-
Elon Musk, muž z budoucnosti
Elon Musk vládne podnikatelskému území epických rozměrů: V Tesla Motors jako generální ředitel s andělskou tváří nás chce odvyknout fosilním palivům svými elektrickými auty pro všechny, se svou SolarCity předvídá solární panely pokrývající miliony střech, a zatímco se prosperita těchto dvou firem rozprostírá nad seznamem sto padesáti nejlepších technologických společností sídlících v Silicon Valley, naposled zveřejněném v novinách SV150, Musk pokládá základy největší továrny na baterie na světě.
A aby toho nebylo málo, tento dvaačtyřicetiletý zachránce matičky Země, inženýr velkých snů, obrací svůj zrak k velké nebeské prémii – k Marsu.
Musk věří ve využití raket s vícenásobným použitím, které testuje ve své firmě SpaceX založené v roce 2002, jimiž by mnohonásobně snížil náklady na kosmické lety a jednou tak umožnil lidstvu osídlit rudou planetu.
http://technet.idnes.cz/spacex-falcon-vicenasobne-pouzitelna-raketa-f3c-/tec_vesmir.aspx?c=A140429_170851_tec_vesmir_mla„Tím, co ho žene vpřed, je Mars,“ říká Louis Friedman, vesmírný inženýr, který Muska dobře zná. „Psychologicky vzato je lidstvo omezeno svým poutem k Zemi a Elon není chlápek, který by uznával nějaké meze.“
Rozhodně nesázejte proti němu. Nejneohroženější CEO v Silicon Valley zapojil svou mohutnou kombinaci vizí, odhodlání a pozornosti k detailu ke splnění dvou protichůdných, zdánlivě nesplnitelných úkolů: stvořit novou, životaschopnou americkou automobilku Tesla v Palo Alto a úspěšnou soukromou vesmírnou firmu SpaceX v Hawthornu. Jeho vize pramení již z dětství prožitého v Jižní Africe, kde hltal komiksy, vědecko-fantastickou četbu, a se svým dobrodružně založeným otcem létal v malém letadle nad africkou buší. Nyní, díky bohatství, které shromáždil jako spoluzakladatel firmy Pay Pal a riziku, které podstoupil s raketami, má na dostřel široké zpřístupnění vesmíru.
„V okamžiku, kdy se ocitl mimo Pay Pal a mohl dělat něco jiného, řekl ´co takhle odpálit raketu´,“ zavzpomínal ve vzácném rozhovoru Elonův osmašedesátiletý otec Errol Musk. „Auta a solární energie jsou jen jeho vedlejší zájmy – i když velké! Ale já ani v nejmenším nepochybuji, že se mu podaří ještě za jeho života dostat lidi na Mars.“
Alexandra Musk, Elonova dvacetiletá nevlastní sestra říká, že podle něj je migrace na Mars pro lidstvo jediná možná cesta.
„Všechny ty ekologické problémy na Zemi nás jednou přinutí přestěhovat se na jinou planetu,“ říká. „Rád by letěl do vesmíru sám, ale kvůli svým malým dětem nemůže. Jinak by odtud zmizel během chvilky.“
I když to pro tento článek odmítl komentovat, Elon Musk označil Mars za jedinou planetu schopnou poskytnout lidem podmínky pro život. Merkur je příliš blízko Slunci; Venuše je moc žhavá.
Avšak i Friedmanovi se zdál Muskův první návrh na vypuštění jeho vlastní kosmické rakety absurdní. „Zeptal jsem se ho, jestli se nezbláznil. Každý, kdo se chce zapojit do raketového byznysu záhy zjistí, že je to mnohonásobně dražší, než si vůbec dokáže představit. Odpověděl: ´Já vím, ale já to dokážu.´“
A teď to Musk dokázal. NSS, americká Národní vesmírná společnost (National Space Society), nezisková organizace obhajující osidlování vesmíru, udělí příští měsíc Muskovi prestižní ocenění Robert A. Heinlein Memorial Award. (Robert Anson Heinlein byl nejvýznamnější a nejvlivnější americký autor scifi literatury). Je to pocta Muskovi za „práci na velmi obtížném úkolu, který nikdo jiný na světě není ochoten ani schopen zvládnout: práci na komerčně úspěšných, opakovaně použitelných raketových nosičích a kosmických plavidlech.“AFRICKÉ KOŘENY
Musk se narodil v červnu 1971 v Prétorii Maye a Errolu Muskovi jako nejstarší ze tří dětí. Otec Maye, Joshua Haldeman, se narodil v Minnesotě, vyrostl v Kanadě a se svou čerstvě založenou rodinou odešel v roce 1950 do Jižní Afriky. Byl chiropraktikem a jako amatérský archeolog bral svou rodinu na dlouhé výpravy za hledáním záhadného města v Kalahari, mytické, neobvyklé formace skal, připomínající ruiny starověkého města.
Errol se narodil v Jižní Africe, jeho matka byla Angličanka a otec Jihoafričan. Zanícený pilot, námořník a současně inženýr, vydělal peníze konzultacemi a projektováním staveb a brzy se stáhl do ústraní.
Poté, co se Errol a Maye v roce 1980 rozvedli, Elon žil většinou s otcem, který prohlašoval, že vlastní čistokrevné koně, jachtu, několik domů a Cessnu. Jeden z jeho domů ležel na předměstí Prétorie Waterkloof, oblíbeném zahraničními diplomaty.
Touha po cestování byla dědictvím obou rodů. O prázdninách chtěl Errol s dětmi cestovat: navštívili Evropu, Hong Kong, cestovali napříč Spojenými státy. Nebo letěli letadlem k jezeru Tanganjika, kde měl Errol podíl ve smaragdovém dole. Elon chtěl později získat vlastní pilotní licenci, ale na létání už si nikdy nenašel čas.
Zatímco mezi bohatými Jihoafričany bylo rozšířeno najímání služebných a zahradníků, Errol rozhodl, že jeho děti se zapojí do práce, budou držet služby a samy si vařit.
„Myslím, že jsem byl poněkud autokratickým otcem – udělej tohle, udělej tamto,“ vzpomíná Errol a říká, že se svému nejstaršímu synovi na několik let odcizil. „Byl jsem na ně sám a zkrátka potřeboval, aby mi pomáhali.“
Elon brzy projevil zájem o počítače, měl Commodore Vic 20, potom Spectravideo a IBM. Na prestižní střední škole Pretoria Boys High School, kde se učitelé oblékali do černých talárů, hrál šachy za školní tým, ale přestal, když si uvědomil, že člověk není schopen soupeřit s počítačem.
„Často jsem ho viděl v knihovně nebo někde poblíž,“ vzpomíná Ewyn van den Aardweg, bývalý učitel zeměpisu. „Elon projevoval nadprůměrný zájem o předměty mimo školní osnovy, a knihovna – neexistoval internet – byla místem poznání.“
Bývalý učitel zaznamenal i něco dalšího; chlapci nosili školní uniformy a ta Muskova byla vždycky nažehlená. To podle van den Aardwega svědčilo o tom, že přes jeho výjimečný intelekt, podnikavou mysl a schopnost myslet mimo zavedené stereotypy, si stále uvědomuje přínosy disciplíny a tvrdé práce.STEZKA DO SILICON VALLEY
Koncem osmdesátých let minulého století Jižní Afriku ovládl zmatek konce apartheidu a rasové segregace, a mnoho bělochů odtud prchalo hledat nové příležitosti do Austrálie, Anglie a Severní Ameriky. Počátkem roku 1989 Musk krátce studoval na University of Pretoria, pak se přesunul do Kanady, kde v Kingstonu v Ontariu studoval na Queen´s School of Business. Jeho bratr Kimbal jej brzy následoval.
Dominic Thompson, který poznal bratry Muskovy na Queen´s byl ohromen rozsahem Elonových znalostí.
„Taková směs znalostí obchodu, porozumění fyzice a vědě, společně s otevřenou inteligencí a schopností soustředění je velice vzácná,“ říká Thompson. „Vždycky měl jasno v tom, co chtěl dělat.“
Musk se posléze přesunul na University of Pennsylvania, kde společně s fyzikou studoval finance a řízení obchodu na Wharton School, a pak v roce 1995 zamířil do Silicon Valley. Nastoupil na letní praxi v Pinnacle Research Institute v Los Gatos, kde se uváděl do provozu elektrochemický zásobník energie. Plánoval diplomovou práci v oboru aplikované fyziky na Stanford University, ale místo toho se zapojil do rozmachu internetu.
Brzy se dostavily podnikatelské úspěchy. Musk spoluzaložil Zip2, který byl v roce 1999 odprodán firmě Compaq, a pak založil finanční server X.com, později přeměněný na Pay Pal.
Firma eBay koupila v roce 2002 Pay Pal za 1.5 miliardy dolarů a tyto peníze umožnily náhle bohatému Muskovi věnovat se své pravé lásce – cestám do vesmíru. Odjel ze Silicon Valley do Los Angeles, epicentra kosmického průmyslu, a založil SpaceX, kde je jak generálním ředitelem, tak vedoucím technologem. Teď pendluje mezi SpaceX a Teslou.
Vesmírný inženýr Robert Zubrin, president Pioneer Astronautics, sledoval sílící Muskovu vášeň pro Mars od jejich prvního setkání v roce 2001 při sbírce pro Mars Society. Prohlásil, že Muskovy nejpozoruhodnější vlastnosti jsou sebekritický smysl pro humor a záhadná schopnost osvojit si tajemnou a spletitou látku, k jejímuž pochopení potřebují kvalifikovaní kosmičtí inženýři desítky let.
„Když jsem ho potkal poprvé, nevěděl o raketách absolutně nic, ale bylo jasné, že myslí jako vědec,“ říká Zubrin. „Během roku 2004 se toho spoustu naučil a v roce 2007 věděl všechno. Prostě zmizel a kompletně všechno se sám naučil. Když si s ním sednete a zeptáte se ho na cokoliv ohledně raketového inženýrství, na všechno správně odpoví.“RISKOVAT SE VYPLÁCÍ
Musk se ale nezastavil jen u raket, jako jeden z prvních investorů do Tesla Motors, která loni zaznamenala 387 % růst na trhu, riskoval své nově nabyté jmění, aby udržel společnost nad vodou. Jako CEO a produktový architekt (jeho podpis je na slunečních clonách sedanu Model S) Musk dohlíží na více jak 6 000 zaměstnanců.
Následovala SolarCity sídlící v San Mateo, firma na instalaci solárních panelů, kterou si Musk vysnil společně se svými bratranci cestou na každoroční akci Burning Man v Nevadské poušti Black Rock Desert. Musk je předsedou správní rady společnosti, jejíž hodnota na trhu loni vzrostla o 303 procent.
Společně s rostoucím Muskovým úspěchem sílí i jeho filantropie. Společně s Warrenem Buffettem a ostatními miliardáři podepsal prohlášení The Giving Pledge, závazek rozdat většinu svého bohatství. A dokonce ještě dříve, než se stal bohatým, zavázal se svému strýci, že uhradí náklady na vzdělání jeho tří dětí.
„Řekl mi, že si dá stranou potřebnou částku pro tento účel a nesáhne na ni, i kdyby přišel o většinu svého jmění,“ napsal Mike Musk, dermatolog žijící stále v Jižní Africe ve svém e-mailu. „Vsadil úplně všechno na Teslu a SpaceX, a málem prohrál. Je to ušlechtilý, poněkud osobitý, a přitom nemilosrdně odhodlaný byznysmen.“
Jeho nadace Musk Foundation také přispěla částkou 10 000 dolarů projektu SafetyBeltSafe U.S.A., což je nezisková organizace zaměřená na bezpečnost při přepravě dětí. Výkonná ředitelka organizace, Stephanie Tombrello, poznala Muska díky velké snaze automobilky Tesla vyrábět auta bezpečnější pro děti. Musk, ženatý s britskou herečkou Talulah Riley, má pět malých synů, dvojčata a trojčata z prvního manželství.
Stephanie Tombrello se domnívá, že Musk se stále nevyrovnal se ztrátou svého prvního syna, který nečekaně zemřel v desátém týdnu života.
„Jakmile přijdete o dítě, máte potřebu chránit všechny lidi před všemožným nebezpečím,“ říká. „Pokud nepřijdeme s brilantními nápady jako je elektrické auto, nebo spolehlivá a dostupná solární energie, můžeme ztratit všechno. On doopravdy věří, že časem skutečně osídlíme vesmír, a chce nám to usnadnit. A o nic mu nejde víc, než o to, co se stane s lidstvem. Chce se ujistit, že to zvládneme.“Přeložil Aleš Beseda
Tesla by mohla být nejvýznamnějším výrobcem aut na světě, tvrdí analytik Tesla Motors najímá americké veterány
3 Responses to Elon Musk, muž z budoucnosti
[1]
11. 7. 2014 v 10:45k.ik
jeho výroky na pravou míru jsou uvedeny např na *
[2]
11. 7. 2014 v 11:35šmoula nešika
(3) Autoforum je v ledasčem fajn, ale zrovna v případě Tesly je dost tendenční.
[3]
21. 7. 2014 v 15:23Emel
Kde jsou příspěvky :-)?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.