-
Koncern VW vs. ostatní – Část první
Mnoho lidí tady vynáší koncernu VW (Audi, Škoda, Seat Volkswagen, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche) do nebe. Někteří ho nenávidí. Pokusil jsem se srovnat koncerny VW a ostatní auta v jednotlivých segmentech. Vždy jde o nejprodávanější auto koncernu VW + nejprodávanější auto jiné značky. Vyjímkou budou modely Škoda Superb a Octavia, ale o tom později. Vždy je to seřazeno podle kategorie, auta jsou vybírána na základě statistiky SDA o prodejích aut v ČR v roce 2010 v jednotlivých segmentech. Hodnotím tyto vlastnosti: Design exterieru, Interier, Prostornost (dle udávaných údajů a údajů zjištěných z tištěných i internetových testů), Motor (jedná se o pokud možno základní benzinovou jednotku, popřípadě o motor, který je nejvíce parametrově podobný motoru konkurenta, ať už z jedné či druhé strany, metodika stejná jako u prostornosti) a Poměr ceny/výbavy (opět jako u motoru a prostornosti). Schválně nezařazuju jízdní vlastnosti a některé údaje beru jen z dostupných článků. Jízdu nehodnotím, jelikož nemám řidičák. Údaje z článků proto, že jsem všechny auta na autosalonech neměl možnost vyzkoušet.
Tak přeji příjemnou zábavu 😉 Díky přečtení 😉
Pozn: v některých případech se jedná o názor autora a nemusí se shodovat s tím vaším 😉 To jen pro případ, kdyby mě tady někdo chtěl kamenovat 😉 😀
Mini automobily
A tady nastává hned zajímavá situace. Koncern zde má svého zástupce (VW Fox), jenž se ale neprodává v ČR, přesto jsem se rozhodl ho porvnat s nejprodávanějším mini autem u nás: Fiatem Pandou.
Duel první: VW Fox 1.2 3dv. vs. Fiat Panda 1.2 5dv.
Myslím, že soupeře nemusím nějak sáhodlouze představovat. Snad jen na připomínku: Panda je evropské auto roku 2004 a jedno z dlouhodobě nejúspěšnějších mini aut nejen u nás, ale i ve světě. Prodává se také ve verzi 4×4 nebo jako sto koňové žíhadlo 100HP. Naproti tomu Fox v Evropě nikdy velký úspěch nezaznamenal. To stejné se dá říct i o ČR ač byl v roce 2005 na autosalonu v Brně s velkou pompou představován. Už po 4 letech byl z trhu v Čr stažen. Ovšem co se nepovedlo VW v Evropě, to dohání za „velkou louží“, resp. v Jižní Americe. Tam je Fox mimořádně oblíbený. Prodává se tam i ve verzích 5 dv., jako zvýšená verze CrossFox či kombi SpaceFox (někde pod názvem Suran nebo Fox Plus). Tolik v krátkosti o soupeřích a teď už k samotnému srovnání.
Design exterieru:
Díky rokům výroby (Panda 2003 a Fox také 2003) už se design neřadí k nejmodernějším výstřelkům. Oba již byli dávno překonáni. Ovšem pokud to vezmeme objektivně, tak se všeobecně Fox do vkusu evropských zákazníků netrefil. Panda na tom byla sice daleko líp, ale už při uvedení byla mnohými označována jako nevzhledná krabice. Nic na tom neměnily ani miniaturní facelifty, které přicházely cca co 2,5 roku. Naposled v roce 2009. Oba modely už vyhlížejí své nástupce. Pokud mám ale vybrat vítěze, je to Panda. Její deisgn je přece jen takový hravější. Ale i Fox má určitě něco do sebe.
Po prvním dějistvý mini souboje mini aut je to tedy: 0:1 pro Pandu.
Interier
To co jsem říkal o exterieru, je v interieru ještě daleko markantnější. Už na první pohled nevzhledné šedé plasty obou aut. K tomu se ve Volkswagenu přidalo příšerné proužkované čalounění (naštěstí není u všech verzí). Panda na tom ale není o moc líp. Navíc, Foxova středová konzole je prapodivná. Výdechy ventilace, potom něco, co vypadá jako přihrádka na mobil a pak zbytek středové konzole. Zvláštní. Zpracování také není na bůhví jaké úrovni, nicméně je lepší naž u itala. Panda na tom ,ale co se týká designu, není o moc líp. Trčící radička, která je navíc v mnoha případech vyvyklaná…….Jakýsi pahýl , na němž jsou ovladače a na vrcholku trůní radio taky není taky žádná výhra. Navíc už na první pohled utopené ovladače……… No co dodat. Tady je těžké hodně těžké určit vítěze. S přihlédnutím na šílené čalounění Foxe je to nakonec Panda.
0:2
Prostornost
Nejdříve pár suchých čísel. Fox má na délku 3825 mm, na výšku 1524 mm a na šířku 1640 mm. Rovor má délku 2465 mm. Objem kufru činí příjemných 260 litrů, po sklopení zadních sedadel 1016 litrů. Panda má na délku 3538 mm, na výšku 1540 mm a na šířku 1578 mm. Rozvor má délku 2299 mm. Objem kufru je 206, po sklopení zadních sedadel 775 litrů. Užitečná hmotnost je 407 kg u Foxe respektivě 307 kg u Pandy. Tady je to poměrně jednoznačné. Ač má Panda zavazadelník o trochu lépe využitelný a je 5-ti dvéřová. Fox me větší kufr po sklopení zadnch sedadel, větši užitečnou hmotnost a konec konců i větší základní objem zavazadelníku. VW tedy koriguje.
Průběžný stav: 1:2
Motor
Nejdříve parametry o obou motorizacích:
- Volkswagen Fox 1.2
- Výkon: 44kW/60k
- 3 válce/6 ventilů(2 ventily na válec)
- Nejvyšší točivý moment: 108 Nm
- Převodovka: manuální 5-ti stupňová
- Maximální rychlost: 153 km/h
- Zrychlení 0-100: 15,9 s
- Spotřeba: 5,8 l/100 km
- Emise CO2: 136 g/km
- Palivová nádrž: 50 l
K Foxu bych ještě doplnil, že motor plní emisní normu Euro 5.
- Fiat Panda 1.2
- Výkon: 50kW/69k
- 4 válce/8 ventilů(2 ventily na válec)
- Nejvyšší točivý moment: 102 Nm
- Převodovka: manuální 5-ti stupňová
- Maximální rychlost: 162 km/h
- Zrychlení 0-100: 13,4 s
- Spotřeba: 4 l/100 km
- Emise CO2: 113 g/km
- Palivová nádrž: 35 l
Panda stejně jako Fox plní emisní normu Euro 5.
Co se týká použitých motorů. Třiválec ve VW, mimochodem stejný měla i nechvalně proslulá Fabia 1,2 HTP, už není moc kultivovaný, je slabý a neúsporný. Ani motor v Pandě není z nejkultivovanějších, ale má vyšší výkon při nižší spotřebě. Objem palivové nádrže pak už jen koriguje porážku VW v této kategorii.
1:3
Cena/výbava
Jak už jsem zmínil v úvodu, tak Fox už se u nás oficiálně neprodává. Vycházím tedy z ceny a výbavy v Německu, které přepočítávám na České ceny pomocí kurzu 24,3 Kč/euro. Panda je u nás normálně dostupná…….. Vybral jsem si základní výbavu. U Pandy nese název Actual, u Foxe v Německu Basis. Cena Pandy činí 195 900 Kč, po započtení aktuální slevy je to dokonce 174 900 Kč. Přepočet cen Foxe vychází podstatně hůř. Základní cena Foxe vychází po přepočtu asi na 260 618 Kč.
- VW Fox – seriová výbava
- Čelní airbagy
- ABS, ASR, EDS, MSR
- Isofix
- Příprava pro rádio, 4 reproduktory vpredu, strešní anténa
- 4 ocelová kola 5 J x 14, pneumatiky 165/70 R 14
- Bocní ochranné lišty cerné
- Vnější zpetná zrcátka a nárazníky černé
- Sedadlo řidiče výškově nastavitelné, s odkládací příhrádkou
Tolik asi k nejdůležitějším bodům výbavy modelu Fox. Za klimatizaci „Climatic“ se připlácí 1340 euro, což je asi 32 500 Kč. Za boční airbagy pro řidiče a spolujezdce potom 285 eur, což je asi 6930 Kč. Metalíza je za příplatek 420 euro – cca 10 200 Kč. Radio s 6-ti reproduktory a CD/MP3 je za 650 euro – cca 15 800 Kč. A konečně, 15-ti palcová kola jsou za 1090 eur – cca 26 500 Kč. Nyní tedy k Pandě.
- Fiat Panda – seriová výbava
- ABS+EBD (elektronický rozdělovač brzdné síly)
- Vyřívané zadní okno
- Mechanicky ovládaná vnější zpětná zrcátka
- Zadní opěrky hlavy
- Airbag řidiče
- Dojezdové rezervní kolo
- Tachometr
Příplatit si u Pandy lze například za metalízu – 6 100Kč, narazníky v barvě vozu – 5 100 Kč, boční otěrové lišty – 1 600 Kč, manuílní klimatizaci – 20 200 Kč, radio s CD – 6 100 Kč, elektrické ovládaní oken + centrální zamykání – 8 100 Kč, airbag spolujezdce – 8 100 Kč nebo za mlhovky – 3 600 Kč.
To je tak asi ve stručnosti všechno o výbavě automobilů. Při porovnání výbavy, mi jako výhodnější připadá Fox. Ovšem cena základního auta i příplatků mluví jasně pro Pandu. Navíc se dá nyní v akci u Fiatu pořídit 5-ti letá záruka jen za 3 600Kč. Nakonec rozhodl obrovský rozdíl v ceně a Panda si odváží 4 bod.
Konečné skore VW Fox 1.2 vs. Fiat Panda 1.2: 1:4
Průběžné skore: Koncern vs. ostatní 0:1
Fotografie:
Exterier:
Interier:
Pozn.: Vyobrazení je pouze ilustrační, může se lišit model od modelu. Jde jen o ukázku jak auto může vypadat. Bohužel se mi nepodařilo najít foto interiru v odpovídající výbavě.
Anketa:
Který z uvedených mini automobilů by jste si vybrali?- VW Fox
- Fiat Panda
Děkuji za přečtení a za reakce. Příště malé automobily.
Koncern VW vs. ostatní Část druhá – Polo vs. Fiesta Design roku 2010
27 Responses to Koncern VW vs. ostatní – Část první
[1]
23 ledna, 2011 v 3:06 pmEmel
Tohle působí trošku účelově… tak jsem zvědavý, jak vydržíš s dechem až přijde na řadu Polo. U Foxe je potřeba si uvědomit, že je to výběhový model určený pro mimoevropské trhy… přesto třeba interiér je asi o kousek lepší než u té Pandy.
Jinak věta „Jízdu nehodnotím, jelikož nemám řidičák. je dojemná a určitě to za ní ještě schytáš :-).
[2]
23 ledna, 2011 v 3:12 pmAmerika
[1] Emel
Nevím jestli je to přímo účelové, napadlo mě to v souvislosti s články kolegy GTIho o interierech a pak taky díky titulní stránce tuším ve středu o autosalonu ve Vídni. No jinak s moji větou. Já jen píšu jak to je. Chtěl jsem, aby to bylo i mých dojmech, nejen o dojmech pisatelů v časopisech…….. Polo příjde na řadu brzy….. To se neboj….. Já se ale začínám bát pana GTI, to budou urážky a zlatých ventilků! 😀 Nu což, aspoň se tam jednou dostanu……. 😀
[3]
23 ledna, 2011 v 3:55 pmvrkuboy
Tak po přečtení věty: „Jízdu nehodnotím, jelikož nemám řidičák“ jsem začal mít strach, ale nakonec si mě mile překvapil. Každopádně jak píše Emel bude ti to ještě tisíckrát připomenuto, tím spíš, že to nevyhrál „mistr elegance“ Alebudiš ti ke cti, že jdeš bez obav s kůží na trh… někteří zde rozhazují milióny, ale nepřiznají co jim stojí v garáži. Nakonec proč ne! Mládí vpřed. 😉 Jinak taky se těším na Polo… tady se ukáže jak jsi na tom s objektivitou 😉 V případě Foxe to jinak dopadnout nemohlo. Ani ne tak, že by byla Panda tak dobrá to spíš že Fox je tak hrozný.
[4]
23 ledna, 2011 v 4:12 pmAmerika
[3] vrkuboy
Díky, ta věta bude asi osudová. Možná ji stáhnu, než příjde GTI, abych se neobjevil ve zlatém ventilku….. 😉 Ano právě z tebou zminěných důvodů jsem tam tu větu umístil….. 😀 Jinak by tam byla jako pěst na oko…… 😀
[5]
23 ledna, 2011 v 4:14 pmvrkuboy
Jeden můj příspěvek s odkazem na video test byl detekován jako spam tak ho prosím zveřejni dík 😉
[6]
23 ledna, 2011 v 4:15 pmAmerika
Bohužel, já ho v příspěvcích zatím nemám…. Zkus ho dát znova. Díky 😉
[7]
23 ledna, 2011 v 4:18 pmEmel
[2] Amerika: takže teď to není o dojmech pisatelů v časopisech, ale o tvých dojmech z těch časopisů? Hele… tahle tvá cesta mi přijde dost nešťastná. Budeš psát zaujaté články proti VW, postupně své argumenty zlepšovat a lépe maskovat snahu o očernění VW… a za 20 let si změníš nick na Abarth ;-).
[8]
23 ledna, 2011 v 4:27 pmAmerika
[7] Emel
Pozor, nemám za cíl očernit VW a snažím se do toho dávat co nejvíce své pocity, tak jak jsem měl možnost si auta osahat na autosalonech ať už u nás nebo ve světě….. Není to o mých dojmech z časopisů. Časopisy využívám jen u aut ve kterých jsem neseděl a nezkoušel si jejich rozvržení ovládacích prvků atd. Ale asi tě nepřekvapím, když řeknu, že Abarthy mám rád. I když nevím, kde si na to přišel…… 😉
[9]
23 ledna, 2011 v 4:28 pmvrkuboy
[7] Smůla je, že se rozhodl pro srovnání použít tabulky SDA kde se Fiat potácí někde v polovině takže Panda je první a poslední Fiat který bude srovnávat s VW. Ale nevadí! Na to tady máme wolfa 😀
[10]
23 ledna, 2011 v 4:32 pmAmerika
Bohužel mě žádný lepší systém nenapadl a taky jsem měl strach z toho, kdybych do srovnání dal moje oblíbená auta, tak budu obviněn z neobjektivity…… Proto tento výběr. Tak jak auta kupují češi…….. 😉 Mimochodem, tak často tu nechodím, copak je zač kolega wolf? 😀
[11]
23 ledna, 2011 v 4:34 pmAmerika
A nvíc, ne vždy se jich budu zcela držet…..
[12]
23 ledna, 2011 v 4:45 pmvrkuboy
wolf je to stejný jako GTI jen kope za jinej team…. (Fiat) 🙂
[13]
23 ledna, 2011 v 4:56 pmjurajos
Emel:Tieto duely automobilka X vs. automobilka Y mi prídu nezmyselné a totálne mimo, ale mne to jeho priznanie je maximálne sympatické. Keď uvážiš, kto tu čo testuje a potom rozhoduje o etalónoch bez toho že by niečo podložil jedinou vlastnou fotkou, je to vlastne hodená rukavica týmto velikánom „objektivnosti“.
[14]
23 ledna, 2011 v 5:10 pmvrkuboy
[13] palec nahoru 🙂
[15]
23 ledna, 2011 v 5:43 pmAmerika
jurajos: jestli je to myšleno na mě tak díky…..
vrkuboy: já podle jména myslel, že je to druhej GTI
Je mi nějak podezřelé, že tu ještě s názorem co jsem to za idiota nepřispěchal GTI, to co má v názvu VW ho vždycky zajímalo, ne?
[16]
23 ledna, 2011 v 5:59 pmvrkuboy
[15] Jel na kafe do vw showroomu vymýšlet PR reakci na tvoje hodnocení 🙂
[17]
23 ledna, 2011 v 6:03 pmAmerika
[16] vrkuboy 😀 Thumbs up! 🙂
[18]
23 ledna, 2011 v 6:14 pmvrkuboy
Jinak ty pruhovaný potahy jsou jedna z věcí (a není jich moc) který se mě na VW Fox líbí.
[19]
23 ledna, 2011 v 6:25 pmAmerika
No jo a mě ne….. Mě to příde odpudivé, ale je to věc názoru……. 😉
[20]
24 ledna, 2011 v 9:15 am_Teddy_
No, v mini to bolo celkom jasne. Lenze ak rovnako ferovo zhodnotis kompakty, nizsiu strednu a strednu, tak skore VW versus svet bude 3:1. Raz darmo, treba uznat ze polo, golf a passat su lidrami svojich tried…
[21]
24 ledna, 2011 v 9:32 amEmel
Amerika: pokud není cílem očernit VW, co tě vede právě k porovnání VW proti zbytku světa? Mě se právě tenhle směr diskusí moc nelíbí, podle mě je to na úkor diskusní objektivity… odpůrce to nutí kydat špínu na každý VW a zastánce zase to nutí psát blogy o mistrech elegance ;-).
Podle mě jsou lepší dva přístupy: buď piš o autech které máš rád, vzorem ti budiž třeba Dinar, třeba o Abarthu. Nebo klidně srovnávačky, vzhledem k tomu řidičáku klidně podle tabulek… ale vyber těch aut víc, dej údaje do tabulky, třeba se pokus nakonfigurovat srovnatelné výbavy…
[22]
24 ledna, 2011 v 10:26 amwolff
[12]
Tak to si vyporšuji…
To si myslím nezasloužím… Najdi jediný můj příspěvek, který by nebyl objektivní k Fiatu. Málo kdo je tady tak tvrdý k Fiatu jako já. Jen nelžu jako někteří.
A co se VW týká… tím se občas jen bavím… :-), jak nám tady marketingová partička vyskakuje…
[23]
24 ledna, 2011 v 10:30 amwolff
Jinak srovnávat Pandu a Fox, je nefér. Já stále říkám, že kopat do mrtvých se nemá. A koncern principielně nenabízí nejlepší auta. A mimoto, určit co je nejlepší a dělat srovnání je pouze subjektivní. Já na rozdíl od klauna prostě vím, že nejde udělat šablonu na hodnocení co je nejlepší, tak jako se někdo snaží stále vytvářet etalony a jiné kraviny. V dnešní době je to prostě mimo mísu. Tohle šlo v době, kdy každá automobilka měla přesně vyhrazené 4 model na trhu a ty se daly srovnávat. Dnes je tolik kategorií aut, že se v tom už principielně nejde orientovat. Každý si musí vybrat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí to co mu nejvíc vyhovuje. A každý má své priority jinak nastavené, pak se může stát, že někdo auto pro důchodce a slečny nazve Guru a pod. A nejhorší je, dkyž někdo je schopen naspat blog hodnotící auto…DLE KONFIGURÁTORU.
[24]
24 ledna, 2011 v 11:32 ammurcix
Akurát som čítal GTI-ho ódu na foxa a nestíhal som sa diviť. Ale teraz sa tiež nestíham. Ako mohol vyhrať interiér pandy ? Pamatám si , ako sme dávno s otcom vyberali nejaké malé mestske auto a aha panda, celkom pekná. Skúsime si dať testovaciu jazdu. Jazda nebola, nikto sa do toho auta nezmestil.
Ale aj keby som sa zmestil a nerozhodovala by cena, medzi týmito dvoma , by som si určite vybral FOXa, ale so 4-valcom samozrejme.
[25]
24 ledna, 2011 v 2:58 pmvrkuboy
[24] Mě osobně přijde interiér Pandy v pohodě, hlavně umístění řadičky se mě líbí a když odstraníš origo rádio tak na jeho místo dáš i 2din radio s navigací a máš ji na perfektním místě. Jen teda ta středová konzole utlačuje koleno řidiče 🙁 A starší pandy mají nehezké šedé plasty, ale ty novější mají černé a to vypadá moc dobře. Ještě sedačky mají kratší sedák, ale to na kratších trasách není problém. Letitá 1,1 je opravdu mizerná ale ta 1,2 je v pohodě. Velmi atraktivní je teď ta přestavba na LPG.
[26]
24 ledna, 2011 v 3:43 pmmurcix
[24]
Haha, mě osobně přijde interiér Pandy v pohodě, ale hlavne umiestenie riadiacej paky je na mieste, kde by chcelo byt moje koleno. Ale tak ja som bol objektivny len pre par percent populacie 😀
[27]
24 ledna, 2011 v 5:50 pmvrkuboy
[26] řadiška je na dobrém místě jen ta konzole je nesmyslně široká 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.