-
O poklesu prodejů Škody
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designera Pavla Huška http://www.cardesignclub.7x.cz/
Poslední dobou se ke mě dostávají informace o poklesu prodejnosti největší tuzemské automobilky. Konkrétně model Fabia se neprodává tak, jak by mladoboleslavští chtěli. Je na vině současná hospodářská krize, příval levných a prodejně velmi příznivých novinek, které využívají dražších variant některých mdelů Škodovky, nebo upadající design modelové palety?…
Jistě, i recese může být na vině, stejně tak jako novinky se skvělým poměrem ceny/užitné hodnoty v podobě například Hyundaie i20, Renaultu Thalia či ofenzivy Dacie. Podle mě podstatným faktorem pokesu je zmíněný upadající design a nový disproporční trend automobilky……
Nejprve se podíváme na základní kámen škodovácké nabídky, subkompakt Fabia. O jejích kvalitách nemůže být pochyb. Dokáže excelovat ve většině srovnávacích testů. Poslední skalp ulovila v podzimním Mastertestu slavné periodiky Auto – Motor und Sport, kde byla schopna porazit i nováčky v podobě Fordu Fiesta. I přesto, že její provozní vlastnosti jsou na velmi vysoké úrovni, kdyby se měl hodnotit design, Fabia se propadne hluboko do země…
Stačí letmý pohled na exteriér a do očí vás praští výrazná disproporce, která vyniká v zadní části, jejíž vzeření nahání hrůzu. Ve stejném duchu se nese i profil, kterému (stejně tak jako celému vozu) silně nebyhovuje příď z Roomsteru, který na subkompaktmím automobilu působní až příliš subtilním dojmem. nevyvážené působení vozu podtrhují často malá kola, než by mělo býti zvykem.Zatímco u exteriéru jsem byl kritický až až, v interiéru rochu povolím. Soulad materiálů, jejich struktur a barevnosti je velmi příznivý a zdařilý (s výjimkou základní verze, která má materiály, za které by se nemusel stydět lckterý snaživý bubeník…).
…
Další si vezmeme na mušku čerstvě modernizovanou Octavii. Nejprve si probereme faceliftovaný model, ať máme to nejhorší za sebou. Příjde mi divné, když se na čistý a vyvážený celek, který tvoří profil a záď vozu, naroubuje příď s filozofií oblých a místy i překombinovaných tvarů. Vysledek tedy působí poněkud rozpačitě. Ještě více to schytalo kombi, kde se modernizace podepsala snad ještě negativněji, než v případě liftbacku.Naopak interiéru lehký lifting prospěl. Jeho nové struktury povrchu některých materiálů jsou vítány.
Přitom předfaceliftový model se těšil velké oblibě díky své celkové vyváženosti tvarů, čistotě a eleganci designu a místy i jistému prémiovému charakteru. Zejména kombi platilo za jedno z nejelegantnějších kombi na trhu…
…
Na komentář k designu Roomsteru jsem se velmi těšil. Osobně ho považuji za designově nejzdařilejší Škodu současnosti, které se jisté disproporce karoserie vyhly obloukem. Mnozí ale říkají, že nikoliv. Asi tím mají na mysli originální pojetí „dvoupokojového“ automobilu, které je na první pohled zřejmé v netradičně pojatém profilu. Já tvrdím opak.
Právě profil se mi jeví jako nejzdařilejší část vozu. Vidím ho jako vhodnou kombinaci dynamiky, rodinného charakteru a všudypřítomné originality. I přes dvě různorodá boční okna je horní linka karoserie, která se táhne od A – sloupku až ke konci střechy, nesmírně elegantní a věrná původnímu, krásnému konceptu z roku 2006, před kterým zvedám palec!
Poměrně líbivá záď si harmonicky notuje s již zmíněnou linií střechy, oceňuji výrazné, vertikálně orientované svítilny, které plní jak estetický, tak i aktivně bezpečný požadavek aktivní bezpečnosti vozu.
Za designově nejslabší část karoserie považuji příď. Hlavně její základní verze je vcelku konzervativní a nepříliš libivě tvravaná. Kdyby výrobce realizoval efektní a dynamickou příď studie Roomster, která disponovala kulatými mlhovkami, doplněnými elegantním tvarováním nárazníku, bylo by lépe.…
Superb – nováček a vlajková loď Škody. Díky špionážním fotografiím byla jeho podoba známá již delší dobu před oficiální premiérou modelu. Druhá generace stojí opět na rozhraní segmentů D a E. Tak se do něj pustíme…
Dle mého je dominantním prvkem vozu dynamicky tvarovaná příď se zajímavou architekturou provedení. Je pečlivě navržena a dodává vozu reprezentativní vzhled. Zajímavě působí i štíteks nápisem „Superb“, který po faceliftu nosí i Octavia. Celkový dojem dokreslují muskulaturní linky celé přední části vozu.
Profil – v této části Superb zkolaboval. Zatímco příď hodnotím kladně, zde budu velmi kritický. Auto vypadá jako natažené. Rovná střecha a vyústění profilu v zadní části vozu je velmi nevyvážené a dodává vozu příliš těžký dojem.
Zatím mám ze Superbu rozpolcené pocity, uvidíme, jak můj výsledný verdikt ovlivní hodnocení zádě. Popravdě řečeno, zde mě asi čeká nejsložitější úkol. Co se týká svítilen, mají celkem zvláštní tvar, nikoli však nezajímavý. Neupírám jim jistý originální design, ale jak se říká, mohly by být lepší. Jinak po stránce designového zpracování zádě nemám příliš výhrad k designu, ale spíše k celé stavbě „batohu“ Superbu. I sem bohužel zasáhla mocná ruka disharmonie…
Jsem velmi zvědavý na provedení kombi. Mnohé spekulace napovídaly o takřka shodných světlometech se sedanem (což považuji za nesmysl a firma by musela být na tom velmi špatně, aby se dostala až tak daleko). Poslední skici navíc nebyly příliš pohledné. Přesto ale věřím, že Superb v provedení kombi nepokazí reputaci tak elegantním modelům, jako jsou Fabia I. Combi a Octavia II. Combi (před faceliftem).
Uvidíme, jak se s mocnou rukou disharmonie popere ostře sledovaný, zanedlouho aktuální model Yeti. Některé hlasy ho přirovnávaly k upravenému Roomsteru, já ale těmto řečem nevěřím. Sice bude s tímto modelem designově velmi příbuzný, přesto doufám, že se bude jednat o vcelku vyvážený automobil. Ostatně, maskované prototypy výrazné disproporce netrápily…
…
No, co naplat. Nezbývá, než doufat, že současná designová situace ve Škodovce nebude trvat příliš dlouho. Mým přáním je retro projekt nové Škody Felicia ve sportovní karosérii roadster, s plátěnou střechou. Ale kdyby Škodováci brali tento projekt v potaz, tak je ze všech sil prosím- tentokrát bez HTP…
Pocta Janu Kaplickému Dieppe – továrna na sny (3. díl) – nástupce je za dveřmi…
59 Responses to O poklesu prodejů Škody
[1]
3. 2. 2009 v 15:39Culdaraztriptaco
(50) Ono bohatě stačí, že jí vlastní Němci, takže už má jen český původ. I design je od designérů, kteří nejsou češi.
[2]
3. 2. 2009 v 15:43Culdaraztriptaco
(49) Pravda, mainstream jde směrem k prémii. Stačí se podívat na materiály a vzezření modelů takřka všech tříd (500, Mégane, Golf, Laguna, Insignia…) které rostou do prémiového charakteru…
Škoda ráda míchá segmenty (u Octavie a Superbu, i Roomster je zajímavý vůz, který by se neměl nikam pevně „škatulkovat“).
[3]
3. 2. 2009 v 16:32marek.g
(50) bože ty jsi vúl…sedni do té své české Toyoty a dej pokoj
[4]
4. 2. 2009 v 14:46Redmex
Dizajn je veľmi relatívna vec. Škoda si postupne buduje jednotný vzhľad všetkých modelov, podobne ako to má väčšina automobiliek. Ak sa niekomu auto vyslovene nepáči tak si ho nekúpi, ak to nie je jeho posledná možnosť. A tu je problém Škody (aspoň podľa mňa).
Dostávajú iba „odpad“ technológií VW a po technickej stránke nie sú schopný konkurovať nikomu. Naviac ani samotný VW nemá okrem 1,4TSI jediný aspoň lepší malý motor… 🙁
Preto ak sa rozhodujete medzi Škodou Fabiou a konkurenciou, tak si radšej vyberiete auto s modernou technikou a porovnateľným interierom ako Fabiu… U nás v SR a ČR ľudia kupujú Škodu, lebo sú na to zvyknutý už desiatky rokov, ale v Anglicku, Nemecku atď nei sú zaťažený na históriu…
Okrem západnej konkurencie už Fábia dostáva zabrať aj od Korejcov a Japoncov. U nás je za cenu Fabie Ceed a snáď nikto mi nechce nahovoriť, že Fobia je na tom lepšie 😉 A podpoben to je s i20, ktorý je technikou 10 rokov pred Fabiou…
[5]
4. 2. 2009 v 15:47Culdaraztriptaco
(54) Škoda si sice buduje jednotný designový jazyk své modelové palety, ale zároveň si k srdci vzala disproporční trend, který snad na chvíli zakončí Yeti…
Jinak jsou Škodovky po kvalitativní stránce materiálů a zpracování na velmi dobré úrovni, třeba Japonce v tomto ohledu setřou jedním prstem…
[6]
4. 2. 2009 v 16:12Special-line
[50] To by mě zajímalo jaký český díly jsou v Toyotě:D Aygo neberem.
[7]
5. 2. 2009 v 10:50Beaumont
[37] Avantime: Ten druhý ano: http://www.spanihel.cz/
[8]
5. 2. 2009 v 18:42Culdaraztriptaco
(57) Tyto stránky znám. Klobouk dolů před autorem těchto děl.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.