-
První studentská formule v ČR realitou!
Asi každý fanoušek sportovních vozů vždy snil, že se jednou stane pilotem formule a okusí jaké to je řídit monopost. A právě pro několik studentů Českého vysokého učení technického v Praze se tento sen stává realitou. Již za pár týdnů budou moci podrobit testům formuli splňující pravidla Formula Student/SAE, kterou si sami zkonstruovali.
Co je to Formula SAE?
Formula SAE je konstrukční soutěž pro studenty inženýrských škol. Vznikla v USA v roce 1981. Od roku 1998 existuje její evropská odnož, Formula Student. Obě soutěže mají stejný cíl a prakticky stejná pravidla. Každý rok se v rámci Formula Student/SAE pořádá 8 jednotlivých soutěží po celém světě. V současné době v seriálů Formula Student/SAE soutěží více než 270 univerzitních týmů z celého světa.
Formula Student/SAE je konstrukční úkol, který by mohla položit jakákoliv automobilová výrobní firma. Zadání je vývoj prototypu závodního vozu. Zákazník, pro kterého je vůz určen, je víkendový neprofesionální závodník holdující autokrosu nebo sprintu. Vůz proto musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být levný, spolehlivý, údržba musí být snadná a musí být konkurenceschopný. Vůz by tedy měl být také esteticky na úrovni, pohodlný a využívat co nejvíce běžně dostupných součástí. Produkční plán je 1000 vozů za rok. Vůz by neměl být dražší než 25 000$ (toto pravidlo není u všech soutěží). Úkol zní: Navrhnout vůz, který co nejlépe splňuje uvedené požadavky. Na konci bude vůz porovnán s návrhy konkurence. A pouze nejlepší návrh se dočká výroby.
Tým
CTU CarTech, plným názvem Czech Technical University CarTech Formula Student/SAE Team (dále jen CTU CarTech), je univerzitní tým ČVUT v Praze, který staví závodní formuli pro víkendového řidiče. Cílem je tedy vyvinout, vyrobit a závodit s malým jednomístným vozem.
Tým se skládá asi ze 30 studentů bakalářského, magisterského i doktorského studia, kteří studují především na fakultě strojní a elektrotechnické. Z hlediska struktury se tým dělí na dvě základní skupiny, technickou a projektovou. Nad těmito skupinami stojí fakultní poradce, jako člověk zodpovědný za celkové dění v týmu.
Technická skupina se skládá ze tří podskupin a ty jsou dále děleny podle potřeby. Projektová skupina zahrnuje tři se sebou úzce související části (viz. podrobnější popis). Každý student účastnící se konstrukce, stavby, testování, závodu a dalších událostí spojených s projektem, si vyzkouší v praxi technické, lidské a jazykové dovednosti a znalosti. Kromě vítězství v závodu Formula Student/SAE, projekt poskytuje skvělou zkušenost a přípravu na povolání pro budoucí inženýry.
Soutěž
Jedním z důležitých kroků, který se týmu CTU Cartech podařilo udělat, byla registrace na mezinárodní soutěž Formula Student Germany 2009.
O tuto soutěž je po celém světě nebývalý zájem a týmy, které na ní ještě nestartovaly, jako kdyby nebyly. O velikosti prestiže FSG svědčí i fakt, že kapacita startujících týmů je během pár minut po otevření registrace vyčerpána a ti, kteří registraci nestihnou, musí čekat ve „Waiting listu“ dokud se nějaké místo neuvolní.
Tento rok byla registrace zaplněna za 8 sekund! CTU Cartech je prvním český týmem, který se této soutěže zúčastní (startovní číslo 30). Soutěžní víkend se odehrává na známém okruhu Hockenheim Ring, který poskytuje zázemí vysoké třídy. Pokud se tedy ocitnete na soutěži, ať už jako člen týmu nebo divák, pocítíte atmosféru Formule 1 beroucí dech.
Disciplíny
Soutěž Formula Student Germany 2009 probíhá v 5.-9. srpna. První dva dny jsou věnovány statickým disciplínám a víkend patří samotnému závodu (dynamické disciplíny).
Maximální počet bodů, které může tým obdržet, je 1000. Z toho 325b připadá na statické, hodnotí se design, cena a prezentace.
Zbytek na dynamické, tedy 675b. Podmínkou vpuštění vozu na trať je splnění bezpečnostních testů. Hodnotí se technika a bezpečnost. V prostoru pilota se protahují šablony, které vymezují prostor, do kterého nesmí nic zasahovat (tj. rám, šrouby, svazky kabelů atd.). Pilot musí být schopen vůz opustit do 5 sekund.
Dále je to zkouška náklonu (až 60°), brzd a hluku. Samotný závod se zahajuje jízdou v osmičce, akcelerace na 75m, sprint (časovka) a vytrvalostní závod (hodnotí se i spotřeba).
Auto
Koncepce
Vůz nese označení Formula Student/SAE – FS0.1. Jedná se o jednosedadlový vůz poháněný konvenčním spalovacím motorem o maximálním objemu 600 cm3 vybaveným restriktorem sání o průměru 20mm a předpokládaným výkonem cca 75kW. Motor je umístěn v prostoru mezi jezdcem a poháněnou zadní nápravou – tzv. uprostřed.
Základem navrženého vozu je prostorový svařovaný trubkový rám z konstrukční oceli, na kterém je uchycen motor s převodovkou a nápravy vozu. Rám vytváří bezpečný kokpit pro jezdce, který je krytý sklolaminátovou karoserií s žebry pro umístění chladičů. Všechna kola vozu jsou zavěšena nezávisle a odpružena pomocí push rodů.
Přenos točivého momentu z převodovky na hnací kola je realizován pomocí řetězového sekundárního převodu. Hnací náprava je vybavena diferenciálem typu Torsen. Všechna kola jsou brzděná pomocí kotoučových brzd.
Design
Osobní stránky designéra Karla Linharta http://linhartdesigncz.wordpress.com/
Konstrukční řešení
Elektronika
Technické údaje
Vůz pohání zážehový, kapalinou chlazený čtyřválec z motocyklu Yamaha YZF-R6 (2006/2007). Předpokládáný výkon 74kW/100 k. Převodovka je 6-stupňová sekvenční Yamaha, řazení má elektro-pneumatické ovládání s pádly pod volantem. Saní a výfuk kompletně přepracován dle požadavků koncepce vozu.
Rozvor vozu je 1700mm, rozchod vpředu/vzadu 1260mm. Pohotovostní hmotnost 220kg. Maximální rychlost vozu 155km/h (dle zpřevodování). Akceleraci z 0-100km/h se odehraje do 4s.
Vůz obouvá závodní pneumatiky bez drážek (slicky) šířky 195mm, ráfky mají obvyklý průměr 13 palců (OZ Racing Superleggera).
Premiéra konceptu na Ampéru 2009
Vůz se veřejnosti poprvé představil v Praze na Ampéru 2009 pořádaný na výstavišti v Letňanech ve dnech 31.3.-3.4. Na stánku byl kromě samotného konceptu FS.01 k vidění také funkční systém elektro-pneumatického řazení. Každý kdo nás navštívil, si mohl „zacvakat“ pádly pod volantem.
Kdy lze vůz opět spatřit?
Autosalon Brno je nejvýznamnějším veletrhem svého druhu ve střední Evropě a je zařazen do prestižního kalendáře autosalonů Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A.
CTU CarTech nebude u takové příležitosti samozřejmě chybět a široké veřejnosti představí svůj první prototyp závodního vozu FS.01 na svém stánku!
Datum konání autosalonu je stanoven na 6.6.2009-11.6.2009, kdy 5.6.2009 je tiskovým a odborným dnem.
Pár videí na závěr
Reportáž České televize z dílny týmu CTU Cartech, kterou jste mohli shlédnout v Událostech dne 29.3.2009 odkaz
A jak to vypadá, když se to umí a formule šlape jak má?
Maserati GrandTurismo S vs F0711-3
————————————————————————————————————————–
Více o našem projektu se dozvíte na stránkách CTU CarTech. Články spojené s tímto tématem budu postupně doplňovat, poodhalím některá konstrukční řešení,…
5 dní na HockenheimRingu Mercedes-Benz E – první neoficiální foto
6 Responses to První studentská formule v ČR realitou!
[1]
10. 4. 2009 v 20:40Hezké:-)
Ty jsi ten co drží na první fotce ten model že kolego 😉
[2]
11. 4. 2009 v 11:00vrkuboy
Po designové stráce se mě nelíbí, ale u závodního stoje není design až tak podstatný. Důležité je jak to jede 🙂 A v tomto případě to musí být vážně krásný zážitek. Pokud se nepletu tak SAE formule je i ve hře Live For Speed.
[3]
11. 4. 2009 v 18:36Falco
Pěkný článek! Jak se dostat k takovým projektům, ty jsi součástí CarTechu nebo jen studuješ na škole? Brácha na podzim nastupuje na ČVUT a rád by se k něčemu podobnému přimotal.
[4]
14. 4. 2009 v 19:14BaracudaJ
[3] Falco
Stačí být student ČVUT. Na projektu se podílí jak lidé z fakulty strojní, elektrotechnické, tak dopravní. V týmu můžeš být už od prváku, ale podílet se na konstrukci až od vyšších rořníků (2-3. ročník a výš). Kdy získáš trochu teoretických znalostí, které lze uplatnit. Pak formulku řešíš v rámci různých projektů (na ústavu automobilů), či jako diplomku.
[5]
14. 4. 2009 v 21:39Navtech
Perfektní blog a je fajn, že se na těch školách něco takovýho děje. Přesto jsem si hlavně všimnul tvého předchozího blogu o odhalení MB E-class, jak se tam 5O7 bil u E63AMG 🙂 Nakonec to dopadlo nad očekávání dobře.
[6]
16. 4. 2009 v 20:08Falco
Díky 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.