• Blesk.cz
  • AutoRevue.cz
  • Živě.cz
  • MobilMania.cz
  • AVmania.cz
  • DIGIarena.cz
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Reflex.cz
  • Doupě.cz
  • Info.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AHA!
    • Blesk pro ženy
    • Dáma.cz
    • FinExpert.cz
    • FITweb.cz
    • Horoskopy
    • Maminka.cz
    • Mojezdravi.cz
    • Orgion.cz
    • SportRevue.cz
    • Recepty.cz
    • Ženy.cz
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Diskusní fórum
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Profi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2021
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • Formule 1
  • Motorky
  • Elektro
  • Autofun
    • Autofun archiv
  • Veterán
    • Veterán archív

Blog.auto.cz  > baracudaj.blog.auto.cz  > Hybridní automobily 2

  • Hybridní automobily 2

    Publikováno: 5. 8. 2008

    Druhým článkem o hybridních automobilech se pokusím objasnit jejich rozdělení. Dle…

    Struktury pohonu se můžete setkat se třemi systémy

    -sériový
    -paralelní
    -kombinovaný (s děličem výkonu)

    Sériový hybrid

    Sériový hybridní pohon se v mnohém podobá vozu s čistě elektrickým pohonem. Spalovací motor pohání generátor, není tedy přímo spojen s poháněnými koly. Generátor má dvě funkce, buď slouží k dobíjení baterií nebo dodává energii pro elektromotor pohánějící kola vozu. Při požadavku maximálního výkonu, je potřebná energie dodána jak z baterií, tak z generátoru. Převodovka není potřeba, elektromotor je účinnější v širším rozsahu otáček než-li spalovací motor. Elektromotorů může být ve voze několik, buď podle počtu poháněných náprav, nebo je lze umístit do nábojů poháněného kola ( viz již Lohner-Porsche 1899 ) . Sériový hybrid může být dále vybaven superkondenzátory či setrvačníkem jako akumulátoru kinetické energie. Tato struktura sériového hybridu se úspěšné využívá u lokomotiv.

    Sériový hybrid 01

    Hlavní výhodou sériového hybridu je, že otáčky spalovacího motoru nejsou závislé na otáčkách kol. Spalovací motor se tedy pohybuje v okolí návrhového bodu ( prakticky konstantní otáčky), ve kterém má nejvyšší účinnost, tedy nejpříznivější spotřebu paliva. Dále toto uspořádání dává větší volnost inženýrů při návrhu vozidla. Klasický spalovací motor může být nahrazen plynovou turbínou či lineárním motorem. Pokud jsou elektromotory umístěny v nábojích kol není třeba používat převodovku, diferenciál či hnací hřídele. Díky tomu je podlaha nižší (autobusy, bojová vozidla). Nevýhodou tohoto řešení je výrazný nárůst neodpružené hmoty, což způsobí problémy při návrhu odpružení (viz těžká tuhá náprava offroadů odskakuje na sérii příčných nerovností, výrazné snížení komfortu). Dalším záporem při odstranění mechanického spojení spalovacího motoru s poháněnými koly prostřednictvím spojky, převodovky, diferenciálu a hnacího hřídele, je pokles účinnosti pohonu. Mechanická cesta má výrazně vyšší účinnost (98%) než elektrická cesta přes generátor, měnič do elektromotoru (70-80%).

    Sériový hybrid 02

    V porovnání s paralelním hybridem, o kterém se zmíním dále, je jeho efektivita vyšší při pomalé přerušované jízdě ve městě, naopak s rostoucí rychlostí se projeví výhody paralelního pohonu.

    Paralelní hybrid

    U většiny dnes prodávaných hybridů se používá právě tento systém. Vůz je vybaven spalovacím motorem a elektromotorem, které jsou s koly propojeny skrze mechanickou převodovku. Častým uspořádáním je umístění elektromotoru/generátoru mezi spalovací motor a převodovku (viz Honda Insight, Civic…). Generátor plní funkci startéru a alternátoru. K akumulaci elektrické energie slouží baterie s výrazně větším napětím než je v běžných automobilech (12V). Kvůli zvýšení účinnosti spalovacího motoru bývají „spotřebiče“ jako posilovač řízení či klimatizace poháněny elektromotorem. Tím jsou jejich otáčky nezávislé na otáčkách motoru a navíc pokud zařízení nepracuje, není mu dodávána energie (viz filozofie BMW Efficient Dynamics).

    Paralelni hybrid 02

    Dva zdroje energie jsou spojeny hřídelem a výsledný moment je dán součtem jejich okamžitých momentů. Pokud je tedy využíván pouze jeden motor, druhý rotuje s ním, aniž by dodával výkon (volnoběh), nebo může být odpojen přes spojku. U automobilů se častěji používá spojení přes planetovou převodovku. Obvyklým režimem paralelního hybridu je, že většinu výkonu dodává spalovací motor a elektromotor se zapojuje v případě akcelerace. Výhodou je možnost rekuperace.

    Paralelni hybrid 01

    Kombinovaný hybrid

    Je vybaven tzv. děličem výkonu. Ten zajišťujem, aby tok výkonu spalovacího motoru šel ke kolům buď to mechanickou cestou (paralelní hybrid) nebo elektrickou (sériový hybrid). O tom kolik procent výkonu půjde mechanickou či elektrickou cestou rozhoduje režim, ve kterém se vůz nachází. Jsou to například akcelerace, jízda nízkou rychlosti (město), vysokou rychlostí (dálnice), prudká akcelerace, jízda z kopce, brzdění. Tímto systémem jsou vybaveny vozy Toyota a Lexus.

    Kombinovaný hybrid

    Další časté dělení je podle stupně „hybridizace“
    - „Full“ hybrid
    - „Power assist“ hybrid
    - „Mild“ hybrid

    Full hybrid
    Jedná se o hybridy, které jsou schopny jet pouze na elektrický pohon, nebo mohou kombinovat jak spalovací tak elektrický motor. To znamená, že jsou vybaveny děličem výkonu. Spalovací motor už nemá výsadní postavení a při výkonových parametrech srovnatelných s konvenčním vozem, je menší (nižší objem ). Je jím už zmíněná Toyota Prius či Lexus RX400h.

    Lexus RX400h

    Kombinovaný hybrid Lexus RX 400h s pohonem 4×4

    Opel Flextreme 03

    Studie Opel Flextreme představená v roce 2007 se sériovým hybridním systémem. Vůz v produkuje jen 40g CO2/ km. K dobíjení baterií (Li-Ion) slouží malý naftový motor 1.3 CDTI.

    Opel-Flextreme 02

    Systém dveří FlexDoor, který dostane nová Meriva

    Dalším krokem ve zdokonalení těchto hybridů je tzv. PHEV (Plug-in hybrid electric vehicle). Vůz je vybaven bateriemi umožňující dobíjení ze sítě. Měřítkem u takových vozů je pak vzdálenost, kterou je schopen ujet bez použití spalovacího motoru.

    2007-Volvo-ReCharge-Concept02Volvo ReCharge concept na bázi C30

    2007-Volvo-ReCharge-Concept

    2007-Volvo-ReCharge-Concept01

    Power assist hybrid
    Spalovací motor je primární pohonnou jednotkou vozu. V případě potřeby akcelerace se připojuje elektrický motor tzv. electric boost. Elektromotor je umístěn mezi motorem a převodovkou. Vůz je vybaven akumulátory, které jsou dobíjeny při jízdě z kopce, brzdění. Čistě elektrický pohon není prakticky možný kvůli nízkému výkonu elektromotoru. Elektromotor zároveň pracuje jako generátor (při brzdění). Příkladem je Honda Civic se systémem IMA.

    honda_civic-hybrid 2006

    Hybridní Honda Civic z roku 2006

    Mild hybrid
    Nejedná se o oficiální název kategorie hybridních vozů, ale spíše slovní obrat, kterým se rádo ohání marketingové oddělení. Vůz je vybaven generátorem, který přebírá funkci startéru a alternátoru. Tyto vozy využívají tzv. Stop-start režim. Při dojíždění ke křižovatce je spalovací motor vypnut, avšak ostatní spotřebiče jako klimatizace zůstávají v chodu (není to pravidlem viz Smart Mhd). Pokud sundáte nohu z brzdového pedálu, spalovací motor opět naskočí a vůz je připraven k akceleraci. BMW šlo ještě dále a při plném zatížení motoru odpojuje alternátor a naopak při nízkém zatížení je akumulátor dobíjen (navíc má větší kapacitu o 20%).

    Smart_mhdKouzelná zkratka

    Smart_mhd 01

    Úsporný městský bojovník Smart Mhd vybavený systémem Stop-start

    Příště si detailně probereme fungování systému HSD (Hybrid Synergy Drive) v Toyotě Prius

Hybridní automobily 3 – Jak funguje Toyota Prius Hybridní automobily – historie

21 reakcí na Hybridní automobily 2

  • [1]

    5. 8. 2008 v 23:17Navtech

    Pane jo!

    Mě by zajímalo, co bude dělat takovej ABT, Alpina, Heico, Remus, Zender..? Čipovat baterky?

    Koukám, že se tomu jednou asi nevyhnu …

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    5. 8. 2008 v 23:41PekelnáMicinka

    Krásný článek, ve smyslu hodnotný! Díky :)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    5. 8. 2008 v 23:46PekelnáMicinka

    Ten Civic se mi i líbí, něčím mi připomíná mi koncepty z přelomu 80/90.let. Asi z něj čiší podobný optimismus.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    6. 8. 2008 v 7:41Baracudaj

    [1] Navtech: Pořádný měděný kabely, elektromotor co táhne „vodspodu“. Uvidíš, že z toho budeš vrnět blahem jak tramvaj :-).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    6. 8. 2008 v 8:13T613

    Dobrý článek! Cítím za tím hodně bezesných nocí ;-)
    Aspoň mám konečně poměrně detailní náhled jak to funguje.
    (1) smiř se stím, dočkáš se toho.. tak do patnácti let si koupíš svůj první tichý automobil :-)
    (4) doufám, že budou bzučet jako tramvaje vyrobené v ostravském DPO a ne pištět jako plzeňské zázraky :-D

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    6. 8. 2008 v 8:27Pierro

    Výbornej článek baracudo. Tohle je docela opomíjené téma na to kolik se dnes řve o ekologii. Ještě jednou díky…:o)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    6. 8. 2008 v 13:26Baracudaj

    [3] PekelnáMicinka: Díky, jsem rád, že to má nějaký přínos.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    6. 8. 2008 v 13:28Baracudaj

    [5] T613: Co bych neudělal pro věrné čtenáře. Ty plzeňsky moc drncaj ;-), hlavně ty s designem Porsche.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    6. 8. 2008 v 13:30Baracudaj

    [6] Pierro: Díky Pierro, jsem rád, že jsem se trefil. Kdo má rád techniku, ten si smlsne i na dalším článku.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    6. 8. 2008 v 14:12honzarov

    1 Navtech, no mě by spíš zajímalo, co s tím budou dělat bazáristi s plnými parkovišti ojetin v každý druhý vesnici, až přijde ta plná hybrid doba.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    6. 8. 2008 v 14:28da_b0mb

    klesnou ceny veteranu…asi si ulozim par PET lahvi benzinu stranou :-D

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    6. 8. 2008 v 15:41Baracudaj

    [10] honzarov: Změna bude samozřejmě postupná, stejně jako dnes. Kdy ne silnici můžeš potkat 120, která si o katalyzátoru může nechat jen zdát a zároveň třeba GS 450h, jehož motor splňuje Euro5 a momentálně patří mezi nejmodernější hybridy na trhu. Auta budou jezdit dokud se nerozpadnou, nebo jejich provoz nebude omezen různými poplatky za emise.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    6. 8. 2008 v 15:42Baracudaj

    [11] da_b0mb: Jestli tím veteráném bude žíznivý Hemi, tak spíš soudek ;-).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    6. 8. 2008 v 16:50T613

    (11) to uděláš jako princz Charles, který přestavěl svůj DB5 na vinovici :-D

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    6. 8. 2008 v 18:10major

    Nemala by na diagrame s deličom výkonu smerovať úcečka z deliča výkonu priamo ku kolesám/diferenciálu?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    6. 8. 2008 v 18:29Baracudaj

    [15] major: Ne, protože hřídel, který vystupuje z děliče prochází rotorem elektromotoru. Tak je to řešeno u GS 450h či LS 600h. Podrobnosti se o tom dozvíš v dalším článku, kde bude funkce děliče probrána.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [17]

    6. 8. 2008 v 18:31Baracudaj

    [15] major: Ale abych tě nemátl v podstatě máš pravdu, jde o čistě mechanickou cestu.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [18]

    8. 8. 2008 v 8:07karel

    Drobný dotaz, zajímalo by mě jaká je životnost baterií u lexusu a kolik stojí výměna. Mám takové neblahé tušení ,aby to bude podstatně víc než ušetří investor za benzín.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [19]

    8. 8. 2008 v 10:24Baracudaj

    [18] karel: Životnost nových baterií v Lexusech je prý 10-12 let, cenu za výměnu neznám. Kolik může stát nová sada těžko říct. Možná 50tis Kč, nevím.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [20]

    24. 8. 2008 v 12:22MazdaGE

    Jen bych mel maly poznatek k obrazku RX400h, ten motorovy prostor je ve skutecne prevraceny… benzinovy motor ( pro verze s volantem vlevo) ja usmiten pred spolujezdcem.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [21]

    29. 8. 2008 v 10:35honza

    zdravím autora článku, se zájmem jsem si text přečetl. bohužel nemohu najít nikde kontakt, takže bych rád poprosil zda by se mi v případě zájmu mohl ozvat na email horcik@hybrid.cz, jakožto provozovatel serveru Hybrid.cz bych se chtěl zkusit pobavit o možnostech nějaké spolupráce. díky!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Založit nový blog

baracudaj.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20091 Post
  • Duben 20091 Post
  • Srpen 20084 Posts
  • Duben 20081 Post
  • Květen 20072 Posts
  • Duben 20071 Post
  • Únor 20072 Posts
  • Leden 20072 Posts
  • Prosinec 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Koronavirus
Důchody v ČR
Koronavirus - ekonomika
Rakev a svíčky pro Blatného: U ministrova domu demonstrovaly desítky l... "Černý baron" Božetěch Kostelka: Komunisté ho nezlomili, slaví 90 let Babiš viní z problémů s registrací na očkování nemocnice. Pro Dzurillu...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
SESTŘIH: Opava - Zlín 0:0. Slezané zůstávají poslední, nastoupilo šest... SESTŘIHY: Jablonec rozdrtil Teplice 5:0, Boleslav remizovala s Brnem NHL ONLINE: Boston hraje s New Jersey, Hertl jde do akce večer
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2019
Grilování
Volby USA 2020
Takhle hasiči vystříhali na D1 řidiče z auta! Zezadu narazil do kamion... Další smutek v rodině Hryce bojujícího s leukemií: Zvláštní vzpomínka ... Neštěstí programátora, který si kdysi vydělal 7 tisíc bitcoinů: Ztrati...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Trendy: Novoroční rady pro krásnou pleť... Pohodlné oblečení pro domácí lenošení... Pořád se rvou jako koně. Už si se syny nevíme rady, svěřila se zoufalá...
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Dakar 2021
Rallye Dakar 2021: Podmol a Enge, zkušení borci a stejně nováčci Rozhovor s Janem Kopeckým: Co bude teď? Láká ho i Dakar Verstappen nemá obavy z nákazy koronavirem
Věda a technika

Katalog mobilů
Klimatizace do bytu
Počítačová poradna
Google dokončil akvizici Fitbitu. Co bude dál? Bitcoin vyroste na pětinásobek, akcie Tesly na trojnásobek, tvrdí amer... Xiaomi má nejlevnější GPS hodinky. Neuvěříte, co všechno umí [TEST]
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Naočkováno proti koronaviru je zatím přes 105 tisíc lidí, prohlásil pr... Vladan Gallistl: Zkapalněný plyn poráží dokonce i bitcoin Polští Slezané bojují za uznání vlastního jazyka
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Sekane znojemske biftecky Kuřecí prsa plněná bylinkovým sýrem Kuřecí špízy
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Polenská synagoga: V historickém objektu ze 17. století dnes najdeme R... Tip na výlet: Zimní krása vodopádů v krkonošském údolí Bílého Labe Rarita v centru Brna: Místo steaků teď nabízí restaurace bruslení! Hod...
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
DAMS spol. s r.o. - 48173746 Na Česko udeří mráz, teploty spadnou k -18 °C. A přijde i sněžení, sle... Podcast: Máme chladnější počasí díky utlumené letecké dopravě? Odhalil...
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Fit mozek v každém věku: Co pro to můžete udělat? Odteď budete ovesné vločky jíst! Tahle fakta vás přesvědčí Předsevzetí, která mají smysl. Využijte kouzlo mindfulness
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Jak udělat hru 4: Bez makra to nejde Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem Virtuální výlet do vědeckých a technických muzeí světa
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
Slovácko - Karviná: Papadopulos při penaltě selhal! Slovácko - Karviná: Po ruce Havlíka penalta pro hosty Liberec - Bohemians: Pulkrab dorazil Puškáčovu ránu do sítě, 1:1!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti Dětské autosedačky
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky Apple iPhone 11 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky České podcasty Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí