-
PEUGEOT 605 SV24 – Francouzský mercedes
PEUGEOT 605 SV24 (1990-1995)
Poměrně dlouhou dobu se mohly sedany Peugeot honosit přezdívkou francouzský mercedes. Tento přívlastek si získaly nejen za svůj typický komfort, ale hlavním důvodem byla i jejich mechanická spolehlivost hraničící až s nezničitelností. Poslední model, který si toto ohodnocení opravdu zaslouží je model 605.
Sedan vyšší střední třídy byl představen na Frankfurtském autosalonu v roce 1989. Stal se nástupcem modelu 604, jehož výroba byla ukončena už v roce 1985, ale poprvé se objevil o deset let dříve. Velká „pětka“ završila generační obměnu, která trvala sedm let a započala uvedením modelu 205 na trh v lednu 1983.
O významu jaký přikládala automobilka její nové „vlajkové lodi“ svědčí do té doby největší investice do vývoje a přípravy sériové výroby nového vozu v hodnotě 6 miliard franků! Dalších 5 miliard se využilo na modernizaci a výstavbu výrobního závodu v Sochaux. Poté jej mohlo denně opouštět až 1850 vozu střední (405) a vyšší třídy.
_____________________________________________________________________________
Karoserie
Klasická tříprostorová karoserie ušlechtilých tvarů je dílem převážně vlastního designérského centra. Ale jak už tomu u této automobilky bývá, na správném střihu kabátu se opět podílel i dvorní krejčíř Pininfarina. Charakteristická nízká maska chladiče a na niž navazují kryty světlometů. Klínovitá linie profilu, zdůrazněná prolisem spojujícím horní okraje hlavních světlometů a koncových svítilen, do něhož jsou zakomponovány kliky dveří, vrcholí odtokovou hranou lehce se svažujícího víka zavazadlového prostoru. Čelní i zadní značně skloněná skla jednak zdůrazňují dynamičnost vozu, ale mají i svůj účel. Přispívají k celkově nízkému aerodynamickému odporu vzduchu (cx = 0,28 až 0,30 podle typu) a zvýšení dynamického přítlaku na přední i zadní nápravu. Skvělé hodnoty si vyžádaly 700 hodin v aerodynamickém tunelu. Vzhledovou přitažlivost zvyšuje velká zasklená plocha (3,34m2), která vůz opticky odlehčuje a umožňuje i dobrý výhled. Na pevnostním návrhu karoserie se podílely počítače. Zajímavým údajem je největší průhyb karoserie uprostřed rozvoru při využití plného zatížení, jen 0,5mm. Přibližně 73% procent plechů je jedno- nebo oboustranně pozinkováno. K nosnému skeletu z 238 dílů je vpředu a vzadu přivařen pomocný rám nesoucí hlavní podvozkové slupiny. Vůbec ochraně proti korozi byla věnována velká pozornost. Na všech vnějších plochách vystavených mechanickým vlivům (odletující kamínky) je nanesena polyuretanová vrstva-přední blatníky, dolní části dveří, … Vysokou kvalitu povrchové úpravy zaručovala nová lakovna vybavená roboty s kapacitou jedné linky 40 karoserií za hodinu. Dvacet odstínů barev bylo přiváděno potrubím dlouhým 20 km.
_____________________________________________________________________________
Výbava
Postavení vozu na trhu bylo zdůrazněno výběrem výbav a materiálů. Celkem čtyři úrovně standardní výbavy. Vrcholem nabídky se stal právě špičkový typ s označením SV24.
Prostorný interiér nabízel pohodlí pro 5 cestujících na pohodlných anatomicky tvarovaných sedadlech. Přední s možností všestranného elektrického nastavení. Hlavové opěrky s nastavení ve svislém i podélném směru. Sedadla byla potažena pravou kůží. K jízdní pohodě přispívá výkonná klimatizační soustava dodávaná ve dvou verzích. Na přání s plně automatickou regulací, udržující předem zvolenou teplotu až do teploty okolního vzduchu 50°C. Ke snížení hluku byly na určené plochy karoserie naneseny bitumenové vrstvy. Celková hmotnost zvukových izolantů byla až 60kg. K běžné výbavě jako digitální hodiny, centrální zamykání, loketní opěrka vzadu atd. SV24 přidává palubní počítač, posilovač řízení s proměnným účinkem, zmíněná elektricky seřiditelná a vyhřívaná sedadla, vnější zrcátka, boční okna + střešní okno elektricky ovládané, vak na lyže, ostřikovače světlometů, rádio s 8 reproduktory a měnič na 6CD s ovládáním pod volantem či kola z lehkých slitin 205/55 R16. Myslelo se i na bezpečnost, z pasivní to byl například airbag řidiče.
_____________________________________________________________________________
Motor (SV24 typ ZPJ4)
Pro typ SV24 byl použit největší motor z produkce, známý vidlicový šestiválec (90°) PRV v nejnovějším stupni vývoje. Blok byl z hliníkové slitiny s vloženými válci. Od typu SR 3.0 a SV se lišil hlavami válců se čtyřmi ventily. Sací ventily jsou ovládány samostatnými vahadly, kdežto dvojice výfukových jediným rozvidleným. Rozvod OHC s jednou vačkovou hřídelí v hlavě poháněnou řetězem. Hydraulické vymezování ventilové vůle, kompresní poměr 9,5:1. Zvláštností tohoto motoru je tzv. variabilní sací potrubí (jeho funkce viz video) vyzkoušené již na závodním motoru 405 T16. Tři elektricky ovládané klapky umožňují změnit účinnou délku jednotlivých větví potrubí a dosáhnout příznivého průběhu točivého momentu v širokém rozpětí otáček. Díky tomu neklesá točivý moment mezi 1500 až 6000 min-1 pod 200Nm a mezi 3200 až 5500 min-1 pod 250Nm. Elektronická řídicí jednotka (Siemens-Bendix Fenix4), komplexně řídí vstřikování i zapalování, mění okamžik vstřiku a předstih zážehu v závislosti na poloze škrtící klapky, otáčkách motoru, tlaku v sacím potrubí, na teplotě vzduchu a chladící kapaliny, rychlosti jízdy a čidel klepání. Maximální otáčky 6600min-1. Každá řada válců má samostatné výfukové potrubí s jedním katalyzátorem a sondou lambda. Přední řada disponuje ještě jedním malým pro vyrovnání teplotního rozdílu plynu obou větví, než se spojí do hlavního katalyzátoru.
_____________________________________________________________________________
Převodové ústrojí
Jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou průměr 235mm, pětistupňová plně synchronizovaná převodovka (použita v 405 T16). Později se dodávala i automatická převodovka.
Volič automatické čtyřstupňové převodovky
Podvozek
Cílem vývoje bylo dosažení co nejlepších a vyrovnaných vlastností v oblasti komfortu a bezpečnosti. Na dobrých jízdních vlastnostech nese zásluhu modifikovaná přední náprava McPherson usnadňující uložení motoru napříč. V její konstrukci se uplatnila osvědčená řešení, jako nesouosé uložení tlumičové vzpěry a pružiny a jejich oddělené zakotvení konců v karoserii. Zcela nová je zadní lichoběžníková náprava s různoběžnými osami kývání dolních a horních ramen. Její geometrie zaručuje v celém rozsahu zdvihu pérování co nejmenší změny postavení kol a potlačuje zaklánění/předklánění vozu při akceleraci/brzdění. Pro zmenšení stavební výšky jsou tlumiče vně pružin a značně skloněné v příčném směru – horní konce nepřesahují výšku pomocného rámu. Typy SV a SV24 jsou standardně vybaveny samočinnou elektronickou regulací charakteristiky tlumičů ve dvou stupních (komfort/sport). Charakter se mění automaticky – v ostrých zatáčkách, při brzdění, akceleraci, … je tužší režim. Jinak je nastaven komfortní. Ten je možné ručně přepnout tlačítkem na středovém panelu do režimu sport.
Přední náprava
Zadní náprava
Brzdy
Vysokotlaká soustava s kapalinovým posilovačem. V předu duté ventilované kotouče s plovoucími třmeny o průměru 276 mm. Vzadu plné o průměru 290 mm. Standardně doplněny o ABS Bendix a systém kontroly trakce ASR.
Propagace systému ABS doplněného o ASR
Rozměry a hmotnost
Rozvor náprav 2,8 m, rozchod kol v předu/ vzadu 1528/1528 mm. Délka 4723, šířka 1799, výška 1411 (nižší o 11mm než základní typ SL). Pohotovostní hmotnost 1460kg, užitečná 500kg. Objem zavazadlového prostoru 497litrů (podle VDA). Objem palivové nádrže 80 litrů. Průměr otáčení 12 m.
_____________________________________________________________________________
Jízdní výkony
zdvihový objem [cm3] 2963 výkon [kW/k] 147/200 při 6000min-1 točivý moment 260 Nm při 3600min-1 maximální rychlost 235 km/h 0-100km/h 8,6s 400m s pevným stratem 16s 1000m s pevným stratem 29,4s Poměr váha/výkon. 7,3 kg/k Spotřeba (dle výrobce)
při 90 km/h 8,2 l při 120 km/h 10,2 l město 15,9 l Konkurence (z počátku 90 let)
model výkon [koně] toč.moment [Nm] hmotnost [kg] max.rychlost [km/h] 0-100 km/h
[s]Peugeot 605 SV24 200 260 1460 235 8,6 Alfa Romeo 164L 3.0 12V 189 255 1470 230 8.1 BMW 525i (E34) 192 245 1500 230 8.6 Audi 100 (C4) 2.8E 174 250 1470 225 9.3 M-B 300E s kat (W124) 180 255 1420 225 8.2 Video -Top gear Peugeot 605 SV24 (1990)
PEUGEOT OXIA – Střed Vesmíru PEUGEOT 608 – velký návrat?
62 Responses to PEUGEOT 605 SV24 – Francouzský mercedes
[1]
15. 3. 2007 v 16:02marttinsk
Co som sa s otcom rozpraval ten Peugeot mohol mat najazdene kludne viac.. Kupovali sme ho ako dovezeny z Holandska a otec hovoril ze ten tachometer bol urcite pretoceny, takze kludne mohol mat aj cez 400 t. km. Motoricky bol uplne v poriadku. Prevodovka ani spojka sa nemenila. Jediny dovod koli kt. sme ho predali bol, ze uz sa objavovali naznaky hrdze. Jedine co sme museli menit boli elektronicke veci. Do motora sa v podstate ani nesahalo. Ale bolo to fakt najlepsie auto ake sme kedy mali. Teraz mame opat francuza Citroen Picasso 2.0 Hdi a ten peugeot aj ked bol o desat rokov starsi, komfortom bol uplne niekde inde. Jedine co sa otec stazoval, bol nizky posed. To si na Picasse chvali, pretoze je vyssie.
[2]
10. 3. 2008 v 12:52kokrbara
Měla jsem to potěšení mít Peugoet 405 a pak 2x Peugeot 605.Ve všech případech to byl diesel.
Vše co tady bylo ve všech příspěvcích řečeno je neprostá pravda.Toto auto nemá konkurenci(myslím tím Peugeot 605).Jako poslední auto než jsem se rozvedla jsme měli VW Pasat.Srovnání s Peugeotem neexistuje.
Najezdila jsem na nich tisíce km i do zahraničí.Je tak pohodlný,že po celodenní cestě vystoupíš a jseš svěží,necítíš únavu.Nikdy mě nenechal ve „štichu“.A ta elegance.
Než jsem se po rozvodu vzpamatovala,měla jsem jiná auta.Teď znovu šilhám po 605,i když bohužel ojeté.Pak nastoupí 607.Je to prostě moje srdeční záležitost,ale podpeřená velkým komfortem tohoto vozu.Super prostor uvnitř.Nic nemusíš cpát na střechu,vše se vejde do vnitř (několik kufrů k moři i lyže na hory).
[3]
15. 3. 2008 v 17:36Baracudaj
[52] kokrbara: Jj, láska na celý život 😉
[4]
21. 3. 2008 v 17:10Petik
605ku mam pořád. Mám 3.0 SV a maximální spokojenost. Nechci se jí vzdát tak do ní sypu co potřebuje. To pohodlí a jízdní vlastnosti jsou na tak stary auto neskutecny. pocitam jeste chvilku a budu muset poridit jiny, jenze nevim co jinyho poridit. Takhle pohodlny a pritom svizny auto asi nesezenu. Premyslim nad 607. Taky trojka ale uz se mi nelibi tolik jako 605.
[5]
1. 5. 2008 v 17:23Honza
máte tu dobré auta překvapilo mě to
[6]
15. 6. 2008 v 20:23marty321
jestli máte rádi auta tak určitě klikněte na web
[7]
24. 6. 2008 v 19:04Luzrrr
Krasnej clanek o krasnem aute,dobra prace..
ta moje 605-ka stoji za barakem,nemuzu sehnat nahradni dily:(
jinak jizdni vlastnosti a to pohodli,to je opravdu narez
[8]
2. 7. 2008 v 15:19petr164
Moc hezký článek. Jen bych k tomu dodal, že se svou 164kou z poslední série úspěšně proháním spoustu namyšlenců v nových korábech a že se diví, kde jsem se vzal a zase zmizel 🙂 Tedy, jen jsem-li k tomu vyprovokován vyzývavostí a nedá mi to ukázat, že ty pininfarinovy dámy nepatří do starého železa!
[9]
13. 7. 2008 v 18:36Baracudaj
[57] Luzrrr: Díky za pochvalu, vzdyť i stávající 607 přebírá z podvozku 605 některá technická řešení. Pro pohodlí byl 605 stvořen ;-).
[10]
13. 7. 2008 v 18:40Baracudaj
[58] petr164: Díky. Ani se nedívím, auto s takovým datem výroby je s bežným třílitrem pěkná střela, díky nízké hmotnosti. Vždyť v devadesátých letech stačilo třeba ve střední třídě na vrcholnou motorizaci dvoulitr s výkonem 130-150koní. Občas se objevili silnější verze s přeplňováním, které jsou dnes vyhledávány, viz článek o 405T16. Dnes je 2.0 brána pomalu za základní motorizaci, není se ani čemu divit, dynamika je jen průměrná.
[11]
14. 7. 2008 v 20:24Bugr
Caw Baracudaj,nepomohl by jsi mi s něčim?tyhle auta se vyráběli s menším výkonem jako třeba 2.1,chci se zeptat kolik to tak zhruba žere a jestli na tohle auto se daj dobře sehnat díly.Díky
[12]
11. 9. 2008 v 8:07jOSEF
komfortní luxusní peugeot a v dnešní době již zy příjemnou pořizovací cenu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.