• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > baracudaj.blog.auto.cz  > Hybridní automobily 3 – Jak funguje Toyota Prius

  • Hybridní automobily 3 – Jak funguje Toyota Prius

    Publikováno: 13. 8. 2008

    Jak funguje Toyota Prius

    Toyota Prius II

    V dnešním článku spojíme teorii s praxí a povíme si něco o fungování asi dnes nejznámějšího hybridu Toyoty Prius. Jak už bylo řečeno, jedná se o kombinovaný hybrid. Klíčovým členem celého systému je dělič výkonu.

    Pro začátek si je dobré uvědomit několik věcí:

    – vůz nemá klasickou převodovku ( manuální či automatickou)

    – vůz není vybaven ani spojkou či hydrodynamickým měničem (spalovací motor je pevně spojen s poháněnými koly přes jeden převodový poměr!! )

    – motor nemá startér, jeho funkci zastupuje jeden z motor-generátorů (Prius má dva)

    – motor nemá alternátor, elektrická energie pro spotřebiče na palubě vozu je dodávána z některého motor-generátoru

    Schéma Prius

    Dělič výkonu (v tomto případě mechanický, ještě existuje elektrický) je planetové soukolí, které se obecně skládá z ozubených kol a unašeče. Umožňuje větvit tok výkonu.

    Dělič výkonu

    SP-spalovací motor, G- motor/generátor 1, EM-motor/generátor 2

    V případě Priusu se jedná o planetový diferenciál se dvěma stupni volnosti.

    Planetový převod

    Planetový diferenciál (D) má dva centrální členy. Prvním je koruna s vnitřním ozubením, druhým je planeta s vnějším ozubením. Jejich vzájemný kontakt zprostředkovává satelit. Malé ozubené kolo uložené většinou na jehlových ložiskách. Satelity jsou nasazeny na unašeči, který je spojen s výstupem spalovacího motoru (červený hřídel). Planeta je zase propojena s rotorem motor/ generátoru 1 (označíme si ho MG1).

    Toyota Prius Hybrid Power Split Device Diagram


    Čelní pohled na planetový diferenciál (video viz Rozjezd)

    Režimy pohonného ústrojí

    Rozjezd

    Rozjezd

    Při rozjezdu poháněná kola stojí. Rozbíhají se z nulových otáček. To naznačují šrafy na korunovém kole (fialová). Koruna je spojena s hřídelem, který skrze ocelový pás a pár ozubených kol pohání klec nápravového diferenciálu. Odtud jde výkon přes kuželová kola na hnané poloosy. Červený hřídel značí výstup ze spalovacího motoru, je spojen s unašečem (zelená), který pohání satelity (modrá). Jelikož korunové kolo stojí, satelity obíhají po jeho vnitřním ozubení a otáčejí planetou (oranžová). S rotorem MG1 je spojena právě planeta. Rotor se tedy otáčí a ze statoru je odebírán elektrický proud. Celý proces naznačuje tok výkonu (červená křivka).

    Takto získaná elektrická energie prochází elektrickým konvertorem (mění proud a napětí) a je spotřebována na pohon rotoru motor/generátoru (MG2). Tento rotor je nalisován na hřídeli spojeným právě s korunovým kolem (fialové).

    Zrychlování

    Zrychlováni

    Při zrychlování vozu rostou otáčky kol. S poháněnou nápravou je spojeno korunové ozubené kolo (fialová). Toto otáčení koruny způsobí, že dojde k poklesu otáček planety (oranžová), která roztáčí rotor generátoru MG1. Dochází k větvení výkonu. S rostoucími otáčkami koruny ( = poháněné nápravy), klesají otáčky generátoru. Nebo jinak řečeno, roste hodnota výkonu přenášeného mechanickou cestou (paralelně tj. výstup 2) nad hodnotou výkonu přenášeného elektricky (sériově tj. výstup 1).

    Jízda vysokou rychlostí (dálnice)

    Jizda vysokou rychlosti

    Při jízdě vysokou rychlostí se planeta (oranžová) vůči koruně (fialová) prakticky neotáčí. Z toho důvodu se rotor generátoru MG1 neotáčí. Na obrázku je naznačeno šrafy. Výkon je přenášen mechanickou cestou.

    Brzdění (rekuperace)

    Pokud řidič sundá nohu z plynu spalovací motor nedodává výkon a volně se protáčí. Otáčející se kola se stávají zdrojem energie a otáčí rotorem MG2. Jde o přeměnu kinetické energie vozu na elektrickou. Z MG2 (při rozjezdu měl funkci elektromotoru) se stává generátor. Na statoru jeho vinutí se odebírá elektrický proud. Ten se využívá k dobíjení baterií v případě, že nejsou zcela nabity. Pokud bude využita zcela jejich kapacita, řídící jednotka začne automaticky posílat tento elektrický proud do vinutí statoru MG1, dochází k brzdění jeho rotoru a přes dělič i spalovacího motoru.

    Režim brzdění motorem lze aktivovat i ručně, posunem voliče na přístrojové desce do polohy B. Tento režim značně ulehčuje brzdám, které mohou být menší. Takto lze brzdit pouze do určité rychlosti (s klesající rychlostí klesá účinek brzdění motorem), do nulové rychlosti se brzdí klasickými kotoučovými brzdami.

    Volič režimů

    EV mód
    Jedná se o čistě elektrický režim. U Evropských verzí může být aktivován tlačítkem. Umožňuje jízdu bez spalovacího motoru. Motor-generátor MG2 je napájen z baterií. Jelikož se klikový hřídel neotáčí, unašeč je zastaven a dochází k volnému otáčení rotoru MG1. V případě poklesu zhruba na 60% maximální kapacity baterií je spuštěn benzinový motor. Řídící jednotka tedy umožňuje využití jen 40% kapacity baterií z důvodu prodloužení jejich životnosti.

    Couvání
    Jelikož automobil nedisponuje klasickou převodovkou, která zařazením dálšího ozubeného kola zajistí zpětný chod vozu, musí dojít k tzv. přepólování statoru MG2. Rotor se tak otáčí opačným směrem a vůz couvá. Podmínkou je dostatečné nabití baterií (známi jsou problémy řidičů při couvání v San Fanciscu). Případně je dodatečná energie získána z MG1, který je poháněn spalovacím motorem. Tímto způsobem mohou být nabíjeny baterie, pokud vůz stojí (energií z MG1).



    Převodovka CVT
    Podle zvuku, který Prius během zrychlování a jízdě samotné vydává, se zdá, že vůz disponuje převodovkou CVT. Tato převodovka umožňuje plynule měnit převodový poměr a tak je spalovací motor během zrychlování udržován v pásmu nejvyššího točivého momentu. Vůz tedy zrychluje, otáčky motoru jsou však konstantní. Takový typ převodovky je ideálním kompromisem, umožňuje motoru setrvat v nízkých otáčkách během dálniční jízdy, a tak uspořit palivo a při akceleraci je v zásobě vždy dostatek výkonu. Převodovka se obvykle skládá s ocelového pásu, který obíhá po dvou kuželech. Příčným posuvem kuželů se mění průměr opásání na vstupu a výstupu a tím i výsledný převodový poměr.

    CVT

    Princip běžné převodovky CVT, kužele se přibližují/oddalují, tím se mění poloměr opásání na vstupním/výstupním hřídeli

    Prius Engine Cut awayPohonné ústrojí Priusu

    Power_Split_device

    Power split device = dělič výkonu

    Avšak Toyota svůj „převodový“ systém nazývá ECVT (Electrically Controlled Variable Transmission). Kola vozu jsou pevně spojeny se spalovacím motorem. Výkon z hřídele, na kterém je nalisován rotor MG2, je přenášen sice ocelovým pásem, ale poloměr opásání se nemění. Vůz má tedy jeden stálý převodový poměr. Toto řešení je možné jedině u hybridního vozu, kterému při rozjezdu z nízkých otáček pomáhá elektromotor. Ten má narozdíl od spalovacího motoru k dispozici 400 Nm již od 0-1200min-1. Kolísání otáček motoru je zajištěno spoluprácí děliče, MG1 a MG2. Maximální rychlost vozu je omezena otáčkami MG2.

    ECVT

    Přenos výkonu na kola přes ocelový pás včetně páru ozibených kol a stálého převodu

    Ocelového pásu je použito i z jiného důvodu. V převodovkách se používají převážně ozubená kola se šikmým ozubením. Při záběru šikmé ozubení vyvozuje axiální síly (tj. v ose hřídele). Tyto síly bývají zachyceny například kuželíkovými ložisky. Ale uložení výstupního hřídele děliče ( spojen s korunovým kolem) neumožňuje použití těchto ložisek. Možným řešením, je použití kol s přímým ozubením. Ta zase bývají mnohem hlučnější (typický zvuk vozu při couvání, zpátečka mívá přímé zuby).
    U ocelového pásu problém s axiální silou nenastává.

    Pohonné ústroji

    Pohonné ústrojí a zavěšení

    Baterie
    Třetí generace Prius používá Ni-Mh baterie. Skládají se z 28 modulů. Ty obsahují 6 článků. Každý má napětí 1,2 V. Celkové napětí baterií pokleslo oproti druhé generaci (z 273,6V na 201,6 V). Avšak díky elektronice je napětí celého hybridního systému zvýšeno na 500V. Hmotnost baterií je 45kg a měrný výkon je 1250 W/kg (1.generace 600 W/kg). Jejich správné fungování, optimální teplotu a nabití, hlídá elektronika. Toyota slibuje, že po 290 tis km se jejich výkon a kapacita nebude měnit.

    Baterie

    Baterie

    Měnič

    Elektrický konvertor

    Motor-generátor
    Oba elektromotory mají podobnou konstrukci. Liší se hlavně velikostí. Oba jsou to 3-fázové synchronní motory na střídavý proud, s permanentními magnety. Vinutí je pouze ve statoru. MG1 je spojen s planetovým kolem. Slouží jako startér spalovacího motoru a řídí jeho otáčky. Jeho maximální výkon je 18 kW. MG2 je spojen s korunovým kolem děliče. Jeho dostatečný výkon 50kW mu dává možnost pohánět vůz, či ho brzdit při generátorovém chodu. Oba jsou chlazeny vodou.

    MG2

    Vinutí MG2

    Spalovací motor
    Jedná se o řadový čtyřválec o objemu 1,5 litru. Výkon je 76 koní v 5000 min-1 a 115Nm ve 4200min-1. Motor nepoužívá klasický „Ottův“ cyklus, kdy je sací ventil zavírán před dolní úvratí, ale „Atkinsonův“ cyklus. Sací ventil je zavírán až za dolní úvratí, část komprese je nevyužito a vzduch uniká zpět do sacího potrubí. Je to dáno požadavkem menšího množství vzduchu potřebného k naplnění válce při nižším zatížení a otáčkách. U konvenčních motorů dochází ke škrcení vzduchu klapkou na vstupu do válce, což způsobuje ztráty.
    U Atkinsonova cyklu je dráha, po kterou dochází ke kompresi menší než dráha expanzní (kdy píst koná práci a je tlačen dolů). Více tepla je přeměněno v mechanickou práci. Motor spotřebuje méně paliva.

    offset crankshaft

    Odsazení na klikovém hřídeli

    U motoru byly dále sníženy třecí ztráty odsazením na klikovém hřídeli. Píst je tak při pracovním zdvihu méně tlačen na stěnu válce. Maximální otáčky jsou omezeny na 5000min-1. Proto jsou některé díly odlehčeny a celý klikový mechanismus má menší setrvačné síly.

Mercedes-Benz E – první neoficiální foto Hybridní automobily 2

28 Responses to Hybridní automobily 3 – Jak funguje Toyota Prius

  • [1]

    14. 8. 2008 v 7:09T613

    Tady někdo hodně dlouho nespal! Tvoje drahá polovička asi přestala mít ráda hybridní auta 😉
    Zatím jsem to jen zběžně proletěl, ale i tak smekám. Asi si to budu muset vytisknout a v klidu prolouskat.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    14. 8. 2008 v 10:22_Teddy_

    To „odsadenie na klukovom hriadeli“ je teda velmi zle zobrazene. Uplne nespravny obrazok, z ktoreho nevidno to hlavne. Offset je totiz vzdialenost osi klukoveho hriadela (myslim hlavne loziska) od zvislej osi prechadzajucej valcom (u beznych motorov je to nula, osi sa pretinaju a su na seba kolme). Lepsie to vidno na tomto obrazku:

    http://www.wfu.edu/~rollins/piston/offset/figure1.png

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    14. 8. 2008 v 10:30da_b0mb

    [2] ja to z toho teda pochopil

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    14. 8. 2008 v 11:11Baracudaj

    [2] _Teddy_: Díky za upozornění, sehnat obcas dobré podklady či obrázky bývá problém. S ostatním si spokojen? Princip děliče ti je jasný?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    14. 8. 2008 v 11:18Baracudaj

    [1] T613: Díky, určitě na to mrkni. Abych pravdu řekl, sepsat to dalo celkem zabrat. Většina podkladů je v angličtině. A pak umět věci podat, aby to pochopili lidé, kteří to nikdy neviděli. Snad se mi to podařilo, případné nejasnosti rád vysvětlím.
    Psal jsem to vždycky k večeru, v noci funguju normálně :-))

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    14. 8. 2008 v 11:31_Teddy_

    [2] Bez obav. Mame vo firme cele oddelenie venujuce sa len hybridnym technologiam, a hodne sme testovali aj prius. videl som ho rozobraty „na kusy“… 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    14. 8. 2008 v 11:39Baracudaj

    [6] _Teddy_: Člověk z oboru, tobě asi nemusím vysvětlovat jak funguje planetový diferenciál. Cím se vase firma vlastně zabývá? Nějaká vývojová kancelář?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    14. 8. 2008 v 11:49davy

    Hybridni a dale i elektromotory v autech mne velice zajimaji a tady jsem se priucil, takze diky! Jen mam spatnou zkusenost s hybridem Lexus RX400 a to zrejme se spatnym sofware, auto pri plnem rejdu a soucasnem plnem plynu nevracelo volant do prime polohy, ale podrzelo ho v zataceci poloze. To same, kdyz clovek predjizdel, pootocil volant a dal plny plyn, volant zustaval v te poloze a jen silou sel vratit do prime pozice. Dokazes si tenhle jev vysvetlit? Zrejme souvisi s elektirckym rizenim bez posilovace a snahou auta pomoci ridicovi v manevru, ale ve vysledku to bylo vcelku nebezpecne, zvlaste pro toho, kdo je zvykly napr. po vyjeti ze zatacky (typicky za krizovatkou, pomala rychlost) pustit volant, ktery se sam srovnal do primeho smeru. V tomto aute by vsak skoncil na chodniku. Lexus mou reklamaci uznal, ale s oduvodnenim ze slo o typickou vlastnost auta a ne chbu. Auto si vzali zpet.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    14. 8. 2008 v 12:10_Teddy_

    [7]: vyvoj a testovanie pohonov, motorov, vozidiel. Taka trosku vacsia „kancelaria“ (~2000 ludi tu, a dalsich 2000 zastupenia po svete).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    14. 8. 2008 v 13:59Baracudaj

    [9] _Teddy_: To je krásná práce. A pro které automobilky vyvíjíte? Takže tedy něco jako Ricardo v menším ;-).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    14. 8. 2008 v 14:30Baracudaj

    [8] davy: Díky jsem rád, že jsem ti rozšířil znalosti. S tím RX400h. Bud měl Lexus špatnou geometrii na přední nápravě jako příklon, záklon… s tím ale moc nepočítám vzhedem k tomu, že tvrdili, že je to u všech vozů. Samotnou konstrukcí řízení, to také zřejmě nebude, nebo mě ani nenapadá jak by to bylo možné zajistit (tím netvdím že to možné není, nejsem žádný Colin Chapman 😉 ) Takže o pravdu zbývá jen nastavení posilovače řízení a vůbec elektroniky, která se o to stará. Věřím že to u tak luxusního auta bylo nepříjemné.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    14. 8. 2008 v 14:58Pierro

    Baracudo, díky za téměř profesionálně napsaný a velice zajímavý článek. Nevím jak ostatní pochopili či ne, ale mě tvé podání poměrně složitého technického systému přišlo jako velice srozumitelné a pro mne jakožto laika a neznalce hybridních technologií i velice poučné. Dostaneš se ve svých článcích i k čistým elektromobilům??

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    14. 8. 2008 v 15:36Baracudaj

    [12]: Díky Pierro, hodně jsem se snažil psát to, aby to pochopili i lidé kteří nikdy planetový diferenciál neviděli a snažil se článek obohatit různými postřehy či technickými řešeními. Ale v první řadě je snaha to vhodně podat, abych vás nezahltil různými pojmy, pak se čtenář snadno ztratí.
    Takže díky za pochvalu.
    Mám v plánu napsat něco o palivových článcích a vodíku. Nebo si přeješ něco konkrétního?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    14. 8. 2008 v 16:06GTI

    Super článek, velká pochvala, Baracu 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    14. 8. 2008 v 16:29Baracudaj

    [14] GTI: Díky to potěší 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    14. 8. 2008 v 17:33Honza

    Nevím, jestli je tohle profesionálně napsaný článek, ale jsem si jistý, že kdyby s takovýmhle zaujetím a takhle kvalitně psali všichni novinářští „profesionálové“, byly by noviny a časopisy daleko čtivější, poctivější a šířily by méně bludů. Díky za dobrou práci.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [17]

    14. 8. 2008 v 19:00Baracudaj

    [16] Honza: Není zač. Vidím to podobně, na diskuzích se tu a tam objevují různé bludy o fungování nějakých systémů či mechanismů v automobilech. V několika diskuzích o Priusu, jsem se právě dověděl, že vůz má elektromotory a převodovku CVT skrz kterou se vše děje…atd
    Našlo by se toho samozřejmě více. Výhoda blogu je hlavně prostor, jak pro text, tak obrázky, v tom jsou noviny či časopisy limitovány. Máš pravdu, že vězšina časopisů o autech se věnuje spíš jejich testování. A odstavců věnované samotné technice je málo. Ale důvod, proč jsem všechny ty Autotipy a Autorevue kupoval byla vždycky technika. Je zvláštní, že se do toho novináři píšící o automobilech příliš nepouští, přitom čtenáři jsou po tom lační.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [18]

    14. 8. 2008 v 19:19Navtech

    Opět super práce! Ty tomu fakt rozumíš? Já teda ne:))) I když jsem o něco chytřejší a vim, že RC modely jsou něco jinýho.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [19]

    14. 8. 2008 v 19:57507

    Je pekné, že si napísal takýto článok. Ako oficialny. 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [20]

    14. 8. 2008 v 19:58507

    14: GTI, prečo už štyri dni si nič nenapísal. Ani pod Audi.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [21]

    14. 8. 2008 v 20:00Baracudaj

    [18] Navtech: Ne, ale pššš, to bude jen mezi náma ;-).
    Teď vážně, diky. I když se technické řešení může zdát složité a většinou složité opravdu je, zákrývá většinou jednoduchý princip (myšlenku) fungování. A v tomto případě je to postaveno na myšlence větvení toku výkonů, tedy děliči. Buď to prostě teče tudy, nebo tudy v závislosti na otáčení ozubených kol. Vše se děje mechanicky, o to je to průhlednější. Ale tak něco sis určitě odnesl ne?
    To já zase nevidím do těch RC ;-).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [22]

    14. 8. 2008 v 23:03Alessio

    Krásný článek, gratuluji. PS: u popisu děliče výkonu se při rozjezdu počítá s tím, že pracuje pouze spalovací motor? V praxi to přeci bývá naopak, pracuje výhradně EM. Možná, pro lepší názornost, bych přidal i obrázek s tokem výkonu od EM při rozjezdu, aby to bylo jasné. Jinak…perfektní!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [23]

    15. 8. 2008 v 8:55Baracudaj

    [22] Díky Alessio. Jak jsem psal v textu. Pokud je dostatečně nabitá baterie, pak se vůz rozjíždí výhradně na elektromotor MG2. Je to popsáno v odstavci EV mód. Obrázek je celkem zbytečný. El. energie je brána z akumulátoru na pohon MG2. Ale pokud baterie není dostatečně nabita, pak se vůz rozjíždí se spalovacím motorem. Vlastně je tam popsána celá situace od rozjezdu-zrychlování-jízda vysokou rychlostí, kde vysvětluji jak funguje dělič. Je to i pro snazší pochopení. Ale jinak máš pravdu.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [24]

    24. 8. 2008 v 12:03MazdaGE

    Jezdim RX400h, taky ho bouzel nemam bez problemu obzvalst v zime. Vyborny clanek. Netusil jsem ze je to tak komplikovane. Myslim ze daleko ucinnejsi by byl system kde by nebylo tolik mechanickych prvku ale pouze motor pripojeny primo na generator a energie vedena kabely, pak jen motor/generator u kazdeho kola. Proc to tak jeste nikdo neudelal??? Vzdyt je to jednoduche a urcite ucinnejsi.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [25]

    10. 9. 2008 v 22:19Jaco

    Zdravím, jsem laik který žil v omylu 🙂 dlouhou dobu až do ted jsem si myslel že ma každé kolo svuj emotor a tak jak napsal MazdaGE jsem si to představoval. Zajimalo by mě zda některé auta tento systém má? Jinak tento článek mě utvořil novou představu o hybridech :)) Mám ještě malý dotaz za kolik se dá sehnat prius na trhu v cizině? U nás to dělá nějak kolem 700 000 ale někde jsem četl že toyota má cenu pod 300 000. Samozřejmě tam nejsou uvedene náklady na spoustu věcí a tak by mě zajimalá ta dostupná cejnižší cena 🙂 Moc dík

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [26]

    13. 10. 2008 v 12:02richard

    ocelovy pas pouzity v priuse a paralela k pasu pozita v CVT prevodovkach je mylna. krome toho, ze se jedna o ocelovy pas tu neni s CVT zadna souvislot. souvislost s CVT ma samotny DELIC VYKONU – v teto konstelaci (2 elektromotory/alternatory) muzeme tomuto zarizeni rikat i e-CVT. z toho vyplyva i mylna schema na obr. c 1. – sedy obdelnik s popisem CVT prevodovka tam nema co hledat… jinak pekny clanek 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [27]

    1. 12. 2008 v 9:35killer411

    ahoj tvoj clanok je zaujimavy na diplomovej praci sa venujem podobnej temaqtike a tak by som sa chcel opytata na nejaku literaturu alebo texty ktore by mi pomohli pri realizacii alebo pripadne clanky dlhsieho rozsahu s vysvetlenim dakujem

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [28]

    3. 12. 2008 v 15:17_Teddy_,

    ahoj robim diplomovku na navrh elektromotora pre hybridy ak by si mi mohol poskytnut nejaky material na tuto temu bol by som ti vdacny dakujem ahoj suvisiace clanky ma velmi zaujali

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

baracudaj.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20091 Příspěvek
  • Duben 20091 Příspěvek
  • Srpen 20084 Posts
  • Duben 20081 Příspěvek
  • Květen 20072 Posts
  • Duben 20071 Příspěvek
  • Únor 20072 Posts
  • Leden 20072 Posts
  • Prosinec 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura