-
Hot hatche – vzpomínáme…
Tak nám odešli dva hot hatche…
Vzpomínáme na vás Hondo Civic Type-R a Forde Focusi ST… Norma Euro 5 vás zahubila… Kdo bude další?
Ač máme ještě v nabídkách automobilek dostatečný počet ostrých hatchbacků, tak Honda byla například zástupce klasické školy… Takže atmosfrický motor, žádné přeplňování… Bohužel se to samé nedá říct o Focusu a navíc již za rok přijede nová generace, takže nemusíme smutnit. Ale dočkáme se ještě někdy pravých hot-hatchů? Myslím myšlenku na lehkou váhu, atmosferický motor a dostupnou cenu? Nezahubí je všichni ti přeplňovaní konkurenti anebo eko aktivisté se svými Priusy, Ignishty a dalšími eko verzemi, ketré v důsledku výroby moc CO2 neušetří? Nebude třeba Toyota Prius G sport za nějakých 10 let snem mladých, kteří ještě před několika lety toužili po zánovním Golfu GTI s atmosferickým motorem a výkonem okolo 150 koní?
Kdo bude vyvíjet ty zábavné Hot hatche typu Mini Cooper nebo Renault Clio RS? (Když nyní pominu myšlenku na atmosferický motor.) Myslíte si, že výše vyobrazená Toyota eko hot hatch bude zábavná? Ale co bude za 10-20 let znamenat zábavnost ve světě hot hatchů? Možná právě Prius… Bohužel… Možná se už nikdy nedočkáme takového vozu jakým byl Peugeot 205 GTI… Zábavnost a lehká konstrukce nade vše. Připouštím. Turbo motor ve Focusu RS nebo RS 500 s 300 resp. 350 koňmi je skvělý… Ale proč je dodnes Peugeot 205 GTI považován za asi nejlepší hot hatch v historii. Proč si ho majitelé cení na několikanásobně více než z kolik ho koupili? Protože výkonný motor není vše pokud chcete zábavné auto… Posledním zábleskem v hierarchii zábavných hot hatchů jsou modely Renaultsportu a možná Mini JCW a Cooper S. Mnoho z vás se mnou nebudou souhlasit, ale když si to projdeme po řadě… Alfa Romeo a modely GTA, kdeže loňské sněhy jsou… Citroen a Peugeot. Řada VTS u Citroenu skončila s koncem výroby Saxa a Peugeot řadu GTI zazdil úplně… Model 308 GTI je toho důkazem… Opel a OPC je kapitola sama pro sebe. Corsa je výborná, ale Astra je taková nemastná neslaná. Ford už jsem řešil. Honda se přestane vyrábět. Seat Cupra stojí za starou bačkoru, Škoda RS snad ani nejsou H-H. Zůstává nám ještě VW GTI, Abarth potažmo Fiat. VW by mohl mít titul král H-H to by ale nesměl přijít vůz POLO GTI… Tohle auto, které je jen derivát Cupry, Fabky RS a Audi A1 1.4 TFSI S-tronic (omlouvám se za případné chyby v názvu) mi příjde celkem nudné… Golf GTI je ale výborný. Verze R jsou dobré, ale na můj vkus přemotorované… Potom Fiat. Dle dostupných informací je Panda 100HP to nejlepší co se dá sehnat jako nové do 400 000 Kč. Článek v Autocaru, kdy Panda proháněla po mokrém okruhu supersporty mě dostal… Abarth se u nás neprodává, ale opět dle dostupných informací už to není stará 500 Abarth… 🙁 A tak nám zůstává Renault sport, Mini a… BMW 130i, kteří mnozí považují za to nejzábavnější v našich končinách… Určitým způsobem je to pravda, ale vytrácí se původní podstata H-H a to přijatelná cena. Tu naopak nabízí Renault Clio RS. Za necelých 600 000 Kč dostanete jedno z nejzábavnějších aut na trhu… Mini je tak někde v půli cesty…
Ale abych zase neodbočil od původní myšlenky, kterou jsem chtěl převést do psané podoby. Takže podle mě vyrábí nejzábavnější H-H Renault sport.
Bohužel za takových 5-6 let už nebudou ani ty, které teď považujeme za nejméně zábavné… A opravdu budeme mít radost z toho, že si mladí jako své první auto koupí Prius G sport a my budeme tiše vzpomínat na léta, kdy za opravdu zábavné auto byly považovany takové skvosty jako Peugeot 205 Gti, VW Golf GTI Mk1 a 2, Renault Clio Williams a RS, Renault Mégane RS R26.R nebo Lancia Delta Integrale… Takovýchto aut se již bohužel nedočkáme…
P.S. Pokud se vám toto nezdá, úplně vás chápu, jen jsem se potřeboval vypsat, protože mě už rozčilujou všechny pitomé emisní limity a všichni ekoaktivisté, kteří zabíjejí poslední dostupná zábavná auta…
Autoshow Praha 2010 1.část Nejlepší hot-hatche část druhá- vaše hlasy
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.