-
Top 5 nejlepších faceliftů všech dob
Jak již bylo řečeno, smyslem faceliftu je prodloužit životní cyklus vozu a udělat ho zajímavějším pro ty, kteří si ho ještě nekoupili. Následující facelifty ale především donutily současné vlastníky vozu si trhat vlasy za to, že pár měsíců se svým nákupem nepočkali. Pomohly totiž významně celkovému vzhledu vozu a zcela oprávněně zabrali se stejnou technologií podruhé titulní stránky automobilových serverů.
Opět upozorňuji, že se jedná o můj soukromý názor a nikoliv konstatování faktu. Rád si v komentářích přečtu vaše tipy.
((foto opět wiki commons))
Páté místo: Alfa Romeo 166 (2003)
První Alfa 166… no nevím. Někdo ji má za vítězství stylu nad konformitou, ale já jsem měl vždy dojem, že má na rozdíl od ostatních vozů stáje AR nějak příliš smutný výraz a málo sportovnosti a agresivity ve svých rysech. V 90. letech to asi ještě šlo, ale s přelomem tisíciletí (který přišel asi v Itálii o 3 roky později) bylo nutné konat a to rychle. Tak přišla verze nová a veřejnosti vyrazila dech. Zamilovala si ji většina automobilových žurnalistů a její linie poprvé ukazovaly nový designový směr Alfy, který se částečně projevil ve faceliftu 156ky a nakonec definitivně v nové 159ce. Někdo může namítat, že 166ka ztratila faceliftem svou osobitost, jenže nový vizuální směr Alf Romeo z roku 2003 a dál, jakoby perfektně padl na již letitý podvozek 166ky a dal jí nový život.
Čtvrté místo: Audi A3 8P (2008)
Je až neuvěřitelné, jak dlouho se Audi podařilo na výrobních linkách udržet svůj model A3. Druhá generace A3ky vyjela poprvé z výrobní linky v roce 2003 a v roce 2008 už byla zralá na generační obměnu. Místo toho však přišel facelift, který auto vyrovnal s novou Audi A4 B8. Předek nového sedanu střední třídy ale lépe padl na A3ku. Co je do jisté míry fascinující, je jak dlouho se daří Audi vyrábět vozy s designem „single-frame“ a stále to vypadá dobře. S jistou mírou opatrnosti bych model 8P označil za hezčí, než současný 8V, který má na můj vkus až moc velké přední průduchy a kvůli tomu vypadá bez 18tek kol dost divně. Design nové A3ky se totiž už inspiruje spíše u A6ky než faceliftované A4ky a přední partie jsou tak až komicky velké a mohutné. Díky faceliftu z roku 2008 přišla pro generaci 8P padla až v roce 2013, tedy po 10 letech výroby. Můžeme si o Audi myslet, co chceme, ale toto je úctyhodné.
Třetí místo: Nissan Qashqai (2010)
SUV od Nissanu od počátku patřilo mezi normálně vypadající auta. Nebyla to nádhera, ale nebyla to ani hrůza, zvlášť v porovnání s Nissanem Juke nebo minulou generací Micry – autech, která v hlavě vyvolávala velké množství otázek, zpravidla souvisejících se střízlivostí návrhářského teamu Nissanu. Přesto však možná byly přední svítilny moc velké a v roce 2009 už byl celkový vzhled malinko zastaralý. Co však přišlo poté lze považovat za velmi atraktivní design. Přední světla trochu připomínají Volvo C30, jsou moderně zaseknutá opačným směrem (trochu jako u Mercedesu SL) a dynamická linie pod chladičem dokončuje vzhled vozu jako partnera do tvrdších podmínek (byť ho asi většina lidí využívá jen ve městě).
Druhé místo: BMW 3 E90 (2008)
Tento facelift byl přesně tím, po kterém si majitelé předchozí verze rvali vlasy z hlavy, že chvíli nevydrželi. BMW totiž předvedlo opravdu povedený kousek. Podařilo se mu odstranit děsivé zadní svítilny (proto nabízím u tohoto faceliftu i zadní pohled) a dokonce i upravit přední světlomety. Vše bylo v duchu decentnosti a původní duch vozu zůstává – je však trochu vylepšen. Ledvinky tentokráte klasicky konči pod kapotou a nejsou jí tak rozdělovány. Celý předek je zmírněn a konečně dává E90ce vzhled vozu nové generace, který minulý vůz vyloženě neměl. Krása je někdy v maličkostech a tyto vybrané malinké úpravy byly podstatně lepší volbou, než divočina, která se děla na sportovnějším kupé. Tu však již neměl na starosti odejitý Chris Bangle.
První místo: Jaguar XF (2011)
Jaguáru se comeback s novým modelem XF v roce 2007 celkem povedl. Přesto to však bylo auto, které mělo ke kráse a eleganci dost daleko. Po čtyřech letech expozice tohoto minimálně podivného designu konečně došlo k opravdovému zlepšení a divoká kočka dostala nějaké drápky. Nižší a ostře tvarovaná světla dávají vozu dynamický nádech a zvětšený přední chladič připomíná tradici značky. Toto byl opravdu povedený facelift, který zachraňoval opětovné zapadnutí Jaguaru do temnot špatné ekonomické situace.
Sociální implikace ojetého vozu Top 5 nejhorších faceliftů všech dob
14 Responses to Top 5 nejlepších faceliftů všech dob
[1]
13. 6. 2013 v 14:52Ja Prvni 123
🙂
Za „své“považuji první a poslední… u toho posledního = Jaguaru souhlasím. Vypadá lépe.
U Alfy to ale není tak jednoznačné!
Dokud teda mluvíme o faceliftu v estetické rovině… původní světla podle mě vypadala lépe, ale mizerně svítila.
Asi se očekávala výroba jen s xenonama.
Nová světla to mají opačně: svítí nesrovnatelně lépe = až výborně, ale vypadají víc „obyčejně“… a na tom dlouhé autě se specifickými bočními prolisy tak úplně nesedí… ale v zásadě souhlasím, že světla mají primárně svítit.
😉
[2]
13. 6. 2013 v 17:22Emel
Mno, znám mnoho podařených faceliftů… namátkou třeba Focus II, Peugeot 308 nebo RCZ, Mercedes R… osobně se mi líbí i Fiesta nebo Fluence, tam je to ale diskutabilnější.
Decentní facelifty dělá i Škoda – pokud pomineme kontroverzní Octavii II, tak Octavia I, Roomster i Fabia II jsou velmi vydařené facelifty, byť nijak dramatické.
Audi A3 bych sem neřadil, ten posun v designu je minimální, prostě už původní model byl nadčasový, je to na podobné úrovni jako u té Škody.
U BMW jsi zvolil nějakou vytuněnou verzi… ale ta přední maska je slušný krok kupředu, s tím souhlas. A se zbytkem souhlas bez výhrad, Jaguar + Nissan + Alfa jsou slušný posun kupředu.
[3]
13. 6. 2013 v 18:02rohYpnol
Podle mě jsou NEJzdařilejšími facelifty Golf VI a Passat B7. Tedy co do estetické stránky.
[4]
13. 6. 2013 v 19:17Matuji
Qashqai je vyloženě povedené auto po faceliftu. O to více mě mrzí, že se změna vyhnula interiéru, který mi přijde, že na dnešní dobu neuvěřitelně zestárl a připadá mi spartánský. Ale docela se těším na facelift Megane, který dostane masku ála Clio. Podle známých co to už viděli, tak to údajně výrazně pomohlo a vůz je „krásný“.
[5]
13. 6. 2013 v 20:44Pekelná Micinka
No jsou facelifty, které odpovídají svému jménu, tedy jen takový update k estetickému cítění doby, ale pak jsou takové, které i celek posouvají někam jinam. Qashqai, 3er i A3 jsou ten první případ, jako nejpodařenější z nich bych hodnotil právě Nissan. Alfa a Jaguar jsou ten případ druhý. Tedy zásadně posouvají design vozidla. Ovšem, nikdy to není zcela jednoznačné. Alfa prostě má silnější charakter v té původní verzi. XF se podle mě povedl jen z poloviny, zadní světla se symetrickou spodní i vrchní polovinou se mi nelíbí.
[6]
13. 6. 2013 v 21:38Emel
Matuji: mé informace říkají, že u Megane přijde nová generace…
[7]
14. 6. 2013 v 00:10CenturionCz
[2] Ta zadní fotka BMW 3 je skutečně nějaká potuněná verze, ale jinou stejně kvalitní verzi jsem na wiki commons nenašel a ta zadní světla i zadní nárazník jsou stejné jako na běžné verzi. Bonusové body za pozornost 🙂 .
[3]
Naprosto souhlasím, ale tady se jedná (alespoň podle výrobce) o nové generace. Fakticky je to skutečně spíše facelift, ale oficiálně jsou oba modely označené jako nové generace, tak nezbývalo, než je z výběru vyřadit. Možná udělám i nejlepší mezigenerační posuny.
[8]
14. 6. 2013 v 00:31Matuji
Nene, na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu bude představen facelift Megane s přední maskou po vzoru Clio 😉
[9]
14. 6. 2013 v 08:57Emel
http://www.autoexpress.co.uk/renault/megane/63783/new-renault-megane-2013-release-date-price-and-rumours
Třeba tady se mluví o nové generaci…
[10]
14. 6. 2013 v 13:13Matuji
Emel: To by museli mít novináři lepší informace než sám Renault :-). Na novou generaci je ještě brzy.
[11]
14. 6. 2013 v 13:29Emel
Proč myslíš že je ještě brzy? Megane III je na trhu od roku 2008, tedy stejně dlouho, jako Golf VI, který už svého nástupce dostal loni. Jistě, lze argumentovat tím, že GVI je vlastně facelift… nu, stejná polemika nás možná brzy čeká u Megana. Pětiletý cyklus ale funguje i jinde… Focus II byl na trhu 2005-2010, Astra H 2004-2009, Hyundai i30 2007-2012… dá se říct, že je to mezi nejprodávanějšími hráči vlastně standard.
[12]
14. 6. 2013 v 15:21Matuji
Emel: Nevím co stojí za tím důvodem, jestli to je snaha počkat než odezní prvotní nadšení z 308 nebo si chtějí vylepšit ekonomiku výroby Megane III, ale bylo mi ze velmi dobře informovaných zdrojů automobilky řečeno, že ve Frankfurtu bude pouze facelift s novou přídi a do prodejů to půjde ještě do konce roku. Takže sám jsem zvědavý a ještě se na to poptám jak to s IV. bude, protože na příští rok do Paříže už je naplánovaná premiéra něčeho jiného.
[13]
16. 6. 2013 v 13:33šmoula nešika
Za sebe říkám, že jsi opět vybral skvěle. Samozřejmě, obvykle se v diskusi najdou další příklady, každopádně bych to sám nedokázal líp.
[14]
17. 6. 2013 v 09:00Emel
Matuji: neumím si dost dobře představit, že by Megane vydržel na trhu další dva roky. Renault je v Evropě příliš silným hráčem na to, aby riskoval něco takového. Samozřejmě se může stát, že facelift bude natolik výrazný, že to tyto pochybnosti vyvrátí… no, uvidíme, z logiky věci bych dnes vsadil na nový model, ale tvé info beru na vědomí.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.