-
PRESTIŽ třikrát jinak
Článek pro www.cardesignclub.7x.cz.
Dnes přicházím s menší úvahou – jistě jste si všimli, že jisté poslední modely prestižních výrobců automobilů jsou navrženy v poměrně nezvyklém duchu. Puristé a skalní stoupenci té které značky to mnohdy nestrpí a myslím, že nejsou sami. Názorově se shodují i mezi neortodoxními příznivci, kterých je většina… řeč bude o Jaguaru XJ, Bentley Mulsanne a Ferrari 458 Italia.
Jedná se o značky neobyčejného renomé, přičemž jedna je přirozeně nejprestižnější. A troufnu si tvrdit, že právě ona se „dopustila“ nejvíce negativních hodnocení ze strany příznivců italských sportovních vozů se vzpínajícím se koněm ve znaku. To si ale nechám na konec. Teď bych rád připomenul model, který se poměrně rozporuplných reakcí dočkal už ve svém předchozím vydání. Je to Jaguar XJ.Jak jsem řekl, už první generace byla poměrně nevšední a rozhodně se nejednalo o prvoplánové auto. Na některých fotkách trpělo jistým handicapem. Lidé mu vytýkali některé prvky. Nejčastěji se trefovali do provedení předních i zadních svítilen, dokonce mu pošklebně přezdívali „přerostlé Mondeo“. Budíž, na fotografiích jejich nezkrotný půvab nevynikne tak, jako v reálu, kde se jedná o opravdu překrásné auto, které si s žádným jiným modelem nespletete. A nová generace posouvá laťku výjimečnosti o notný kus výše. Nejvíce mě dostal brutálně podmanivý profil. Takovou záplavu elegance jsem již dlouho nezažil. Jediné, co mi vadí, ne černě zbarvený zadní sloupek. To je, dle mého, velký prohřešek, který narušuje ladnou linii střechy.…Mulsanne – jsem si jist, že se mnou hodně lidí nebude souhlasit. Ale já jsem prostě takový. Téměř vždy jsem obdivoval automobily, které byly kvůli designu spíše v pozadí zájmu. To jistě není případ nové vlajkové lodi značky Bentley, která si své zákazníky jistě najde. Ale přesto se obávám, že mu v mnohých očích ani nepomůže image okřídleného „B“…Automobil, který je přímým konkurentem mety nejvyšší, Rolls – Roycu Phantom IV., je vskutku zvláštní a jsem přesvědčen, že skalní stoupenci značky z něj padají do mdlob.Designérskému týmu, který měl Mulsanne na starost, velel Dirk van Braeckel (jen tak pro zajímavost – tento belgický designér strávil nějaký čas i u tuzemské Škody, kde pracoval na minulé generace Octavie či na faceliftu Felicie). Tisková zpráva tvrdí, že se při navrhování Mulsanne čerpalo z odkazu modelu 8 – litre. Tento slavný sportovní vůz se se svým potomkem setkal na prestižní přehlídce elegance v kalifornském Pebble Beach.Největší podivnost designu exteriéru se bezpochyby skrývá v jeho výzoru, kterého jsem se napoprvé, abych se přiznal, trochu lekl. Ale po chvilce důkladného pozorování několika fotografií z mnoha úhlů pohledu jsem si řekl, že to tak strašné není. Je to rozhodně něco „jiného“, než co tu bylo dříve. Lépe řečeno, klasický základ v moderním duchu. Zde byl tradiční konzervatismus továrního designu doplněn vyzývavými prvky. Jistě to hodně lidí doposud nestrávilo. Mě ale tento vůz, který nahrazuje Arnage, zaujal a myslím, že v reálu to bude překrásné auto, kterému ale už na fotografiích nelze upřít jedna věc – neprůstřelný šarm a charisma.…… no a nejprestižnější z prestižních, Ferrari?Jestliže bych měl jednou v životě použít frázi „omyl nehodný značky“, uplatnil bych ji právě u nového modelu nejslavnější sportovní značky světa, Ferrari.Vozy s rodokmenem Enza Ferrariho by měli být tvarově spíše čisté, nadčasové a jejich nápaditost by měla být řešena bez tvarových komplikací. Ferrari šlo, v případě 458 Italia, poněkud jinou cestou – na karosérii je až přehršel různých designových kudrlinek, které tam nemají co dělat.Podívejte se například na profil – prahy, v souladu s předním i zadním nárazníkem. Ostře to kontrastuje s logem, umístěným o pár centimetrů dál – Pininfarina. Posvátné jméno automobilového designu na modelu 458 Italia… to snáze uvěřím, že Peugeot umí produkovat kvalitní převodovky s precizním chodem řadičky v kulise a motory TDi PD jsou vzorem kultivovanosti…
Kdybych měl být alespoň jednou pozitivní, jmenoval bych zajímavé setkání dvou dynamických profilových linií.Pozvolna přecházíme k jednotlivým prvkům, jako jsou například přední svítilny. Jsou tvarovány natolik bizardně, až působí překombinovaně.Záď vozu zachraňuje to, co se dá. Troufám si tvrdit, že právě ona mě na celém voze zaujala nejvíce. Inu, taková perla mezi hnojem, mám – li být tvrdý a upřímný…… ale soulad osobitých svítilen s průduchy působí tragikomicky a značně disharmonicky.S charakterem značky mi rovněž neladí hi – tec přístrojová deska……Po uveřejnění tohoto článku, konkrétně jeho třetí části, čekám nejeden negativní ohlas (v tom lepším případě). Ale někdy je dobré opomenout sílu charakteru a podívat se ryze na estetické ztvárnění vozu. Nedoporučuje se těhotným ženám a ortodoxním příznivcům značky. Ostatním radím – nalačno!
Supermarketové PŘEKVAPENÍ DOMÁCÍ AUTOPARK (4. díl) – By Kolmar
19 Responses to PRESTIŽ třikrát jinak
[1]
13. 9. 2009 v 20:10vrkuboy
Hezká úvaha: Já bych doplnil ještě Panameru. To auto se mě vůbec nelíbí. Hlavně při pohledu z boku. K Ferrari snad jen že se mě nelíbí přední světla, průduchy u zadních světel a lichý počet koncovek výfuku. Ale je to Ferrari tam jde o to jak to jezdí 🙂 Jinak Mrkni na Mulsanne, konkrétně na tu lištu na které je spz: Já tam vidím faceliftové Grande Punto 😀
[2]
13. 9. 2009 v 21:30T613
Při pohledu na nového Bentley si vždy vzpomenu na jeden kreslený vtip, na kterém je nakreslen automobil, z jehož svítilen vyčuhují nohy, které mají mezi prsty zapálenou svíčku.
Ferrari se krom zádě (která je hnusná) nedá nic vytknout. Přední světla ve mě evokují pocit rychlosti. Stejně jako se tomu děje při nočním focení, nejsem fotograf, myslím že tomu tak je při dlouhé expozici (?; jestli kecám tak pardon).
Zatímco nový Bentley nemá po vnější stránce na svého předchůdce (ale to ani velký RR na svého), tak nové Ferrari jej překonává. Ale stále je na hony vzdálené F355 a F348
[3]
13. 9. 2009 v 23:13Pekelná Micinka
Na celé trojici nacházím jediný neduh. Ty malé svítilny vpředu u Mulsanne. Když se zamažou, je to nádherné až řekl bych až puristické auto. Pokud museli přidat tato světla, měla být čtvercová, případně vertikální úzká (třeba LED). Italii nemám co vytknout, a XJ ve mě sice zanechalo rozporuplný dojem vzadu, ale odevšad slyším jen chválu a naživo vidět jsem ještě neměl možnost, takže věřím, že to je pěkné.
[4]
13. 9. 2009 v 23:33supersoul
Předně si myslím, že tradicionalisté budou vždycky nespokojeni, bohužel pro ně i tyhle značky mají právo být moderní a řídit se současnými trendy. Já v tom problém nevidím, a prvotní šok se po čase stejně změní v lásku 🙂 Dokážu si představit, že když Ferrari poprvé ukázalo Daytonu, tak se puristé taky netvářili nadšeně, a vidíš, dneska je to jedno z nejklasičtějších Ferrari. Já osobně nejsem moc velký zastánce evoluce v automobilovém designu. Funguje to možná u 911, ale už u ostatních Porsche mi tahle posedlost 911 příjde někdy až trapná (viz Panamera nebo Cayenne před faceliftem). Podobně Audi začíná být svou pozvolnou evolucí parodií na sebe sama. Naproti tomu se mi líbi, jak na to jdou Japonci, kdy každá nová generace se na tu minulou odvolává pouze v určitých niuancích. Podívej se na vývoj Hondy Civic, to je přece úžasná transformace, každá další generace je jiná, a přitom to odvolání na generaci minulou je tam zcela patrné. Stejně obdivuji, co udělal Bangle s BMW. Bohužel už se mi nelíbí, jak se teď BMW snaží Banglův design přizpůsobovat právě názorům tradicionalistů. Fascinuje mně také Jaguar, jak dokázal udělat tlustou čáru za minulostí a vydat se zcela neprozkoumanou cestou. No a právě Jaguar je to hlavní proč jsem začal psát tenhle komentář. Můžeš mi prosím vysvětlit, co máš na mysli, když píšeš o minulé generaci XJ, jako o voze, kterému se mělo přezdívat přerostlé Mondeo!? To co píšeš bych mohl vztáhnout na Jaguar XF popř. koncept Jaguar C-XF, ale to určitě není první generace XJ. Pokud máš opravdu na mysli minulou generaci XJ, tak to pak nechápu to přirovnání k Mondeu, protože design minulé generace vychází z všech dřívějších generací XJ vyráběných někde od roku 1968, a v té době se o žádném Mondeu mluvit nedalo 😉
[5]
13. 9. 2009 v 23:44supersoul
@pekelnamicinka: Pokud jde o XJ, taky jsem neviděl na živo, ale videa na YouTube ve mně zanechaly velmi pozitivní dojem:
http://www.youtube.com/watch?v=ZsswycdwBEY
http://www.youtube.com/watch?v=6wOvLUyA1so
http://www.youtube.com/watch?v=KXmvS9yi8Uo
http://www.youtube.com/watch?v=gxfh6BncWEk&feature=related
[6]
13. 9. 2009 v 23:59Ricardo
U toho Jaguaru ti tam skrze XF nějakým omylem vstupuje Mondeo… jinak po prvním stekání je to auto velmi vyspělé, elegantní, moderní a krásné! Design předku je možná zbytečně očekávatelný a agresivní, ale záď je na živo neuvěřitelně štíhlá a elegantní. Navíc mu moc sekne nová hnědo-fialová barva. Interiér, který jsem měl možnost taky prozkoumat, je vzorem současné dokonalosti a čistoty tvarů.
Bentley mě předníma světlama taky šokuje, zbytek auta se mně z fotek moc líbí, zepředu je to pro mě po Arnagi velký šok. Jinak je to spíš konkurent nového Ghostu. Bude větší, protože proti Phantomu Bentley nic nemá, ale je to auto, které jde v linii T-Series – původní Mulasnne/Turbo R/Brooklands sedan a spol. – Arnage
Ferrari Italia se mně moc líbí. Poprvé od 348 úplně nový design, přitom je tam plno drobných odkazů na Enzo, F40, 430 Scuderia a v malých náznacích i 599 GTB
[7]
14. 9. 2009 v 12:55kolmar
Slusny clanok! postavit nastupcu legendy, ktora tu bola spustu rokov je vzdy velmi tazke a niekto to prijme a niekto zase nie. Hovorim o XJ, mne osobne to auto padlo do oka okrem zadnej casti, no ale casom som si na nu zvykol a davam celemu autu palec hore, hoci neviem ci je az taky elegantny ako Flying spour…
Co sa tyka Mulsanne tak je to trochu retroklasika, no nevyzera to vobec zle, az na ten prehnany pocet lemov na prednom blatniku.
458 Italia pre mna neni az taka podarena. Auto hlavne z profilu vyzera famozne, no tie lemy pri prednych svetlach sice vyzeraju ako nasr*ata anakonda, no az prilis „rezu“ oci. Najvecsi prehresok ktoreho dovod nedokazem pochopit je zadna cast. Vyfuky dat na strany ako mal predchodca a hlavne svetla 2 x 2!!! cize 4 samostatne gulate ako mali vsetci predchodci!! to co robi Ferrari Ferrari. (California je vynimkou, no tam je zadok ovela viac podareny) U mna kralom stale ostava F 430 resp. 430 scuderia!!
[8]
14. 9. 2009 v 13:57Emel
Ferrari není žádný omyl… Ferrari je prostě své a důsledně aplikuje směs funkčního a dynamického designu – podívej se na F50, podívej se na FXX… ono ostatně ani legendární F40 není úplně elegantní.
[9]
14. 9. 2009 v 14:05Culdaraztriptaco
Pánové, děkuji Vám za Vaše názory.
Nejprve k tomu „přerostlému Mondeu“ – osobně s tímto přirovnáním nesouhlasím a není z mé hlavy. Avšak mnozí tento názor zastávají.
vrkuboy: Panameře jsem se letmo věnoval v jiném článku, který se dnes na blog nehodí. Pravděpodobně by nebyl aktuální. Je na CDCC. Ale to Grande Punto rozhodně stojí za zamyšlení 🙂
T613: Arnage bylo krásné, o tom není pochyb. Mulsanne zatím skouslo o poznání méně lidí.
pekelnamicinka: já si zezačátku na zadek XJ taky zvykal. Ale nakonec jsem si ho zamiloval. Pro zbytek karosérie je to ideální řešení.
supersoul: evoluce je ideálním řešením pro určité modely, u kterých by se revoluce v designu příjmala jen těžko. Například u 911 nebo Golfu. Ideálním příkladem opravdové revoluce je samozřejmě Civic, C4 nebo Megane. Jestli je to dobře, nebo špatně, to je na každém z nás. Já si myslím, že by měl nástupce daného modelu zčásti navazovat na předchůdce. Určitá designová linie by se měla dodržovat.
Ricardo: já si myslím, že je velká škoda, že po modelu, jako je F430, přišla 458 Italia.
kolmar: už California je „jiným“ Ferrari. V jejím případě je to ale inteligentní tah. To Ferrari je jiné po všech směrech. Není tak ultimativní, takže jistá civilizovanost je povinná. 458 Italia se mi nelíbí díky její překombinovanosti. Obdivuji tvarově čistá Ferrari.
[10]
14. 9. 2009 v 16:45GeekStar
Myslím, že hodnotit 458 z fotek je velmi unáhlené. Takhle tvarově „náročné“ (odvážné, revoluční, nové) auto je třeba vidět na živo a dlouho trávit, než lze vyřknout verdikt.
Osobně jsem přesvědčen, že to bude opět bomba.
[11]
14. 9. 2009 v 17:00Pekelná Micinka
OT: Stačil by jeden prolis, kousek černého skla a trochu silného lepidla… http://www.flickr.com/photos/orfly/3920067044/sizes/o/
[12]
14. 9. 2009 v 18:04Ricardo
Avantime – Podívej se na F430 a 360 Modena – F430 je jednoduše jak se tady v diskusích říká „přebouchaná“ modena. 458 se posouvá dál, je to úplně nový design, ale na jakoukoliv část auta se podíváš, vždy najdeš odkaz na nějaký starší model.
Ke Kolmarovi – kdo tvrdí, že „musí být 2×2 koncovky“, se asi ve Ferrari nevyzná. Právě takto to měla i F40 a byl to designový prvek. Výfuk byl sveden do jednoho tlumiče a z něj tři koncovky.
Avantime a XJ – to s mondeem je opravdu řádný nesmysl. Mondeu se velmi vzdáleně podobá XF, XJ má zadek úplně jiný. Všechny předchozí generace XJ jely na stejném designu od roku 1968, jak se píše výš, a s Mondeem mají společné tak akorát to, že mondeo se dělá i jako sedan. Popletení XJ s XF jde na vinu příliš opatrnému designu přídě nového XJ. Na první pohled se to opravdu plete, jsou sice úplně jiné ale základní členění i tvary se shodují. Jaguar se měl víc „odvázat“ i vepředu
[13]
14. 9. 2009 v 18:18Pekelná Micinka
[12] Ricardo: Souhlas, Jaguar se měl víc odvázat vepředu, ale u XF 😉 😀
[14]
14. 9. 2009 v 18:35Culdaraztriptaco
Ricardo, znovu říkám, že ty paralely s Mondeem nejsou z mé hlavy. To bych musel mít hodně popito (a to, jak víš, není příliš pravdivé 😀 ).
[15]
14. 9. 2009 v 18:37Culdaraztriptaco
Donovan: vždy zastávám názor, že na konečné verdikty je dobré si počkat až při reálném setkání s vozem. Ale při pohledu na fotografie si nějak nemohu pomoci…
[16]
15. 9. 2009 v 22:15kolmar
(12) Ricardo, tak nejake to Ferrari teda poznam, no za odbornika sa nepovazujem… ja som na ine kategorie.
Co sa tyka 2×2 vyfuku, tak si zle pochopil ciarky alebo ja neviem. To vobec nebolo o spominanych vyfukoch, ale o zadnych svetlach, ze dva okruhle samostatne svetla na oboch stranach automobilu… ako mala 355, 360, 430 a cakal by som aj v nastupcovi… Hoci vecsi surodenci ako 599, ci California to uz bohuzial nemaju… Pre mna naj Ferrari ako som pisal ostala 430 Scuderia…pre mna famozny design…
[17]
17. 9. 2009 v 8:38rock
Jaguar XJ
Už když jsem viděl první fotky, spadla mi brada až na zem. Tomu autu neumím vůbec nic vytknout. Moderní ze všech stran a přitom už na první pohled angličan každým coulem. Snad jenom provedení zadku mi připadá jak moderní reinkarnace Lancie Thesis.
Bentley Mulsanne
Světla mi problém nedělají, ale když Bentley, tak Continental GT, když britskou limuzínu, tak Phantom a když 4door sportovního charakteru, tak Aston Rapide.
Ferrari F458
Čím déle koukám na fotky, tím víc se mi líbí. Profil je dokonalý, zadek sympaticky dramatický a vlastně docela zajímavý. Kdyby přední světla
http://news.auto.cz/?sekce=foto&ga_uid=GI_4a97eb938c015&ga_id=GH_4a97eb936994a
nesahala až nad kola a chyběla jim horní řekněme 4 patra těch diod (stejně jsou tam na houby), neměl bych námitek. Líbí se mi už na fotkách, na živo bude tohle auto úchvatné.
[18]
17. 9. 2009 v 8:41rock
btw o souvislostech Mondea a Jaguaru se přece živě diskutovalo při nástupu X-type. Ten sdílel s Mondeem víc, než puristé kdy zkousli …
[19]
17. 9. 2009 v 17:37Avantime
rock: Jaguar XJ se mi neskutečně líbí. Přesně tak. Typický Angličan v moderním rouchu. Totéž by se dalo říct o Mulsanne, které disponuje prvky, typickými pro Bentley, a přitom působí moderním dojmem…
A 458 Italia? Doufám, že mu příjdu na chuť v reálu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.