-
750i – pád modly
Prohnat po našich tankodromech něco s puncem luxusu je vždy zajímavá zkušenost. K „sedmsetpadesátce“ jsem přišel bez toho, že bych četl jediný test a tak jsem kromě svých vlastních očekávání nemusel řešit otázky, spojené s dojmy druhých. Zběžně jsem prolétl pouze papírové údaje na stránkách BMW a těšil se na velké biturbo.
První dojem je pozitivní. Auto nevypadá tak hrozně, jako na fotkách, i když do krasavce má daleko. Především obludné ledviny na mřížce chladiče (nebo spíš místo ní) a nádor, který na jinak čisté linii předku „vyrábí“ jejich tvarování působí nepatřičně. Zadek zase připomíná (ne příliš povedenou) snahu o nějaký vlastní facelift Lexusu LS, nicméně vzhled je věc subjektivní a někomu se může líbit. Nakonec nepřišel jsem se na sedmsetpadesátku dívat.
Po usednutí za volant člověka přivítá vůně „echt lédr“ a z počtu stažených zvířat, jejichž kůže už chybí jen na obrazovce navigace by nejednomu ekoteroristovi zaskočilo tofu. Palubní deska jako celek působí poněkud roztříštěně, důležitější než tvary je však ergonomie a především sedadla. Ta jsou parádní a kdyby to řidičovo při jízdě nevrzalo jak židle z Ikea, nebylo by v tomto směru co vytknout. U auta za tři mega to minimálně překvapí. Kaplička je klasicky baworácká, archaický ukazatel okamžité spotřeby paliva sice konvertoval do elektronické podoby, při ostřejší jízdě však neruší, protože sloupek svou dráhu vyplňuje téměř neustále. Je na čase nastartovat, tlačítko po vzoru S2000 už má dnes opravdu každé druhé auto. Symfonie pro dvě turba a osm válců se však nekoná, odhlučnění motoru je tak dobré, až je to škoda. O co více se němečtí inženýři snažili uchránit sluch posádky od zvuku svého klenotu, o to méně je pochopitelné doslova odfláknuté odhlučnění všeho ostatního. O tom ale až za chvíli. Vyrážíme.
První problém je vzdálen 350 metrů. Po zastavení na křižovatce se při rozjezdu nic neděje. Převodovka si dá asi vteřinovou pauzu, což může znít jako krátký čas, ale je to nesmírně otravné a když se po hlavní blíží stovkou auto, než se BMW vzpamatuje, můžete zase brzdit a čekat na další mezeru. Kroutím hlavou, ale co už, nic není dokonalé a zdaleka to není poslední zklamání, které má sedmička nachystané. Vyjíždíme na dálnici, plavně zrychlujeme na cca 140 km/h a současně zvyšujeme hlas. Co to? Při 140? Jo. Motor není slyšet, ale o runflatech vím víc, než bych chtěl a aerodynamický hluk je vyloženě nepříjemný. Nevěřím svým uším. TOHLE že je vrchol luxusu v podání BMW? Dlužno dodat, že při dvoustovce není hluk o moc horší, ale nutnost zvyšovat hlas při pouhých 140 je u vozu této kategorie ostuda. Chce to nějakou vzpruhu a tak zkouším kvality motoru.
Konečně. Konečně něco pozitivního. Většina lidí by nepoznala, že pod kapotou sviští dvě turba, charakterem je motor díky pouze lehkému přeplňování velmi blízko atmosféře a ochotně se nechá točit až k hranici 7000 otáček bez znatelného vadnutí. Ani blízko omezovači však není téměř nic slyšet, vše spolehlivě přehluší již zmíněný aerodynamický kravál a hluk od pneumatik. Zrychlení je návykové, reakce při ostřejším přidání je v podstatě okamžitá a že jsou pod kapotou turba nejlíp poznáte, když pedálem lehce „zapumpujete“. Dost bylo dálnice, kvůli randálu vás na ní stejně nic držet nebude a budete chtít zkusit, jak moc se BMW povedl podvozek.
Co si můžem říct rovnou, králem zatáček se sedmička nikdy nestane. Auto miluje rovinky a táhlé, rychlé zatáčky kde můžete šlapat na plyn jak mamina zelí a sedma poletí jako vítr. Jakmile se však přiblíží oblíbená série ostrých zatáček, máte po radosti. Dvě tuny pohotovostní hmotnosti jsou okamžitě znát a neochota zatáčet je doslova hmatatelná. Pokud se o to přesto pokusíte, dočkáte se již v nízkých rychlostech neurvalého zásahu stabilizace a to i ve chvílích, kdy máte nějaké dva tisíce otáček a zatáčku jedete téměř bez plynu. Při pokusu o ostrou jízdu na vás stabilizace přátelsky pomrkává prakticky v každé zatáčce i v rychlostech, které zvládá leckterý sedan střední třídy levou zadní a za kterou by se každý slušný hot hatch styděl. Sottozera 245/45/19 mají problém nejen s přenosem obřího krouťáku, ale i se samotným udržením auta na silnici a o nějakém hledání limitu nemůže být řeč, dle zásahů stabilizace se zdá, že jste na něm v podstatě pořád.
Radost na okresce nakonec přijde ze strany, kterou už byste ani nečekali. Na jedničku a dvojku KONEČNĚ zažijete symfonii, kterou vám nepovedené odhlučnění odmítalo dopřát na dálnici. Osmiválec má nádherný zvuk především po překročení 5500 otáček, bohužel toto zažijete jen dvakrát, na trojku už jedete tak rychle, že se zpěv motoru ztrácí v přívalu randálu od kol a obtékajícího vzduchu. Co se bohužel neztrácí je vrzání sedadla, které je tím větší, čím víc se do něj při rychlé jízdě opíráte.
Zbývá už jen jedna věc, kterou nejspíš tušíte, jak dopadne – spotřeba. BMW se na svých stránkách chlubí, jak se díky turbům zvedl výkon a přitom snížíla spotřeba. Jistě je to pravda. V laboratoři. Tato novodobá lež, poháněná hlupáky z Bruselu vyjde najevo velmi rychle. Po 20 km na dálnici v tempu 85% 140 km/h a 15% 160 km/h ukázal palubní počítač 13.3 litru na 100 km. BMW uvádí spotřebu mimo město 8.5 litru, což je zřejmě spotřeba při sjezdu z Ještědu do Liberce. V této souvislosti zaujala ještě převodovka, která v automatickém režimu tvrdošíjně trvala na zařazené pětce i při 140 km/h, šestku a pokles otáček pod 3000 bylo možné dosáhnout pouze přepnutím do manuálního módu. Na co potřebuje 4.4 V8 biturbo při takovém loudání přes 3000 otáček je mi záhadou. Při využívání potenciálu motoru pak mizí benzín rychlostí, odpovídající výkonu a třicet na sto není nic zvláštního, to však na rozdíl od těch 13.3 na dálnici neberte jako kritiku, očekávat cokoliv jiného by bylo iluzorní.
Shrnuto, podtrženo, svezení s vrcholem mnichovské tvorby bylo zklamání. Jistě, motor má skvělý zvuk, pokud je tedy slyšet. Výkonu je dost, ať zrychlujete z klidu, nebo ze 180 a předjíždění na rovné okresce je doslova lahůdka. V běžném provozu však nejvíce vyniknou chyby, které vás budou provázet každou jízdou. Vrzající sedačka (snad jen problém daného kusu), neuvěřitelný hluk na dálnici a otravná nerozhodnost automatu při každém rozjezdu na křižovatce člověka nepotěší. Jsem zvědav, kolik bohatých betatesterů BMW najde, já bych auto vrátil nejpozději druhý den s tím, ať mi zavolají, až bude nový software do převodovky a rozumné odhlučnění.
G37 AWD: oblina, kam se podíváš – zábava, kam se rozjedeš
117 Responses to 750i – pád modly
[1]
4. 2. 2009 v 14.51Alessio
Tak jestli s tím jezdí takhle, tak to ani chvíli běžící chladič nemá šanci dochladit, to je pravda. Frajerka by se asi měla zklidnit…
[2]
4. 2. 2009 v 14.57babo
(101) uz dostala po nose 🙂 Samozrejme taky styl jazdenia by nerobil dobre ani atmo, ale prejavi sa to vyrazne neskor.
Kazdopadne ista oaptera TURBA je vzdy nutna a co mam kamaratov v servisoch, tak hovoria, ze sa ich meni stale dost a dost. Ako vravim, urcite sa nepokazi kazde, ani kazde druhe, ani piate.. ale…
[3]
4. 2. 2009 v 15.02babo
(99) ano, aj ja by som to pisal trochu inak, s tym tak akurat suhlasim. Pravda ale zas je, ze jaopnca, francuza, talosa neviem co, si dovoli takymto stylom zvozit kazdy a casto to nie je pravda. Ked ale niekto je tvrdsi na BMW, je z toho zle-nedobre.
[4]
4. 2. 2009 v 15.27Skyline
Navtech: vidim, zes nepochopil, tedy po lopate: zoufaly je, kdyz BMW fanatik neuzna nazor nekoho jineho, potrebuje to porad nekomu nandavat a tak si mysli, ze jsou takovi i ostatni. S autem jsi nejel, jen stekas jak ratlik pres plot, to me proste rozesmiva neustale 😀
Alessio: ale blbost, zase to zkousis pres to infantilni poucovani, coz ti nejde (nizky vek?). Co linkujes samozrejme znam, nicmene dle tve logiky je to „spatne“ u kazdeho auta a tak to proste neni. V posledni dobe se roztrhl pytel s motory, ktere maji papirovou spotrebu, ktere v realu nejsou schopni dosahnout ani omylem a – svete div se – je to predevsim u turbomotoru. To driv nebylo, u spousty aut to sedelo. Nechapu, proc je takovy problem priznat, ze prave papirove udaje o spotrebe jsou pro automobilky zasadni pro posouzeni, jak moc jejich auta vypousti CO2 a tak se tomu venuji, aby urednicky hlupec z Bruselu byl spokojen, nicmene zakaznik je de facto klaman. Povazuju za nutne to zminit, kdyz uz to nedela nikdo jiny. Ze by to chtelo aktualizovat merici proceduru je vsak jasne a jsem pro.
PS: opet si myslim, ze kdybych to napsal pod testem Megane, nikdo by proti tomu nebrojil.
babo: nevidim na sve retorice nic prehnaneho, branim se jen utokum od neznalku, kteri se vsak povazuji za odborniky a vsechno vyctou z papiru. Prekvapuje me, ze to nevidis.
[5]
4. 2. 2009 v 15.36Alessio
Skyline, tak díky že jsi nám to objasnil, myslím že můžu svoje působení na tvých blozích ukončit. Hodně kilometrů bez nehody, ahoj.
[6]
4. 2. 2009 v 15.47GeekStar
[99] Jeden extrém je to, jak o BMW píše tady Skyline, druhej extrém jsou texty většiny redaktorů v ČR. Já jsem rád, že to Skyline takhle napsal, protože je vždycky dobrý přečíst si to i z tohoto pohledu.
Přečti si třeba recenzi na Lagunu Coupé tady nebo na autofun.cz. Je tam z každý věty cítit averze vůči Renaultu. Nakonec to auto sice musel pan redaktor pochválit, ale zřejmě to těžko nesl. Myslíš, že kdyby přesně to samé auto mělo na kapotě modrobílou vrtulku, vypadala by ta recenze stejně? Já myslím, že ne, spíš by to byl orgastický superlativů plný text, jako například ve zdejší rezenzi BMW 330i s podtitulkem „říkejte mi M3“. Přitom tahle Laguna přinejmenším co do rychlosti projetí zatáčky dost pravděpodobně strčí trojku do kapsy.
Prostě si myslím, že klišé o BMW už bylo napsáno dost a je dobře, že je tu někdo, kdo to prezentuje v jiném světle (ačkoli v zásadě se shoduje s tím, co o tom autě tvrdí tisk, jen akcentuje neduhy, zatímco BMWfilové mají tendenci je bagatelizovat).
[7]
4. 2. 2009 v 16.22Johny.Rico
Skyline, já vím, že tebe je všechnu u prdele, ale já se nechci hádat:-)
Jen mi to prostě přijde divné, že BMW pustí do světa takový šrot, jak píšeš;-)To je vše:-)
[8]
4. 2. 2009 v 16.39Skyline
Johny: ono taky neni o cem, kdyzs v tom nejel.
Donovan: nemyslim, ze by muj pohled byl extrem, ale jinak souhlasim. 🙂
[9]
4. 2. 2009 v 19.54King
(51) Babo: Netvrdím, že je Legend mrštnější než třeba 530i a Honda to s jeho váhou dost přehnala, ale tady jde řeč o tom, co je či není pro dvoutunové auto přirozené. A Legend ukazuje, že jde udělat stejně těžké auto lepší, než umí BMW 7 a nadělá s tím o dost míň humbuku. Jakými prostředky toho dosáhlo není v tuto chvíli podstatné. 😉
[10]
4. 2. 2009 v 20.06King
(56) Dinar : pochop, že Skylinovo blog je protipólem tvého blogu, v němž se to zase oslavnými ódami jen hemží. A po vlastních zkušenostech se 7er musím říct, že většina jeho výtek má reálný základ a jsou protiváhou totálně nekritických recenzí německých prémiových aut.
Jinak ale nejovladatelnějším luxusním autem i nadále zůstává Qporte. 😉
[11]
4. 2. 2009 v 20.10King
(60) Kubas – pleteš se. Smyslem blogu bylo ukázat, že 7er není tak zázračné, jak se tvrdí. A to vnímám jako rozdíl…
[12]
4. 2. 2009 v 20.30King
(78) Jsi si jistý těmi samými pizitivy a sociálními jistotami u turba? Ona dvě turba taky něco váží. Podívej se na váhu Golfu GTI a Golfu GT…
[13]
4. 2. 2009 v 22.21babo
(112), ano, golf 1.4 TSI (GT, dvakrat preplnovane) oproti 2.0 TSI (jedno turbo) nie je az tak o moc lahsi, to je fakt. Objektivne bude asi V8 lahsia aj s dvomi turbami, ako V12 bez turba. Ako vravim V8 bude mat zas hrubsie steny valcov (napriklad preto ma RS6 ten motor z lambo nie 5.2 ale len 5.0, museli usetrit miesto na to, aby mohli byt steny hrubsie a pevnejsie, vydrzat tie zvysene tlaky) atd, … urcite to ale vide nakoniec lepsie o V8 oturebny, ale nie zas az tak moc.
[14]
4. 2. 2009 v 22.22babo
(110), (111) jo, to je fakt
[15]
5. 2. 2009 v 0.06babo
a ako si tak pozeram zpatne este tu diskusiu… Tak skyline nebol prvy, kto tu pindal. NAvtech zacal diskusiu sice slusne, ale potom tie prispevky ze to nie je mozne, ze nova sedma je horsia, ked som jazdil v predchadzajucich… Inak ja som ako som pisal na E65 jazdil dost a podla mna bola nekomfortna dost, takze ten nekomfort novej 750 verim uplne kludne (relativny nekomfort)
Potom Dinar, jasne jeho recenzia je protipol, takze to muselo iskrit
a potom spusta podivinov, co tym ani nesla, ale hned vedia, ze recenzia je blbost. Ja som tym nesiel a preto pisem stale, ze neviem co si uplne mysliet, ale len pisem, ze minimalne par veci proste moznych je.
Normalne tu potom pisal tak Donovan a Perun, to je vsetko. Zahadou mi je, kde sa zdrzal GTI 🙂 🙂 🙂
[16]
5. 2. 2009 v 0.23King
(115) Jestli on nemá zaracha 😀
[17]
5. 2. 2009 v 10.45babo
(116) myslis???? 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.