový pohon. Klidný běh bez vibrací, absence jakéhokoliv chrochtání nahrazeného vzdáleným a výborně odtlumeným hučením nedá příliš prostoru ke kritice. Motor a jeho sladění s převodovkou je perfektní. Akcelerace je do 180km/h vynikající, jasná a tak přirozená, že do momentu pohledu na HUD, či tachometr může leckomu připadat jako nevýrazná. Rychlost s jakou se však rafička pohybuje (nebo se mění čísla holografického promítání) vypovídá za vše. Auto je rychlé, při předpokládané ekonomice provozu (nevěřím, že by šla i při větších dynamických nárocích přes 10l/100km a při běžném ježdění mezi 7-8) až neskutečně rychlé. Změna převodových stupňů je briskní, jemná a nerušivá. Auto mělo „klasický“ 8-mi stupňový automat bez možnosti řazení pádly pod volantem, ale při snaze o manuální domluvu ke změně stupně jsem opět nezaznamenal rozdíl. Tedy rychle, jemně, efektivně… Snad jedna výtka by se našla, podřazování při zastavování mi nepřišlo tak jemné jako jakékoliv změny „kvaltů“ během jízdy.
Ještě krátce k akustické pohodě. O motoru už řeč byla, dával jsem si pozor na aerodynamický hluk, jehož vyšší míra byla kritizována, ale buďto jsem hluchý, nebo redaktor kritiky jezdil za větrného počasí. Do rychlostí začínajících dvojkou není po rušivém hvízdání, či hučení ani slechu.
Podvozek je kromě motoru u BMW další stěžejní oblastí (vlastně ještě prioritnější). Ani 19“ palcová kola nedokázala překazit schopnost elektronických tlumičů pohlcovat běžné nerovnosti a na rozdíl od E60 i jízdu bez jemného, ale neustálého natřásání (to už jsem hodně kritický, nikdy jsem se v E60 necítil opravdu nepohodlně). Tím však nechci říct, že se RF pneu neprojeví. Podařilo se mi „vymést“ past na mamuty při předjíždění traktoru a ačkoliv tlumiče zabránily přenesení rány do interiéru, tak pneumatiky hlasitým zaduněním daly vědět o své velikosti i vyšší neodpružené hmotě. Opět jsme u bodu sváru a opakuji, že mi to osobně za pohodlí nenucení stavět u píchlé pneumatiky stojí. Stabilita karoserie, potlačení náklonů, odvezva na pohyby volantu jsou bezprecedentní. Podvozek je jednoduše famózně vyvážený a vynikající.
Závěr:
Nebudu se pouštět do srovnávání s konkurencí, BMW řady 5 je však podle mě nejlepším vozem vyšší střední třídy současnosti. Tichý, hbitý, komfortní, rychlý a sportovně elegantní společník.
36 Responses to Desátá symfonie
[1]
2 dubna, 2010 v 10:14 amT613
Díky za „svezení“. Mimochodem jak to děláš s těmi názvy blogu? 🙂
[2]
2 dubna, 2010 v 10:23 amwebpaja
(1) Tohle už snad vydrží, původní nešel nastartovat.
[3]
2 dubna, 2010 v 10:23 amDinar
Tak, že by první recenze pětky na auto.cz, u které mám pocit, že se nepopisuje hyundai?! Souhlas se vším, až na ty RFT, ale to jsme spolu už řešili, u mě to bude vždycky to první co půjde… Co se převodovky týká, měl jsem u dýzlu stejný pocit, s tím přece jen citelným podřazováním před zastavením, u benzinu nic. Každopádně, pěkně jsi vystihnul to podstatné a zhrnul to v logický výsledek. Kdo chce, pochopí, co v F10 dostává, pro ty ostatní je tu příliš hluboký kufr a neprémiové okno. 😉
[4]
2 dubna, 2010 v 10:28 amwebpaja
(3) Děkuju, cením si tvého názoru 🙂 . Zapomněl jsem snad dodat ještě jeden poznatek, vzhledem k šíří pneu (p 245, z 275) mě překvapila ignorace řízení na vyjeté koleje. Předpokládám, že to bude aktivní zadní nápravou.
[5]
2 dubna, 2010 v 10:33 amNavtech
Brávo sušenko! 🙂
Ta konkurence… Já bych si to ani nedovolil srovnávat jinak, než o pocitech, jestli MB, nebo BMW. Každýmu vyhovuje něco jinýho a velkou roli hraje i značka, jako taková. Já bych si stejně koupil „pětku“, i kdyby každý třetí upadávalo kolo.
[6]
2 dubna, 2010 v 10:33 amT613
Tak vydržet ti možná vydrží, ale já tě vidím jako Desátou symfonii 🙂
[7]
2 dubna, 2010 v 10:36 amDinar
[5] Už s elektrickým posilovačem tahají koleje za ruce mnohem míň, v aktivní řízení, cos tam měl, se ztratí všechno, a to bohužel doslova. 😉
[8]
2 dubna, 2010 v 10:39 amDinar
[5] Navtech: rozdíl je v tom, že u éčka si můžeš koupit verzi „houpačka pro bačkoráře“ nebo „agilní, ale tvrdý kočár“, pětka houpačku nenabízí a ve verzi agilního kočáru je v každém ohledu o kousek lepší než éčko. Výběr je pochopitelně na vkusu každého soudruha, jak říkáš. 😉
[9]
2 dubna, 2010 v 10:47 amNavtech
[8] Dinar… MB je víc pro páprdy, ale čím vrcholnější motorizace, tím víc se BMW přibližuje. MB má už rok 63 a M5 bude kdo ví kdy, to je u nich pořád dokola. A zase ty ohledy, kde je BMW lepší? Já osobně bych je moc neřešil, resp. nevnímal. To už jsem tu psal, že je asi strašně málo lidí, co si nekoupí MB, protože je BMW „lepší“ a naopak.
[10]
2 dubna, 2010 v 10:51 amPerun
A tak to má být, takhle píše praktik 😎
Praktik v tom nejlepším smyslu slova, tedy ne ten co dočasně přesedne z Fabie do BMW a zůstává jako v Jiříkově vidění. Prostě ten, kdo ví, na co se má dívat, protože srovnává s tím co dobře zná a srovnání také snese…
Máš to, Webpajo, především srovnané v hlavě – palec nahoru! 😉
[11]
2 dubna, 2010 v 10:56 amDinar
[9] Navtech: jasně, budeš-li pětku s éčkem posuzovat měřítkem konkurence ve třídě, pak jsou mezi nimi rozdíly minimální, rozdíl je mezi nimi a zbytkem. Motivace ke koupi bmw nebo MB je v této třídě tak subjektivní, že ovlivnění tím, jestli je jedno či druhé objektivně lepší, tu opravdu nehraje roli.
[12]
2 dubna, 2010 v 12:01 pmEmel
Tak na tu naftu jsem opravdu zvědavý… že by ji nezasvěcený uživatel nebyl schopen rozlišit jsou poměrně silná slova. Pokud by to bylo tak, zřejmě by 530d Touring patřila na vrchol mého žebříčku ideálních rodinných vozů…
[13]
2 dubna, 2010 v 12:08 pmPerun
Ještě k tomu natáčení kol – paráda a tak trochu návyková věc. Vyzkoušeno v Laguně s jednoznačně pozitivním efektem. V pětimetrovém BMW dává ještě větší smysl, protože tam kde jedni chtějí, jiní mohou 🙂
[14]
2 dubna, 2010 v 12:13 pmEmel
Perun: nevím, jestli jsi se právě nedopustil rouhání ;-).
[15]
2 dubna, 2010 v 12:21 pmNavtech
[12] Emel… mám tady na dvoře kamarádovu 530d tour 2002… Ukápnul jsem po čase slzu při představě, jak asi pojede tohle.
[16]
2 dubna, 2010 v 12:40 pmEmel
No, u té 2002 se ovšem nedá říct, že bys snad nepoznal naftu od benzínu. Jezdila ale báječně. Kamarád měl ten třílitr v trojkovém kombíku a bylo to taky fajn… ale nic pro tebe, v manuálu (ještě k tomu pětistupňovém, to bylo na dálnici na pěst).
[17]
2 dubna, 2010 v 12:49 pmNavtech
330d se říkávalo „naftová M3“. Chrochtá pěkně, to je fakt 🙂
[18]
2 dubna, 2010 v 12:58 pmPerun
[14] Emel: In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti 😀
[19]
2 dubna, 2010 v 1:07 pmEmel
Navtech: tu 330d jsem dostal do ruky i na okruhu v Sosnové, tam to ale bylo celkem zklamání – i přes M-paket se to M3 ani neblížilo, žádná hravost, spíš boj s hmotou. Možná v Mostě by to bylo lepší…
[20]
2 dubna, 2010 v 1:16 pmNavtech
To je tak na dálnici a běžný ježdění. Když potřebuješ na okruhu přidat, tak aby si na zátah počkala i zatáčka. Ale taky to bylo v době, kdy ty nafty šly strašně nahoru. Já měl v tý době 730d a jedinej smysl bylo, že jsem na jednu nádrž dojel z Brna do Dubrovníku.
[21]
2 dubna, 2010 v 1:52 pmEmel
Navtech: na dálnici zase vadila nepochopitelně krátká pětka, při trošku rychlejší jízdě jsi byl přes 3000 otáček, byť by to motor utáhl na 2000. Ale na okresky to byla bomba :-).
[22]
2 dubna, 2010 v 1:57 pmwebpaja
(5) (10) Děkuju 😉
(12) je prostě utlumená…žádný rachot, žádné vibrace, jen hučení agregátu. Chybí tedy něco libozvučného, ale neruší. A točí efektivně k 5000rpm.
[23]
2 dubna, 2010 v 2:10 pmEmel
Perun: In nomine Patrol et Fiat et Škodovka kombi?
[24]
2 dubna, 2010 v 2:13 pmwebpaja
(21) K otáčkám, při 150 to točilo někde kolem 2500rpm, sešlápneš podřadí o dva kvalty dolů a letí ke dvoustovce. Skutečně povedený…. Samozřejmě to není benzín, ale něco za něco. S E60 530xd jsem jezdil kolem 8,5 a nijak jsem se nežinýroval.
[25]
2 dubna, 2010 v 2:18 pmPerun
Emel: 😎
Škodovka jako duch svatý… Tam bych viděl spíš Svatouška Variant
[26]
2 dubna, 2010 v 4:02 pmwebpaja
(7) Já včera ani pořádně nevyzkoušel sportovní režim, prostě to jede výborně i v komfortu a to řízení k tomu tak nějak pasovalo. Jsou ovšem dvě věci, za který je podle mě zbytečný příplacet a to je právě aktivní řízení a zadní náprava. Favorit je jasný…místo těchto dvou věcí ještě trochu výkonu na předek 😉
[27]
2 dubna, 2010 v 5:16 pmEmel
webpaja: s tou zadní nápravou si teď ale mírně protiřečíš, ne? Ve článku si natáčecí nápravu chválíš… nebo je prostě příliš drahá na to co to umí?
[28]
2 dubna, 2010 v 5:23 pmwebpaja
(27) Neprotiřečím, je vážně dobrá, jen v ní nevidím takový přínos jako v náhonu na všechny 4. A za hubičku samozřejmě není, všechno má své limity 😉
[29]
2 dubna, 2010 v 5:37 pmEmel
webpaja: no pak za ni není zbytečné připlácet… nechci tě chytat za slovíčko, samozřejmě 4×4 ti třeba v zimě dá mnohem větší jistotu. Ale pokud by to nebyl problém peněz, pak nevidím důvod proč do aktivní nápravy nejít. Mimochodem, je kompatibilní s 4×4?
[30]
2 dubna, 2010 v 9:13 pmGTI
Nějakej desátkník (co je to za nick?) se tu otírá o novou pětku. Hezké. Věty plují jedna za druhou, přirozeně, jako vlny oceánu.
Tedy ale musím tu trochu dostat do profiroviny ty odkazované Perunské stesky na špatné dovírání dveří. Odtušuje-li kdo očekávanej grif z dveří domácího hajzlíku na zápraží, pak je nutno napsat, že v tomhle jsou si opravdu takřka všechna auta rovna. Je to taková profíky zcela očekávatelná skutečnost (tedy, pokud ti dveře nedovírá motůrek) – nové dveře se vždy u nového auta zavírají s o trochu větší razancí, než dveře vyběhané. Však to snad známe všichni, přesedáš ze své dosavadní modly, dveře drží silou vůle, stačí do nich jemně vrazit kopytem a zaskočí jak… frantík do dírky. Koupíš novou káru a napoprvé ji sa-moz-řejmě-mě nezavřeš, neb jsi jednak přirozeně zdrženlivější, jednak holt nejsou dveře, těsnění a zámky ještě ideálně zaběhlé. Tedy, samozřejmě, že když jsem vedle na blogu psal o tom, jak jsem se posadil do pětky, že jsem také naprvé pak dveře nedovřel správně. Ovšem tohle je vlastnost, kterou bych si nedovoli akcentovat ani u cee´da ani u jaguara. Neboť – zavírat dveře, hamtat na pedály, vrtět se v sedadle, odkládat lokty, najít si místo pro levý kopyto, to všechno se přece s novou károu teprve vždy všichni učíme. A moc rádi. To jen Perun spadl z nebe a nedůvodně se domnívá, že v postavení učence…
Jinak ještě musím, prostě musím zaujmout poměrně vyhraněný postoj k předznačenému soupeření mezi pětkou a éčkem. Soupeření se odehrává než na… výrobní lince. Už v šourůmech však jsou kostky vrženy rovnoměrně na každou stranu. Vnímejme tedy tyhle dva vozy jako opravdu to nejlepší, co svět nabízí v dané (asi objektivně nejvyváženější) třídě a souboje laskavě přenechme jiným patrům. Jsou jezdci (i mezi námi) kteří kvalitativní jízdní nuance mezi těmito auty rozeznají a ti pak preferují konkrétní model. Bez mučení přiznávám, že já jsem kolikrát i rád, když se rozjedu dopředu… 😉 takže u mne rozhoduje v těchto souvislostech styl karoserie, komfort a míra možnosti se za volantem solidně rozvalit. Je to samozřejmě dáno i věkem… Tedy má volba by mezi těmito dvěma dopadla na E-klasse. Jen připomínám, že nikoliv z důvodů, že bych se nevědomě chtěl snad domnívat, že ten meďák je lepší. Lepší je totiž jak ten meďák, tak ten bavorák, jestli mi tedy dobře rozumíš.
P.S. Desátník Paja BRAVO 😉
[31]
3 dubna, 2010 v 7:12 amwebpaja
(30) Děkuji 😉
Zároveň rozseknu ty dveře. Díky jejich na tak velké auto neobvyklé lehkosti nedolehnou při běžném zavření s takovou pádností, aby to zcela klaplo. Dokonce jsem přesvědčen, že se to ani nezlepší. U svého plechu mám to samé a přitom jsou dveře klasicky ocelové, prostě těsnění. Kdo nasedne tak většinou s dveřmi poprvé zachází opatrně, nedovřou se, pak následuje nápřah, švih, tlumené žuchnutí a ještě tlumenější „pardon“ 🙂 U pětky to bude v bleděmodrém.
Předposlední odstavec souhlas!
[32]
3 dubna, 2010 v 7:20 amwebpaja
(29) Z tohoto pohledu je většina lákadel super, já mám poměrně jasnou představu a tyhle dva prvky v ní nefigurují. A s tou kombinovatelností si nejsem jistý. Podívám se na konfig BMW 7.
[33]
3 dubna, 2010 v 8:20 amEmel
webpaja: při troše štěstí by to kompatibilní být mohlo, zadní náprava bude u x-drive +- stejná jako u rwd. Co se cen týče, je to pro mě pustá teorie… částku rovnající se Loganu MCV bych za sportovní paket nedal ;-).
[34]
5 dubna, 2010 v 4:24 pmRefmodel
Predem, diky za test, cetl jsem pozorne. Zajimalo by mne, k jakemu modelu srovnani vztahujes?
A ted dotazy: jak se ti nova 5 jevi pri pomale jizde? Kdyz neridis, jen se vezes a teba telefonujes nebo neco hledas? Jaka je ve meste? Popojizdeni, parkovani pres obrubnik?Jaka v pravem pruhu na D1 (prenesene na nerovnostech).
Podsouvam dotaz: neni 540d zbytecna? Jakou odhadujes spotrebu pri bezne jizde (dalnice 160, okresky dle oka, ve meste myslis na neco jineho)?
Dekuji, preji pekny den
[35]
6 dubna, 2010 v 5:32 amwebpaja
(34) Srovnával jsem předchozí E60 se stejnou (nebo spíše podobnou) motorizací. Pomalá jízda s F10 je konejšivější a měkčí, to platí po městě i jinde, stejná vlastnost pak novinku provází i ve vyšších rychlostech. Pokud jsem jel, tak jsem zároveň i řídil, takže nedokážu posoudit jaké to je na místě spolujezdce, ale předpokládám, že opět příjemnější než dříve. Největší rozdíl při jízdě ve městě pak připisuji větší obratnosti, která jde ale na vrub řiditelné zadní nápravě. Ta dokáže vůz otočit v rámci třídy na pětníku, ale u obrubníků nepomůže, tam je teritorium modelů s písmenem „x“ před číslicí. Všechna běžná nyní vyráběná auta mají vysokou náchylnost k obrubníkovému lišeji, snad jen u zadního nárazníku je eliminován parkovací kamerou. U BMW je to díky tradičně dlouhé přední kapotě samozřejmě ze začátku větší martyrium, ale jen do doby, kdy se řidič naučí odhadnout délku vozu. Nová 540d (nebo 535d, ještě nevím jaké číselné označení BMW zvolí) zbytečná nebude, výkonu není nikdy dost. Přídavek 45kw se musí projevit, přesto už dynamika 530d je skvělá. Spotřebu vidím někde kolem 7-8l/100km. U někoho méně, jinde zase více. Za poskytovanou úroveň výkonů však určitě stojí, prodejce tvrdil o reálném snížení spotřeby až o 1l/100km ve srovnání s předchozím modelem, ale já ji moc nesledoval 😉
[36]
9 dubna, 2010 v 6:15 pmRefmodel
Díky moc..:o)
Komentáře nejsou povoleny.