-
RENAULT VEL SATIS – má perla mainstreamu
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška – www.cardesignclub.7x.cz
Po modelu Avantime zde máme další, sice o něco méně vyzívavý a revoluční, nicméně stále velmi avantgardní a zajímavý automobil, který se však, narozdíl od Avantime, doposud produkuje. A stejně tak jako každý vůz této rubriky, i on rozpoutal vášnivou polemiku na téma líbí/ nelíbí.
RENAULT VEL SATIS
Už to krásné, počítačem vytvořené jméno hlásá něco výjimečného.
Z automobilu doslova číší majestát, a to zejména při pohledu na příď, která byla pro mnohé jedince nestravitelným soustem. Je navýsost originální a místo klasické, okoukané masky chladiče, nabízí (jako každý Renault z „Avantime ery“, s výjimkou Twinga) stylový, dvoudílný nasávač, jehož dva celky rozděluje dokonale vybroušený diamant, jakožto logo značky. I když, většině lidem se, při pohledu na znak, asi diamant nevybaví a naskočí jim docela jiné asociace…
Přední svítilny mají spíše vertikální orientaci a, což nepřekvapí, svým stylem se vydaly nekonvenční cestou. Stačí pohled na konkurenční limuzíny a zejména německá konkurence má, co do originality, co dohánět.
Nejen světlomety, ale i celková příď mi evokuje precizní, dokonale vytesané dílo. Avšak jsem byl svědkem, když mnozí tento celek označili za „žraločí“ (což se dá snadno pochopit u verze před faceliftem), či její výzor dokonce srovnávali s Draculou…
…
Doposud zde byly popsány prvky, které jsou efektní a zcela svébytné. Opravdovou lahůdku tvoří záď, jakožto zhmotnění stylistické dokonalosti a harmonie. Vím, najdou se tací, co mě prohlásí za podivína, ale troufnu si ji označit za jednu u nejkrásnějších zadních částí světové automobilové produkce. Elegance a smyslnost z ní jen číší. Oceňuji smysl pro detail, který demonstruji na nesmírně krásně typograficky stylizovaném označení „Vel Satis“, umístěném uprostřed na víku zavazadlového prostoru.
Zadní sdružené svítilny, které celému pozadí dodávají náznak tajemna, zajímavé „čtverečky“ (a to na obou náraznících) či krásné a jedinečné zadní sklo, to vše tvoří ve finále jen těžko dostižný celek…
…
Interiér je ve jménu typicky francouzských hodnot, které jsou zde zastoupeny útulnou atmosférou, krásným designem a všudypřítomným komfortem. Dominantu přístrojové desky tvoří originální prostor pro centrální ukazatele přístrojů, který je protažen prakticky až k druhému konci desky. Pohled na budíky, krásně vyvedené jak tvarově, tak i barevně, je velmi příjemný.
Musím rovněž ocenit krásná a nadmíru pohodlná sedadla (pardon, luxusní křesla), stejně tak elegantní dekor, tvořen pravým dřevem několika odstínů (je použitý na volantu, palubní desce a výplních dveří). Jako bonus nabízí milý prvek – malé, tmavé čtverečky, které korespondují se stejným motivem na náraznících. Detail, který potěší.
…
Takhle si já představuji skutečnou perlu automobilového mainstreamu. Opravdový šperk, který nabízí to nejlepší z kombinace staré dobré Francie a futurismu. Vel Satis bych si klidně dokázal představit po boku starého francouzského zámečku, rovněž vedle avantgardní stavby z pera pana Kaplického…
Jediné, co mě trochu zklamalo, byl výrok tvůrce modelu Vel Satis, Patricka le Quémenta, kterého si mimochodem velice vážím. Následující slova nejsou hodna jeho kvalitám:
Po R25 přišel Safrane, který se vyznačoval průměrným mezinárodním designem. Byl něco jako automobilový McDonald´s. Potom se objevil Vel Satis. A znovu to nevyšlo. V jeho případě jsme vsadili na špatný koncept. Natolik jsme upřednostnili vnitřní prostor, že nebylo možné navrhnout krásný exteriérový design. Vzniklo tak auto, které nepatří k nejkrásnějším na světě“.
MĚSTSKÉ krabice Šlapací bouráky v akci…
172 Responses to RENAULT VEL SATIS – má perla mainstreamu
[1]
28. 4. 2009 v 9:59Klaudius
Čítam, čítam. Tupé mozgy sa fakt snažia.
GTI – máš zásadný problém. Nie si schopný ani ochotný akceptovať iný názor. Načo lezieš do diskusíí o autách, ktorým nerozumieš?
Podobne 507. Hlboko sa mýliš, v tom, že je Vel Satis nudné auto, za ktorým sa nikto neobzrie. Práve naopak. O tom akceptovaní iných názorov a zosmiešňovaní ľudí s iným názorom sme sa už rozprávali. Je hlúpe písať o niekom, že má iba 18, keď ty nemáš ani toľko. Čo keby si sa trochu snažil byť k ľuďom okrem úprimnosti aj trochu milý a príjemný? Nebolí to.
Avantime – pekné vyznanie. Ja nepovažujem Vel Satis za krásavca, tým u mňa rozhodne nie je, ale je preborníkom avantgardy a nezávislosti na konvenciách. K tomu luxus silného motora, pohodlnej plavnej jazdy a nebývalého a prakticky usporiadaného priestoru. Klobúk dolu. Smutným faktom je, že konvenciu má verejnosť radšej, hoci nemusí ponúkať toľko.
[2]
28. 4. 2009 v 12:59507
150: Áno Klaudius, rozhodne sa nechcem s tebou hádať na túto tému. Iba ma rozčuľuje, ak niekto, kto zrejme iba sedel vo Vel Satise sa ide hádať s niekým, kto ho používal(vraj) a má skúsenosti aj s inými autami.
A že nie je nudné auto? Mne sa to nezdá.
[3]
28. 4. 2009 v 14:12Culdaraztriptaco
507, jak bylo dneska ve školce?
[4]
28. 4. 2009 v 14:13Culdaraztriptaco
Pro 507 – s níkým jsem se nehádal. Jen jsem hodnotil design. Nikomu neberu jeho případnout nespokojenost s vozem. Mimochodem, zeptej se šviháka lázeňského. Ten s ním má asi největší zkušenosti z celé naší komunity auto.cz.
[5]
28. 4. 2009 v 14:15Culdaraztriptaco
Merek.g – mě je to celkem buřt, nejsem pivař 🙂
[6]
28. 4. 2009 v 14:16Culdaraztriptaco
Klaudie, díky za komentář 😉
[7]
28. 4. 2009 v 14:16Culdaraztriptaco
muhammad – dobrý příspěvek! Souhlasím.
[8]
28. 4. 2009 v 14:39Klaudius
(152) Kámo (507 – škoda, že nepoznám tvoje meno), toto je to posledné miesto ma rozčuľovanie sa. Pamätaj si: klídek a chladná hlava sú 100x lepšie ako horúca krv. Rozčúlený človek škodí sebe, a škodí iným, kazí atmosféru, kazí náladu, a popri tom všetkom si možno ani nevšimne, že nakoniec nemá pravdu, alebo že o to, čo ho rozčuľuje, vôbec nejde. Koľko ľudí, toľko chutí, nechaj každého, komu sa renaultovské vozy páčia obdivovať ich, napíš svoj názor a ak máš chuť, obhajuj ho – na to tu tá diskusia je, a na to sem väčšina z nás chodí. Ale načo pri tom robiť zbytočný krik? Naučiť sa rozmýšľať o veciach, v kľude diskutovať, a vedieť prijať aj odlišný názor, tomu sa ešte musíš učiť. Si príliš hrrr, ak spomalíš tempo, bude to lepšie a aj my všetci ťa budeme vnímať v lepšom svetle a radšej s tebou v pohode pokecáme. Uvidíš.
Čím Ti Vel Satis pripadá byť nudný? Na ulici ho len tak neobídeš – všimneš si ho tak, ako skoro každý. Rozhodne sa nepodobá na nič iné na štyroch kolesách, čo u nás bežne jazdí. Asymetrický interiér s priam fotelkami namiesto sedadiel, netypický typ karosérie na túto triedu, to sú všetko veci, ktoré vzbudzujú skôr záujem (či už v pozitívnom, alebo negatívnom zmysle) ako nezáujem. Nudná môže byť Corolla, Passat alebo hoci Sonata. To sú pomerne bezvýrazné a ľahko prehliadnuteľné vozy. Ale Vel Satis taký nie je. Nie je krásny, nie je dokonalý. Ale je výnimočný. Skús sa nad tým zamyslieť.
(156)Avantime – nie je zač. Mimochodom, nejak som stále nedostal reakciu na SZ o autosalóne v BA. Niekto si zase nabral na plecia veľa práce a nestíha všetko, že…? 😉 😀
[9]
28. 4. 2009 v 14:57Culdaraztriptaco
Klaudie, neboj, odepíšu 🙂
[10]
29. 4. 2009 v 7:41Kuko
Tak pánové, jak tady byla diskuze ohledně barev, že vínová mu sekne – dnes ránou cestou do práce jsem měl to štěstí si omrknout jednoho vínového krasavce. Musím vám dát za pravdu – ta barva mu sluší. Stále sice raději budu mít černou, ale tahle by asi byla hned za ní.
[11]
29. 4. 2009 v 9:59Culdaraztriptaco
U mě vedou následující – metalíza v odstínu slonové kosti, dále pak antracitově černá a vínová… paráda.
[12]
29. 4. 2009 v 16:40Kuko
černá je černá. jako vysloužilej metalista bych ani žádnou jinou nechtěl 🙂
[13]
29. 4. 2009 v 20:26Culdaraztriptaco
Ale k metalistovi se asi Vel Satis nehodí 🙂 , co myslíš?
[14]
30. 4. 2009 v 8:54T613
Tak jako bývalý metalista si pustí ve Vel Satisu místo Sepultury Wagnera 😀
[15]
30. 4. 2009 v 9:45marek.g
(155) chyba 😉
[16]
30. 4. 2009 v 9:50Kuko
tož já si ho také nechystám zakoupit 🙂
ale jak říkám, jsem už ve výslužbě, takže teď bych v tom Satisu poslouchal jenom nějaké cajdáčky 🙂
[17]
30. 4. 2009 v 11:56kolmar
zdravim Avantime… no ako pozeram na pocet prispevkom (necital som…komu sa chce 160) tak bojujes?? az do krvy?? tak strucne mi to tu popis kolko je strat na oboch stranach 🙂 ja sa ku kludnemu precitaniu clanku dostanem asi az vecer… a na diskusiu… tak to ani za trest toko citania 🙂
[18]
30. 4. 2009 v 17:44Culdaraztriptaco
Ahoj Kolmare, tak zezačátku to vypadalo na tradiční bitvu pod kontroverzním autem, ale nakonec to vše proběhlo v relativním poklidu. Už to není ta tradiční bitka, která byla pod Avantimem 😀
[19]
30. 4. 2009 v 17:45Culdaraztriptaco
mareg.g: Tož já su z Moravy, já su spíš na vínečko 🙂
[20]
30. 4. 2009 v 18:05Culdaraztriptaco
Kuko: Vel Satis a vážná hudba ano, ale cajdáčky bych tam moc netahal… no, nevím 🙂
[21]
30. 4. 2009 v 23:59kolmar
Tak mam precitane….no mna najviac na tom aute chytil interier…pristrojovka a tie sedadla… hmm to musi byt nieco v tom hltat km…. rad by som sa zviezol a porovnal s mnou uz tradicne spominanou C5 (C6 sa stale ku mne nedostala 🙁 )
[22]
1. 5. 2009 v 9:57Culdaraztriptaco
Tak C5 je o třídu níže, než Vel Satis a při pohledu na interiér je to celkem znát… ale za pokus to stojí. C6 je ideální konkurent pro Vel Satis – originální, luxusní a bezesporu nadmíru pohodlný. A co by se k němu hodilo, je stylová garáž od Citroënu, která se u nás bohužel neprodává (a snad ani neprodávala) 🙁
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.