-
Lekce 17: Mrazík
A máme tu další lekci naší autoškoly, tentokrát ani za volant neusedneme, respektive pouze na chviličku. Podíváme se, co znamená fakt, že venku sněží a mrzne.
Tak jako Karel Gott každý rok vyhraje Zlatého slavíka, tak také každý rok přijde do české kotliny zima. V zimě se často stane, že nasněží, na což doplatí obvykle Pražáci. V tu chvíli se stírají veškeré barevné rozdíly mezi auty, respektive na silnicích potkáváte všechna vozidla vytuněná podle stylu Fabie II s bílou střechou.
Všechno dolů
Většina aut na silnicích pak vypadá víceméně stejně, totiž jen jako první skicy tvaru automobilů. Sněhová pokrývka, často dosahující tloušťky pěti a více centimetrů (což je zdá se i IQ některých řidičů), vyhladí všechny designérské výstřelky do nejjednoduššího tvaru.
Takže nejen že auto na sobě nese několik desítek kilo krystalizované vody, ale považte – sníh vynuluje i přítlak toho hustýho křídla, co vám koupila babička k ježíšku!
Tak tvrdě pracujete na vymazlení vaší stopětky, a pak přijde z Ruska dědek z hůlkou mrazilkou, a je to v háji. To naštve, chápu.
A zdá se, že v takovém případě jsou čeští řidiči obvykle bezradní. Už odstranění startovací kliky někdy v první polovině minulého století dalo podnět k tomu, že k nastartování auta a následné jízdě stačí jen sednout, otočit klíčkem a jet.
Ovšem někteří řidiči to, zdá se, berou jako dogmatický postup.Praktická ukázka
Takže co dělat, když se jeden ráno probudí a přes sníh nevidí, jakou má barvu auta? Busem asi nepojedete, na to vás znám moc dobře.
Se situací se dá poměrně jednoduše vyrovnat, a navíc si při tom ti zdravější z nás zacvičí, ti méně zodpovědní si mohou třeba dát cigárko.
Prvním krokem je odemknout auto. Kdo si zapoměl rozmrazovač, má pech, dneska se nejede. Nashle Novák, dnes máte volno, uvidíme se na příští lekci.
Pokud se vám podařilo odemknout, a následně otevřít dveře, máte takřka vyhráno. Teď už jen stačí nastartovat. Ale pozor! Nikam neodjíždějte. Po nastartování zapněte rozmrazování zadního skla, dejte ventilátor naplno a namiřte ho jen na přední sklo. Vhodné je i pustit světla, teplo žárovek totiž rozpustí sníh nebo led na nich usazený.
A odtut je právě postup odlišný od toho, co zřejmě dělá velká část českých řidičů. V tomto okamžiku musíte z auta vystoupit, a sáhnout do kufru pro škrabku, ideální je model se smetáčkem. Stojí to zhruba jako dva lístky na tramvaj, takže neschudnete.Cvičme v rytme
Nyní je potřeba, jak už těm bystřejším zřejmě došlo, odstranit sníh z vozidla. Nejdůležitější jsou v tomto ohledu skla, ta zajišťují, že z auta vidíme ven. Učit používat škrabku na okna vás učit nebudu, to bude váš domácí úkol. Ne, paní Horáková, to co ukazujete, je škrabka na brambory, tu dnes využijete večer, až manželovi budete vařit večeři.
Upozornění pro řidičky – zajistit si výhled z vozu neznamená jeden deset centimetrů dlouhý tah kreditkou na čelním skle. Neřídíte OT Pandur. Hezky celé přední sklo. To samé platí i o bočních.
Panuje-li pouze námraza, můžete sednout do auta, setřít už rozmrazené zadní sklo a odjet. Pokud je však sníh, je potřeba odtsranit i ten z celého vozidla, tedy zejména z přední kapoty a střechy. Já vím, je to dřina. Ale chtěli byste, aby byl pod sněhem i led, a ten se, jak se střecha ohřeje, svezl a trefil do předního skla auto za vámi? Pokud jsou vám auta za vámi ukradená, tak si třeba představte, že litr vody váží jedno kilo. A litr vody je krychle o rozměru 10x10x10 cm. Většina střech u osobních aut je stavěna na nosnost 50 – 70 kilo. Už víte kam mířím?
Lekce 18: Když smrdí guma Lekce 16: Do auta ne!
33 Responses to Lekce 17: Mrazík
[1]
9. 1. 2008 v 10:18thomson
Tak jen jedna malá poznámečka. Doufám, že tak jak to tady nextright popisuje to moc z vás nedělá…Jinak řečeno dělají to tak skoro všichni.Co mam na mysli??.. – Nastartované stojící auto v zimě..
Tak tak tedy ne!
Je třeba si uvědomit, jak velké má auto v tu chvíli emise (a nezmění to ani emisní povolenky) – je zapnutý sitič elektronika naplno si taky bere a navíc sami výrobci přiznávají, že auto má po nastartování několik prvních kilometrů spotřebu cca 30l/100km..A to uz je celkem dost. No a teď si představuju, že toto udělá tak kolem 8 ráno 5 aut před domem. To vám pak je vzdoušek..
A další věc je, že auto by mělo hned po nastartování jet a ne stát. A to hlavně v zimě, ať se motor zahřeje a začne hezky mazat. Pro naše čtenářky to neznamená dát mu co to jde, ale hezky motor zahřát klidnou jízdou s minimem vytáčení (to je ten druhý budík co ukazuje ne kolik je hodin v USA, ale právě otáčky motoru).
Tak to je asi vše co jsem chtěl řící k této lekci. Jinak max. spokojenost s autoškolou, jen občas bacha aby tě někteří pochopili;-)
[2]
9. 1. 2008 v 10:25Kyslik
palec nahoru 🙂
[3]
9. 1. 2008 v 10:52kkk
tez si myslim, ze nastartovane stojici auto za studena neni moc dobre…ale to nic nemeni na tom, ze je doopravdy potreba vsechem ten bordel z auta pred jizdou dostat
[4]
9. 1. 2008 v 13:04nextright
thomson: Kdyby nastartovaný auto v zimě bylo jediný nebezpečí, to by se žilo krásně…
[5]
9. 1. 2008 v 13:43GTI
Samozřejmě nestartovat! Ostatně existuje ještě jeden elegantní způsob – otevřít vrata garáže (venku je mínus 20) sednout jen v košili do auta, zapnout vyhřívání sedadla, nakopnout to a vyjet… 😉
U šeškrabování ledu ze skel je nejdůležitější mít takový grif, abys nasadil, zatnul a odstranil na jeden švih. To jde jenom se škrabkou s kovovým břitem. Stoji to za to, si takovou koupit. Nejhorší způsob je nastříkávat skla rozmrazovačem, protože pokud je velký mráz, líh se během chvíle odpaří a voda na skle zamrzá pod taktovkou stěračů. Tedy – škrábat suchej led. To nese ovoce pro další jízdu. Tohle neplatí u aut, která mají rozmrazování (vyhřívání) čelního skla.
[6]
9. 1. 2008 v 14:05forester
GTI: bacha pokud máš garáž, kterou musíš otvírat sám ručně. Ty máš asi doma elektriku … já ne a pak ještě musíš přidat sundání kabátu.
[7]
9. 1. 2008 v 15:19thomson
GTI: bacha na to vyhřívání.. od doby co vim jak nachylne jsou ty nase 2 koule (jedine, ktere muzeme mit v aute porad :-)) vyhrivani sedadel nezapinam :-)))
[8]
9. 1. 2008 v 17:09Tomiss
Pěkně nás zásobuješ svými lekcemi,palec:-)
[9]
9. 1. 2008 v 17:28Ricardo
Ta střecha je důležitá… jinak stačí jednou prudce zabrzdit a může se odmetat znova. Co píše GTI o stěračích je taky pravda, většinou to končí tím že se na stěračích začne hromadit taková kaše z nemrznoucí směsí a sněhu. A ještě bych připomněl vyhřívání zrcátek – jestli ho auto má.
[10]
9. 1. 2008 v 21:51GTI
[6] forester: Jo, mám vrata na dálku. je to opravdu výborná věc. Jasně, sundat kabát, hodit ho na zadní… tohle je v době velkýžch mrazů a velkého sněhu paráda.
[11]
9. 1. 2008 v 21:54GTI
[7] thomson: Vím vím… zejména pokud člověk ještě není otcem, si to musí hlídat. Jinak… uvaření snad nehrozí 🙂 Já zapnu maximum jen na počátečných pár desítek vteřin. To zpravidla postačuje, neb tělo nevyhřívá sedadlo ale naopak… no a pak najede topení a jízde je perfektní. Výhřívat sedadlo sto kilometrů je nesmysl, s tím souhlas.
[12]
9. 1. 2008 v 21:55PepaSFI
trochu pozdě na zimní autoškolu 🙂
Dovolil bych si souhlasit spíš s autorem než s thomsonovým komentářem. Moje auto stojí v plechové garáži čili má venkovní teplotu,jen není zachumelené.Jezdíme do práce v pěti lidech na vzdálenost asi pěti kilometrů.To se motor téměř neohřeje. Navíc po neudržovaných silnicích vysočiny.Spotřebu mám v zimě kolem 7 litrů takže s těmi třiceti na prvních pár kilometrech to nebude tak zlé.Ale já holt nemám moderní auto ale obstarožního taliána s podměrečným motorem.Ale test by to byl určitě zajímavý,vzít pár aut,vychladit na minus patnáct,posadit do toho pět chlapů a pak jet pět kilometrů deseti centimetrama čerstvého sněhu.K tomu ohřívání motoru,když mi do vymrzlého auta sedne pět lidí tak mi okamžitě zadýchají okna a ta zamrznou.Topení začne topit tak po kilometru,sklo odmrzne po dalších dvou takže tři kilometry pojedu víceméně poslepu.Nebo to oškrábu,ono to zas hned zamrzne,znova oškrábu,znova zamrzne…… Takž e já nastartuju,vyjedu z garáže,zavřu vrata a nechám motor běžet těch pár minut než se sejdeme.Mezitím topení začne topit,skla už se tolik nezadýchají a já pojedu bez rizika že do něčeho křápnu.Mazání motoru bez obav,časy oleje M6AD už minuly,dnešní oleje snesou i nízké teploty a mazací soustavy dnešních motorů to zvládnou.Taky vstřikování benzínu se chová líp než karburátor na sytič takže záplava benzínu už tolik nesplachuje olej z válců. Jo a ventilátor topení nepouštět naplno.Topení je napojené na chladící soustavu, stejně to netopí protože je to studené a jen se tím prodlouží ohřívání motoru.
[13]
9. 1. 2008 v 21:56GTI
[9] Ricardo: Ano, zrcátka správně připomínáš.
[14]
9. 1. 2008 v 22:02GTI
[12] PepaSFI: :-))) Velmi cením tvůj příspěvek. To je motorismus v praxi. Jo, těch pět chlapů uvnitř udělá brajgl, tomu věřím. S tím motorem na volnoběch bych s tebou tak úplně nesouhlasil, a přestože ty mazací schopnosti olejů jsou dnes již výborné i v nižších teplotách, přeci jen bych koukal co nejdříve odpálit. Proti zamlžování je zpočátku jízdy v mrazu výborná klimatizace – ani stopa po mlžení, to bys jistě v těch ranních složitějších podmínkách ocenil.
[15]
9. 1. 2008 v 22:19Alessio
Garáž je super, doporučuju. Bohužel, když je aut v domečku víc tak nestačí ani dvojgaráž no a tak služební stojí venku před garáží…to je pak ráno po pořádné chumelenici radosti :-). Pěkný díl autoškoly!!! PS: taky bych co nejmín stál, spíš je lepší se hned rozjeta pomalinku jet a ohřívat.
[16]
9. 1. 2008 v 22:50PepaSFI
no zatím mi nikdo nedokázal vysvětlit proč by se mělo se studeným motorem hned vyjet.Pseudoargument že to na volnoběh zbytečně spotřebovává palivo a šíří emise neberu.Motor na volno spotřebuje minimum paliva i za studena,totéž emise. Když má stejně studený hýbat autem se ztuhlou převodovkou,ve sněhu tak tam toho benzínu poteče dost. Ano, zatížený se trochu rychleji ohřeje.Ale zas ho zatěžuju ve chvíli kdy není docela jisté jestli už dobře maže.Pořád mi jako technikovi přijde lepší když se protočí a prožene olejem jen tak na volno bez zátěže.Neříkám nechat to klapat čtvrt hodiny ale dvě tři minuty volnoběhu mi přijdou lepší než znásilňovat motor který se sotva rozhýbal a řídící jednotka se zoufale snaží ho udržet naživu.
Ještě doplním,kus igelitu na sklo ušetří spoustu námahy se sněhem a námrazou. A když je na skle vrstva ledu z mrznoucího deště tak to pomůže jen teplo,škrábat to nejde.Ale nepolívat teplou vodou,může prasknout sklo a voda zateče a zmrzne i tam kde nikdy nebyla.
[17]
9. 1. 2008 v 22:59milic
Kromě garáže a škrabky si dovolím nabídnout ještě jedno řešení – bufík (alias nezávislé topení). Ráno se probudíš, zacvakneš protivný budík a ještě v polospánku šátráš na nočním stolku po dálkovém ovladači, kterým bufíka uvedeš do provozu. Doba, kterou pak strávíš hygienou, oblékáním a první kávou (čajem) stačí na to, aby skla byla odmrazena, interiér auta vytopen a především se prohřeje motor. Bufík jsem pořídil hlavně kvůli motoru, nevím jak vy, ale já jsem při natáčení dieselu v -20 st. trpěl jako zvíře.
Poznámka na závěr: pozor na sousedy, ve ztichlé ranní ulici vyluzuje rozbíhající se bufík zvukové efekty připomínající startující stíhačku Mig 21 :-)))
[18]
10. 1. 2008 v 3:46robi
Zde se jak vidno dostáváme na ostří nožů v rozdílu mezi lidmi, kteří často raději pročistí jen „střílny“ a hurá, jedem, nějak to dopadne a lidmi, kteří se snaží mít víceméně za každou cenu plný výhled z vozidla tak, jak radí minimálně alespoň zdravý rozum.
Osobně raději obětuji ten mizivý zlomek obsahu nádrže plus svůj čas právě tomu, abych odstranil pokud možno každou jednu větší stopu sněhu, o námraze ani nemluvě, na svém autě a potom jsem mohl coby slušný, dobře vidoucí účastník silničního provozu vyrazit, než abych škrabal jen minimum, doufal, že něco zvládnou za chvíli stěrače (také rádi kupujete několikero gumiček za zimní sezónu a platíte tím za svoje „ignoranství“?) a topení plus výhřev zadního okna?
Ono stačí, když napadne trocha sněhu a člověk ji zapomene odstranit ze střechy vozu. Logickým následkem je navátí většiny z této sebemenší hromádky na zadní sklo a tedy podstatně zhoršený výhled.
Aneb pro nás nemajetné, kteří vlastníme auto, ale garáž či podobný výdobytek nás stále míjí je víceméně nutností ve hře o život na zimních silnicích skutečně nastartovat, jak bylo již řečeno, pustit světla, výhřev zadního skla, větráky na přední sklo a boční okénka, vyhrabat se zpět ven a máknout si na pokud možno až ideálním očištění od všech sněhových, námrazových a dalších překážek výhledu.
Nejen, že potom jsme na silnici vůči ostatním účastníkům dle mého názoru férovými kolegy, ale také se po tomto tělocviku se smetáčkem, mnohdy i smetákem a škrabkou rádi za tu trochu tepla, kterou už je auto uvnitř vyhřáto. Při oné očistě dočista nesmíme zapomenout ani na kapotu vozu, světlomety, boční okénka a zrcátka. Bez nich jsme totiž slepí vůči spoustě okolního dění. Proč sníh z kapoty? Protože první kde skončí během chvilky jízdy je přední sklo. Proč sníh ze střechy? Protože první kde skončí po chvíli jízdy je zadní sklo. Proč ze zrcátek a bočních skel je snad jadné každému. Proč z předních i zadních světlometů snad také není třeba zdůrazňovat, chceme přeci nejen vidět, ale také být viděni.
Když občas ráno vyrážím do ulic a posléze mimo město a vidím ony úžasné „yntelygenti“ s jakž-takž pročištěnou střílnou před očima řidiče na předním skle, otevírá se mi automaticky kudla v kapse …
[19]
10. 1. 2008 v 9:12DRiver
Garáž mám, elektrický vrata taky, ale mám i manželku s vlastním vozem, takže ten můj plecháč stojí stejně venku 🙁 Jak rád bych nasedal jen v košili. I když… pokud je v noci pod nulou, v garáži (a tedy i uvnitř vozu) je cca 5 stupňů, takže na tu košilku to taky moc není :-))) Ale za vyhřívání čelního skla bych dal metál.
[20]
10. 1. 2008 v 9:25ctenar
Všimám si toho jenom já nebo to vidíte taky tak, že v oněch „ó-téčkách“ sedí bezohlední křupíci, kteří nedovedou vytušit následky svého (ne)činu. Schovávají pod tou vrstou sněhu něco, za co se stydí? Ne, na odiv všem dávají jasně najevo, co v nich je (no spíš není)
Tady vídím GTI-ho axiom „Jsi jen a než to, co je tvoje auto“ jako více než trefný. A nemá to nic společnýho s tím, zda-li na tu garáž máš nebo ne.
[21]
10. 1. 2008 v 15:12Alessio
PepaFSI: no, minimálně to píšou na každé brožuře k autu. Motoru holt obecně moc nesvědčí práce hluboko mimo ideální otáčky v mrazu.
[22]
10. 1. 2008 v 15:33element5
Parádní díl autoškoly … A jakou diskuzi rozproudil.
[23]
10. 1. 2008 v 17:05honzarov
Jednak jsem nepochopil ten rozmrazovač na zámky, matně si vzpomínám co to bylo za ještě staré 105-tky a už vůbec nechápu, proč pouštět IHNED po nastartování ventilátor na sklo, když navíc vysedáš a jdeš čistit skla.
[24]
10. 1. 2008 v 17:08made
idealne je zahriat motor pri co najmensej zatazi,, a to je volnobeh, to je moj nazor, cafte
[25]
10. 1. 2008 v 17:09nextright
honzarov: Protože než očistíš boční okénka a dojdeš k přednímu, tak ho máš napůl rozmrazený.
A ony dnes už nejezdí staré škodovky, favority, felicie a další?
[26]
10. 1. 2008 v 19:17kkk
[24] v audi i saabu nam rekli, ze je idealni hned po nastartovani odjed. motor se totiz zahriva rovnomerne
[27]
10. 1. 2008 v 21:38honzarov
to [25] nextright : nevím jak ty, ale boční okénka nebývají moc od ledu či sněhu, očistit je všechny trvá asi 1 minutu, přední sklo mi trvá déle, když je tam toho více. Za 1 minutu z toho určitě nic teplého nefouká. Nevím jak u tebe, ale i kdybych očistil boční okna ještě dalším šesti sousedním autům, tak mi určitě během toho nesleze led z předního skla ani částečně.
Jinak k zahřívání auta: zajímavé je, že u motorek je základním kamenem a pravidlem zahřátí motoru i v létě a platí to nejen pro vysokootáčkové motory. Nechápu tedy to ihned vyjetí u aut bez zahřívání ( třeba jen 2-3 minuty ). No a co se týče nafťáku, tak tam jet s klepajícím zmrzlým motorem je trošku prasárna, ne ?
[28]
10. 1. 2008 v 21:46honzarov
Jo a mimochodem, nejlepší řešení je, když jste po ránu nacamraní a nechce se vám škrabat, tak si to auto nechat ohřát na benzince jak ten asi hnědočech z Chánova.
viz : http://www.blesk.cz/Clanek93081.htm
další informace : http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Most-Ch%C3%A1nov
[29]
10. 1. 2008 v 21:50nextright
honzarov: No vidíš, a mě to za dvě minuty rozmrazí půlku předního skla. A pak že jsou korejci sračky. A mrznou mi obě strany bočních oken, a to bydlím v Praze (pravda, na kopci), kde nejtužší mrazy nebývají.
[30]
10. 1. 2008 v 21:57honzarov
No pozor, ceedu věřím, asi se zajdu potom podívat na proceeda, jak to vypadá ve skutečnosti. Jinak furt váhám, jestli nedat na noc nějakou folii na sklo, ale nerad bych aby se na ní vyřádili nějací parchanti z hospody a ještě polámali stěrače. Když občas nasněží, tak se semtam najde nějaký kokot, co má ve zvyku malovat znak rencka na každém autě.
[31]
10. 1. 2008 v 23:41kkk
[27] tak musis taky brat v uvahu to, ze kdyz stojis, tak se motor zahriva pomaleji. tzn, ze bude studeny delsi dobu, coz znamena vetsi opotrebeni motoru. schvalne, az budes priste v servisu/u prodejce, tak se zeptej, jak to je spravne…jsem zvedav, co ti reknou;)
[32]
28. 1. 2008 v 13:08MichalPolan
[31] Nezdá se mi, že stojící motor by se zahříval pomaleji, než při jízdě. Odvod tepla je minimální, než se otevře chladící okruh motoru. Nehledě na to, že za jízdy v mrazu se po pár kilometrech motor nedostane ani na pracovní teplotu, zatímco když předtím běží tři, čtyři minutky na volnoběh, tak už vyjíždím s ručičkou odlepenou od nuly a během těch čtyř km do práce (zvrhlost, ale tak dvakrát do měsíce je nevyhnutelná) už se zahřát stihne.
[33]
28. 1. 2008 v 20:48pepino
Jenom bych chtěl upozornit, že není zahřátí motoru jako zahřátí motoru, chladicí kapalina nám je na prd teplá když olej se zahřívá až 3násobně déle než chladící.
Chladicí není důležitá, důležitý je zahřátý olej !!!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.