-
Clio RenaultSport – RazneSvezeni
Když člověk vidí písmena „RS“ na Fabii, nejspíš si představí oblaka černého dýmu. Když je ale uvidí na Cliu, měl by zpozornět, zvlášť pokud mu srdce bije v rytmu frenetického řevu vytočené atmosféry. Nové Clio RenaultSport je venku a je čas se podívat, za co inženýři v Dieppe berou prémie.
První dojem zařídí jako vždy exteriér a říkám rovnou, pytlík s sebou. Nová renaultí držka totiž bohužel dorazila i na Clio a společně s vysokými blatníky vypadá RS jako škaredé MPV. Tento dojem umocňuje zeštíhlující černá barva a zezadu se i přes dvojici výfuků vtírá vzpomínka na Matiz a Fabii 2. Dojem částečně zachraňují pěkná kola a především obrovské čelisti předních brzd, které člověku dají rychle zapomenout na design a doslova ho vybízejí usednout za volant.
Druhý dojem má na starosti interiér a není to o nic lepší. Dveře se špatně zavírají, protože jejich madlo je příliš vpředu, navíc u spolujezdce mi jeho kryt málem zůstal v ruce. Střední panel odkazuje do 80. let a autorádio působí jako špatný vtip. Kladné emoce nevzbuzuje ani posed jako na záchodě, sedadla s průměrným bočním vedením a řadící páka z Karosy. Mít možnost pouze statického seznámení, neřekl bych, že je RS „hot hatch“, ale spíše bych jej zařadil to kategorie „levná paštika“…
Je čas zapojit další smysly. Po nastartování se nic zásadního neděje. Motor svých 200 koní úspěšně skrývá, spojka není přehnaně tvrdá a při běžné jízdě ve městě je auto docela pohodlné a působí tak nějak měkce. Ačkoliv bych od RS čekal trochu jiné chování, právě tato charakteristika by vám mohla pomoci tuhle hračku dostat do garáže. O tom ale až v závěru. Teď je čas šlápnout na plyn.
Otáčky vcelku ochotně letí nahoru, stejně jako hluk. Slušná porce newtonmetrů dotlačí auto k 6000 otáček, kde však jako by Renaultu došel dech. Tedy ne, že by se dál nic nedělo, ale pokud jste někdy jeli v Civiku Type-R, bude pro vás projev motoru nutně zklamáním. Navzdory duálu zvuk připomíná rozčílený vysavač a mechanický ryk „tajpáru“, lačnícího po otáčkách je na míle daleko. Z přemýšlení vás náhle vytrhne pípnutí a pokud se neproberete, tak i „seknutí“ omezovače. Je čas hodit tam vyšší kvalt a současně se připravit na rychle se blížící sérii zatáček.
Začátek je rozpačitý. Měkkost z města je zpět a zadek jakoby nechtěl držet stopu. Podvědomě ubíráte a do další zatáčky jedete o poznání pomaleji. Auto je klidnější, trojka-čtyřka-trojka-dvojka a další zatáčka. Na zvláštní chování zádě si začínáte zvykat, tlačíte na pilu víc a víc a s každou další zatáčkou jste rychlejší a rychlejší. Po pár kilometrech s překvapením zjistíte, že ač se vám to na začátku nezdálo, RS i přes svou relativní měkkost funguje. A funguje velmi dobře. Tím líp, čím víc se do něj „opřete“. Jestli jsem se na začátku smál nad designem rádia, nyní je důvod úsměvu úplně jiný.
Nestačí však šlapat na plyn, občas je potřeba i zpomalit. Zde Clio exceluje. Mohutná čtyřpístková Bremba na přední nápravě jsou bez nadsázky tím nejlepším, co na autě najdete. S lehkým RS nemají příliš mnoho práce a přestože jsem slyšel o jejich nepřesvědčivé výdrži na okruhu, na okreskách je v podstatě nemáte šanci utahat. Kromě účinku se brzdy chlubí také přesným dávkováním a optimálním „nástupem“. Na nerovné silnici při ostrém brzdění nezapomeňte pořádně držet volant – brutální účinek předních brzd dokáže odlehčený a méně brzdící zadek spolehlivě roztancovat. Pokud nebudete dávat pozor, můžete najednou na křižovatce stát „bůčkem napřed“.
Na okreskách kromě výborných brzd oceníte také slušné řízení. Není sice ideálně ostré a působí trochu gumově, je však přesné a auto jede tam, kam jej nasměrujete. Příjemně překvapí především řazení – na to, že je kvůli nesportovně vysokému posedu „šaltpáka“ dlouhá jak v autobuse jsou jeho dráhy krátké a jasně vymezené.
Kromě ceny, která je po faceliftu nižší, potěší vaši peněženku i spotřeba. Díky malé váze není renaultích dvěstě koní nijak nenažraných a při ostré jízdě se spokojí s 15-16 litry benzínu na 100 km. Při běžné svižné jízdě se v pohodě vejdete pod 10 litrů a manželka cestou k rodičům nejspíš nepřekročí 8.
Někteří z vás si teď možná říkají, jak si Clio stojí ve srovnání se svým nejbližším „posledním mohykánem“ na poli hot hatchů, které ještě nemjí turbo. Je RenaultSport důstojným soupeřem „tajpáru“? Ano i ne, záleží na úhlu pohledu.
Civic je nejen o třídu větším a dospělejším autem, současně je také mnohem drsnější. Řízení ostré jako břitva, krátká převodovka, vynikající sedačky, po otáčkách dychtící motor a podvozek, tvrdý jako beton – „tajpár“ vás nenechá na pochybách, že sedíte v současnosti nejsportovnějším modelu značky. Oproti tomu Clio nezapře svůj původ v laciné nákupní tašce a rozdíl třídy mezi oběma auty je až příliš patrný.
Přestože obě auta mají stejně objemný i výkonný motor, jejich charakteristika je úplně jiná. Zatímco Civic hraje na „formulovou“ notu a výkon lineárně stoupá, aby se za šesti tisíci rozpoutalo peklo, Clio vás zahrne řádnou dávkou krouťáku ve středních otáčkách, ale nahoře je natolik neinspirativní, že ho člověk ani nemá chuť točit. Díky váhovému rozdílu je lehčí Clio i přesto zdatným soupeřem – pocitově nejede nahoře tak dobře, jako „tajpár“, ale v přímém srovnání zaostává jen minimálně. Také podvozek zvládne téměř tolik, co Honda, přestože mnohem lépe tlumí nerovnosti. A pak jsou tu již zmíněné brzdy, kdy člověka dvakrát zamrzí, že pořádné „nářadí“ si Japonci nechali „doma“ pro Type-R sedan.
Co zvolit? Ideální by byl kříženec obou – auto s řízením, řazením, polohou za volantem a motorem Civiku s brzdami, váhou a tlumícími schopnostmi Clia. To ale nikde nekoupíte a tak nezbývá, než zvážit priority. A zde se dostáváme k určité výhodě RS. Jak to již s hračkami bývá, přesvědčit manželku, že doma potřebujete hot hatch nemusí být snadné. A přestože designem „tajpár“ mnohou ženu uchvátí, nadšení obvykle přejde poté, co jí na okresce řádně vytřesete. Hondí hardcore a tajpárovská DNA je tu prostě na překážku. Oproti tomu Clio můžete vydávat za trochu ospoilerovanou nákupní tašku a nemusíte se bát, že se manželka z nákupu vrátí s několika vyraženými zuby poté, co přehlédla kanál. V sobotu ráno pak na nákup ochotně vyrazíte sami. O pravém důvodu vaší ochoty bude svědčit jen poněkud vyšší počet najetých kilometrů než by odpovídalo cestě do Hypernovy, propocené tričko a nějaký ten chybějící milimetr vzorku. Tak šťastnou ruku při výběru!
Maserati Quattroporte GT S – Čtverydveře GT Schizofrenie G37 AWD: oblina, kam se podíváš – zábava, kam se rozjedeš
16 Responses to Clio RenaultSport – RazneSvezeni
[1]
7. 7. 2009 v 17.51Koza Clio
Vyraženými zuby bude mít stejně poté, co starý objedná echt Cup (CivavU Průs*r) podvozek.
[2]
7. 7. 2009 v 17.59Koza Clio
Abych řekl pravdu, ty nevíš co je opravdová měkkost, měkkost Clia i bez Cupu by byla u jiných vozů stejné katerie (B-hot) zatracená tvrdost. Probl0m vidím ve srovnání pravě s tim Type-R. Což je kupu let máma všech koziček.
[3]
7. 7. 2009 v 19.34babo
No to ma tu zas nejaky blog celkom pobavil 🙂 🙂
V zasade sa neda ale s nicim nesuhlasit.
-riadenie dobre, ale vo vsetko o chlp horsie ako CTR 8G
-podovzok tiez mi nejak ta zvlastne sa kymacajuca zad nevyhovuje. Ale predok sa naklana zas snad menej. Tlmenie clia je ale velka kvalita, za toto by sa nemuseli hanbit ani hosi z Mnichova, ci Sttutgartu snad. ZE by bol makky nesuhlasim, kopiruje vozovku fakt dost, tvrdy je prakticky ako tajpar (podla mna trochu menej), priepastny rozdiel je v tlmeni nerovnosti
-brzdy su vazne dobre, ale nevyrovnanost ucinku predku a zadku je strasna a zadok fakt predbieha auto neuveritelne. A soferoval som viacero kusov CLio RS… na okruh by sa dali lepsie dosticky a myslim, ze by to zvladlo hodne.
-prevodovka fakt nechapem, preco to ma paku dlhsiu ako v zeninom CRV (bez srandy, o 5 cisel). Inak je trochu gumova, ale s tajparom sa porovnava zle
– motor je dobry, nema vykonovu spicku, ale inak skvela praca
Clio RS by som si vedel predstavit aj v svojej garazi, ale iba na CUP podvozoku (15k CZK, poviine musia byt strmene s napisom CUP -> dalsich 1500CZK). Sedacky nevedu vobec vo vrchnej casti tela, chce to RECARO (priplatok 30k CZK). Potom je uz Clio myslim podvozokovo o 1/2 triedy lepsi ako CTR. Stale by to ale CLIO CUP s priplatkami vs. CTR Special Edition (so samosvornym diferencialom) bolo tazke rozhodovanie, rozdiel ceny okolo 100k CZK
[4]
7. 7. 2009 v 20.37vrkuboy
Pokud to budeme brát z pohledu zábavnosti, tak to předbíání zadku u Clia je naprosto v pořádku. No a trochu to podpořit lehkým prošlápnutím brzdy v zatáčce a už se jede bokem napřed 🙂 Ale jízdu na čas to komplikuje. Po stránce designu je faceliftové Clio hrozné 🙁
[5]
8. 7. 2009 v 0.55vrkuboy
Jinak doporučuju shlédnout toto video: http://www.youtube.com/watch?v=Ae4RqTW5UDU je to přímé srovnání Fordu Focus RS vs. Renault Clio RS
[6]
8. 7. 2009 v 1.15Skyline
Koza Clio:
ad vyrazene zuby a mekkost: ja snad nekde pisu, ze Clio bude s cupovym podvozkem mekke? Doufal jsem, ze pozorny ctenar pochopi, ze sila serioveho Clia je predevsim v tom, ze nepusobi nijak extra tvrde a soucasne je velmi dobre. Snaha posuzovat co vim nebo nevim mi pri vsi ucte prijde usmevna 🙂 Spis napis, kolik jsi toho s obema auty najel sam, at se muzem bavit o konkretnich vecech a na urovni.
babo:
ad tvrdost: ale ja nikde nepisu, ze je Clio mekke. Pisu, ze „pusobi mekce“ a za tim si stojim. Soucasne pisu, ze duvodem pro ten pocit neni skutecna mekkost auta, ale vyborne tlumeni. Coz je to stejne, co pises ty 😉
vrkuboy:
ad predbihani zadku: prijde na to, o cem mluvis. Jestli o jizde, tak to urcite ano a taky proti tomu nic nemam. Ale u toho brzdeni to az takova sranda neni, protoze nejvic se to projevi tam, kde o zadnou skutecnou zabavnost nejde, tj. v krizovce, kdyz zadupnes pedal do podlahy (a zacnes blikat jako vanocni stromecek). Pak bys rozhodne vic ocenil, kdyby bylo auto stabilnejsi.
ad video: nemuzu se na to ted podivat, ale predpokladam, ze je to ta honicka z Autocaru, right? Jeslti ano, tak na to mam svuj nazor, ktery tady ted rozebirat nebudu, ale mozna na nej dojde nekdy priste 😉
[7]
8. 7. 2009 v 3.59vrkuboy
[6] Ano je to ten z Autocaru… samozřejmě, že Focus RS by měl to Clio roztrhat jako mokrý noviny, ale kouká se na to pěkně 😀 To, že skutečnost je jiná, to je věc druhá. Jinak myslím, že v krizových situacích a brždění v přímém směru by mělo být Clio úplně v pohodě, ale nejel sem s ním tak nevím.
[8]
8. 7. 2009 v 4.32Skyline
vrkuboy: „by melo byt“ – na nerovne silnici prave neni. Vsak jestli budes mit moznost se v tom svezt, zkus na klasicke hrbolate okresce druhe-treti tridy dupnout na brzdy „na krev“ a uvidis sam, volant se s tebou bude prat vic, nez bys chtel. Tohle se ti treba v Type-R nestane – predni brzdy nejsou tak silne a celkove je ucinek predni/zadni lip vyvazeny, navic je Civic samozrejme taky vetsi a tezsi. Ono se to tezko predstavuje, protoze v jeste vetsich, byt treba velmi rychlych autech tohle nezazijes nikdy. Proste ten kratky rozvor a naladeni brzd je u Clia zajimava kombinace, ktera ma krome vyhod i nevyhody. Jako ostatne vsechno 🙂
[9]
8. 7. 2009 v 9.56babo
co sa tyka brzd, tak CTR ma v zadu urcite v serii silnejsie. Citit to na rucnej brzde, ked ju clovek zatiahne aj na rovinke. A aj to je problem predbiehania zadku u Clia pri plnych brzdach v priamke – a je to fakt neprijemne. Trebars aj to do istej miery by riesil priplatkovy CUP.
[10]
8. 7. 2009 v 10.03Skyline
babo: ad cup – ja bych skoro rekl, ze to bude spis horsi, protoze na hrbolate ceste bude tvrdsi cup odskakovat jeste vic a tim padem bude zad jeste odlehcenejsi a nachylnejsi na „tancovani“. Ale tezko rict, chce to zkusit:-)
[11]
8. 7. 2009 v 10.07babo
(10) tvrdy podvozok neznamena, ze odskakuje. A prave celkom vyhoda CUP podvozoku je, ze ako jeden z mala fakt tvrdych neodskakuje.
CTR tiez moc neobskakuje, len prenasa vela razov do karoserie a tym padom ma Tvoj zadok pocit, ze kola uz nie su v kontatke s vozovkou. Keby to tak ale bolo, rozblikala by sa Ti VSA. Samozrejme ale CLio seriove zas ma ten kontakt este lepsi, to je prave citit pri brzdeni s nerovnostami.
[12]
8. 7. 2009 v 10.08babo
(7) vrkuboy, Ty si Cliom nesiel? Tak nechapem, preco o jeho spravani vobec nieco pises 🙂 🙂
[13]
8. 7. 2009 v 11.40Emel
Primární otázkou je účel auta. Jako rychlá nákupní taška je Clio skvělé a za ty peníze mu lze i ledacos odpustit. Oproti tomu Type-R je o poznání blíž ke sportovnímu autu, proslýchá se, že pro běžné ježdění se podvozek mnohem lépe podařilo odladit u Type-S. Takže se rozhodni, jestli chceš nakupovat, nebo sportovat. A pokud sportovat… no, Honda pořád ještě nabízí i S2000 s pohonem správné nápravy :-).
[14]
8. 7. 2009 v 13.57Koza Clio
Tvrdý podvozek Renaultu odskakuje. Přesný příklad je CUP. Kdo tvrdí opak, tak jen kecá. Odskakuje i základní verze bez Cupu ale méně.
[15]
8. 7. 2009 v 14.04Koza Clio
(10) Skyline přesně tak, je to tak ;), už patřičně vyzkoušeno na road show Renault Sport.
[16]
8. 7. 2009 v 18.23vrkuboy
[8] No to ale může být i díky ABS které si nedokáže poradit s příčnými nerovnostmi.
[12] Tak zaprvé, nikde nehodnotím a nepíšu jak se Clio chová, pouze jsem zkonstatoval, že predbíhání zadku může být i vítané zpestření (nemyslím tím v běžném provozu)
A za druhé pokud by tu měl psát jen ten kdo ve faceliftovaném Cliu RS jel tak by si tu psal možná jen autor sám.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.