-
Hybridní spaceship
Kdo si chce dnes pořídit auto s hybridní technologií pohonu, má už z čeho vybírat. Kromě „auta budoucnosti“ – Toyoty Prius může sáhnout po některém z Lexusů. Finančně nejdostupnější je ale Honda Civic Hybrid, která je jen nepatrně dražší než stejně vybavený Civic Sedan. A právě o ní chci teď psát.
I přes dominanci Toyoty na tomto poli to byla Honda, kdo přivedl hybridní pohon do sériové produkce (oprava – viz příspěvek [10]). A je to taky Honda, kdo tuto technologii přivedl do běžného vozu nižší střední třídy jako alternativu k benzínovému a naftovému motoru. Hybrid se totiž od sedanu liší jen v drobnostech, což osobně považuji za výhodu.
Karosérie je konvenční sedan, který má konzervativní rysy, i když zdaleka ne tak moc jako předchozí generace Civicu Sedan. Dynamické tvary nízko skloněného čelního okna a krátkého víka zavazadlového prostoru doplňuje lehce agresivní příď. Celkový dojem je překvapivě uhlazený. Civic Hybrid/Sedan si ani úplný laik nesplete s jiným autem.
Uvnitř se pod futuristicky zpracovanými tlačítky skrývá standardní rozmístění ovládacích prvků. Volant padne skvěle do ruky, jen bych uvítal možnost nastavit si jej ještě o kousek níž. Volič převodovky se místo dnes tak populárních slalomů mezi písmeny pohybuje klasicky v přímce. Ruční brzda je překvapivě mechanická a ovládá se normální pákou. Vše ohledně hybridní soustavy se dá sledovat na třech grafech vlevo od otáčkoměru. Jednoduché, efektní a přitom bez zbytečné extravagance.
Teď to nejdůležitější, a sice jak se jezdí s hybridem. Pomalu se rozjíždím a otáčky motoru se skoro neslyšně převalují na dolním konci spektra. Baterie jsou téměř vybité, a tak elektromotor pomáhá jen neznatelně. Hybrid v této konfiguraci není žádný závodník; po přidání plynu se motor nijak přesvědčivě nechová, nesmíme ale zapomínat, že má jen osm ventilů. Na druhou stranu nabízí ticho a velmi plynulou jízdu – na třináctistovku nečekané ticho a plynulost, zřejmě práce převodovky CVT.
Stačí ale pár set metrů z kopce na tempomat a pohled na přístrojový štít prozradí, že baterie jsou téměř nabité. Generátor přesně udržuje zvolenou rychlost a dobíjí akumulátory bez jakéhokoliv zásahu řidiče. Stejně tak pomáhá při brzdění: s brzdovým pedálem je při prudším brzdění pracovat citlivě, protože systém se zřejmě snaží co nejrychleji „rekuperovat“ maximální množství energie.
Ovladatelnost auta je daná královským rozvorem – Civic Hybrid není příliš mrštný, zato nabízí velmi plavnou a komfortní jízdu. Benzínový motor se rád vytáčí a převodovka mu v tom pomáhá. Pokud potřebujete akcelerovat, jakoby podřadí a otáčky přeskočí přes čtyři tisíce. Naopak při odstavení nohy z plynu, umožní motoru klesnout až skoro k volnoběžným otáčkám.
Jestli očekáváte jízdu zcela bez benzínového motoru, jste zřejmě na špatné adrese. Jestli očekáváte zátah benzínového dvoulitru tak taky. Už oficiální název ústrojí IMA (Integrated Motor Assist) napovídá, že elektromotor má jen vypomáhat. Pokud ale hledáte prostorný a pohodlný vůz s nízkou spotřebou, je Civic Hybrid mimořádně kultivovanou alternativou k naftovým rodinným autům.
Zda jsou hybridy technologií budoucnosti nebo jenom slepou uličkou si netroufám odhadnout, to musí odhalit až následující roky. Honda ale ukazuje, že hybrid nemusí znamenat ani drahé ani extravagantní auto. Civic Hybrid je i přes svoji neobvyklost normální rodinné auto, se slušnou výbavou a za normální cenu.
Základní technické údaje:
motor benzínový I4, SOHC, VTEC, i-DSi, elektromotor IMA
objem 1.339 ccm
výkon 70 kW / 6.000 ot. + 15 kW
točivý moment 119 Nm / 3.300 ot. + 103 Nm
maximální rychlost 185 km/h
zrychlení 0-100 km/h za 12,1 s
kombinovaná spotřeba 4,6 litru / 100 km
emise CO2 v kombinovaném režimu 109 g/km
vnější rozměry 4.545 x 1.750 x 1.430 mm, rozvor 2.700 mm
provozní hmotnost 1.368 kgcena 649.000 Kč
VW marketing XF spy photos podruhé + něco navíc
19 Responses to Hybridní spaceship
[1]
10. 7. 2007 v 10:28Tibor
Nuda
[2]
10. 7. 2007 v 10:40pepavasa
Pěkný článek, jen mi tam trochu vadí popis rozjezdu zakončený konstatováním, že: „Hybrid v této konfiguraci není žádný závodník;“. Svádí to čtenáře k domněnce, že s Hybridem se není možno razantně odstartovat. Opak je pravdou! Ještě malá poznámka k bateriím. Baterie nemůžete nikdy vybít. Můžete jen vyčerpat penzum určené k momentální podpoře motoru, indikované výškou sloupce zásoby použitelné energie(ještě se mi to nestalo) a až do vyčerpání oné zásoby, máte k dispozici plný výkon elmotoru. Jinak fakt dobré čtení.
O budoucnosti Hybridů si myslím, že je to takový mezistupeň k přechodu na čistě elektrickou energii. Ve vámi zmiňovaných hybridních pohonech zatím vždy hraje prim spalovací motor a hybridní složka vlastně vylepšuje jeho účinnost. Nedaleká budocnost tento gard určitě otočí.
[3]
10. 7. 2007 v 10:42Ricardo
Tibor: můžeš být konkrétnější?
[4]
10. 7. 2007 v 10:43pepavasa
Malá poznámka k volantu, Hybrid má výškově stavitelné sedadlo řidiče!
[5]
10. 7. 2007 v 10:48Ricardo
Pepavasa: díky! Uznávám, že ta pasáž o rozjezdu může být zavádějící. Nezkoušel jsem v té fázi plnou akceleraci ani sportovní režim. Dokonce si myslím, že na to hybrid není, protože pak se vytrácí šetrnost k životnímu prostředí.
Ohledně té baterie – díky za zpřesnění. Tento testovací kus měl baterie opravdu na začátku „prázdné“, překvapilo mě ale jak rychle se dobily.
[6]
10. 7. 2007 v 10:49Ricardo
ad sedadlo – vím, měl jsem ho skoro dole, ale volant by pak mohl ještě o kapánek níž. Ale to je jen taková poznámka na okraj, tak jako nastavování sedadla v Bravu. Do seznamu mínusů (kdybych nějaký dělal) bych to rozhodně nedal.
[7]
10. 7. 2007 v 11:12pepavasa
2 [5]Ricardo: Ale je to stále Civic, a jeho podvozek má sportovní geny. Případné akcelerační nároky na výkon se pokrývají z baterie a pak máte k dispozici kroutící moment 223 Nm, to už je slušná porce výkonu. Ale jinak je pravdou, že je to ideální auto pro ženy, opravdu se vším všudy. Snadné ovládání, pohodlné sezení, díky velkému rozvoru skvěle drží přímý směr a nechá si všechno líbit. 🙂
[8]
10. 7. 2007 v 11:32Ricardo
Upřímně řečeno, ani jsem neměl nutkání ho nějak honit. Spíš jsem z něj cítil maximální pohodlí a jisté chování.
[9]
10. 7. 2007 v 11:46pepavasa
Trefný postřeh! Můžu se pod něj klidně podepsat.
[10]
10. 7. 2007 v 13:17Sleeper
„I přes dominanci Toyoty na tomto poli to byla Honda, kdo přivedl hybridní pohon do sériové produkce.“ Toyota Prius se začala sériově vyrábět v roce 1997, Honda Insight až o tři roky později… :o)
[11]
10. 7. 2007 v 14:51Ricardo
Ajaj, to jsem se nechal unést nadšením 🙂 všem se omlouvám
[12]
12. 7. 2007 v 21:02Tibor
Můžu: Nic nového
[13]
12. 7. 2007 v 21:39Ricardo
Tak to potom nemůžu sloužit. Redaktoři většinou s auty najedou víc než já (to se týká i tohoto případu) takže si všimnou více věcí než já. Dokonce se to ani neodvažuji nazývat testem ale jen jízdními dojmy, čli zaznamenání pár postřehů 🙂
[14]
15. 7. 2007 v 21:04Tibor
Aha 🙂 Tak to už tvoje příspěvky číst nebudu
[15]
15. 7. 2007 v 23:57da_b0mb
[14] Mel bys prispet svoji troskou do mlyna Tibore 🙂
[16]
28. 7. 2007 v 13:18Tibor
Nemám co nového světu automobilů sdělit tak nepřispívám. To má logiku ne? Lepší než psát něco co bylo již 1000 krát napsané jinde, lépe a erudovaně. Drtivá většina blogů (nejen o autech) je naprosto o ničem nebo vykrádá cizí zdroje. Howg
[17]
5. 8. 2007 v 16:06Lexus hybrid
To s uplnym vybitim baterie neni pravda. Mam zkusenost s LEXUSEM, nechal jsem ho 8 dni stat a vybila se jak velka baterie tak mala…. bouzel davaj tam tak male baterky ( 12V) ze by se s tim nerozjela ani S120.
[18]
18. 10. 2007 v 13:15Karel
Tak vazeni, Lexus nema zadnou 12V baterii na pohon Hybridu. Ma baterii na 650V. Lexus se s Hondou neda srovnavat. Kdo mel moznost jezdit v obou autech mi da urcite za pravdu, ze Honda je pouze parodie na Hybridni vuz
[19]
2. 11. 2007 v 11:19konny
musim udelat prezentaci na hybridní motory nemá te naky podklady.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.