• Blesk.cz
  • AutoRevue.cz
  • Živě.cz
  • MobilMania.cz
  • AVmania.cz
  • DIGIarena.cz
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Reflex.cz
  • Doupě.cz
  • Info.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AHA!
    • Blesk pro ženy
    • Dáma.cz
    • FinExpert.cz
    • FITweb.cz
    • Horoskopy
    • Maminka.cz
    • Mojezdravi.cz
    • Orgion.cz
    • SportRevue.cz
    • Recepty.cz
    • Ženy.cz
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Diskusní fórum
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Profi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2021
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • Formule 1
  • Motorky
  • Elektro
  • Autofun
    • Autofun archiv
  • Veterán
    • Veterán archív

Blog.auto.cz  > baracudaj.blog.auto.cz  > První studentská formule v ČR realitou!

  • První studentská formule v ČR realitou!

    CTU Cartech Publikováno: 10. 4. 2009

    Asi každý fanoušek sportovních vozů vždy snil, že se jednou stane pilotem formule a okusí jaké to je řídit monopost. A právě pro několik studentů Českého vysokého učení technického v Praze se tento sen stává realitou. Již za pár týdnů budou moci podrobit testům formuli splňující pravidla Formula Student/SAE, kterou si sami zkonstruovali.

    Co je to Formula SAE?

    Formula SAE je konstrukční soutěž pro studenty inženýrských škol. Vznikla v USA v roce 1981. Od roku 1998 existuje její evropská odnož, Formula Student. Obě soutěže mají stejný cíl a prakticky stejná pravidla. Každý rok se v rámci Formula Student/SAE pořádá 8 jednotlivých soutěží po celém světě. V současné době v seriálů Formula Student/SAE soutěží více než 270 univerzitních týmů z celého světa.

    Formula Student/SAE je konstrukční úkol, který by mohla položit jakákoliv automobilová výrobní firma. Zadání je vývoj prototypu závodního vozu. Zákazník, pro kterého je vůz určen, je víkendový neprofesionální závodník holdující autokrosu nebo sprintu. Vůz proto musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být levný, spolehlivý, údržba musí být snadná a musí být konkurenceschopný. Vůz by tedy měl být také esteticky na úrovni, pohodlný a využívat co nejvíce běžně dostupných součástí. Produkční plán je 1000 vozů za rok. Vůz by neměl být dražší než 25 000$ (toto pravidlo není u všech soutěží). Úkol zní: Navrhnout vůz, který co nejlépe splňuje uvedené požadavky. Na konci bude vůz porovnán s návrhy konkurence. A pouze nejlepší návrh se dočká výroby.

    logo-ctu-cartech

    Tým

    CTU CarTech, plným názvem Czech Technical University CarTech Formula Student/SAE Team (dále jen CTU CarTech), je univerzitní tým ČVUT v Praze, který staví závodní formuli pro víkendového řidiče. Cílem je tedy vyvinout, vyrobit a závodit s malým jednomístným vozem.

    Tým CTU CarTech

    Tým se skládá asi ze 30 studentů bakalářského, magisterského i doktorského studia, kteří studují především na fakultě strojní a elektrotechnické. Z hlediska struktury se tým dělí na dvě základní skupiny, technickou a projektovou. Nad těmito skupinami stojí fakultní poradce, jako člověk zodpovědný za celkové dění v týmu.

    Struktura týmu CTU CarTech

    Technická skupina se skládá ze tří podskupin a ty jsou dále děleny podle potřeby. Projektová skupina zahrnuje tři se sebou úzce související části (viz. podrobnější popis). Každý student účastnící se konstrukce, stavby, testování, závodu a dalších událostí spojených s projektem, si vyzkouší v praxi technické, lidské a jazykové dovednosti a znalosti. Kromě vítězství v závodu Formula Student/SAE, projekt poskytuje skvělou zkušenost a přípravu na povolání pro budoucí inženýry.

    Soutěž

    formula-student-germany

    Jedním z důležitých kroků, který se týmu CTU Cartech podařilo udělat, byla registrace na mezinárodní soutěž Formula Student Germany 2009.

    O tuto soutěž je po celém světě nebývalý zájem a týmy, které na ní ještě nestartovaly, jako kdyby nebyly. O velikosti prestiže FSG svědčí i fakt, že kapacita startujících týmů je během pár minut po otevření registrace vyčerpána a ti, kteří registraci nestihnou, musí čekat ve „Waiting listu“ dokud se nějaké místo neuvolní.

    Tento rok byla registrace zaplněna za 8 sekund! CTU Cartech je prvním český týmem, který se této soutěže zúčastní (startovní číslo 30). Soutěžní víkend se odehrává na známém okruhu Hockenheim Ring, který poskytuje zázemí vysoké třídy. Pokud se tedy ocitnete na soutěži, ať už jako člen týmu nebo divák, pocítíte atmosféru Formule 1 beroucí dech.

    IMG_1044.JPG

    Disciplíny

    german-comp-3

    Soutěž Formula Student Germany 2009 probíhá v 5.-9. srpna. První dva dny jsou věnovány statickým disciplínám a víkend patří samotnému závodu (dynamické disciplíny).

    Maximální počet bodů, které může tým obdržet, je 1000. Z toho 325b připadá na statické, hodnotí se design, cena a prezentace.

    Zbytek na dynamické, tedy 675b. Podmínkou vpuštění vozu na trať je splnění bezpečnostních testů. Hodnotí se technika a bezpečnost. V prostoru pilota se protahují šablony, které vymezují prostor, do kterého nesmí nic zasahovat (tj. rám, šrouby, svazky kabelů atd.). Pilot musí být schopen vůz opustit do 5 sekund.

    zkouska-naklonu

    Dále je to zkouška náklonu (až 60°), brzd a hluku. Samotný závod se zahajuje jízdou v osmičce, akcelerace na 75m, sprint (časovka) a vytrvalostní závod (hodnotí se i spotřeba).

    akcelerace

    Auto

    Koncepce

    Vůz nese označení Formula Student/SAE – FS0.1. Jedná se o jednosedadlový vůz poháněný konvenčním spalovacím motorem o maximálním objemu 600 cm3 vybaveným restriktorem sání o průměru 20mm a předpokládaným výkonem cca 75kW. Motor je umístěn v prostoru mezi jezdcem a poháněnou zadní nápravou – tzv. uprostřed.

    Základem navrženého vozu je prostorový svařovaný trubkový rám z konstrukční oceli, na kterém je uchycen motor s převodovkou a nápravy vozu. Rám vytváří bezpečný kokpit pro jezdce, který je krytý sklolaminátovou karoserií s žebry pro umístění chladičů. Všechna kola vozu jsou zavěšena nezávisle a odpružena pomocí push rodů.

    Přenos točivého momentu z převodovky na hnací kola je realizován pomocí řetězového sekundárního převodu. Hnací náprava je vybavena diferenciálem typu Torsen. Všechna kola jsou brzděná pomocí kotoučových brzd.

    Design

    Desing_koncept _FS_01

    Design_koncept _FS_01

    Osobní stránky designéra Karla Linharta http://linhartdesigncz.wordpress.com/

    Konstrukční řešení

    Konstrujční řešení FS_01

    Konstrukční řešení FS_01

    Elektronika

    Elektrotechnic_FS_01

    Elektrotechnic_FS_01

    Technické údaje

    Vůz pohání zážehový, kapalinou chlazený čtyřválec z motocyklu Yamaha YZF-R6 (2006/2007). Předpokládáný výkon 74kW/100 k. Převodovka je 6-stupňová sekvenční Yamaha, řazení má elektro-pneumatické ovládání s pádly pod volantem. Saní a výfuk kompletně přepracován dle požadavků koncepce vozu.

    Rozvor vozu je 1700mm, rozchod vpředu/vzadu 1260mm. Pohotovostní hmotnost 220kg. Maximální rychlost vozu 155km/h (dle zpřevodování). Akceleraci z 0-100km/h se odehraje do 4s.

    Vůz obouvá závodní pneumatiky bez drážek (slicky) šířky 195mm, ráfky mají obvyklý průměr 13 palců (OZ Racing Superleggera).

    Premiéra konceptu na Ampéru 2009

    Vůz se veřejnosti poprvé představil v Praze na Ampéru 2009 pořádaný na výstavišti v Letňanech ve dnech 31.3.-3.4. Na stánku byl kromě samotného konceptu FS.01 k vidění také funkční systém elektro-pneumatického řazení. Každý kdo nás navštívil, si mohl „zacvakat“ pádly pod volantem.

    Panel s řazením a snímačem otáček

    Panel s řazením a systémem řízení trakce

    p1010540_x

    p1010533

    Kdy lze vůz opět spatřit?

    Autosalon Brno je nejvýznamnějším veletrhem svého druhu ve střední Evropě a je zařazen do prestižního kalendáře autosalonů Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A.

    CTU CarTech nebude u takové příležitosti samozřejmě chybět a široké veřejnosti představí svůj první prototyp závodního vozu FS.01 na svém stánku!

    Datum konání autosalonu je stanoven na 6.6.2009-11.6.2009, kdy 5.6.2009 je tiskovým a odborným dnem.

    Pár videí na závěr

    Reportáž České televize z dílny týmu CTU Cartech, kterou jste mohli shlédnout v Událostech dne 29.3.2009 odkaz

    A jak to vypadá, když se to umí a formule šlape jak má?

    FSAE CAR eats supercars

    Maserati GrandTurismo S vs F0711-3

    ————————————————————————————————————————–

    Více o našem projektu se dozvíte na stránkách CTU CarTech. Články spojené s tímto tématem budu postupně doplňovat, poodhalím některá konstrukční řešení,…

5 dní na HockenheimRingu Mercedes-Benz E – první neoficiální foto

6 reakcí na První studentská formule v ČR realitou!

  • [1]

    10. 4. 2009 v 20:40Hezké:-)

    Ty jsi ten co drží na první fotce ten model že kolego ;-)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    11. 4. 2009 v 11:00vrkuboy

    Po designové stráce se mě nelíbí, ale u závodního stoje není design až tak podstatný. Důležité je jak to jede :-) A v tomto případě to musí být vážně krásný zážitek. Pokud se nepletu tak SAE formule je i ve hře Live For Speed.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    11. 4. 2009 v 18:36Falco

    Pěkný článek! Jak se dostat k takovým projektům, ty jsi součástí CarTechu nebo jen studuješ na škole? Brácha na podzim nastupuje na ČVUT a rád by se k něčemu podobnému přimotal.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    14. 4. 2009 v 19:14BaracudaJ

    [3] Falco
    Stačí být student ČVUT. Na projektu se podílí jak lidé z fakulty strojní, elektrotechnické, tak dopravní. V týmu můžeš být už od prváku, ale podílet se na konstrukci až od vyšších rořníků (2-3. ročník a výš). Kdy získáš trochu teoretických znalostí, které lze uplatnit. Pak formulku řešíš v rámci různých projektů (na ústavu automobilů), či jako diplomku.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    14. 4. 2009 v 21:39Navtech

    Perfektní blog a je fajn, že se na těch školách něco takovýho děje. Přesto jsem si hlavně všimnul tvého předchozího blogu o odhalení MB E-class, jak se tam 5O7 bil u E63AMG :) Nakonec to dopadlo nad očekávání dobře.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    16. 4. 2009 v 20:08Falco

    Díky :)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Založit nový blog

baracudaj.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20091 Post
  • Duben 20091 Post
  • Srpen 20084 Posts
  • Duben 20081 Post
  • Květen 20072 Posts
  • Duben 20071 Post
  • Únor 20072 Posts
  • Leden 20072 Posts
  • Prosinec 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Koronavirus
Důchody v ČR
Koronavirus - ekonomika
Rakev a svíčky pro Blatného: U ministrova domu demonstrovaly desítky l... "Černý baron" Božetěch Kostelka: Komunisté ho nezlomili, slaví 90 let Babiš viní z problémů s registrací na očkování nemocnice. Pro Dzurillu...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
SESTŘIH: Opava - Zlín 0:0. Slezané zůstávají poslední, nastoupilo šest... SESTŘIHY: Jablonec rozdrtil Teplice 5:0, Boleslav remizovala s Brnem NHL ONLINE: Boston hraje s New Jersey, Hertl jde do akce večer
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2019
Grilování
Volby USA 2020
Takhle hasiči vystříhali na D1 řidiče z auta! Zezadu narazil do kamion... Další smutek v rodině Hryce bojujícího s leukemií: Zvláštní vzpomínka ... Neštěstí programátora, který si kdysi vydělal 7 tisíc bitcoinů: Ztrati...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Trendy: Novoroční rady pro krásnou pleť... Pohodlné oblečení pro domácí lenošení... Pořád se rvou jako koně. Už si se syny nevíme rady, svěřila se zoufalá...
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Dakar 2021
Rallye Dakar 2021: Podmol a Enge, zkušení borci a stejně nováčci Rozhovor s Janem Kopeckým: Co bude teď? Láká ho i Dakar Verstappen nemá obavy z nákazy koronavirem
Věda a technika

Katalog mobilů
Klimatizace do bytu
Počítačová poradna
Google dokončil akvizici Fitbitu. Co bude dál? Bitcoin vyroste na pětinásobek, akcie Tesly na trojnásobek, tvrdí amer... Xiaomi má nejlevnější GPS hodinky. Neuvěříte, co všechno umí [TEST]
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Naočkováno proti koronaviru je zatím přes 105 tisíc lidí, prohlásil pr... Vladan Gallistl: Zkapalněný plyn poráží dokonce i bitcoin Polští Slezané bojují za uznání vlastního jazyka
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Sekane znojemske biftecky Kuřecí prsa plněná bylinkovým sýrem Kuřecí špízy
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Polenská synagoga: V historickém objektu ze 17. století dnes najdeme R... Tip na výlet: Zimní krása vodopádů v krkonošském údolí Bílého Labe Rarita v centru Brna: Místo steaků teď nabízí restaurace bruslení! Hod...
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
DAMS spol. s r.o. - 48173746 Na Česko udeří mráz, teploty spadnou k -18 °C. A přijde i sněžení, sle... Podcast: Máme chladnější počasí díky utlumené letecké dopravě? Odhalil...
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Fit mozek v každém věku: Co pro to můžete udělat? Odteď budete ovesné vločky jíst! Tahle fakta vás přesvědčí Předsevzetí, která mají smysl. Využijte kouzlo mindfulness
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Jak udělat hru 4: Bez makra to nejde Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem Virtuální výlet do vědeckých a technických muzeí světa
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
Slovácko - Karviná: Papadopulos při penaltě selhal! Slovácko - Karviná: Po ruce Havlíka penalta pro hosty Liberec - Bohemians: Pulkrab dorazil Puškáčovu ránu do sítě, 1:1!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti Dětské autosedačky
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky Apple iPhone 11 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky České podcasty Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí