-
Dáma NA KOLEJÍCH
Blíží se Nový rok 2010. S přáním mnoha štěstí, zdraví a úspěchů přicházím s novoroční anketou, v níž zvolíme nejkrásnější tramvaj, ktera je běžně k vidění v dnešním provozu. Tedy, s výjimkou nového modelu ForCity, ke kterému se dostaneme později.
Mezi nominovanými nefigurují modernizované verze základních provedení (s výjimkou vozu Vario LF). Hlasování bude ukončeno 21.1 2010, kdy se seznámíte s výsledky ankety o českou dámu na kolejích.
Jako první zde máme jeden ze symbolů československého designu, nadčasovosti a slova tramvaj. Jedná se o model T3.
Tento typ se dočkal i svého dvoučlánkového, tedy kloubového, provedení, jež bylo pojmenováno K2.
Významnou a svého času revoluční tramvají byl model KT5D5, přezdívaný „kačena“. Byl kontruován jako oboustranný, což přišlo vhod zejména při výlukách. Tehdy jen stačilo na daný kolejový úsek před ukončením jízdy instalovat výhybku, zvanou „kaliforňan“. Po najetí na něj tramvaj automaticky přejela do protisměru své jízdy, řidič přešel na opačný konec vozu do druhé kabiny a bylo po problému.
Oboustranný provoz je také využit v pravidelném provozu. Je tomu tak v Brně, konkrétně na lince č. 8, jejiž konečná stanice Mifkova není vybavena klasickou smyčkou. Tedy, je zde zapotřebí nasadit pouze tramvaje, schopné oboustranného provozu. Avšak kde nejsou takto koncipované tramvaje potřeba, jsou modely KT8D5 přestavovány do jednostranné verze. Ty jsou například k vidění v Ostravě.
Souprava vagónů T6A5. S trochou nadsázky by se dalo říci, že je jejich design velmi podobný tomu z KT8D5, avšak se jedná o sólové vozy, hojně využívané v soupravách po dvojicích.
Ojedinělým typem tramvají na českých kolejích je RT6N1. Ta byla k vidění v Praze, Brně a Poznani, a to v polovině 90. let minulého století. Po technických komplikacích byla vyřazena z provozu. Po delší době můžete opět spatřit, jak brázdí brněnské ulice.
Na jejím vnějším designu jsou aplikovány prvky ze starších tramvají ČKD, jako například směrové či mlhové světlomety.
Tříčlánková tramvaj ANITRA (asynchroní nízkopodlažní tramvaj), též známá jako ASTRA, je tramvají, v určitých technických modifikacích produkovanou dodnes.Z důkladné modernizace letitých typů T3 a K2 (na snímku) vzešla tramvaj Vario LF. Exisuje v mnoha barevných variacích. Na snímku je vyobrazen vůz, vyvedený v ostravské barevné unifikaci.
Tramvaj ELEKTRA bývá označována třemi způsoby, a to pro každý provoz jinak. Pro vozy, sloužící v Praze, přísluší označení 14 T, pro Brno 13 T (na snímku) a pro Wroclaw 16 T. Vnější design, navržený studiem Porsche design, bývá často tématem diskusí.
Nový produkt Škody, tříčlánkový typ ForCity, je primárně určen pro Pražský dopravní podnik. Novinka má nahradit co nejvíce sólových či spřažených vozů T3, a to v až 250 kusech, to vše do deseti let. Autorem designu je Ing. Arch. Patrik Kotas.
Volba nejkrásnější tramvaje z nominovaných modelů… a na závěr specialita – sen nejednoho cestujícího městskou hromadnou dopravou od Rodolfa Ciudada Witzela.
Pour féliciter 2010!
RENAULT WIND – od konceptu k realitě THE BEST CAR DESIGN 2009 – FINÁLE
64 Responses to Dáma NA KOLEJÍCH
[1]
3. 1. 2010 v 21:40Pekelná Micinka
Mě se zdá ten „překapávač“ jinak Bombardier Flexity Outlook hodně francouzský, je pěkný, ale pro česká města dost avantgardní. Jinak co město, to unikát, neprohlížel jsem všechny, ale myslím, že tahle čela mají jen v Marseille. Více reference v pravé části stránky. http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/light-rail-vehicles/flexity-trams?docID=0901260d8001269c
[2]
3. 1. 2010 v 21:53Pekelná Micinka
Za designem té tramvaje stojí francouzský MBD Design, který má v oboru zřejmě dlouhé zkušenosti. Interiér je fakt lahůdka.. http://www.mbd-design.fr/lg_fr/home/index.php
[3]
3. 1. 2010 v 22:07GTI
Dal jsem tu první starou dámu. Je to k neuvěření, ale je to stále kráska. Porsche se moc nevytáh´zato ten projekt je moc pěknej. Výbornej nápad Avantime.
[4]
3. 1. 2010 v 22:25T613
Jo všechny vypadají dobře, DPO by se toho mohla chopit..
[5]
3. 1. 2010 v 23:21Culdaraztriptaco
pekelnamicinka: interiér „překapávače“ se snad do tramvají ani nehodí… je atraktivní, útulný a nesmírně osobitý.
Avšak zajímalo by mě, jak by tramvaj zapadla do Pražských ulic… tím si také nejsem jistý, nicméně, jako solitér bych ji bral.
[6]
3. 1. 2010 v 23:23Culdaraztriptaco
GTI: díky za pochvalu. T3 je velice nadčasová, stále jí to sluší. Navíc, existuje v mnoha variacích, například ve Variu LF, který je také zařazen do ankety.
[7]
3. 1. 2010 v 23:25Culdaraztriptaco
T613: může být, DPO na to kvality má 🙂 Měl bys jim tam domluvit, aby nám zase poslaly pár kousků. A rovnou v retru 🙂
[8]
4. 1. 2010 v 7:34T613
Obávám se, že vzhledem ke snaze magistrátu je oddělit a prodat (prý DPO nemá co podnikat) mám obavy, že výroba tramvají v Ostravě zhyne.
[9]
4. 1. 2010 v 14:27Pekelná Micinka
Divím
[10]
4. 1. 2010 v 14:33Pekelná Micinka
Divím se, že se 14T zrovna GTI nelíbí. Dle mého je to podařenější design, než první Boxster. 😀 Jinak jestli pak víš GTI, jaké evidenční číslo má první, ověřovací tramvaj 14T? Ano, tvé snové, tedy skoro – 9111. http://www.flickr.com/photos/honzinus/4147856241/sizes/o 😉
[11]
4. 1. 2010 v 21:14Culdaraztriptaco
T613: u vás došlo až k takovému kroku? Ví se přibližně, komu by se to mělo prodat?
[12]
5. 1. 2010 v 9:45T613
Zatím jde o tlak magistrátu na DPO. Údajně jde o zprůhlednění účetnictví, aby bylo vidět, že tramvaje nejsou dotované. Ale co jsem slyšel tak o nějaké samostatné společnosti vlastněnou DPO se neuvažuje, ale tlačí na prodej. Tipl bych si trochu na tlak plzeňské Škody.
[13]
5. 1. 2010 v 18:11Culdaraztriptaco
T613, tak uvidíme. Každopádně si dílny DPO zaslouží uznání.
[14]
6. 1. 2010 v 7:54gutenmarek
http://technet.idnes.cz/vyjela-posledni-tramvaj-z-jiz-neexistujici-tovarny-po-15-letech-od-vyroby-1lc-/tec_technika.asp?c=A091222_155223_tec_technika_rja
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.