-
Paradox velkých kol
Po třech sezónách s Ibizou SC na továrních litých kolech Stratos s pneumatikami Bridgestone Turanza ER300 o rozměru 215/45 R16 jsem stál před rozhodnutím, jaké letní pneumatiky pořídit. Bridgestony by s přehledem dojely i čtvrtou sezónu, ačkoli už za sebou měly bezmála 40 000 km, jenže v září se chystám do Kalábrie, což obnáší 4 500 km v průběhu dvou týdnů a na třech milimetrech vzorku se mi do toho nechtělo.
Po dlouhodobém prohledávání internetových prodejen s pneumatikami a porovnávání cen a parametrů jsem jednoznačně zamítl nové Turanzy. Jejich současné ceny v porovnání s parametry i levnější konkurence neodpovídají realitě. V rozměru 215/45 R16 mne zaujaly jen Toyo za relativně rozumných 2 170,- Kč/ks.
A pak mě napadlo podívat se po rozměru 185/60 R15. Na tom jezdím v zimě. V porovnání s nabídkou dvěstěpatnáctek je zde nesrovnatelně širší nabídka značek i cen. Ale protože si potrpím na kvalitní zboží, omezil jsem kritéria jen na renomované výrobce. A objevil Dunlop Sport Bluresponse.
Cituji popis pneumatiky:
„Letní pneumatika Dunlop SP Sport Bluresponse je jasnou volbou, pokud chcete pneumatiky, které nehledají kompromisy mezi přilnavostí a ohleduplností k životnímu prostředí!
Přilnavost a valivý odpor – to jsou dvě vylučující se hodnoty, které konstruktéři pneumatik Dunlop dokázali spojit a vyvážit. Nízký valivý odpor je důležitý pro nižší spotřebu a dlouhou životnost pneumatiky, nicméně pneumatika musí mít rovněž skvělou adhezi, aby byla bezpečná.
Letní pneumatika Dunlop SP Sport Bluresponse není o kompromisech, má skvělou přilnavost zejména na vodě a také současně perfektně šetří palivo.
Výhody letních pneumatik Dunlop SP Sport Bluresponse:
Skvělá přilnavost zejména na vodě
Kratší brzdná dráha
Vyšší kontaktní plocha
Ekologická pneumatika
Úspora paliva
Asymetrický dezén s proměnným objemem hmoty má dominantní souvislé středové žebro, které doplňují vhodně uspořádané drážky. Mohutné ramenní bloky se ve spolupráci se širokými středovými drážkami starají o rychlý odvod vody, čímž výrazně klesá riziko aquaplaningu.
Rovnější profil běhounu přináší vyšší kontaktní plochu, která se zvětšila o 4 až 8 %. Inovativní a tuhé dezénové bloky, speciálně vyvinuté pro ostřejší jízdu, zkracují brzdnou dráhu na mokré i na suché vozovce. Hlavním trumfem pneumatiky je polymerová směs, díky níž je ovládání na mokru jednoduše skvělé.
Dunlop SP Sport Bluresponse disponuje mimo jiné i konstrukcí šetřící palivo. Kombinace nového aerodynamického tvaru a nízkoteplotní směsi snižuje valivý odpor i spotřebu. Díky uzavřeným ramenním drážkám nejsou pneumatiky hlučné a jízda je tak více komfortní.
Přesné řízení zajišťuje posílené spojení mezi pneumatikou a ráfkem a trochu více klidu při parkování vám dodává speciální systém technologie Maximum FlangeShield (MFS). Gumový profil umístěn po obvodu pneumatiky chrání okraje kol před poškozením. Systém je však dostupný jen pro některé rozměry.“
Tato pneumatika přišla na trh počátkem roku 2013, jde tedy o technologicky nejmodernější výrobek.
Rozum mi radil jasně – tohle je řešení pro tebe. Sundáš zimáky z litých Ronalů a nasadíš na ně letní Dunlopy. A na zimu pořídíš ošklivá ocelová kola.
Jenže ty Stratosy jsou tak krásné! Zešílel jsi? ozval se cit. Všichni si zdobí auta litými koly o co největším průměru, co možná nejnižším profilu a maximální šířce, a ty chceš pravý opak? Suchare!
Ale copak jezdím na okruh závodit? Ne, jen denně do práce, na poklidné výlety, a pak ta Itálie. Potřebuju tvrdý podvozek, hluk a gumy za majlant? Potřebuju vyšší spotřebu kvůli těžkým kolům s vysokým valivým odporem?
Cit prohrál. A výsledky se dostavily záhy. Oproti původním pneumatikám Bridgestone s hlučností 72 decibelů mají nové, o 3 cm užší Dunlop, jen 67. To poznáte. Oproti profilu 45 mm mají 60. To rovněž poznáte. Jízda je nepoměrně pohodlnější. Menší kola jsou rovněž lehčí, auto na nich zbystřilo, reaguje živěji a snáze akceleruje. Mám sportovní hatchback a o tom přece sport je! Ostatně sport mají Dunlopy i ve svém názvu, takže vůz o svůj charakter nepřišel…
Jak známo, motory TSI jsou, co se spotřeby týče, velice citlivé na zatížení. V zimě není problém jezdit za 5,1 l/100 km. V létě jsem nebyl schopen dostat se pod 5,6 l/100 km. A teď, asi po dvou týdnech na nových pneumatikách, osciluje průměrná spotřeba mezi 5.0 až 5.1 l/100 km!
Takže to shrnu, krásná, velká, těžká a široká kola nemají jinou výhodu, než svou krásu. Přesto se nelogicky používají stále víc, i když jsou nepohodlná a mají nepříznivý vliv na spotřebu paliva. Na jedné straně se výrobci snaží ze všech sil konstruovat motory s co nejnižší spotřebou paliva, karoserie s co nejnižším odporem vzduchu, nutí nás používat start/stop systém, a na straně druhé sami své snahy podkopávají montáží nesmyslných kol. Proč? Auta se s nimi lépe prodávají? V základu je jistě nedostanete, ale kdo si koupí vůz v základní výbavě?
Mimochodem, nemá někdo zájem o použitá litá kola Stratos za příznivou cenu? Viz má fotogalerie zde:
http://moje.auto.cz/?sekce=foto&im_id=im_533d9c1fa2825&ga_id=GA_533d590d7fd60
Tesla Motors najímá americké veterány
10 Responses to Paradox velkých kol
[1]
28. 6. 2014 v 10:41rohYpnol
Počkej, a to myslíš, že po takové kritice zbytečně velkého rozměru kol je někdo koupí 😉 ?
Jinak výrobcům nejde o nízkou spotřebu, jde jim (resp. Evropě) o nízké vykazované tabulkové emise a měření beztak absolvují na těch základních rozměrech na ekopláštích s plecháčema a kryty kol…
[2]
30. 6. 2014 v 07:12matii
„Takže to shrnu, krásná, velká, těžká a široká kola nemají jinou výhodu, než svou krásu.“
Eeehhmm … co třeba kratší brzdnou dráhu, menší náklon vozidla tj. jistější průjezd zatáčkou, méně prokluzují tj. lepší „odpich“.
Ono každá mince má dvě strany a je na jednom každém, co mu víc vyhovuje.
[3]
1. 7. 2014 v 15:30simson33
No nevím, ale když si chci užít jízdu v zatáčkách, tak profil 45 mi na českých silnicích vyhovuje tak akorát. Když přesednu do stejného auta obutého na profilu 55 připadám si jak na plachetnici…
[4]
2. 7. 2014 v 11:56Marek
Zdravím celkom zaujímavé zistenie: mám tiež ibizu a práve tie dunlopy mám v hľadačiku ale pri klasike t.j 185/60 r15 predsa len tá bočnica sa v zákrutách neprijemné krúti .. chcel som to odstrániť alebo aspoň zlepšiť pneumatikami XL ale neodporučali mi to robiť .. ale rovno nahodiť R16 alebo R17 ktoré mám aj zapisane v TP tak mám dilemu či ostať pri R15 alebo R15 XL alebo R16-R17 .. ako sa správajú tie dunlopy BR v zákrutách oproti predošlím R16? je to veľký rozdiel? nepláve auto vo vyšších rychlostiach v primom smere? diky moc za postrehy 😉
[5]
4. 7. 2014 v 09:15Emel
Širší kola samozřejmě své výhody mají, více gumy přenese více síly. Takže brzdění, akcelerace, boční přetížení… tady jsou výhody širších kol. Cenou za to je spotřeba díky větším jízdním odporům.
Profil je zase jiná věc. Nízkoprofily přispívají k lepší zpětné vazbě ve volantu, řízení není tak gumové, auto přesněji reaguje na pokyny, v zatáčce se gumy méně „žvýkají“… a cenou za to je samozřejmě komfort.
[6]
10. 7. 2014 v 18:05Missouri
Popravdě řečeno nevím, přestal jsem závodit a jezdím poklidně. Oceňuji klidnější, plavnou a tichou jízdu, přece jen to není Cupra, na té bych to neměnil. Ale ty Dunlopy doporučuji vyzkoušet, myslím, že jsou špičkové a snesou i ostrou jízdu s dobrou odezvou.
[7]
10. 7. 2014 v 18:08Missouri
Ano, to jsem poznal po nasazení zimních kol. Jde jen o osobní preference.
[8]
10. 7. 2014 v 18:10Missouri
Asi nekoupí, že? Ale já si stejně nejsem jist, že je chci prodat. Až to auto jednou budu nabízet k prodeji, postavím ho na ně zase 🙂
[9]
23. 7. 2014 v 15:51ericn
No je fakt, že ta šířka 215 je až moc. Většina malých aut se 16″ Alu má šířku 195 nebo 205. Fábka v obou generacích má tuším 205/45 R16, kde je toho na výběr více 🙂
[10]
6. 7. 2017 v 10:49Ja Prvni 123
Škoda, že máš zakázanou diskuzi pod tou Corollou… byl bych tam býval rád souhlasil.
🙂
Koneckonců i tady souhlasím… je to úsměvné, jak lidi, co s autem vlastně moc neumí řeší vliv profilu 45 versus 55… a vůbec to teď nemyslím osobně na nikoho.
Když jsem tuhle vezl po okresce svého syna, 26, letitou Alfou 164.. s atmosferickým motorem 2.0, 107kW, na pneu 195/65/ R15… tak na konci prohlásil „sakra tati, jak ty to děláš…“.
A to se za volantem živí a jezdi docela dobře.
Jasně, vyšší profil se chová jinak, než ty ultranízké… ale když to má člověk vyzkoušené a v „v ruce“, tak se chová vypočitatelně a dá se jet opravdu rychle i na vyšších gumách…
Jasně, zimáky v plné výšce už prostě na suchém asfaltu nejsou úplně ono.
🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.